4x zo hoog warmte verbruik | Eneco Community

4x zo hoog warmte verbruik

• 6 januari 2015
  • 9 reacties
  • 1675 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 5 reacties
Ik heb sterk het geval dat er iets fout zit in de stadsverwarming of meter.

Ik moest mijn meterstanden opgeven van de warmtemeter en dat deed ik via de eneco app. Die gaf mij toen al een melding dat het waarschijnlijk niet klopt omdat hij het verbruik veel lager had ingeschat namelijk 406 GJ. Maar de meter gaf toch echt 506 GJ aan. Dus ik heb het maar doorgegeven en ben daarna eens mijn jaarnota van 2014 erbij gaan pakken en daar stond het op eindstand 348 GJ dat betekend dat ik in mijn appartementje van 100m2 158 GJ verbruikt moet hebben. Nu is dit natuurlijk abnormaal hoog.

Hier wat info:
  • Appartementje van 100m2
  • Afgelopen 5 jaar gemiddeld 43 GJ (Postcode 35GJ)
  • Stookgedrag is afgelopen 5 jaar onveranderd.
  • 2014 warmste jaar sinds tijden
  • In Ypenburg zijn warmte installatie controles geweest, niet bij ons nog. Wil hier afspraak voor maken maar kwam bij klantenservice terecht die mij vertelde dat Eneco alleen in de meterkast kijkt. (Zie hier)
  • In appartementen complex zijn 4 lekkages bekend geweest. Bleek warmwater 24/7 door het huizen te lopen.
  • Water verbruik was normaal afgelopen jaar.

Heb de geschiedenis van de warmtemeter uitgelezen. Laatste half jaar 2013: tussen de 0.4 en 1.9 GJ per maand. In 2014: April, Mei, Juni, November geeft de meter 20+ GJ verbruik per maand aan, terwijl het voorjaar is. En dat is bijna het verbruik van een half jaar in 1 maand.

Datum | Stand | Verschil
01-06-13 | 331,400 GJ
01-07-13 | 332,900 | 1,500 GJ
01-08-13 | 333,600 | 0,700 GJ
01-09-13 | 334,000 | 0,400 GJ
01-10-13 | 335,576 | 1,576 GJ
01-11-13 | 339,000 | 3,424 GJ
01-12-13 | 345,000 | 6,000 GJ
01-01-14 | 352,364 | 7,364 GJ
01-02-14 | 359,645 | 7,281 GJ
01-03-14 | 365,999 | 6,354 GJ
01-04-14 | 384,726 | 18,727 GJ
01-05-14 | 407,073 | 22,347 GJ
01-06-14 | 429,803 | 22,730 GJ
01-07-14 | 437,078 | 7,275 GJ
01-08-14 | 439,724 | 2,646 GJ
01-09-14 | 447,689 | 7,965 GJ
01-10-14 | 459,670 | 11,981 GJ
01-11-14 | 482,904 | 23,234 GJ
01-12-14 | 495,000 | 12,096 GJ
29-12-14 | 506,530 | 11,530 GJ

Ik hou nu continue mijn meterstanden bij en zit soms aan de 0.5 GJ per dag. Dat is €12,50 aan warmte per dag!

Mijn situatie. Ik heb 2 verwarmingen op standje 2 a 2.5 in de woonkamer aan. In de douche af en toe op stand 2. Maar dan nog zou je geen verbruik moeten hebben van 4x zo hoog.

Er is een monteur langs geweest, vertelde mij dat het niet aan onze installatie lag. Dus moest het binnen huis zijn. Hij wilde het eigenlijk daar bij laten. Dus als particulier word je dan een beetje weggeschreven van zoek het maar uit.

Hij vertelde dat het dan waarschijnlijk teveel stoken zou zijn, maar ik had hem ongeveer 5 keer uitgelegd dat ons stookgedrag in de laatste 5 jaar niet veranderd is en al zou dat wel zo zijn dat zou ik niet ineens 4x meer verbruiken. Zeker niet in die warme jaar. Ik moest een extra radiator erbij aanzetten dat zou het dan enig sinds verhelpen omdat ander 2 radiatoren de huiskamer moeten verwarmen.

Ik heb laten zien dat in de maanden april, mei en juni wat redelijk warm was de meter piekte tot 23 GJ per maand. Dit kan alleen maar een probleem zijn ergens, en niet in het stookgedrag. Dat weet iedereen en hoop ook dat jullie dit kunnen erkennen.

Nu zou er iemand langs komen om de warmtemeter uit te lezen.

Ik heb vandaag gemeten en na de 3e radiator erbij gezet te hebben kwam ik op 0.6 GJ voor 24 uur! alle 3 op standje 2.

Ik heb weer met Eneco gebeld, de storingsdienst die vroeg om mijn postcode en verbond me door met andere storingsdienst die over warmte ging. Die vroeg postcode en stuurde me weer door met de klantenservice omdat die over te hoog verbruik ging en nota's. Ik vroeg een monteur of iemand die ik nodig heb die mij kan vertellen waar het probleem zit. Klantenservice ging een klacht aanmaken en nu moet ik 5 tot 10 dagen wachten tot iemand mij belt om een afspraak te maken die de warmtemeter komt uitlezen.

Ik hoop gewoon dat ik op kort termijn iemand van Eneco spreek die zich wel kan inleven in mijn situatie. Die zou moeten begrijpen dat er iets mis is, als je het verbruik van de jaren erbij houd.

