Energie verbruik veel te hoog? | Eneco Community
beantwoord

Energie verbruik veel te hoog?

• Komt hier vaker (level 8)
  • 10 reacties
Ik ben al een aantal weken bezig uit te zoeken hoe of wat.
Mij is opgevallen dat ik fink meer voor energie ben gaan betalen de afgelopen jaren.
Maar ben er ook achter gekomen dat we ver boven het gemiddelde verbruik zitten.

Het gemiddelde zou +- 3550 moeten zijn voor 2 personen.
Voor 6 personen is dat +- 5500 volgens internet.

Ik en mijn vriendin wonen al enkele jaren op dit adres.
Gewoon met zijn 2en, beide een vaste baan overdag en hebben een aardige bak met tropische vissen (300L) die er ook al jaren staat.
Wij hebben 1.5 jaar terug een LED TV gekocht en bijna alle lampjes in huis zijn spaar lampen.
Hebben geen droger of strijkijzer.
Wij koken alleen wel electrisch en hebben dus geen gas.

7 Dagen geleden stond mijn meter op:   19776 / 46601
Vandaag keek ik weer en stond op:          19799 / 46691

Dus 7 dagen heb ik:  113kw verbruikt en is gelijk aan 16.1kw per dag
Jaarlijks zou dit dus zo'n 5876kw zijn!!
Dat is dus meer dan een gezin van 6 personen.

Achteraf ben ik regelmatig overgestapt op een nieuwe leverancier is de hoop dat die goedkoper was en mijn rekening zou verlagen.
Dat is dus niet het geval.
Maar omdat ik iedere paar jaar overstap, heb ik dus geen mooi jaar overzicht maar heb wel het 1 en ander gevonden tussen mijn papieren en dat berekend.
Dit is slechts met een simpele berekening gedaan geen preciesie werk!
Ben er vanuit gegaan dat 30 dagen in 1 maand zitten en is afgerond op de hele maand.
Er zullen dus verschillen in zitten.

Datum             Teller1    Teller2      T1         T2         Tijd                     Berekening

10-11-2008     12118      30790   
15-10-2009     13519      33909     1401    3119   11 maanden      4520 : 11 = 410 pm : 30 = 13.66
23-06-2010     14520      35950     1001    2041     8 maanden       3042 :   8 = 380 pm : 30 = 12.66
18-01-2012     17034      40983     2514    5033   17 maanden      7547:  17 = 443pm: 30 =  14,76
19-09-2012     18193      43314     1159    2331    8 maanden        3490 :  8 = 436 pm : 30 = 14.53
25-06-2013     19772      46590     1579    3276    9 maanden        4855 :  9 = 539 pm : 30 = 17.96

26-06-2013     19776      46601            4         11               1 dag = 15kw
03-07-2013     19799      46691          23         90          7 dagen =  113 : 7 = 16.1 per dag

Ik heb geen idee waar ik het zoeken moet en hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Ergens kan dit toch niet kloppen of wel?
icon

Beste antwoord door Brandje 4 juli 2013, 18:22

Voor 2 werkenden vind ik het verbruik veels te hoog.
Dat je nu per week de standen bekijkt/noteert is een eerste vereiste, om je zelf bewust te maken wat je verbruikt.
Als ik ons (2 gepensioneerden) met jullie vergelijk dan kom ik nu met de lange dagen aan een weekgebruik van 63 Kwh; dit verbruik loopt tijdens de wintermaanden op naar gemiddeld 84 Kwh.
Jullie verbruiken nu bijna het dubbele.
Tijd om inderdaad opzoek te gaan naar de grote verbruikers.
Ik zou als eerst een Watt-meter kopen om het verbruik van het aquarium te meten.
En langzaam zo verder meerdere verbruikers te meten.

Je hebt geen Toon??

Helaas heb ik geen toon, woon maar in een huur appartement.

En ik zal eens een energie verbruik meter bestellen.
Dan kan ik aan de slag.
Tot die tijd zal ik alles bij houden.
Hierover kom ik bij je terug.

Bedankt alvast!

Graag gedaan en goed dat je het gaat bijhouden. Ik denk dat je nog schrikt.

Maar je stelling ik woon maar in een huur appartement snap ik niet.
Dat heeft met Toon totaal niets te maken. Als je de test doorloopt dan wordt er ergens gesteld dat de verhuurder toestemming voor verwijdering oude thermostaat moet geven.
Dat is erg overtrokken. Gewoon installeren die Toon en oude thermostaat bewaren; verlaat je het appartement dan plaats je de oude weer terug.

