Electra meter bromt - Advies nodig | Eneco Community
vraag

Electra meter bromt - Advies nodig

Badge +5
Sinds enkele dagen bromt de elektra meter als hij op het bovenste telwerk registreert. (na 23 uur)

Het brommen hoor je zachtjes buiten de meterkast en valt op, het gaat niet hard maar toch vraag ik me af:

Wie ga ik hiervoor benaderen? (ik heb een nieuwe meteradapter)

Het is een domme meter net als die andere, ja anders wist hij wel dat hij stil moet zijn en tikken op z'n huisje helpt ook niet. Hij doet wel zijn werk. ;=).

33 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
De meter en de meetinrichting is van je netbeheerder. Je moet dus contact gaan leggen met de netbeheerder.
Weet je niet wie je netbeheerder is, dan kun je dat hier ( http://www.energieleveranciers.nl/netbeheerders/elektriciteit ) opzoeken.

Klik je op je netbeheerder en dan komt automatische op de contact gegevens
Badge +5
Hi, JVP dat is Stedin.
Morgen maar eens bellen.
Bedankt.
Reputatie 6
Badge +1
Dat is Stedin.....mmmmmmm (slik) 😞. Suc 6, want ik begrijp hier op het forum, dat het met service erg gesteld is en ze het eigenlijk niet ik hun woordenboek hebben opgenomen, waardoor het vaak aan die betekenis schort. We horen graag hoe het afloopt.

Misschien heb jij geluk ( laten we het positief bekijken)
Badge +5
Met verhoogde aandacht met ze in gesprek.
Badge +5
Vanmorgen gebeld en vanmiddag is een nieuwe (half slimme?) kWh meter geplaatst door Eneco installatie bedrijven. Een meter zonder P1 aansluiting maar wel een digitale uitlezing ook voor Zonne-energie.

De oorspronkelijke draaischijfmeter stond op 375 tr/kWh en de nieuwe staat op impuls 1000 imp/kWh zoals op de kWh meter is vermeld. De instellingen zijn in Toon door mij aangepast.
Alles werkt, zowel de kWh als de gasmeter worden op Toon weergegeven.
Het is toch mogelijk dat zaken goed gaan. Gelukkig maar.

@ Folkert of Danielle, moeten jullie nog iets met de meterstand wisseling? Ik heb een formulier van de monteur met de oude en nieuwe meterstanden ondertekend en neem aan dat dit zo verder wordt verwerkt.
Er is een kortstondige storing geweest ten tijde van de meterwisseling. Graag jullie feedback.
Reputatie 6
Badge +1
Knap werk. Dank voor je terug koppeling. Als alles goed gaat worden de standen van de oude meter en (indien toepasselijk) de standen van de nieuwe meter doorgegeven aan Eneco. Dit zul je dan terug vinden op de jaarnota.

Het formulier wat je hebt getekend moet je goed bewaren. Blijkt bij de afrekening de verkeerde standen doorgegeven zijn, dan kun je dat dmv dat formulier laten corrigeren.
Reputatie 6
Badge +1
Knap wer. Terug voor je terug koppeling. Als alles goed gaat worden de standen van de oude meter en (indien toepasselijk) de standen van de nieuwe meter doorgegeven aan Eneco. Dit zul je dan terug vinden op de jaarnota.

Het formulier wat je hebt getekend moet je goed bewaren. Blijkt bij de afrekening de verkeerde standen doorgegeven zijn, dan kun je dat dmv dat formulier laten corrigeren.

Het is wel jammer dat ze niet meteen op een slimme meter hebben gezet. Wa je klaar voor de toekomst, maar dan hadden ze ook de gasmeter moeten vervangen.
Badge +5
Situatie nu: 5 sterren verbinding en alles in orde! Eigenlijk heel goed gegaan van analoge meter naar digitale meter. Het is meer ongeduld van me om te weten dat alles goed is verbonden, ingeregeld. Gas heeft "veel" meer tijd nodig om zichtbaar te worden dan het kwh verbruik.

Hoe ging het:
1) Het blauwe geknipper kwam weliswaar steeds snel terug na het verwijderen, opnieuw toevoegen, reset van de meteradapter en Toon ondanks meerdere keren (gering) warm water (= gas) verbruik.

2) Ongeveer 2 uur na het resetten kwam ook in het menu (zonder sterren!) Verbonden met gas en elektra ipv het bekende inregelen te staan.

3) Weer 2 uur later werd ook het (cumulatieve) gasverbruik weergegeven in de grafiek. Dit na warm water gebruik later op de avond. Eerdere tussentijdse kleine hoeveelheden gasverbruik werden niet in de grafiek weergegeven! Te weinig om te zien....
Het knipperen van de blauwe sensor led en de groene meteradapter led veranderden toen ook van status.

4) Nu 24 uur later 5 sterren verbinding en een normale Toon weergave.

Ik vermoed dat eerst een bepaalde minimale hoeveelheid gasverbruik nodig is om weer te kunnen geven in de grafiek waarbij ook de LED status verandert en de minimale hoeveelheid in de grafiek als verticale streep wordt getoond.

