Werkt Toon in combinatie met een Nefit Topline HRC 30 cv ketel? | Eneco Community
beantwoord

Werkt Toon in combinatie met een Nefit Topline HRC 30 cv ketel?

• 22 december 2017
  • 24 reacties
  • 3042 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
We willen overstappen naar Eneco en krijgen dan een Toon.
Nu zie ik op verschillende sites dat het moeilijk is met een Nefit ketel topline hrc 30.
Er zou dan een open term converter in moeten.
Dit apparaat kost 50 euro en dan moet het ook nog geïnstalleerd worden.
Is het dan wel rendabel om een Toon aan te schaffen.
We hebben nu een moduline 300 kloktermostaat.
Tip zou welkom zijn.
icon

Beste antwoord door mAiden 23 december 2017, 09:14

Om de EMS-OT Converter te bestellen, dit is de correcte artikel nummer: 7746901847 (Zie bijlage.)

hier zie je de converter, hoe hij eruit ziet.

Huidige oranje blokje wat nu op jou ketel zit, kan alleen modulerend werken met Nefit Thermostaten, aangezien Nefit een Moduline systeem gebruik om te moduleren, geen OpenTherm. Enigste Nefit CV Ketel die standaard OpenTherm inzich heeft is de Nefit Proline NxT!
Mocht je deze kosten niet willen hebben, dan kan je Toon ook nog altijd op het groene blokje aansluiten, dit is de Aan/Uit functie van de ketel. Toon zal dan prima werken als Aan/Uit thermostaat!
Ik adviseer altijd om toch een EMS-OT te overwegen, aangezien Toon prima modulerend werkt op deze manier op een Nefit ketel en daarbij de besparing aan gas is toch behoorlijk te noemen is.. Ik heb voor mij Proline NxT, een Nefit Smartline HR gehad, modulerend aangestuurd door een EMS-OT Converter.

Om het aansluiten van de converter (EMS-OT) even te verduidelijken:

Stap 1:

Zet de CV ketel en Toon uit, door de stekkers uit het stopcontact te halen..

Stap 2:

De draden zullen waarschijnlijk nu op een oranje blokje vast zitten. Maak de draden dan los met een fittings-schroevendraaier, je vind dit aan de onderkant van je ketel. Haal het bestaande oranje blokje uit je ketel (zie bijlage tussen de rode pijltjes.), je vind dit eveneens aan de onderkant. (Kijk uit voor je vingers, kunnen scherpen delen zitten!)

Stap 3:

Draden die je net losgemaakt heb, maak je nu vast aan het groene blokje (zie bijlage eronder, tussen de blauwe pijltjes.).

Heb je dit gedaan, dan plaats je het oranje blokje wat aan de converter zit, weer terug op de ketel, waar je zojuist het ouwe oranje blokje uit gehaald heb.

Stap 4:

Start nu eerst je CV ketel op, laat deze eerst helemaal op starten (duurt gemiddeld 5min.)

Stap 5:

Start Toon weer op. Laat Toon even opstarten. (Duurt gemiddeld ook 5min)

Stap 6:

Ga op Toon naar Menu >> Instellingen >> Verwarming, als goed is staat OpenTherm nu dikgedrukt.

Stap 7:

Zet de kachel aan, controleert of de CV gaat stoken! ?

Succes!!! Mocht je vragen hebben? Stel ze, zal proberen je zo goed als mogelijk te helpen! ?
Bekijk origineel

24 Reacties

Die module is nodig om Toon in samenwerking met je CV op OpenTherm te kunnen werken.
De verwarming kan dan mooi moduleren en in principe stook je dan iets zuiniger.
Het installeren is vrij simpel en een klip en klare inbouw stappenplan heeft ons forumlid @mAiden op het forum geplaatst.
Reputatie 7
Badge +8
Om de EMS-OT Converter te bestellen, dit is de correcte artikel nummer: 7746901847 (Zie bijlage.)

hier zie je de converter, hoe hij eruit ziet.

Huidige oranje blokje wat nu op jou ketel zit, kan alleen modulerend werken met Nefit Thermostaten, aangezien Nefit een Moduline systeem gebruik om te moduleren, geen OpenTherm. Enigste Nefit CV Ketel die standaard OpenTherm inzich heeft is de Nefit Proline NxT!
Mocht je deze kosten niet willen hebben, dan kan je Toon ook nog altijd op het groene blokje aansluiten, dit is de Aan/Uit functie van de ketel. Toon zal dan prima werken als Aan/Uit thermostaat!
Ik adviseer altijd om toch een EMS-OT te overwegen, aangezien Toon prima modulerend werkt op deze manier op een Nefit ketel en daarbij de besparing aan gas is toch behoorlijk te noemen is.. Ik heb voor mij Proline NxT, een Nefit Smartline HR gehad, modulerend aangestuurd door een EMS-OT Converter.

