Toon niet lerend maar aan/uit | Eneco Community
beantwoord

Toon niet lerend maar aan/uit

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Hallo,
Ik twijfel erg aan de aanschaf van de Toon. Ik heb destijds namelijk een lerende thermostaat gehad welke mijn verbruik enorm omhoog stuwde.
De situatie.
Ketel is een Vaillant Eco Tec Plus 35-38/5-5 CW5 +
We hebben in de huiskamer vloerverwarming als enige verwarming. De rest van het huis is door radiatoren verwarmd.
Wat wij willen is dat de verwarming even aan gaat tussen half 8 en half 9. De thermostaat staat dan op 20. Dan is de kou uit de vloer en de bad en slaapkamer warm genoeg. 's Middags willen we hem om 17:00 aan hebben. Dan staat hij ook op 20 graden tot 23:00 's avonds.

Bij de vorige ging hij dan leren. Hij wilde dat het om 07:30 20 graden was waardoor hij de verwarming al om 6 uur aanzette. Dan dreven wij ons bed uit van de warmte en inderdaad was de huiskamer dan 20 graden bij het beneden komen. Onnodig want na een kop koffie gingen we weg.

Mijn vraag en ook het breekpunt van wel of geen Toon/Eneco is of het mogelijk is de verwarming om half 8 aan te zetten (als het minder is dan 20 graden uiteraard) en om half 9 uit. Dus niet lerende. Dat het dan maar 19 is als we beneden komen maakt niet uit. We hebben wel een modulerende ketel.

Bedankt voor het antwoord.

Hans
icon

Beste antwoord door 6 april 2018, 17:37

Doordat je gewend bent dat als je de (niet lerende) thermostaat om half 8 aan zet en half 9 uit het dan warm genoeg is in de woonkamer en niet te warm in de slaapkamers (radiatoren) heb je in feite dit zelf geleerd. Het is een gedrag die je bent gewend van een 'domme' thermostaat. Maar waarschijnlijk is het bij een strenge winter niet om half 9 al 20 graden en is het bij een warme herfstnacht al veel te vroeg warm beneden. Dus niet optimaal, maar voor jou prima genoeg.

Natuurlijk is het precies de bedoeling dat een lerende thermostaat op het punt dat jij uit je bed stapt en beneden komt de wens temperatuur is bereikt (in jou geval 20 graden). Als door dat leren de thermostaat om 6 uur al begint en je hierdoor op je slaapkamers te warm wordt (maar wel de 20 graden in de woonkamer om half acht is bereikt) zit je probleem dus NIET bij de thermostaat die te vroeg begint, maar bij de radiatoren in je slaapkamers.

Heb je wel eens gedacht aan thermostaatkranen op de slaapkamers? Zet ze op 18 graden, ruim voldoende voor een slaapkamer (tenzij er gestudeerd wordt). Dan wordt je slaapkamer niet warmer dan 18 graden (de radiatoren gaan dan dicht) en alle andere warmte in de CV wordt dan gestuurd naar waar jij het wil hebben, in de vloer beneden.

Wat je ook kan doen is de max. temperatuur van de aanvoer drastisch omlaag gooien. Je vloer heeft toch niet meer dan 45 graden nodig (vaak nog lager). En met aanvoer van 45 graden naar de radiatoren zullen ook je slaapkamers niet te snel opwarmen.

Nog beter zou een twee (of multi) zone regeling zijn maar de aanpassing/aanschaf daarvoor is aanzienlijk.

Bekijk origineel

16 Reacties

Hoi Hans,

Jij hebt het over de adaptieve werking van Toon®️
Dus kies jij om 07:30uur 20 grd, dan zorgt Toon®️ dat het op dat tijdstip die temperatuur is bereikt.
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur zal Toon®️ bv 30 of 45 minuten eerder beginnen met aanwarmen.
Dat kan je bij Toon®️ niet uitzetten.
Dus dan zou ik je Toon®️ afraden.
Reputatie 6
Badge +5
Ik vraag me wel af tot welke temperatuur hij terug zakt ? Bij vloerverwarming moet je hooguit 1 tot 1,5 graad terug laten zakken .... Anders moet hij te hard stoken om dat blok beton te verwarmen ..
picardo wrote:

Ik vraag me wel af tot welke temperatuur hij terug zakt ? Bij vloerverwarming moet je hooguit 1 tot 1,5 graad terug laten zakken .... Anders moet hij te hard stoken om dat blok beton te verwarmen ..

Dat is zeker waar, maar dan laat onverlet dat de ts die adaptieve werking Uit wil zetten en dat zal dus bij Toon niet lukken.
Reputatie 1
Badge
Mijn vraag is waarom TS zijn thermostaat op 20 graden zet als die eigenlijk helemaal niet wil dat het echt 20 graden wordt. Dat is iets dat je wellicht doet met een "domme" thermostaat die ook nog een aan/uit aanstuurt. Dan gebruik je de thermostaat domweg als aan/uit knop voor je kachel.

Als 19 graden al genoeg is ze jet het ding toch op 19 graden? of 18? of 17? Maar niet op 20 lijkt me. Dan hoeft ie minder bij te stoken en zal dus ook later beginnen en zul je energie besparen.
Dat zal de ts, mag ik hopen, toch wel weten.
M.i. gaf hij ook alleen maar een voorbeeld.

Zelf start ik juist daarom ‘s-morgens met een lagere temperatuur op en verhoog gaande weg de dag traploos.

Maar hoe dan ook met Toon®️ heeft hij niet de keuze om de adaptieve werking uit te zetten.
En dat is bij hem kennelijk een breekpunt.
Doordat je gewend bent dat als je de (niet lerende) thermostaat om half 8 aan zet en half 9 uit het dan warm genoeg is in de woonkamer en niet te warm in de slaapkamers (radiatoren) heb je in feite dit zelf geleerd. Het is een gedrag die je bent gewend van een 'domme' thermostaat. Maar waarschijnlijk is het bij een strenge winter niet om half 9 al 20 graden en is het bij een warme herfstnacht al veel te vroeg warm beneden. Dus niet optimaal, maar voor jou prima genoeg.

Natuurlijk is het precies de bedoeling dat een lerende thermostaat op het punt dat jij uit je bed stapt en beneden komt de wens temperatuur is bereikt (in jou geval 20 graden). Als door dat leren de thermostaat om 6 uur al begint en je hierdoor op je slaapkamers te warm wordt (maar wel de 20 graden in de woonkamer om half acht is bereikt) zit je probleem dus NIET bij de thermostaat die te vroeg begint, maar bij de radiatoren in je slaapkamers.

Heb je wel eens gedacht aan thermostaatkranen op de slaapkamers? Zet ze op 18 graden, ruim voldoende voor een slaapkamer (tenzij er gestudeerd wordt). Dan wordt je slaapkamer niet warmer dan 18 graden (de radiatoren gaan dan dicht) en alle andere warmte in de CV wordt dan gestuurd naar waar jij het wil hebben, in de vloer beneden.

Wat je ook kan doen is de max. temperatuur van de aanvoer drastisch omlaag gooien. Je vloer heeft toch niet meer dan 45 graden nodig (vaak nog lager). En met aanvoer van 45 graden naar de radiatoren zullen ook je slaapkamers niet te snel opwarmen.

Nog beter zou een twee (of multi) zone regeling zijn maar de aanpassing/aanschaf daarvoor is aanzienlijk.
Brandje wrote:

Hoi Hans,

Jij hebt het over de adaptieve werking van Toon®️
Dus kies jij om 07:30uur 20 grd, dan zorgt Toon®️ dat het op dat tijdstip die temperatuur is bereikt.
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur zal Toon®️ bv 30 of 45 minuten eerder beginnen met aanwarmen.
Dat kan je bij Toon®️ niet uitzetten.
Dus dan zou ik je Toon®️ afraden.

Dank je wel. Dat is jammer.
vChrisR wrote:

Mijn vraag is waarom TS zijn thermostaat op 20 graden zet als die eigenlijk helemaal niet wil dat het echt 20 graden wordt. Dat is iets dat je wellicht doet met een "domme" thermostaat die ook nog een aan/uit aanstuurt. Dan gebruik je de thermostaat domweg als aan/uit knop voor je kachel.

Als 19 graden al genoeg is ze je het ding toch op 19 graden? of 18? of 17? Maar niet op 20 lijkt me. Dan hoeft ie minder bij te stoken en zal dus ook later beginnen en zul je energie besparen.