Houdt ons op de hoogte van je ervaringen qua verbruik; we zijn nieuwsgierig!!
Bekijk origineel

28 Reacties

Dat je nu per week de standen bekijkt/noteert is een eerste vereiste, om je zelf bewust te maken wat je verbruikt.
Als ik ons (2 gepensioneerden) met jullie vergelijk dan kom ik nu met de lange dagen aan een weekgebruik van 63 Kwh; dit verbruik loopt tijdens de wintermaanden op naar gemiddeld 84 Kwh.
Ik zou als eerst een Watt-meter kopen om het verbruik van het aquarium te meten.

Je hebt geen Toon??

Geen strijkijzer?
Reputatie 6
Badge +1
Hallo Henk82, welkom op dit forum. 

We gaan er even vanuit dat je meter goed functioneerd. Dan zou ik idd brandje zijn advies opvolgen en de komende dagen even de standen bijhouden per dag, gedurende 1 week.
kijk dan even ofdat er per dag grote verschillen zijn te constateren in het energieverbuik. Is dit niet zo, dan zul je moeten kijken naar dingen die dagelijks aan staan en stroom verbruiken. Dit kun je doen met een watt-meter. Zo kun je ook kijken ofdat er dan een apparaat is met lekspanning.

Zijn er bepaalde dagen dat je meer stroom  hebt verbruikt dan op een andere dag  dan zul je moeten kijken wat je daar dan "extra" gedaan hebt. Zo kun je uitsluitend te werk gaan, om de veroorzaker te vinden.

Het zal een hele puzzel worden, maar je moet maar zo denken dat het voor een goed doel is. Namelijk je portomonee :)
suc6

Je hebt geen Toon??

Dan kan ik aan de slag.

Bedankt alvast!

Geen strijkijzer?

Nee, ik heb vriendin met magische handen. :o

Volgens mij hebben wij zo'n antikreuk fase op de wasmachine, zou dat kunnen?
Heb ik geen verstand van eerlijk gezegd.
Reputatie 6
Badge +1

Heb je een kijkshop of bouwmarkt in de buurt. Daar zijn ze al te koop voor een euro of 9

Je hebt geen Toon??

Dan kan ik aan de slag.

Bedankt alvast!

Dat heeft met Toon totaal niets te maken. Als je de test doorloopt dan wordt er ergens gesteld dat de verhuurder toestemming voor verwijdering oude thermostaat moet geven.
Dat is erg overtrokken. Gewoon installeren die Toon en oude thermostaat bewaren; verlaat je het appartement dan plaats je de oude weer terug.

Je hebt geen Toon??

Dan kan ik aan de slag.

Bedankt alvast!

Sorry dat was onduidelijk gezegd, maar wij hebben hier stadsverwarming.
Maakt dat wat uit?
Ja dat maakt zeker uit. 

Dan is Toon onmogelijk. 
Reputatie 4
Badge
Deze meter is goed en kost 13 euro, ook online te bestellen. De Lidl heeft ze ook wel eens en kosten ongeveer 9 euro dacht ik.
Hierbij de grote update!

Ik heb een energiemeter gekocht en ben aan het meten geweest.
Ook heb ik mijn meterstanden in de gaten gehouden.
En ik denk het euvel gevonden te hebben al ben ik nog niet helemaal klaar met meten.

Het valt wel op dat ik snachts een verbruik heb die 3 a 4x zo hoog is als mijn overdag verbruik.
Dus verwacht eigenlijk dat mijn boiler de boosdoender is.
Want ik heb mijn wasmachine doorgemeten en die verbruikt maar 1.3Kwh per keer wassen.
Verder hebben we weinig aan staan snachts.
En deze boiler huur ik bij Eneco :)

Nu zou ik deze graag willen meten, iemand een idee hoe ik dat kan doen?
Of wat ik nu moet doen want heb geen idee.
Hierbij gelijk de meet gegevens:
En er onder staan de meterstanden tot gisteren.

Per keer gemeten:
Afwasser:         1Kwh kost €0.26 (weekend/nachttarief)
Wasmachine: 1.3Kwh kost €0.32 (weekend/nachttarief)

Per 24u gemeten:
Koelkast: 3 dag 4.3Kwh = 1.4Kwh / €0.30 p.d (ook 2x magnetron gebruikt)
Aquarium: momenteel aan het meten.

