Vrije groep in de meterkast voor Zon op Toon | Eneco Community
beantwoord

Vrije groep in de meterkast voor Zon op Toon

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 6 reacties
Hallo,

Ik heb al enkele jaren Toon en ben daar erg tevreden over. Onlangs heb ik zonnepanelen laten monteren en daarom ben ik de mogelijkheid van Zon op Toon aan het onderzoeken.

Op de uitvraag pagina loop ik tegen een vraag op die niet duidelijk is en dan ook nog eens een onjuiste conclusie trekt.

Vraag 1: Maakt u al gebruik van Toon => Ja

Vraag 2: Heeft u minder dan 40 zonnepanelen => Ja

Vraag 3: Zijn uw zonnepanelen aangesloten op een aparte groep in de meterkast => Nee, tenminste volgens mij niet....

Vervolgens wordt gemeld dat voor Zon op Toon de aangesloten zonnepanelen op een aparte groep moeten zitten, en wordt de conclusie getrokken dat ik 3 of minder panelen heb?

Het aantal panelen betreft 20.

Vanuit de geplaatste omvormer loopt de door de zonnepanelen opgewekte spanning via een geplaatste DIN rail schakelaar naar de groepenkast en zit intern aangesloten.
Deze aansluiting is gedaan tussen hoofdschakelaar en groepen en is dus m.i. niet aan een bepaalde groep gekoppeld.

Wat wordt exact met aparte groep bedoelt?

Verder is er voo Zon op Toon een vrije groep nodig? waarvoor?

Een slimme meter, die is reeds aanwezig. En een vrij stopcontact, is er ook.

Is Zon op Toon bij mogelijk?

Met vriendelijke groet,

MKK
icon

Beste antwoord door Brandje 14 februari 2018, 14:41

Hoi MKK,

Als er vanaf je inverter naar de groepenkast een leiding loopt, waar onderweg geen aftakkers op zitten dan is Zon op Toon geen enkel probleem.
Houdt wel rekening mee dat bij boven de 5000 Watt de monteur ter plaatse pas kan beoordelen dat er ipv 1 fase een 3 fase kwh-verbruiksmeter geplaatst moet worden, eventueel in een apart kast je naast je groepenkast, die meerdere kosten zijn €69,90
De 1 fase Zon Toon kost €99 en de 3fase koste €199

Een slimme meter is vereist, maar die heb je al.

Bekijk origineel

28 Reacties

Hoi MKK,

Als er vanaf je inverter naar de groepenkast een leiding loopt, waar onderweg geen aftakkers op zitten dan is Zon op Toon geen enkel probleem.
Houdt wel rekening mee dat bij boven de 5000 Watt de monteur ter plaatse pas kan beoordelen dat er ipv 1 fase een 3 fase kwh-verbruiksmeter geplaatst moet worden, eventueel in een apart kast je naast je groepenkast, die meerdere kosten zijn €69,90

Brandje wrote:

Hoi MKK,

Hallo Brandje,

Dank voor de snelle en duidelijke reactie.

Als ik het goed begrijp kost het € 99,=, als het mee valt, en als het tegenvalt € 268,=.
Zon op Toon voor € 99,= vind ik eigenlijk al aan de hoge kant, maar € 268,= is waanzin om alleen meer leuke plaatjes op Toon te kunnen zien.

Is er, dat je weet, een manier om er achter te komen wat er echt nodig is, en op voorhand te weten welke kosten er gemaakt moeten worden. Ja zeggen en dan achteraf toch op de € 268,= uitkomen vind ik geen acceptabel vooruitzicht....

Groet,

MKK
Hoi MKK,

De prijs is of €99; of €199; meer smaken zijn er niet helaas.
Alleen kan er voor een extra dinrail in een extra groepenkastje €69,90 bij komen.

Zoals ik dik gedrukt al meldde houdt Eneco op dat gebied de boot af en terecht want de enige die het goed kan beoordelen is de monteur.

Je kan toch het beding maken dat als de monteur zelfs 3fase moet gebruiken en een los kastje dat je ervan af ziet?

Je hebt het aantal Watt's nog niet genoemd, maar al dat 5000 is kan je gewoon met 1fase kwh-verbruiksmeter af!

Maar let op!
Ik zeg altijd een Toon met zonnepanelen en zonder Zon op Toon dan heb je een invalide Toon, want alle berekeningen kloppen dan van geen kant. Het enige wat goed gaat is het thermostaat gedeelte.

