Bijbetaling na jarenlang geschatte meterstanden | Eneco Community
vraag

Bijbetaling na jarenlang geschatte meterstanden

• 12 maart 2013
  • 15 reacties
  • 1229 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 5 reacties
Omdat Eneco niet ieder jaar de meterstanden heeft opgenomen en dus een geschatte meterstand hebben gehanteerd ( te laag) moet mijn zoon bijna 700 euro bijbetalen. Hij woont in een flat waar hij zelf niet in de meterkast kan komen. Een huismeester bevindt zich niet in de flat, dus niemand neemt zelf de meterstanden op.
Kan daar niets aan gedaan worden, behalve een betalingsregeling? want ik vind dit niet rechtvaardig.Waarom kan de Eneco in zulk soort woningen niet gewoon zelf (zoals vroeger) de meterstanden opnemen, zodat zulke hoge afrekeningen niet meer voorkomen? Mijn zoon heeft een uitkering en kan dit niet betalen.

15 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hallo Fatimaa,

Ik ben geen medewerker maar wil toch even reageren. Het is vervelend dat door deze situatie een bijbetaling naar voren is gekomen, maar Eneco lijkt mij niet verantwoordelijk voor het niet kunnen opnemen van de meterstanden. Ik heb daarom ook een aantal vragen voor je.

Is er een VVE (vereniging van eigennaren)? dan zou je via de voorzitter moeten navragen of je 1x per jaar de meterstanden op mag nemen. Ga dan even na wanneer de jaarnota verwacht wordt. Nooit meterstandenkaart ontvangen zodat je zoon in ieder geval wel op de hoogte is dat de standen doorgegeven moeten worden?

Tip voor komende jaren is dus er achter komen waar de meterkast zich bevind en bij wie je moet zijn om deze op te nemen. de huismeester zal met je zoon dus afspraken moeten maken.

Als ik iets mag zeggen (wat je misschien niet leuk vind) blijf ik erbij dat je zelf verantwoordelijk bent voor je gebruik en het dus doorgeven van je standen. de kosten zijn gemaakt dus verwacht geen korting van eneco maar mogelijk een langere periode voor het terugbetalen. maar dat is aan eneco en niet aan mij als klant.
Reputatie 4
Badge +1
Goedemorgen Fatimaa,

Welkom op ons forum. Ik kan me goed voorstellen dat je zoon teleurgesteld is in de naheffing die we in rekening brengen op de jaarnota. Graag leg ik je uit dat het opnemen van de meterstanden geen verantwoording is van ons als energieleverancier. De netbeheerder voert de opname van de meterstanden uit. Het is voor mij onduidelijk of de netbeheerder wel toegang heeft tot de meterstanden. Je kunt bij de netbeheerder navraag doen hierover.

Uiteindelijk is het energieverbruik wel daadwerkelijke afgenomen. Daarom zijn we van mening dat we de naheffing terecht in rekening brengen. Als je verdere vragen hebt of een toelichting wenst, vraag ik je om het klantnummer van je zoon door te geven in een privébericht. Op dit moment zie ik alleen jouw klantnummer.

Groet,
Mike
De netbeheerder heeft ook geen toegang tot de meterkast. Zijn klantnummer is: Ik denk overigens wel dat het energieverbruik is afgenomen, maar had ondervangen kunnen worden door ieder jaar de meterstanden op te nemen. Hij vertrouwde erop dat Eneco zoals vroeger dat zou doen.Waarom worden bewoners van zo'n woning daarvan niet verwittigd als ze zo'n woning betrekken?  Of dit op de eindnota te vermelden dat de  meterstanden geschat zijn? Dan kun je bijtijds stappen ondernemen en is het daarmee eigen verantwoordelijkheid geworden.

Groet,
Fatimaa
Reputatie 4
Badge +1
Fatimaa,

Ik heb het klantnummer verwijderd. Het plaatsen van een klantnummer op het forum, is niet conform de huisregels.

Je geeft aan dat de netbeheerder ook geen toegang heeft tot de meterkast. Dit betekent dat het onmogelijk is geweest voor de netbeheerder de werkelijke standen op te nemen. Graag licht ik toe dat we namens de netbeheerder wel ieder jaar meterstandenkaarten hebben toegestuurd. Ook vermelden we op de jaarnota's wanneer de meterstanden zijn geschat. Dit is te herkennen aan het sterretje achter de meterstanden. Ik heb de jaarnota's gecontroleerd en ik zie dat de sterretjes hierop staan vermeld.

Is er wel bekend wie er toegang heeft tot de meterkast? Wellicht kunnen er dan duidelijke afspraken worden gemaakt om dit in de toekomst te voorkomen.

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge
Ik denk om problemen in de toekomst te voorkomen dat je inderdaad eerst even moet uitzoeken waar de meterkast zich bevind en hoe je met de huismeester kan regelen dat een en ander elke jaar gecontrolleerd kan worden.
Sorry voor het klantnummer, had meteen al spijt hiervan, maar de mail was al weg. Ik kan helaas het sterretje niet ontdekken, zoek wel even verder.
Zal tegen mijn zoon zeggen ieder jaar zelf actie te ondernemen om de juiste meterstanden door te geven, desnoods via de woningbouwcorporatie.

Ook heb ik al een betalingsregeling gevraagd, maar zal vragen een langere termijn om terug te betalen omdat hij nu een uitkering heeft en geen betalingscapaciteit heeft. Overigens heb ik al iets terugbetaald, ik, de moeder.

Bedankt voor de snelle reactie en antwoorden,

Groet,
Fatimaa
Reputatie 3
Badge
Het is wel erg vervelend maar eneco kan denk ik verder niets betekenen. ik zou het leuk vinden om terug te lezen of het is gelukt om voor de komende jaren iets te regelen met de huismeester. hoe doen de buren het bijvoorbeeld.

succes ermee. 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Fatimaa,

Dat geeft niet, kan gebeuren :)

Het is inderdaad verstandig als hij zelf jaarlijks controleert of de juiste meterstanden worden opgenomen/doorgegeven. Zo voorkomen we soortgelijke vervelende situaties in de toekomst. Als je op pagina 2 van de jaarnota's kijkt, zie je daar de meterstanden en het sterretje staan.

Wat heeft je zoon zelf in gedachten over de betalingsregeling? Het is namelijk niet onze intentie om hem met de naheffing in financiële problemen te brengen. Als je mij laat weten in hoeveel termijnen hij het kan aflossen, bekijk ik graag wat ik voor jullie kan betekenen.

Groet,
Mike
Ik zie geen sterretje, wel een 1 tje. Hij zit al in de financiele problemen en dit komt er bij. Hij is een echte recessie slachtoffer en chronisch ziek, dus dubbel moeilijk werk te vinden.
Is verder niet belangrijk. Ik heb reeds gebeld voor een betalingsregeling, maar als jij verder kunt helpen, graag. Dan hoef ik niet te bellen, want zo leuk is dat niet, zelfs genant. Ik had beloofd het hele bedrag ineens te betalen, maar ik trek dit ook niet, jammer want ik had  het graag voor  mijn zoon gedaan.
Ik heb reeds het eerste nieuwe termijn betaald van 2013 en 100 euro van de openstaande schuld. Mag de rest dan ipv 11 termijnen in 18 termijnen?
Even heel brutaal, kan er niet een beetje af vanwege coulance, want hij heeft wegens zijn ziekzijn misschien ook wel iets meer energie gebruikt dan een gezond iemand? En is reeds heel lange tijd klant, trouwens ik ook. En ik ben reeds erg oud!!!!

Groet Fatimaa
Reputatie 4
Badge +1
Kijk je dan op de jaarnota waarop de naheffing ontstaat? Ik heb de eerdere jaarnota's erbij gepakt en hierop staat het sterretje duidelijk vermeld. Op de laatste jaarnota niet, hierop brengen we namelijk de naheffing in rekening als gevolg van de eerdere schattingen.

Ik begrijp het, geen probleem! Je hoeft niet te bellen en ik help jullie graag. Ik maak de betalingsregeling in orde in 20 termijnen. Ik stuur per post een (nieuwe) bevestiging van de betalingsregeling. Mocht hij in de tussentijd meer willen aflossen, is dat altijd mogelijk. Ik vraag je hiervoor opnieuw het klantnummer door te geven via een privébericht. Als je op mijn naam klikt zie je de mogelijkheid een bericht te sturen.

Ook vraag je ons om coulance door een deel van het energieverbruik in mindering te brengen. Graag leg ik je uit dat we onze klanten het afgenomen energieverbruik in rekening brengen. Het is helaas niet mogelijk om bij (chronisch) zieke klanten een deel van het verbruik te laten vervallen. Wel hoop dat ik dat ik jullie voldoende tegemoet kom met de ruimere betalingsregeling en hiermee onze positieve intenties overbreng.

Wel is het goed mogelijk dat zijn energieverbruik hoger ligt door zijn ziekte. Ook omdat hij niet werkt is hij vermoedelijk vaker thuis dan voorheen een of werkend huishouden.

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge
Netjes opgelost Mike, en hoop echt dat je zoon iets kan regelen met de huismeester. gr, Jeroen
Reputatie 4
Badge +1
Fatima, ik heb nog geen privébericht van je ontvangen met de gevraagde gegevens. Wil je dit alsnog doen?

Groet,
Mike
Hoi Mike,
ik heb zelf reeds gebeld met Eneco,omdat ik niets meer van je hoorde. Zij konden van ons gesprek niets terug vinden en kenden ook niet ene MIke. Met moeite en pijn heb ik een betalingsregeling gekregen van 17 termijnen en niet zoals jij voorstelde 20. Maar toch bedankt voor de moeite. Fatimaa
Reputatie 4
Badge +1
Jammer dat je op een reactie van mijn kant aan het wachten was. In mijn laatste bericht had ik je gevraagd een privébericht te sturen met zijn klantnummer. Hier heb ik niks meer op gehoord.

Goed om te lezen dat je inmiddels contact heb gehad met de Klantenservice en een ruimere betalingsregeling hebt getroffen.

Groet,
Mike
Er zal ergens een vergissing in het spel zijn, want volgens mij had ik wel het klantnummer doorgegeven. Maar goed, alles is geregeld, bedankt in ieder geval voor de moeite.
Fatimaa

Reageer