2010 56 GJ
2011 44 GJ
2012 37 GJ
2013 43 GJ
2014 46 GJ
2015 158 GJ *

* Officiële nota nog niet ontvangen

Als je dit ziet, merk je toch meteen op dat er iets niet goed zit.

Ik heb al die jaren eigenlijk nooit problemen gehad met Eneco, kwam op mij altijd over als zeer betrouwbaar en goed. Naar wat lezen hier en daar begin ik de andere mensen een beetje te begrijpen.

Ik hoop dat hier een beetje haast achter gezet kan worden, op zijn minst het probleem gevonden kan worden, dat Eneco zich kan vinden in mijn bevindingen en mij op zo'n menselijk mogelijke manier kan helpen.

9 Reacties

Reputatie 4
Badge
Beste elmarkou,

Hartelijk welkom op ons forum en bedankt voor je duidelijke verhaal. Ik stel graag voorop dat ik mij bijzonder goed voor kan stellen dat jij duidelijkheid wilt. Ook ik frons in alle eerlijkheid mijn wenkbrauwen als ik jouw exorbitante stijging in verbruik aanschouw. Zonder op de zaken vooruit te lopen, bestaat bij mij ook gerede twijfel over de juistheid hiervan. Inmiddels is mijn collega van onze klachtenafdeling bezig het een en ander uit te zoeken. Zij heeft inmiddels ook een monteur aangestuurd om duidelijkheid te scheppen en een verbruikscontrole uit te voeren. Ik heb mijn collega ook verzocht er enige spoed achter te zetten omdat ik begrijp dat je een oplossing wenst.

Behalve het hoge verbruik, vind ik het ook heel vervelend dat we blijkbaar het idee hebben gewekt niet serieus met het probleem om te gaan. Als dit het geval is, bied ik je daarvoor mijn excuses aan. Ik garandeer echter dat mijn collega alles in het werk zal stellen duidelijkheid te verschaffen. Mocht op de een of andere reden het verbruik toch kloppen (bijvoorbeeld door binneninstallatie), dan kijken we uiteraard samen naar een oplossing.

Mijn collega heeft je overigens een aantal maal telefonisch proberen te bereiken, maar dit is niet gelukt. Kun je mij eventueel in een privébericht het nummer sturen waarop je het best te bereiken bent. Bedankt alvast.

Groet Martijn
Beste elmarkou,

Hartelijk welkom op ons forum en bedankt voor je duidelijke verhaal. Ik stel graag voorop dat ik mij bijzonder goed voor kan stellen dat jij duidelijkheid wilt. Ook ik frons in alle eerlijkheid mijn wenkbrauwen als ik jouw exorbitante stijging in verbruik aanschouw. Zonder op de zaken vooruit te lopen, bestaat bij mij ook gerede twijfel over de juistheid hiervan. Inmiddels is mijn collega van onze klachtenafdeling bezig het een en ander uit te zoeken. Zij heeft inmiddels ook een monteur aangestuurd om duidelijkheid te scheppen en een verbruikscontrole uit te voeren. Ik heb mijn collega ook verzocht er enige spoed achter te zetten omdat ik begrijp dat je een oplossing wenst.

Behalve het hoge verbruik, vind ik het ook heel vervelend dat we blijkbaar het idee hebben gewekt niet serieus met het probleem om te gaan. Als dit het geval is, bied ik je daarvoor mijn excuses aan. Ik garandeer echter dat mijn collega alles in het werk zal stellen duidelijkheid te verschaffen. Mocht op de een of andere reden het verbruik toch kloppen (bijvoorbeeld door binneninstallatie), dan kijken we uiteraard samen naar een oplossing.

Mijn collega heeft je overigens een aantal maal telefonisch proberen te bereiken, maar dit is niet gelukt. Kun je mij eventueel in een privébericht het nummer sturen waarop je het best te bereiken bent. Bedankt alvast.

Groet Martijn

Hoi Martijn,

Bedankt voor je duidelijke en vriendelijke antwoord.
Ik hoop dat we er samen snel uit kunnen komen. Want hou er slapeloze (en koude) nachten aan over.

Ik zal mijn nummer sturen.

Mvg

Elmar
Ik heb gister een onafhankelijke monteur laten komen om mijn binneninstallatie te controleren. De monteur heeft geconstateerd dat deze naar behoren werkt. Rapport is aanwezig.
Monteur warmte installatie is langs geweest om de meter uit te lezen. Hele aardige man, heeft alles netjes uitgelegd en samen door de gegevens heen gegaan. Tot de conclusie gekomen dat de warmtemeter defect is. Meter is vervangen.
Reputatie 4
Badge
Hoi elmarkou,

Dat is dan een duidelijk verhaal, fijn dat je de moeite neemt hier een terugkoppeling te geven. Ik neem aan dat mijn collega en jouw directe aanspreekpunt het verder met jou afhandelt? Fijn in ieder geval dat er duidelijkheid is.

Groet Martijn
Collega heeft gebeld en word afgehandeld. Bedankt voor jullie moeite te reageren en het snel in werking te stellen. Zo kan het dus ook 🙂
Hoi elmarkou,

Goed bezig zeg!
Je vermoeden was dus toch juist en als bewijs is de meter dus vervangen!
Weer een mooi voorbeeld waarom het monitoren van standen zo belangrijk kan zijn!

Ik hoop voor je dat Eneco het goed en naar tevredenheid afwikkelt!
Dat zit wel goed!
Meter uit laten lezen is waarschijnlijk kapot. Geeft waarschijnlijk rare pieken

Reageer