Niet mogelijk te meten.
Oven heeft andere aansluiting
Boiler gaat rechtstreeks de muur in.

Nog te doen:
Led Tv + Rec:
Laptop:
Stofzuiger: 

Meterstanden:
Datum           uur     dag     nacht         verbruikt
11-08-2013  22u  19920  47101    
13-08-2013  22u  19933  47114       11   13  =   24  2dag = 12 p.d
15-08-2013  22u  19940  47132         7   18  =   25  2dag = 12.5 p.d
18-08-2013  22u  19945  47172         5   40  =   45  3dag = 15 p.d
Hoi Henk,
Je vroeg om ideeen mbt het meten van de boiler en dan met name 's-nachts.
Ik denk dat het het makkelijkst is door bij het slapen gaan de stand te noteren van de stroommeter; vervolgens alle groepen aftesluiten, behalve die van de boiler.
's-Morgens de stand weer noteren en je weet het verbuik van je bloiler.
Oke het is wat omslachtig maar het werkt wel.................
Hoi Henk,
Ik denk dat het het makkelijkst is door bij het slapen gaan de stand te noteren van de stroommeter; vervolgens alle groepen aftesluiten, behalve die van de boiler.

Ik heb in de meterkast een schakelaar gevonden en denk dat deze van de boiler is.
Kan iemand dit bevestigen aub?
Heb een foto gemaakt en toegevoegd.
Het vreemde van alles vind ik nog steeds dat wij (2 pers) wonen in een flat op een 2 kamer appartement.
Ik heb 8 active stopcontact plekken en 2 andere aansluitingen (boiler + oven) totaal 8 plekken waar je stroom verliest dat is inclusief alle verlengkabels want die meet je automatisch mee.
Als ik deze ga onderverdelen in groepen ziet het er als volgt uit.
Spatie is volgende stopcontact!

1: Boiler                           Niet te meten 

2: Oven / koken              Niet te meten

3: Koellast                       3 dag       4.3Kwh = 1.4Kwh p.d       (ook 2x magnetron gebruikt) 
    Afwasmachine           enkel          1Kwh per wasbeurt       (wel dagelijks)
    Samen = 2.4 Kwh per dag

4: Aquarium (alles)        6 dag       6.3 Kwh = 1 Kwh  p.d

5: Led Tv & recorder       1 uur         0.1 Kwh = 1.2 Kwh (24u)

6: Senseo                        nog te meten (2x per dag)

7: Laptop & modem       nog te meten  (max 7 uur per dag)

8: Radio & mixer             nog te meten  (max 3 uur per dag)

9: PC (alles)                    nog te meten   (max 5uur per dag)

10. stofzuiger                  nog te meten   (1 uur per week)

Dat is alles wat er aangesloten zit of gebruikt wordt.
De grote machines heb ik gehad en vrees dat de resterende apparaten ook niet echt veel op zullen leveren.
Heb hier en daar wel een lampje staan en GSM opladen niet mee gerekend.
Maar wij kunnen onmogelijk 12 tot 16Kwh per dag gebruiken als wij gewoon werken door de weeks.

Vandaag een nieuw record gemeten van 18Kwh in 24u!!
Gisteren om 22u:  47214
Vandaag om 22u  47232

Schiet mij maar lek....
Badge
Hoi Henk,

Dan doet je koelkast (met vriezer) het ook niet! Lijkt me niet handig.
Hoi Henk,

Dan doet je koelkast (met vriezer) het ook niet! Lijkt me niet handig.

Nee, inderdaad maar dan zijn me vissen ook dood waarschijnlijk.
Dus dat gaat em niet worden
Kijk Henk, je moet natuurlijk een beetje inventief zijn. 
De koelkast en vriezer kunnen echt wel enige uurtjes zonder stroom, als je uiteraard de deur maar dicht laat. 
De vissen is misschien wat lastig, dat kan niet beoordelen. 
Je kan ook anders om redeneren qua boiler, zet 'm 's nachts gewoon eens uit en kijk dan eens naar je verbruik. 
Badge
Elektrische boiler

Een elektrische boiler (groter dan 20 liter) verbruikt in een gemiddeld huishouden bijna 1.900 kWh per jaar; dat kost bijna 450 euro (prijspeil 2013).

bron: http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/grote-energieverbruikers

