Energieleverancier of netbeheerder, weet jij het verschil? | Eneco Community

Energieleverancier of netbeheerder, weet jij het verschil?

• 25 mei 2012
  • 4 reacties
  • 1134 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
  • Moderator
  • 1732 reacties
Wij merken geregeld bij onze klanten dat ze niet precies weten wanneer ze hun vraag of opmerking bij hun energieleverancier Eneco, of bij hun netbeheerder kwijt kunnen. Wie moeten ze bellen in het geval van een storing of een probleem met de nota? Of waarom ze na een overstap ineens twee nota’s krijgen. We zijn benieuwd of jij het verschil weet, of dat jij aan kunt geven waar je onduidelijkheden ziet. Deze input gebruiken we graag om onze communicatie te verbeteren. Laat het ons weten in de reacties!

4 Reacties

Ik ken het verschil. En weet ongeveer wel degelijk bij wie ik terecht kan met vragen over de desbetreffende diensten. En toch vind ik het maar omslachtig en onprettig dat wanneer we energie afnemen bij 1 maatschappij we gelijk 3 verschillende facturen mogen betalen van verschillende maatschappijen. En we mogen onze vragen ook richten aan 3 maatschappijen. In mijn geval de netbeheerder Liander, degene die de facturatie verzorgt van Liander Nuon, en uiteraard de uiteindelijke leverancier Eneco. 1 product afnemen gelijk zaken doen met 3 maatschappijen. Alsof ik aan de pomp sta te tanken voor mij auto en ik moet een factuur aan Tinq voldoen voor het gebruik van de pomp van de Shell. Als ik vragen heb over deze pomp moet ik dus bellen met de Shell. Maar ik heb getankt bij de Esso dus moet mijn afgenomen benzine betalen aan Esso. En bij de energie maatschappijen gaat het nog een stapje verder want je neemt namelijk 2 producten af. Gas en energie. Is dat reëel?
Beste Jeff,

Welkom op ons forum en bedankt voor je reactie. Fijn om te lezen dat het voor jou wel duidelijk is bij wie je met je vragen terecht kunt. Ik begrijp dat je het wel vervelend en onoverzichtelijk vindt om nota’s te krijgen van drie verschillende maatschappijen. Het klopt dat je netbeheerder de transportkosten in rekening brengt. In sommige gevallen wordt de facturatie hiervan uit handen gegeven. Dit zijn afspraken die gemaakt zijn tussen de netbeheerders en leveranciers. Ik begrijp dat Nuon in jouw geval de facturatie regelt namens Liander. Je netbeheerder heeft met ons namelijk geen afspraken gemaakt om de transportkosten namens hen in rekening te brengen. De verwachting is dat dit in de toekomst wel gaat veranderen. Dat betekent dat je energieleverancier de leverings- en de transportkosten in rekening brengt.

Groeten, Hosnia
@Hosnia Vriendelijk bedankt voor je hartelijke verwelkoming. Ik lees net mijn berichtje terug en kwam erachter dat dit nogal overkomt alsof ik eneco hiervan de schuld is. Dit is uiteraard niet het geval en ben op de hoogte van het feit dat dit besluit vanuit de overheid komt. Ik vind het dan ook fijn om te horen dat dit een levend probleem is en zie dit dan ook graag verdwijnen. Fijne dag toegewenst
@jeff. Graag gedaan hoor!

Reageer