Buitensporig stroomgebruik nacht | Eneco Community
beantwoord

Buitensporig stroomgebruik nacht

• 4 februari 2019
  • 17 reacties
  • 212 Bekeken

Ik sta voor een groot raadsel, telefonisch hierop geen antwoord gekregen.
tijdens de maand september van 2018 is tijdens 3 weekenden gedurende de nacht , per nacht zo,n 200 kw stroom verdwenen.
dit komt neer op €80 euro per weekend.
zelf niet thuis. Zoon wel.
wij stoken en koken op gas, gebruiken geen stroomvreters. En trouwens het is alleen in september gebeurd, daarna weer normaal.
wat kan dit geweest zijn?
icon

Beste antwoord door ThehogNL 5 februari 2019, 10:52

Dat is erg veel ja. Begin eerst eens in de groepenkast, alle groepen er uit. Dan scheelt stekkers trekken.
En dan 1 voor 1 een groep aanzetten en kijken hoe de verbruik dan is. Dan kan je daarna, na je de groep gevonden hebt, met de stekkers beginnen in die groep.
Bekijk origineel

17 Reacties

Heb je domme of slimme energie-meters?

Zegt Toon®️ dat dat €80 is?; dan is het niet zo belangrijk.
De de jaarnota bindt afrekening plaats via de meterstanden.
Ik kan het zien via de app van Eneco, 3 weekenden lang zo,n 200 kw per nacht (laag)
eneco zegt niet te kunnen helpen of een antwoord hierop te hebben en Liander ook niet, omdat ik geen slimme meter heb.
Oke, je hebt dus geen Toon®️ en je hebt domme meters.
Heb je de standen van de stroommeter in de App opgevoerd? Want hoe kan de App Mijn Eneco dat anders weten?
Ja inderdaad heb zelf vanaf de meter de standen doorgegeven. Ik wist niet dat het een domme meter was.
Ik vraag mij gewoon af, wat je moet doen om zoveel kw er doorheen te jagen
Oké, dus de standen zijn juist en je hebt het dus echt verbruikt.
Ik denk dan aan een boiler of een electrische kachel.
Reputatie 6
Badge +3
Ik vraag mij gewoon af, wat je moet doen om zoveel kw er doorheen te jagen

200kw is ook best veel. Geen enkele thuisaansluiting kan dat leveren.

Of bedoel je 200kWh? Dat is nog steeds veel, want dat is over bijv. 10 uur lang 20kW continu. En dat betend grofweg 10 uur lang 20 waterkokers aan, of 10 stofzuigers, of 7 wasdrogers. Vol continu, 10 uur lang.

Een normale woningaansluiting kan dat amper of eigenlijk niet leveren. Dit is namelijk 86A op 1 fase of 3x 29A op 3-fase. Een standaard woning heeft max. 35A 1-fase of 3x-25A 3-fase. Dus als je niks bijzonders hebt en ook nooit een zwaardere aansluiting aan gevraagd hebt, vraag ik mij af of je metingen wel kloppen.
Hartelijk dank voor uw onderbouwde antwoord, wij vonden het hier ook al onwaarschijnlijk dat er omgerekend zoveel ampere zonder probleem door de meterkast verwerkt kan worden.
wat ik mij nu alleen afvraag is , is de zogenaamde “domme meter” in staat de verdeling per dag te maken, die ik te zien krijg in de app van eneco.
dus als ik bijvoorbeeld na 2 maanden een tussentijdse meterstand doorgeef, hoe ziet dat er dan uit.
wel is duidelijk dat september hier echt de Pan uit rijst.
het valt tevens onder het nachttarief.
wat zou ik nu met deze gegevens kunnen, ik krijg alleen te horen dat men mij niet kan helpen bij zowel Eneco als Liander.

Die domme meter maakt geen verdeling per uur.
Dat doet de App van Eneco.
Zelf vertrouw ik die App voor geen meter.

Ik vroeg al eerder of je de standen zelf had door gegeven, maar ik neem aan niet elke dag?
Dus zal het verbruik op 1 dag terecht zijn gekomen.
Ik houd het dan ook op een fout bij Eneco.

Wat belangrijker is welke stand had je laatste jaarnota en welke stand heb je nu?
Is dat verbruik tot nu toe buitensporig hoog?
Reputatie 6
Badge +3
Kan het zijn dat je in september de getallen een keer verkeerd hebt overgenomen?

1892 kWh over een hele maand is nog steeds veel ja, over laagtarief verdeeld. Grofweg de helf van de maand is laagtarief (snachts plus weekend). 1892 / 15 dagen dan zit je op 126 kWh per dag. Belachelijk veel. Klinkt echt als een fout in de Eneco app inderdaad of verkeerde overgenomen getallen.
Energieverbruik jaar 1.041 (K) vebruik on m2
Dus dat is een normaal stroomverbruik voor jou?
Dan is zoals ik bedoelde die App onbetrouwbaar.
Gelukkig wordt er gewoon via de meterstanden met je afgerekend.

Ik zou dan ook in de App via menu/feedback een melding doen.
Dan heb je direct contact met de software ontwikkelaar.
Ik heb nu de meterstanden totaal bekeken en de standen van de jaarrekening erafgehaald, zit nu in 8 maanden op 7779kwh
wij gaan morgen alle stekkers er uithalen en kijken of de meter dan stilstaat.
er is dus wel struktureel iets aan de hand
Oké, ja want een krappe 1000 kWh per maand is wel redelijk veel.
Heb je wel de juiste standen van de jaarnota genomen?
Zijn die wellicht geschat?

Monitoren lijkt mij vanaf nu erg gewenst bij jou!
Maar of dat via de Eneco App moet😳😳??
Reputatie 6
Badge +3
Dat is erg veel ja. Begin eerst eens in de groepenkast, alle groepen er uit. Dan scheelt stekkers trekken.
En dan 1 voor 1 een groep aanzetten en kijken hoe de verbruik dan is. Dan kan je daarna, na je de groep gevonden hebt, met de stekkers beginnen in die groep.
Prima dank voor je advies!

Reageer