Om het aansluiten van de converter (EMS-OT) even te verduidelijken:

Stap 1:

Zet de CV ketel en Toon uit, door de stekkers uit het stopcontact te halen..

Stap 2:

De draden zullen waarschijnlijk nu op een oranje blokje vast zitten. Maak de draden dan los met een fittings-schroevendraaier, je vind dit aan de onderkant van je ketel. Haal het bestaande oranje blokje uit je ketel (zie bijlage tussen de rode pijltjes.), je vind dit eveneens aan de onderkant. (Kijk uit voor je vingers, kunnen scherpen delen zitten!)

Stap 3:

Draden die je net losgemaakt heb, maak je nu vast aan het groene blokje (zie bijlage eronder, tussen de blauwe pijltjes.).

Heb je dit gedaan, dan plaats je het oranje blokje wat aan de converter zit, weer terug op de ketel, waar je zojuist het ouwe oranje blokje uit gehaald heb.

Stap 4:

Start nu eerst je CV ketel op, laat deze eerst helemaal op starten (duurt gemiddeld 5min.)

Stap 5:

Start Toon weer op. Laat Toon even opstarten. (Duurt gemiddeld ook 5min)

Stap 6:

Ga op Toon naar Menu >> Instellingen >> Verwarming, als goed is staat OpenTherm nu dikgedrukt.

Stap 7:

Zet de kachel aan, controleert of de CV gaat stoken! ?

Succes!!! Mocht je vragen hebben? Stel ze, zal proberen je zo goed als mogelijk te helpen! ?
Wat kan @mAiden goed uitleggen met een mooie stappenplan erbij.👏🏼
En nu maar hopen dat de ts Marie José overtuigd is en overstag gaat.......
Afgelopen vrijdag is, na bijna 2 maanden wachten op de monteur omdat men het erg druk heeft, bij mij Toon geïnstalleerd op een Nefit ketel van ongeveer 7 jaar oud.
Maar sindsdien werkt mijn vloerverwarming niet meer/blijft deze veel kouder dan eerst.

Daardoor is het nu koud in huis ondanks dat ik de Toon thermostaat op 21 graden heb staan.

Komt dit bekend voor?
En wat is daar aan te doen?

Een warme (maar nu wat koudere dus) groet,
Harry
Hoe is Toon aangesloten? Aan/uit of OpenTherm?

Houd je de temperatuur ook ‘s-nachts contant cq 1 grd lager?

Thermostaat ol vloerunit misschien te laag?
Reputatie 7
Badge +8
Over wat voor Nefit ketel hebben we het?
De monteur heeft er een apparaatje met een stekker (met een CV-ketel en aan de andere zijde een Thermostaat uitgang) tussen gezet, maar ik weet niet of dit open therm is?

Waarom zou ik nu iets aan mijn vloerverwarming thermostaat veranderen?
Heeft altijd perfect gewerkt.

Snachts staat de thermostaat op 13 graden ( was eerst 15 graden). Maar ook einde avond is de vloer nog veel te koud. Is echt pas sinds Toon geïnstalleerd is, dus Toon heeft er iets mee te maken.

Type: Nefit Ecomline HR

Een warme groet,
Harry
Dat apparaatje behoort bij Toon en zorgt voor de communicatie tussen Toon en je CV; tevens voorziet het Toon van 24 volt voeding.

OpenTherm of Aan/uit is nog aan een verschil in verwarmen. Op Toon bij menu/instellingen/verwarming kan ne zien hoe de aansturing is.

M.i. Is de nachtverlaging veels te hoog; dus heeft duurt het te lang voor de vloer warm is.
Reputatie 7
Badge +8
Nefit Ecomline HR gaat niet Opentherm werken met Toon, ook niet als er een converter tussen word geplaatst.
Toon stuurt de ketel Aan/Uit aan. Of dat kwaad kan voor de vloerverwarming, durf ik niet te zeggen..

Hier nog een overzicht, waar duidelijk op te zien is dat Opentherm onhaalbaar is. (nvt staat voor Niet van Toepassing)

Jou ketel heeft een Nefit Moduline thermostaat of de Nefit Easy nodig mocht je willen moduleren.
Open therm staat op groen (Aan dus?)

Ik zal de nacht temperatuur weer op 15 graden zetten zoals vanouds.

Maar het lijkt me vreemd dat 2 graden meer, dit oplost.
Oké Ricardo dan is die vraag ook beantwoord.

Dat denk ik dus wel. En mi moet die nog hoger staan ‘s-nachts.
Ik zou zeggen Google eens met het zoekgegevens vloerverwarming en nachtverlaging.

Als Toon op OpenTherm staat dan zie je dit als volgt:

Of moet ik ook nog de Open therm uit zetten?
Reputatie 7
Badge +8

Gaat erom wat is er dikgedrukt.
Ik weet bijna zeker dat Aan/Uit dikgedrukt is.
Reputatie 7
Badge +8
Oké Ricardo dan is die vraag ook beantwoord.