Zet dan je oude thermostaat maar weer terug🙄
Ik neem jou niks kwalijk hoor 🙂

Ik begreep al dat er in "Zon op Toon" twee smaken zijn uit je reactie. €99,= of €199,=
(een 1 fase of 3 fase kWh meter, i.e. een 1 fase kWh meter heb je voor €20,=)

In beide gevallen loop je nog kans op het extra groepenkastje met DIN rail, à €69.90
(voor het plaatsen van die extra kWh meter)
In mijn geval, er zit geen ruimte meer in de groepenkasten, dus zal ik dat extra kastje nodig hebben. (Waarvoor € 69,90 best wel veel is, "overal" te koop voor € 10,=)

Ik snap dat die monteur betaald moet worden om die dingen in mijn meterkast te schroeven en aan te sluiten.

Bij mij in het ongunstigste geval, is dat totaal €268,=.

En inderdaad de berekeningen kloppen niet als je dit niet doet als je wel zonnepanelen hebt.

Nogmaals, ik neem dit niemand kwalijk, maar ik vind € 268,= echt te veel geld.
Zoals al zei vind ik €99,= al aan de hoge kant. Zelfs al ik met een 1 fase kWh meter af kan, dan noch gaat het mij € 168,= kosten.

Ik heb zonnepanelen om duurzaak te zijn, maar toch ook vooral ook om te besparen.
Door Zon op Toon aan te schaffen bespaar ik nog meer, en snel ook 😉

Evengoed dank voor je reactie, ik weet wat ik weten wilde en het idee om er bij te hoge kosten, 3 fase meter, vanaf te zien is een prima idee mits dat kan, maar dat kan ik wel bij Eneco uitvinden denk ik.

Groet,

MKK
Dat je mij niets kwalijk neemt is prima.
Ik ben ook slechts maar een informant, die inmiddels het systeem op z’n duimpje kent.

Maar qua kWh-verbruiksmeter zit je fout, want het is een speciaal type de PRO1-S die via een sensor wordt uitgelezen.
https://www.koopman.nu/files/handleiding_fase1.pdf

Ik zou idd contact op nemen met het Zon op Toon®️ team. 088 895 59 59
Hallo Brandje,

Je hebt helemaal gelijk, € 20,= was te laag, ik heb reeds een kWh meter gekoppeld aan mijn HomeWizard en die had ik voor de geest. Die kost € 30,=.
De Pro1-s is nog wat duurder, € 59,61 heb ik hem voor gevonden. Duurder ook trouwens. Maar ik gok dat Eneco ze in grote getalen voor wat minder inkoopt.

Max stroom is 45 Ampère, en dus kan hij ruim 9.000 W verstouwen.

De installatie bij mij zou om en nabij de 5300 W piek kunnen leveren, en dus is deze 1 fase kWh meter m.i. voldoende.

Zo heb je me toch een heel eind verder geholpen 🙂 Toppie.

Ik ga zelf wel voor € 10,= een kastje plaatsen waar de monteur de kWh meter in kan hangen, en daarna kan ik Zon op Toon aanvragen en zal het max € 99,= kosten.

Dank voor alle info!!

Groeten,
MKK
Graag gedaan MKK!👌 👌
Dat heb je helemaal goed beredeneerd en als dat din-rail kastje erbij staat kan de monteur zo aan de slag.

Goed bezig hoor! En vooral goed voorwerk gedaan! Top.

Hier krijg je echt geen spijt van.
Het is een feest om alles op 1 apparaat aan de muur in de huislamer altijd meteen te kunnen raadplegen.

Laat je de afloopt en installatie nog even weten?
Ik laat even weten als het draait,

Grt,

MKK
Top! Ik ben benieuwd! ☀ ☀
Hallo Brandje,

Toch een dompertje op de vreugde.

De Website om aan te melden werkte niet dus heb ik het telefonisch geprobeerd.
Daar werd mij het volgende gemeld:
Bij meer dan 12 panelen kost Zon op Toon € 199,=......

De monteur laten komen en gokken en hopen dat het toch voor € 99,= kan is geen optie. Als de monteur dan toch de € 199,= variant wil plaatsen en ik dan door de tegenvallende kosten de zaak zou afblazen, dan worden voorrij kosten in rekening gebracht. Hoe hoog die zijn kon niet verteld worden.