Kortweg: Bij elektra zie je een constante afname en bij gas een gecumuleerde (soort variabele puls) afname in de grafiek.
🙂
Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje,

Fijn dat het zo snel geregeld is met de meter. De meterstanden krijgen wij door van Stedin, waardoor je ze ons niet hoeft te geven.
Badge +5
Oké bedankt Danielle. Da's dan ook weer mooi en snel afgehandeld.
Fijn weekend.
Vanmorgen gebeld en vanmiddag is een nieuwe (half slimme?) kWh meter geplaatst door Eneco installatie bedrijven. Een meter zonder P1 aansluiting maar wel een digitale uitlezing ook voor Zonne-energie.

De oorspronkelijke draaischijfmeter stond op 375 tr/kWh en de nieuwe staat op impuls 1000 imp/kWh zoals op de kWh meter is vermeld. De instellingen zijn in Toon door mij aangepast.
Alles werkt, zowel de kWh als de gasmeter worden op Toon weergegeven.
Het is toch mogelijk dat zaken goed gaan. Gelukkig maar.

Deze domme digitale meter heb ik ook enkele jaren geleden gekregen. Werkt hier probleem loos en vooral een goede koppeling met de plaksensoren!
Badge +5
Inderdaad een betere vlakke ondergrond om te plakken. En kleiner dan de eerste meter.
Inderdaad, maar het belangrijkste is dat deze digitale meter goed afleesbaar is en mij perfect bevalt.
Zeker nu ik voorlopig nog geen slimme meter neem.
De oude meter nam enorm veel ruimte in; nu stelt het in feite niet voor.
Overigens zie je duidelijk dat het een voorloper van een slimme meter is, want aan de zijkant zie je een "uitbreek" plek in de plasticomhulsel voor een soort latere P1 poort.
Badge +5
Het scheelt inderdaad wel wat aan ruimte en er zitten "poortjes" die er op duiden dat er opties mogelijk zijn.
Wat een genot als Toon lekker werkt.
Voor mij zo lang mogelijk geen slimme meter.
Ik vraag me af of ik verplicht ben een slimme meter te laten installeren, volgens de Eneco installateur hoeft dat niet.
Klopt helemaal. De 2e kamer heeft een weigerings-clausule ingebouwd.
Dus niemand kan je verplichten om over te gaan naar slimme meters.
Reputatie 4
Badge
Ik geloof toch dat ze verwachten dat we in 2020 allemaal een slimme meter hebben.
Reputatie 6
Badge +1
Ja maar je mag idd weigeren. Echter is het ook mogelijk dat ze slimme meters installeren en dan de communicatie uit zetten. Zo heb je een slimme meter zonder communicatie en dus een digitale domme meter.
Hoi Jürgen,

Ja dat is een goeie, die optie was ik even vergeten.
Hebben we het ihkv privacy veel over gehad.
Reputatie 6
Badge +1
Ja en ik denk dat dit gaat gebeuren. Slimme meter plaatsten en dan zonder communicatie. Echter wat ik in deze casus niet snap is dat ze niet meteen een slimme electrameter hebben geplaatst en eventueel een nieuwe gasmeter. Nu moeten ze straks weer terug komen om de wettelijke meter te installeren. Deze wissel is dus eigenlijk een staaltje geld over de balk gooien!
Geld weggooien is niet Ted sprake.
Immers de ts wil gewoon geen slimme meters.
Dus hoeft de uitgebreide omwisseling naar slimme meters niet te gebeuren.
De omwisseling van zijn huidige Meyer die ik enige jaren geleden ook kreeg duurt maar 10 minuten en is dus ook voor de netbeheerder kosten besparend!
Badge +5
Geld weggooien is niet Ted sprake.
Immers de ts wil gewoon geen slimme meters.
Dus hoeft de uitgebreide omwisseling naar slimme meters niet te gebeuren.
De omwisseling van zijn huidige Meyer die ik enige jaren geleden ook kreeg duurt maar 10 minuten en is dus ook voor de netbeheerder kosten besparend!

Was inderdaad een fluitje van een cent. Het vrijmaken van de meterkast en opruimen was meer werk. Dan nog herstel van Toon meteradapter.
Als ik inderdaad daar nog aan denk.....
Ik heb namelijk de werkkast ook in gebruik als klerenkast dus alles uitruimen; dubbele wand verwijderen om de kleren van bedrading en stopcontacten te scheiden.
Toen de meter geplaatst was moest die dubbele wand ook weer aangepast worden.
Maar dan is het wel weer netjes.
Reputatie 4
Badge
Ja de komt soms meer bij kijken als alleen het omwisselen. Dat is duidelijk.
Voor de één is het zo gebeurd en de ander niet.
Ach zolang het zelden voor komt is het geen enkel probleem.

Uiteindelijk ging het om hoe makkelijk en snel de Netbeheerder een omruil kan regelen.

Nou dat kan dus snel, want in 10 minuten was de klus geklaard.
Reputatie 4
Badge
Gelukkig heb ik een aparte kast waar niet veel in staat 🆒

Reageer