Inderdaad Ton.
Eneco mag bijna wel is even een aparte pagina aanmaken met welke Nefit ketels een converter aankunnen, welke niet.
Zo ontstaat er ook geen onduidelijkheid meer.
Of moet ik ook nog de Open therm uit zetten?

Plaats even een foto, dat maakt heen en weer praten even wat makkelijker.
Reputatie 1
Badge +1
Hallo @Marie Jose
(even terug naar de topic starter).

Je belangrijkste vraag (is Toon met een OT converter nog wel rendabel) is nog niet beantwoord en is ook moeilijk te beantwoorden. Je zou in moeten schatten wat Toon je aan besparing gaat opleveren en dat delen op de kosten die je moet maken om Toon aan te schaffen.
(prijs Toon, OT-converter, event. installatiekosten).

Op de modulatie-methode van OpenTherm ga je niets winnen. Je ketel moduleert nu immers ook al (icm met de Moduline 300 thermostaat). Het Nefit protocol is alleen anders.
Daarnaast moet je uiteraard ook goed nagaan wat de Toon voor jou gaat toevoegen en of dat
de investering aanvaardbaarder maakt of niet.

Soms kan men op het verkeerde been gezet worden. Een goede rekensom doet dan wonderen. Denk aan de (groene)marketing van TV-switches. Die halen de stroom van je TV als je deze uit zet zodat de TV niet onnodig op standby blijft.
Wat men dan 'vergeet' te zeggen is dat die adapter zelf ook stroom verbruikt (hij moet immers het infrarood signaal bij ''TV-aan" kunnen opvangen). En met moderne tv's verbruikt die adapter soms zelfs meer dan de tv zelf. Tot zover de 'Groen'
gedachte. In relatie tot je aanschaf van Toon en of dit rendabel is: Ik heb ooit de rekensom gemaakt voor bovenstaande tv-schakelaar: Ik had na 156 jaar (!!!!) de aanschaf terug verdient 😉 (weg financiele voordeel).

Bedenk daarbij natuurlijk wel dat Toon je extra functionaliteit / gemak biedt die je misschien zoekt. En dat kost natuurlijk gewoon geld ;-)

Peter
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Peter, we twijfelen nog steeds.
De toon met aansluiting is gratis, dus hebben we alleen een converter nodig en iemand die hem aansluit. Dan is het de vraag of we dan minder gaan verbruiken?? Natuurlijk is het fijn om iedere dag of week te zien wat het verbruik is.
Dus nog even nadenken.
Groetjes,
Marie -José
Hoi @Marie Jose,

Ik vond en nu nog steeds de belangrijkste besparing altijd, dat het verbruik inzichtelijk werd en je je daar meestal op aan past.

Dat is de eerste winst en als je huidige thermostaat ook op OpenTherm werkt dan zal het met Toon weinig uitmaken, maar dan zou je zoals eerder aangegeven wel de investering van de extra module moeten doen.

Verder zijn er allemaal uitbreidingen mogelijk, maar dat is puur of je dat wilt en het er voor over hebt. Goedkoop is het zeker niet.
Ik doel daarbij op Slimme stekkers en/of rookmelder(s)

Nogmaals inzicht dat zou je drijfveer en vervolgens een investering moeten zijn.
Reputatie 4
Badge +2
Hoi ik heb een Nefit Smartline ketel van 13 jaar oud en Toon in mei 3 jaar oud.
Ook heb ik er een converter tussen zodat dat hij open therm werkt ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad.
Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming en Toon staat als zodanig ingesteld en de ketel stookt als aangegeven voor vloerverwarming 55 graden dit zie ik op de ketel.
Het regelblok van de vloerverwarming stond voor de groepen die ik heb op ongeveer 55 graden deze heb geheel open gezet want de ketel stook netjes op 55 graden.
Temp voor overdag staat op 20 graden en in loop van de dag gaat deze naar 20,5 graden en voor de nacht op 19 graden.
Dit gaat prima en met dit weer stook ik ongeveer tussen de 4 en 6 cub per dag.
Reputatie 6
Badge +2
Voor Toon had ik een Moduline 400 thermostaat aan m'n Nefit ketel hangen. Nog afgezien van de inzichtelijkheid van je gas- en stroomverbruik vind ik dat Toon de Moduline in bedieningsgemak ver overtreft. Instelling van regelgedrag van de ketel, programmeren van het weekprogramma, is kinderspel in vergelijking met het gedoe met die draaiknop van de Moduline.
Reputatie 1
Badge +1
Heb sinds gisteren een Toon.
Alleen nog geen slimme gasmeter.?
Dus nog even wachten en dan kan ik pas zien wat onze Toon allemaal kan.
Gr,
Marie -Jose
Heb sinds gisteren een Toon.
Alleen nog geen slimme gasmeter.?
Dus nog even wachten en dan kan ik pas zien wat onze Toon allemaal kan.
Gr,
Marie -Jose

Maar dan kan je toch wel je stroomverbruik al zien?

Reageer