€ 199,= vind ik belachelijk duur, en ik ga zeker niet gokken op voorrij kosten betalen en niks hebben. Dan maar geen Zon op Toon!

Het zal bij mij dus niet gaan "draaien".

Dank voor je hulp en info, de wetenschap dat bij 12 of meer panelen Zon op Toon € 199,= kost, kan je wellicht aan je lijst met info toevoegen en aan andere informatie zoekers melden 😉

Groet,
MKK
Jammer, maar toch bedankt voor je info.
Ik loop al een tijdje mee en ik houd gewoon het aantal Watt aan.
Dus rond de 5000.
Reputatie 6
Badge +5
Weet je zeker dat jij je niet vergist Ton. 5000 Watt is erg veel om over 1 fase te laten lopen. Bij aanschaf van panelen met die opbrengst krijg je zo ie zo al bijna altijd een 3 fase omvormer . Ik heb hier verschillende offertes liggen voor een opwek van net boven de 4000 en die gaan al over 3 fase allemaal.
Lees dit bv eens:

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

Ik ga uit van 1 x 35 Amp, want heb je bv 1 x 25 Amp dan kan je bijna altijd simpel naar 1 x 35
Met mijn vuistregel rond de 5000 zit je mi altijd veilig.
Reputatie 6
Badge +5
Ik ging uit van 1 x 25 Amp . Veel huishoudens hebben dat namelijk en het vergroten van je hoofdzekering moet door de netbeheerder gedaan worden en zijn heel soms kosten aan verbonden . En dan ligt de grens op max 4500 Watt

Vandaar mijn opmerking ... Maar nu is jou redenatie ook voor mij duidelijk ..👍🏼
Hij wekt nu al 5300 Watt op; dus ik ga er van uit dat hij 1 x 35 AMP heeft. ?
Reputatie 6
Badge +5
Dat zal inderdaad zo zijn Ton . Maar ik doelde eigenlijk op de grens die Eneco aanhoud voor Zon op Toon voor 1 of 3 fase . Die is geen 5000 Watt die jij aanhoud . Ik zie namelijk vaak dat ze als grens 12 panelen aanhouden en geen bepaalde Wattage wat volgens mij wel beter is ...
Dat laatste ben ik niet met je eens!
Daarom ontstaat er nou juist sinds Zon op Toon®️ die discussie over.
En daar zeg ik dan altijd van de monteur bepaalt dat ter plekke.
Maar die discussie gaan we hier niet nog eens over doen.
Je kan hebben 12 x 80; 12 x 250; 12 x 300

Dus ik reken graag met Wattage.
Ja, ik deel geheel de mening van Brandje, waarom niet gewoon rekenen met de waardes die uit te leggen en te begrijpen zijn, en zet die ook als informatie op de website. Wees transparant!

Ik wil graag vooraf weten waar ik aan toe ben, en als dat ook nog onderbouwd kan worden met feitelijke getallen en argumenten, top!

Dat heb ik inmiddels gewonnen door jullie info en discussie. Nog één vraag daar over:

Eneco in deze vind dat ik gezien het aantal panelen een kWh metertje voor Zon op Toon voor 3 fasen nodig heb. Hoe wil men dat gaan schakelen in een installatie met 1 fase aansluiting en 1 fase omvormer? Blijven er dan 2 fase van de kWh meter onaangesloten? of gaan ze die parallel zetten?

Of worden de kosten nog hoger door voorzieningen die nodig gaan zijn.
Dit puur ter verrijking van de kennis en begrip, voorlopig staat Zon op Toon hier in de ijskast.

Groet,
MKK
Een logische gedachte en veel aan de orde geweest.
Nee, een 3fase hoofd aansluiting is niet vereist.
Het enige wat Eneco doet als er een 3fase kWh-verbruiksmeter wordt gebruikt, is het verdelen van de stroom over die 3fase meter.
Want anders kom je boven de 16 Amp groepzekering heen. De 3680 Watt grens dus.
De hoofdzekering is dan 25 Amp.

Dan is verzwaring naar 35 Amp de mi goedkoopste manier.
En dat laatste heb jij kennelijk al, want je meldde de zonnepanelen (5300 Watt) op 1 groep te hebben.
Reputatie 6
Brandje wrote:

Een logische gedachte en veel aan de orde geweest.
Nee, een 3fase hoofd aansluiting is niet vereist.
Het enige wat Eneco doet als er een 3fase kWh-verbruiksmeter wordt gebruikt, is het verdelen van de stroom over die 3fase meter.

