Berekening verbruik en belastingen op jaarnota | Eneco Community
vraag

Berekening verbruik en belastingen op jaarnota

• 22 november 2012
  • 1 reactie
  • 414 Bekeken

Goedemorgen,

Ik heb mijn jaarnota ontvangen, alleen word er een ander belasting tarief gerekend dan wettelijk vastgelegd.
Wettelijk staat vast voor gas m3 x0,1667 op nota staat m3 x 0,19771
Voor elektriciteit kwh x 0,1140 op nota staat kwh x 0,12538

Ook mijn verbruik van elektriciteit en gas is anders dan waarmee het verrekend word.
VB: verbruik gas    =  1227 m3 de berekening is 1250 m3 x het bedrag.
verbruik elek laag  = 2744 kwh de berekening is 3065 kwh x het bedrag
verbruik elek hoog = 2486 kwh de berekening is 2815 kwh x het bedrag

Hoe kan dit?

1 Reactie

Reputatie 4
Badge +1
Hallo Charlotte,

Welkom op ons forum. Ik zie dat je je vraag in 2 verschillende topics hebt gesteld. Daarom heb ik 1 topic verwijderd. Op deze manier houden we het topic overzichtelijk. Inmiddels heb ik de jaarnota en de tarieven onder de loep genomen. Ik deel hieronder mijn bevindingen.

De tarieven die je noemt van Energiebelasting, zijn exclusief btw. Ook over de Energiebelasting heft de overheid btw. Daarom ligt het tarief op de jaarnota op € 0,19771 voor gas en € 0,13538 voor elektriciteit. Daarnaast gaat de jaarnota over de periode van 21 september 2011 tot 9 november 2012. Over deze gehele periode heb je te maken met 2 verschillende tarieven van Energiebelasting (2011 en 2012) en 2 verschillende btw (19% en 21%) tarieven hierover. Het gemiddelde tarief over de gehele periode vindt je terug op de jaarnota.

Ik begrijp dat er verwarring bestaat over de verbruiken die we vermelden. Graag leg ik je uit dat we 2 verschillende verbruiken vermelden op de jaarnota. Bij de meterstanden vermelden de werkelijke verbruiken. Deze verbruiken verrekenen we vervolgens ook met de tarieven. Daarnaast vermelden we onder de meterstanden het Historisch overzicht verbruik. Dit is uw verbruik, omgerekend naar een volledig jaar met gemiddelde temperaturen. Het verbruik wordt omgerekend om zo het gas- en elektriciteitsverbruik te kunnen vergelijken met eventuele voorgaande periodes.

Ik hoop dat ik je hiermee een duidelijke reactie geef :)

Groet,
Mike

Reageer