Ik zie op google zo meerdere opmerkingen over het grote stroomverbruik van de boiler.... mede afhankelijk van het aantal en de duur van de douchebeurten. En natuurlijk het overige warmwaterverbruik. Iedere keer dat de warmwaterkraan open gaat wordt er bijgevuld en opgewarmd.
Ik denk dat Henk wel weet dat de boiler behoorlijk veel stroom verbruikt.
Maar hem gaat het om het verbruik in de nacht.
Vandaar dat ik nu voorstelde om de boiler dan 's-nachts uit te zetten, dan kan hij het verschil ook meten...............
Badge
Ik denk dat Henk wel weet dat de boiler behoorlijk veel stroom verbruikt.
Maar hem gaat het om het verbruik in de nacht.
Vandaar dat ik nu voorstelde om de boiler dan 's-nachts uit te zetten, dan kan hij het verschil ook meten...............

Toch handig om te weten dat het (normaal) ruim 5 kW is, dit wordt ook hoofdzakelijk in het nachttarief gebruikt. Boilers zijn altijd op het nachttarief ingesteld.

Het aquarium gebruikt in de zomer natuurlijk minder stroom dan in de winter. Zeker als overdag de verwarming in het huis lager wordt gezet. Volgens Milieucentraal gebruikt een tropisch aquarium ongeveer 1200 kW per jaar. Maar dat is dan weer afhankelijk van de grootte van de bak. Des te meer liter water op temperatuur gehouden moet worden des te meer energie gebruikt wordt.

Hier kost het gebruik van de oven of de frituurpan altijd minstens een kW per dag extra. Het hele huis stofzuigen is 2 kW (maar ik moet dan 3 verdiepingen doen).
Klopt helemaal dat de boiler 's nachts op nachttarief opwarmt.
Hij ziet dan pieken, meten alleen de boiler kan niet, dus is mijn voorstel, schakel hem uit en kijk dan naar je verbruik.
Ik denk dat hij dan ook meteen z'n verbruik van de boiler weet.
Overigens heb ik nog niet de capaciteit van z'n boiler gelezen, want dat maakt uiteraard ook een groot verschil.

Toen mijn vrouw gister aan het stofzuigen was zag ik een piek ook van 2000 watt; wij hebben ook 3 verdiepingen maar dan moet zij een uur lang stofzuigen om 2kWh te verbruiken; ik denk dat zij dat niet haalt.
Ik zat zo eens te denken.
Er zijn maar 2 apparaten die aanstaan 24 uur per dag.
Dat is de koelkast en het aquarium.
Deze heb ik beide door gemeten.

Koelkast:          1.4Kwh per dag (3 dagen gemeten)
Aquarium:       +- 1Kwh per dag (6 dagen gemeten) (150 uur / 6.3 Kwh)

Morgen als ik naar me werk ga om 9uur noteer ik de stand en als ik thuis kom (rond 17u) kijk ik wat ik verbruikt heb.
Als dat meer is dan dit hier boven kan ik er dan vanuit gaan dat mijn meter niet spoort?

Mijn werkdag duurt ongeveer 8 uur dat is 1/3e van een dag.
Ik verbruik 2.4 Kwh per dag volgens de meting
Dus 2.4 : 3 = 0.8 zou ik verbruikt hebben in 8uur als wij niet thuis zijn.

Klopt of niet?
Ik laat het weten morgen middag
Reputatie 4
Badge

Even kort door de bocht, maar ik denk dat je een paar dingen vergeet. Je heb b.v. geen wekker?
Het zijn van die dingen die je wel eens vergeet.
Ik zat zo eens te denken.
Deze heb ik beide door gemeten.

Koelkast:          1.4Kwh per dag (3 dagen gemeten)
Aquarium:       +- 1Kwh per dag (6 dagen gemeten) (150 uur / 6.3 Kwh)

Morgen als ik naar me werk ga om 9uur noteer ik de stand en als ik thuis kom (rond 17u) kijk ik wat ik verbruikt heb.
Als dat meer is dan dit hier boven kan ik er dan vanuit gaan dat mijn meter niet spoort?

Mijn werkdag duurt ongeveer 8 uur dat is 1/3e van een dag.
Ik verbruik 2.4 Kwh per dag volgens de meting
Dus 2.4 : 3 = 0.8 zou ik verbruikt hebben in 8uur als wij niet thuis zijn.

Klopt of niet?
Ik laat het weten morgen middag

En wat is de uitslag?
Waarom tel je je modem/router niet mee?

Reageer