Dubbele of enkele meter? | Eneco Community
beantwoord

Dubbele of enkele meter?

• 7 november 2013
  • 43 reacties
  • 20812 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Ik kom er maar niet uit.
Op dit moment ben ik in het bezit van een dubbele meter echter zit ik er aan te denken om hem om te zetten naar een enkele meter vanwege het gemak alles overdag te kunnen doen en niet alleen 's nachts.
Maar waar ben ik voordeliger mee uit? En als ik al wat zou besparen wat bespaar ik eigenlijk per jaar?

Elektriciteit laag
tarief (kWh)
2406
Elektriciteit normaal
tarief (kWh)
1940

Mvg Wendy
icon

Beste antwoord door Kelly 8 november 2013, 13:08

Hallo wendy,

Welkom op ons forum! Over het dubbel- of enkeltarief zijn al veel topics te vinden hier.
Het hebben van een dubbeltariefmeter is allang niet meer zo voordelig als dat vroeger was. Zoals Brandje aangaf, ligt het omslagpunt inderdaad bij 40%. Vanaf dat moment levert een dubbeltariefmeter voordeel op.

Je verbruikt nu zo'n 55% op het laagtarief, dus is het voordeliger voor je dan enkeltarief. Je kunt dan rekenen op zo'n 13 euro voordeel in een jaar.

Ter informatie geef ik je hieronder beide tarieven. Wat @Brandje als laatste zei is niet correct. Het vastrecht (1,905, ex btw) wat je betaalt, is hetzelfde ongeacht of je gebruik maakt van enkel- of dubbeltarief.

Enkeltarief: 0,07090
Normaal: 0,07917
Laag: 0,05850

* Deze prijzen zijn exclusief 21% btw, opslag duurzame energie en energiebelasting.

Een snelle rekensom met de door jou genoemde verbruiken laat dan zien dat je bij enkeltarief 308,13 euro zou betalen en bij dubbeltarief 294,34 euro. Een verschil van 13,80 euro. Als je minder gaat verbruik in de daluren, spreekt het voor zich dat het voordeel minder wordt en andersom ook.

Of je een dergelijk voordeel de moeite vindt, is natuurlijk heel persoonlijk. Het omzetten naar enkeltarief is zo gebeurd. Daar heb ik alleen de huidige standen voor nodig.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt.

Groet, Kelly
Bekijk origineel

43 Reacties

De vuistregel is dat als je 40% van het totaal gebruik in het nachttarief, kan ja al goedkoper uit zijn!
Jij zit op 55.4% dus redelijk goed.

Maar als je dit door bv Eneco zou laten uitrkenen kon het jaar voordeel wel eens uitkomen op 8 a 10 euro!

De vraag is of je dat wilt continueren; immers het voordeel op het nacht tarief stelt tegnwoordig niet mee zo veel voor!
Reputatie 4
Badge
Voorlopig ben je voordeliger uit al is het niet zoveel op jaarbasis, dus ik zou het voorlopig zo laten.
Reputatie 7
Badge +7
klopt Ton,
ik wacht m,n jaar afrekening op 1 december maar eens af en dan eens kijken of dat dubbel tarief
nog wel zo voordelig is.
die paar euro verschil weegt niet op tegen het kunnen wassen / en de vaatwasser kunnen
aan zetten wanneer je maar wil.
zo te zien niet meer .
en zeker niet met m,n zonnepanelen :)
of ik nou 9 euro cent terug krijg of 23 euro cent voor m,n terug levering.
dan is de keuze snel gemaakt voor enkel tarief.
Zou iemand mij het tarief kunnen vertellen als je gewoon een enkele meter heb?
Reputatie 3
Badge +1
De verschillen zijn inderdaad minimaal.
"Vroegâh" was het zo dat als de totaal kosten bij een dubbeltariefmeter hoger bleken te zijn als die je zou hebben gehad met een enkeltariefmeter, Eneco automatisch berekende volgens een enkeltariefmeter.
(er zat nl. ook verschil in vastrecht bij een enkeltarief- of dubbeltariefmeter, ook dat kan ik nergens meer vinden?)
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd of dit nu nog zo is?
Reputatie 3
Badge +1
Zou iemand mij het tarief kunnen vertellen als je gewoon een enkele meter heb?

Die kun je hier allemaal vinden, zowel dubbel als enkeltarief. (van Eneco natuurlijk)

https://thuis.eneco.nl/groene-energie/energieprijzen/energieprijzen/#tab1
Nu ik zo is alles zit te berekenen met mijn nieuwe jaar nota.
Komt het er toch een beetje op neer dat ik met een enkele meter 80 euro voordeliger uit zou zijn dan dat ik nu doe met dubbele meter.
Dit omdat het tarief van een enkele meter voordeliger is dan nu met hoog/laag tarief.
Tevens ben ik nieuwsgierig ofdat het vastrecht voor een dubbele meter hoger is.
Je betaalt altijd een hoger vastrecht voor dubbel tarief.
Overigens vind ik 80 euro een te groot verschil; in mijn optiek kan dat niet.
Jouw percentage zat op 55,4; in principe voldoe je (ruim) aan de vuistregel.

Je moet Eneco gewoon even een berekening laten maken, die toegespitst is op jouw situatie.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo wendy,

Welkom op ons forum! Over het dubbel- of enkeltarief zijn al veel topics te vinden hier.
Het hebben van een dubbeltariefmeter is allang niet meer zo voordelig als dat vroeger was. Zoals Brandje aangaf, ligt het omslagpunt inderdaad bij 40%. Vanaf dat moment levert een dubbeltariefmeter voordeel op.

Je verbruikt nu zo'n 55% op het laagtarief, dus is het voordeliger voor je dan enkeltarief. Je kunt dan rekenen op zo'n 13 euro voordeel in een jaar.

Ter informatie geef ik je hieronder beide tarieven. Wat @Brandje als laatste zei is niet correct. Het vastrecht (1,905, ex btw) wat je betaalt, is hetzelfde ongeacht of je gebruik maakt van enkel- of dubbeltarief.

* Deze prijzen zijn exclusief 21% btw, opslag duurzame energie en energiebelasting.

Een snelle rekensom met de door jou genoemde verbruiken laat dan zien dat je bij enkeltarief 308,13 euro zou betalen en bij dubbeltarief 294,34 euro. Een verschil van 13,80 euro. Als je minder gaat verbruik in de daluren, spreekt het voor zich dat het voordeel minder wordt en andersom ook.

Of je een dergelijk voordeel de moeite vindt, is natuurlijk heel persoonlijk. Het omzetten naar enkeltarief is zo gebeurd. Daar heb ik alleen de huidige standen voor nodig.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt.

Groet, Kelly
Ik heb voldoende informatie gehad.
Ben vandaag (telefonisch)  overgestapt naar enkeltarief en voor 1 jaar vast laten zetten, zou een besparing opleveren van 85 euro ongeveer. 
Nu weet ik alleen nog niet vanaf wanneer dit in gaat ik neem aan dat, dat wel in mijn contract zal staan? Dat was ik dus even vergeten te vragen.

Kelly

Hoi Kelly,

Sorry voor mijn vergissing, maar dat zat er bij toch vast in.
Was dat hogere vastrechttarief dan vroeger?

En wat ik niet begrijp; ik schatte het verschil ook rond de 10 euries, maar waarom komt de ts dan toch aan en voordeel van 80 euries?
Je weet ik ben ook aan het overwegen om over te stappen naar enkel tarief, vandaar mijn warme belangstelling!
Reputatie 5
Badge +3
Beste wendy,

Van het gekozen contract ontvang je nog een contractbevestiging. De ingangsdatum vindt plaats na administratieve afhandeling en daar wordt je nog over geïnformeerd.

Wat betreft het enkeltarief, dat gaat gelijk in. Je hebt de meterstanden doorgegeven en vanaf die stand geldt dat we voortaan het verbruik tegen enkeltarief in rekening brengen. Je geeft nog wel jaarlijks beide standen door, maar wij zorgen dat het totale verbruik tegen enkeltarief wordt gefactureerd. Helder zo?

@Brandje,
Vroeger was het vastrecht inderdaad anders, maar dat is inmiddels al jaren niet meer zo 🙂.
TS legt verder uit dat ze gekozen heeft voor een ander contract, een Garantieprijs contract van 1 jaar waarbij het voordeel is berekend op 80 euro, dat staat dus los van het enkel- of dubbeltarief.

Groet, Kelly
Hoi Kelly,

Weer wat geleerd. Sla ik meteen op in m'n geheugen!
Dat krijg je als energie in het algemeen al zo lang je belangstelling heeft.
Ik vermoedde al dat die 80 euro er los van stond; begon al te twijfelen aan de berekening tussen enkel- en dubbeltarief
Oh dat is mooi dan gooi ik er meteen een was in hahaha ik heb idd meteen de juiste meterstanden door gegeven.
Ik persoonlijk vond het niet de moeite waard om voor 1,25 per maand alles in de avond/weekend uren te doen.
Nu kan ik lekker alles aanzetten waneer ik dat wil  ;)

Dus mijn nachttarief meter blijft wel door lopen maar word op normaal tarief door berekend.
Dat klopt helemaal!
Het lijkt of er niets is veranderd, maar op de jaarnota zie je vanaf vandaag een afrekening in enkel tarief.
Want je geeft straks allebei de standen op en Eneco telt ze bij elkaar op!
Reputatie 5
Badge +3
@wendy,
Ik geef je groot gelijk hoor. Het is een stuk gemakkelijker om te wassen enz wanneer het uitkomt 🙂.

Fijn weekend!
Denk er zelf ook over om van dubbele meter naar enkele meer over te gaan.

Het voordeel is inclusief de 'staatshebberigheden' bij dubbeltarief € 0,2327 per KWh en voor dubbeltarief laag € 0,2148 per KWh. Verwaarloosbaar!

Wat in het overzicht waarschijnlijk onderbelicht blijft: vastrecht voor beide metingen: € 2,31 per maand ieder afzonderlijk meting x 2 = € 4,62 per maand.

Dan is in mijn optiek de enkele meter de beste optie.

Registreert de digitale meter ook 'dubbelmeter'?
Dat het verschil tussen beide tarieven 0,025 is is niet het belangrijkste.
Het gaat om het omslagpunt en dat wordt bereikt als je meer dan 40% van je totaal verbruik in het laagtarief verbruikt.

En bij teruglevering kan het ook voordelig werken.
Maar dat is een iets ander verhaal.
Reputatie 5
Badge +3
Denk er zelf ook over om van dubbele meter naar enkele meer over te gaan.

Het voordeel is inclusief de 'staatshebberigheden' bij dubbeltarief € 0,2327 per KWh en voor dubbeltarief laag € 0,2148 per KWh. Verwaarloosbaar!

Wat in het overzicht waarschijnlijk onderbelicht blijft: vastrecht voor beide metingen: € 2,31 per maand ieder afzonderlijk meting x 2 = € 4,62 per maand.

Dan is in mijn optiek de enkele meter de beste optie.

Registreert de digitale meter ook 'dubbelmeter'?

Beste Beverburcht,

Welkom op ons forum!

Voor alle duidelijkheid; het vastrecht is hetzelfde bij dubbel- en enkeltarief. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt. Als je de tariefstructuur aan wilt laten passen, kan dat gemakkelijk door ons de actuele meterstanden (ook gas/warmte voor de volledigheid) door te geven. Dit kan ook via een PB aan mij.

Als je verder nog vragen hebt over het verschil tussen enkel- en dubbeltarief, stel ze gerust!
Badge
Dit topic is al wat ouder, maar met de laatste jaaropgave bij de hand eens uitgerekend wat het verschil is met enkel of dubbel tarief met zonnepanelen. Omdat de zonnepanelen meer hoogtarief leveren dan ik verbruik, blijft er enkel 511 kWh op laagtarief over die ik moet betalen.
Met dubbel tarief blijft netto over 511 kWh laagtarief, is € 112.68.
Met enkel tarief zou dit zijn € 113.95. Het verschil is dus € 1.27 per jaar, terwijl ik 65% verbruik op laagtarief. Hmmm, veel moeite voor weinig.
Dit topic is al wat ouder, maar met de laatste jaaropgave bij de hand eens uitgerekend wat het verschil is met enkel of dubbel tarief met zonnepanelen. Omdat de zonnepanelen meer hoogtarief leveren dan ik verbruik, blijft er enkel 511 kWh op laagtarief over die ik moet betalen.
Met dubbel tarief blijft netto over 511 kWh laagtarief, is € 112.68.
Met enkel tarief zou dit zijn € 113.95. Het verschil is dus € 1.27 per jaar, terwijl ik 65% verbruik op laagtarief. Hmmm, veel moeite voor weinig.

Goed dat je het narekent, maar als je geen zonnepanelen hebt, dan ook is de "winst" dan zeer beperkt.
Dus even een kleine moeite, desnoods via dit topic, en je zet het meteen over op enkel tarief, toch.........
Reputatie 5
Badge +3
Klopt Ralph, de verschillen zijn dan klein. Wat Brandje zegt, klopt ook. Zonder zonnepanelen ontloopt het elkaar tegenwoordig ook niet zo veel meer. Pas bij grootverbruikers en een groot percentage verbruik op het laagtarief wordt het noemenswaardig.

Mocht je ervaren dat je voor het huidige verschil teveel moeite doet, dan kunnen we het administratief gemakkelijk voor je omzetten. Ik heb dan alleen de huidige meterstanden nodig. Graag ook voor warmte of gas, voor de volledigheid.

Groet, Kelly
Badge
Hallo Kelly,

Dit verschil is inderdaad te klein, ik wil het graag omzetten in een enkel tarief.
Meterstanden:
Electriciteit Laag: 7256
Electriciteit Normaal: 4288
Teruglevering Laag: 2196
Teruglevering Normaal: 5325
Gas: 2539

Met vriendelijke groet,

Ralph
Waarom schatten (op ongeveer 40%) als je het makkelijk kunt uitrekenen?

Dubbeltarief is lonend als:

(verbruikHOOG / verbruikLAAG) < (dubbeltariefHOOG - enkeltarief) / (enkeltarief - dubbeltariefLAAG)

voorbeeld voor EcoStroom (prijzen incl BTW, toeslagen):
enkeltarief = 0.2230
dubbeltariefHOOG = 0.2294
dubbeltariefLAAG = 0.2133

(verbruikHOOG / verbruikLAAG) < (0.2294 - 0.2230) / (0.2230 - 0.2133)
oftewel
(verbruikHOOG / verbruikLAAG) < 0.66

In mijn geval:
verbruikHOOG (over 2014, Teller 2) = 463
verbruikLAAG (over 2014, Teller 1) = 686
463/686 = 0.67
Dus enkeltarief zou gunstiger zijn, maar het verschil met dubbel bedraagt precies 0.90 euro.
De zg vuistregel van 40% (zie ook het eerdere bericht van de moderator Kelly) is simpelweg om te zien of je het omslagpunt wel bereikt.

In jouw geval totale verbruik 686 + 463 = 1149 kWh
Dus 40% van 1049 = 460

Ergo 460 kWh en liever meer dient in het laagtarief op jaarbasis te worden afgenomen worden, anders is dubbeltarief duurder.

Reageer