Kan link zijn, vermogen meten in een 1x3 fasen systeem is een heel ander ding dan vermogen meten in een 3x1 fasen systeem. Kon weleens grote onzin uitkomen, als je de fasedraaiing tussen de drie fasen in een driefasensysteem niet hebt ...
Brandje wrote:

Want anders kom je boven de 16 Amp groepzekering heen. De 3680 Watt grens dus.
De hoofdzekering is dan 25 Amp.

Dan is verzwaring naar 35 Amp de mi goedkoopste manier.

En dat laatste heb jij kennelijk al, want je meldde de zonnepanelen (5300 Watt) op 1 groep te hebben.

Hangt een beetje van je leverancier af. Bij het oppeppen van de stroom per fase is het verstandig om eerst het capaciteitstarief van je leverancier op te zoeken. Meestal kun je tot 3x25A met het goedkoopste tarief (voor woonhuizen) uit de voeten, als de stromen hoger worden stijgt het tarief (en hard ook).
mkoekoek wrote:

H€ 199,= vind ik belachelijk duur, en ik ga zeker niet gokken op voorrij kosten betalen en niks hebben. Dan maar geen Zon op Toon!

Het zal bij mij dus niet gaan "draaien".

Dank voor je hulp en info, de wetenschap dat bij 12 of meer panelen Zon op Toon € 199,= kost, kan je wellicht aan je lijst met info toevoegen en aan andere informatie zoekers melden 😉

Ik zou toch even heroverwegen als ik jou was. Ik begrijp dat je 1 omvormer hebt met 1-fase (1-groep). Waarschijnlijk op 25A afgezekerd door je zonnepanelen installateur. Officieel moet je huis hoofdzekering dan minimaal op 35A zitten maar daar wordt nog wel eens van afgeweken. Doet er niet toe.

Je zit gewoon op 1-fase en dan plaatst eneco gewoon de 1-fase kwh meter. De meter die ze gebruiken kan die Wattages van jou makkelijk aan.
Volgens mij hebben we dat toch al hiervoor behandeld?

Ik ga uit dat hij 35 Amp heeft en er is al geadviseerd gewoon alles op 1 fase te nemen.
Alleen zit hij op 5300 Watt en daar heeft Eneco moeite mee...........
Kijk sluit je het zelf aan, tja..........
Maar de ts is afhankelijk van Eneco van de Zon op Toon monteur.

Begrijpelijk, want de 1 roept 5750 kan makkelijk en anderen roepen weer de boven grens ligt rond de 5000, die laatste houd ik ook liever aan.
Dat de kwh-verbruiksmeter 48 amp aan kan is verder natuurlijk niet relevant.
Je brengt hem weer tot twijfelen. Het is, nogmaals, heel simpel. Hij heeft 1 omvormer, met 1-fase aansluiting. Dan kan Eneco alleen maar een 1-fase kwh meter plaatsen.

Een 3-fase kwh meter op een 1-fase aansluiting werkt niet. Dit wordt alleen gebruikt als je meer 1-fase omvormers hebt (twee of zelfs drie), elk op 1 van de drie fasen van de 3-fase kWh meter.

Stroom 'splitsen' van een 1-fase omvormer op twee aansluitingen van de 3-fase kWh meter (met als reden dat het anders 'teveel' wordt) werkt niet, zoals FireChief al aangaf.
Dat brengt HEM niet aan het twijfelen, want de uitleg heeft hij meerdere keren al gehad.
Het probleem is de Eneco monteur, zoals ik net nog even uitlegde...........
De eneco monteur KAN niet anders bij een 1-fase omvormer. Hij kan dan niet niet een 3-fase kwh meter plaatsen. Er is geen enkele Eneco monteur die dat doet. Als die er wel zijn moeten ze gelijk zijn ontslag aanbieden.

Punt is dat de ts de forum vraagt voor advies. Met alle foute advies dat hij hier krijgt beslist hij dat ie het dan maar niet doet. Terwijl de werkelijkheid anders is. Hij kan gerust bestellen en ik weet zeker dat de monteur een 1-fase kwh meter plaatst. Wat de helpdesk ook maar beweert...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen