Downloaden meterstanden teruglevering | Eneco Community
vraag

Downloaden meterstanden teruglevering

• 18 februari 2013
  • 12 reacties
  • 1701 Bekeken

Via de site van Eneco kun je de dagelijkse gebruikte electriciteit en gas uitlezen en downloaden. Ik mis echter de meterstanden voor teruggeleverde electriciteit. Hoe kan ik die ook uitlezen / downloaden?

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste Hendrikus,

Hartelijk welkom op het forum! Binnenkort zullen de meterstanden weer in het te downloaden Excel bestand vermeld worden.
Dan kun je ook je terugleverstanden controleren. Wanneer deze ook zichtbaar zullen zijn op Mijn Eneco,kan ik je op dit moment niet vertellen. Ik heb je reactie verplaatst naar het onderwerp zonnepanelen zodat deze beter vindbaar is voor andere forumgebruikers. Als je nog vragen hebt dan horen we dat graag!

Groet,

Folkert
wat is het nut om dit dagelijks zo te doen? loop gewoon even naar je meterkast!
nb.. vind u het ook zo jammer dat je door de slimme meter niet meer terug kunt leveren dan je die dag verbruikt?? en juist in de zomer verbruik je de minste KWH terwijl je het meest terug kunt leveren..
Hendrikus heeft het over het uitlezen van de dagelijkse meterstanden. Niet over het dagelijk uitlezen van meterstanden. Ik denk niet niet dat er veel mensen zijn die dagelijks op hetzelfde tijdstip hun meterkast induiken en de meter uitlezen.
De vreugde van een negatieve stand op je Feraris meter deel ik. Echter de manieren waarop Eneco zich iedere keer in bochten wringt om een positief eindresultaat te kunnen afrekenen staan mij wel tegen (doorgegeven standen worden alsnog lager geschat om "in de plus" te komen). Met de nieuwe slimme meters geinstalleerd hoop ik dat dat voortaan beter gaat. 
Voor wat betreft de teruglevering vraag ik me af of Eneco voldoende communiceert dat als je op zonnige dag zelf ook veel elektriciteit verbruikt  de standen voor zowel verbruik als opbrengst niet helemaal overeenkomstig de waarheid zijn (je bakt je broodje direct op je eigen opgebrachte zonnestroom. Dan meet de meter volgens mij geen opbrengst en geen verbruik). Maar het doorgeven van een indicatieve opbrengst stand in zowel excel als in Mijn Eneco zijn welkom. 
Is er een mogelijkheid om de stand van de Bruto productiemeters die geplaatst zijn tbv de SDE subsidie ook te achterhalen?
@ Folkert.

Ik lees de reactie van renegade, die zegt:

nb.. vind u het ook zo jammer dat je door de slimme meter niet meer terug kunt leveren dan je die dag verbruikt?? en juist in de zomer verbruik je de minste KWH terwijl je het meest terug kunt leveren..

Dat is toch niet waar? Je levert toch gewoon het hele jaar door en aan het einde worden alle plussen en minnen gesaldeerd? Dus op een goede zomerdag kan er toch gewoon 2 x (of meer) zoveel geleverd worden als er wordt afgenomen? Help me even uit mijn nachtmerrie.

Edwin
We hebben nu juist die slimme meter om alles te meten. Ik denk dat renegade een verkeerd beeld heeft van de slimme meter. Die van ons meet in ieder geval zowel opbrengst als verbruik. De enige nuance is dat als je verbruikt terwijl je levert er een middeling zal ontstaan (je lijkt minder te verbruiken die dag maar ook minder op te wekken). Dat is niet de schuld van Eneco of Stedin maar gewoon natuurkunde.

Dus geen zorgen, de slimme meter meet ook je opbrengsten als je niet thuis bent...
Reputatie 7
Badge +6
@renegade

Je kan meer terugleveren dan dat je verbruikt. Op het moment dat je teruglevert dan is je zonnepanelen productie hoger dan je verbruikt. Wij kijken 1 keer per jaar naar het totaal van je teruglevering en dat trekken we van je verbruik af.

@Edwin1971

Het werkt inderdaad op de manier zoals je in je reactie hebt beschreven.
Reputatie 3
Badge +1
Even voor mijn beeld hoor...

Het is toch zo dat je op een zonnige dag bv 3000 kwh opwekt met je panelen dat dan je gebruik (van dat moment) er direct af gaat en alles wat je dan nog over hebt aan opwekken, dat deze terug naar het net gaan?! 

Dus ik wek 3000 op en ik heb 200 nodig, dan voer ik toch 2800 terug naar Eneco.
En dan blijft mijn slimme meter op T1 staan, die loopt niet op. Maar mijn -T1 loopt dan wel op.

Als je dan in de avond uren geen energie terug geeft maar wel nodig hebt dan gaat T2 weer lopen (in de avond).
En het overige wat je gebruikt hebt in de avond uren strepen jullie dan weg van die 2800 die ik overdag heb terug gegeven?!?
Zo werkt dat toch ??
@EnergieBoy. Ja, maar dan niet op dagbasis maar op jaarbasis. (Anders zou het verbruik in de wintermaanden nooit weggestreept kunnen worden tegen de opbrengsten in de zomer maanden.)

Dus jaarafrekening = (T1+T2) - (-T1 +  -T2). Zoals Folkert al aangaf.
Reputatie 3
Badge +1
Dus -T1 & -T2 is een directe levering??

Dit zijn niet de getallen minus op dat moment gebruik??
Want ik zie +T1 & +T2 veel minder snel optellen, gezien de aantallen de afgelopen maand veel lager ligt dan vorig jaar.

Ik dacht namelijk dat -T1 & -T2 het getal is minus wat ik op dat moment ook heb gebruikt in huis.
Volgens de plaatser is het zo dat hij het stroom, wat ik op dat moment nodig heb in huis, direct gebruik en dus niet kan terug leveren!!

Dus stel ik heb 200 kwh opgewekt en ik heb er 150 nodig dan gaat er 50 kwh naar Eneco die dag.
En die 50 kwh bewaren ze voor mij voor de jaarnota. In de avond heb ik ook een aantal kwh en die moet ik gewoon betalen.

En dan zegt Eneco: we trekken de verbruik af van terug geleverde en dat is dan het verschil.

Of zeggen we nu het zelfde en denk ik een beetje krom?! 😕
Je verhaal klopt. Dat wat je zelf verbruikt op moment van levering wordt niet door -T1 en -T2 geregistreerd (maar ook niet door T1 en T2). Wat dat betreft mag je -T1 en -T2 ook niet zien als een werkelijke indicatie van je zonne opbrengsten. Eneco bedoelt eigenlijk te zeggen: we trekken je verbruik van_het_Eneco_net af van het vermogen wat je teruglevert aan_het_net_van_Eneco. Dat jij binnenshuis ook nog een opbrengst/verbruik circus hebt lopen interesseert ze niet.

Wat dat betreft kun je ook de dag/week/maand-standen op TussenStandSlim van Eneco met een korrel zout nemen omdat het nu lijkt alsof je in de winter heel veel en in de zomer heel weinig verbruikt.

Verder een nuance op je bericht: dat wat je in de avond verbruikt kan door een oversschot op een andere dag van het jaar wel gecompenseerd worden. Deze stand wordt dus ook "bewaard" tot de jaarrekening en daar verrekend.
Dus -T1 & -T2 is een directe levering?? Dit zijn niet de getallen minus op dat moment gebruik?? Want ik zie +T1 & +T2 veel minder snel optellen, gezien de aantallen de afgelopen maand veel lager ligt dan vorig jaar. Ik dacht namelijk dat -T1 & -T2 het getal is minus wat ik op dat moment ook heb gebruikt in huis. Volgens de plaatser is het zo dat hij het stroom, wat ik op dat moment nodig heb in huis, direct gebruik en dus niet kan terug leveren!! Dus stel ik heb 200 kwh opgewekt en ik heb er 150 nodig dan gaat er 50 kwh naar Eneco die dag. En die 50 kwh bewaren ze voor mij voor de jaarnota. In de avond heb ik ook een aantal kwh en die moet ik gewoon betalen. En dan zegt Eneco: we trekken de verbruik af van terug geleverde en dat is dan het verschil. Of zeggen we nu het zelfde en denk ik een beetje krom?! 😕

Beide meters lopen gewoon door, dus je verbruik en je teruglevering lopen altijd naast elkaar door en aan het einde van de rit, dus ergens in mei maakt Eneco de balans op en worden de plussen en minnen tegen elkaar weggestreept. Ik heb nu bv sinds mijn slimme meter in januari is geplaatst, ongeveer 700 kwh verbruikt en hetzelfde opgewekt. Mijn saldo zal dus ongeveer op 0 uit gaan komen. Maar dat is dus eigenlijk hetzelfde als wat ludovivious zei.
Reputatie 3
Badge +1
Ik vroeg me eigenlijk af of binnenkort inmiddels al plaats heeft gevonden of dat het nog duurt voor dat dit werkt?!

Reageer