Absurd hoge eindafrekening 'slapende' slimme meter | Eneco Community
vraag

Absurd hoge eindafrekening 'slapende' slimme meter

• 6 februari 2019
  • 3 reacties
  • 235 Bekeken

Dag! Afgelopen december een brief van stedin ontvangen of wij onze slimme meter konden 'wakker maken'. Wat blijkt, deze meter is sinds installatie in november 2015 nooit geactiveerd en heeft sindsdien geen meterstanden doorgegeven. Nu blijkt dat door eneco 3 jaar lang het geschat verbruik is gehanteerd als eindafrekening en dat voor 3 jaar lang. Ik woon er echter sinds april 2017 en krijg nu de opeenstapeling van de verkeerd doorgegeven meterstanden op mijn dak, bij berekening ongeveer 1800 euro. Een totaalverbruik van 3600 m3 ongeveer! Iets wat nooit maar dan ook nooit ons verbruik in een jaar kan zijn geweest (tussenwoning).

Ik ben een beetje ten einde raad, bij wie moet ik zijn? Moet ik dit bedrag volledig betalen ondanks dat die meter al 1,5 jaar daarvoor niet 'wakker' was en dit dus nog voor de vorige bewoners was? Hoe kan het nou dat een slimme meter al sinds de installatie geen meterstanden doorgeeft?

3 Reacties

Wat mij meteen opvalt is, waarom zijn de standen bij verwisseling van bewoners niet opgenomen/genoteerd? Dat is altijd essentieel.

Verder treft de Netbeheerder ook toch enige schuld want een slimme meter die geen standen doorgeeft, valt op in de administratie.
Het is bv een vaste regel dat de Netbeheerder ook eens in de 3 jaar onderzoek doet.

Ook bij de leverancier is het vaste prik om de Netbeheerder te informeren als er geen standen binnen komen.

Waar het nu om gaat is uiteraard hoe kan je hard maken wat je echt verbruikt hebt?
En het liefst slechts vanaf betrekken van je woning.

Ook hier moet ik toch weer wijzen op het belang van monitoren van je standen. Dit kan/had deze ellende (kunnen) voorkomen. Klinkt flauw achteraf, maar het is nu eenmaal realiteit.

Voor zo ik weet moet Eneco met de Netbeheerder overleggen om het verbruik vast te stellen; mi kan bij jou de periode voor datum betrekking woning nooit meegeteld worden.
Wat mij meteen opvalt is, waarom zijn de standen bij verwisseling van bewoners niet opgenomen/genoteerd? Dat is altijd essentieel.

Verder treft de Netbeheerder ook toch enige schuld want een slimme meter die geen standen doorgeeft, valt op in de administratie.
Met is bv een vaste regel dat de Netbeheerder ook eens in de 3 jaar onderzoek doet.

Ook bij de leverancier is het vaste prik om de Netbeheerder te informeren als er geen standen binnen komen.

Waar het nu om gaat is uiteraard hoe kan je hard maken wat je echt verbruikt hebt?
En het liefst slechts vanaf betrekken van je woning.

Ook hier moet ik toch weer wijzen op het belang van mo itoren van je standen. Dit kan deze ellende voorkomen. Klinkt flauw achteraf, maar het is nu eenmaal realiteit.

Voor zo ik weet moet Eneco met de Netbeheerder overleggen om het verbruik vast te stellen; mi kan bij jou de periode boor betrekking woning nooit meegeteld worden.

Dag Brandje,

Dankjewel voor je snelle reactie. Je hebt helemaal gelijk dat de standen genoteerd hadden moeten worden. Zelf heb ik altijd inclusief gwl kosten gehuurd. Ik maak de situatie nog wat ingewikkelder. Het is een pand waarin 3 mensen wonen met een gezamenlijk contract, zelf ben ik er pas in augustus 2018 bij gekomen. Nu blijkt dat bij verwisseling van bewoners in 2017, toen mijn huisgenoten in het pand kwamen, geen meterstanden zijn genoteerd (dom, ik weet het, het staat dus in het contract zelfs dat dit had moeten gebeuren door beide partijen, de verhuurder en de huurder en de verhuurder is hier dus wellicht ook nog aansprakelijk).

Inderdaad heb ik nu geen idee bij wie ik moet zijn. Zelf ga ik een deel proberen te verhalen op diegene die voor mij in mijn kamer woonde, aangezien ik er nog maar kort woon en absoluut niet voor een geheel jaar ga betalen. Maar dit neemt niet weg dat ik eigenlijk alsnog niet wil betalen voor de vorige bewoners (van voor april 2017).

De vraag is nu wel hoe ik dit inderdaad hard kan gaan maken zonder meterstanden. Neemt ook niet weg dat de slapende meter nooit actief is geweest in 3 jaar tijd en dit door zowel Stedin als Eneco nooit is opgemerkt, ook niet bij aanvang van het oorspronkelijke contract, alhoewel ik dit nog moet gaan navragen. Geef je bij een nieuw contract sowieso niet je meterstanden door? Zou ik die dan nog kunnen opvragen of iets dergelijks zodat iniedergeval de kosten van voor april 2017 zijn uitgesloten?
Voor zo ver ik weet geef je aan je nieuwe leverancier bij een nieuw contract je beginstanden op.
Maar dat was toch niet mogelijk?

Overigens hoort een slimme gasmeter gekoppeld te worden aan een slimme gasmeter.
Als dat mislukt kan je door te drukken op de knop op de gasmeter wel het juiste verbruik af te kunnen lezen.

Nu is het dus zaak om zo spoedig mogelijk met Eneco deze zaak, zeker ivm medebewoning, op te starten en te proberen te regelen.

Reageer