Dat weet ik. Ik heb op mijn thermostaat een dag en een nacht strand. Dag is 20 en Nacht 15. Die zet ik dan aan of uit. Het hoeft geen 20 te worden dat is een voorbeeld. Ik zet hem dus aan of uit.
Wij willen 's ochtends de kou van de grond af en boven iets verwarmd. Dat lukt nu ook. Ik wou de Toon voornamelijk voor internet.
thehognl wrote:

Dank voor uw uitgebreide reactie. Ik heb de aanvoer naar 60 gezet. Met minder krijgt hij het boven niet warm genoeg.
Thermostaatkranen zou een optie kunnen zijn.
Ik wil de Toon ook niet om te besparen maar vanwege alle informatie die ik eraf kan halen.
Punt bij ons is dat we 's ochtends eigenlijk alleen de kou van de vloer willen hebben en 's avonds gewoon warm. Het huis koelt nauwelijks af bij ons.maar een koude voet in de ochtend is niet prettig, vandaar.
Hansstek wrote:

Punt bij ons is dat we 's ochtends eigenlijk alleen de kou van de vloer willen hebben en 's avonds gewoon warm. Het huis koelt nauwelijks af bij ons.maar een koude voet in de ochtend is niet prettig, vandaar.

Tja dan zou je eigenlijk eens moeten kijken of je een twee-weg klep kan laten installeren op het hele CV circuit behalve de vloerverwarming. En daar dan een simpele tijdklok op. Dan draait ie dus de hele CV (behalve de vloer) dicht op de tijdstippen dat je er geen warmte heen wilt hebben. (kostje ongeveer 150 tot 200 euro schat ik, maar moet je leidingwerk er wel geschikt voor zijn).

Of slimme thermostaatknoppen op de slaapkamers die via een homecenter of andere domotica station de knoppen alleen open zet op het moment dat je de warmte er in wilt hebben. (kost zo'n 80 euro per radiator plus een center station, varieren van gratis tot 500 euro ofzo). Ik schat in een beetje te veel van het goede voor wat je eigeniljk wilt 🙂
Als ik jou was zou ik gewoon een Honeywell aanschaffen, bij deze kan je wel het adaptieve stook gedrag aan of uit zetten.
Het is gewoon erg jammer dat de firmware-makers dit stukje software ook niet in de Toon zetten.
Ik heb er in het verleden (zoals zo vele met mij) om gevraagd... maar de klant is schijnbaar bij Eneco cq Quby geen koning.
Klopt helemaal!
Dat scheelt ergernis en rommelen met tijden en temperaturen, waarbij Toon®️ toch steeds weer z’n adaptieve werking zal ge- en misbruiken.
Zeker nu je de keuze nog hebt is idd de Honeywell, bv Chronotherm 900 serie, een goed alternatief.
Op de thermostaat kan je deze keuze wel of geen adaptieve werking zelf instellen in het installateursmenu.
Reputatie 3
Badge +1
picardo wrote:

Mijn ervaring met vloerverwarming (mits het huis goed geïsoleerd is), is dat je de thermostaat gerust lager mag zetten, maar dat de temperatuur zowiezo niet zo snel daalt s’nachts.

In mijn geval, Toon met vloerverwarming, doe ik het volgende. S’nachts gaat de warmtepomp uit (fijn voor de buren). Dus de thermostaat op 15! Het huis koelt af (hartje winter) naar 17 graden. s’ ochtends op 19 graden, en gedurende de dag stook ik via een rustig profiel naar 21 graden s’avonds. Een uur voordat we gaan slapen staat de boel weer op 15.

De slimme thermostaat zorgt dat de temp van 19 graden gegarandeerd wordt. Overigens heb ik een combinatie van vloerverwarming/radiatoren in de woonkamer. De truc is om te zorgen dat je vloerverwarming wel op temperatuur blijft!
Reputatie 5
Badge
mvaneck wrote:

In mijn geval, Toon met vloerverwarming, doe ik het volgende...

De slimme thermostaat zorgt dat de temp van 19 graden gegarandeerd wordt. Overigens heb ik een combinatie van vloerverwarming/radiatoren in de woonkamer. De truc is om te zorgen dat je vloerverwarming wel op temperatuur blijft!

Gebruik jij dan de Toon om de warmtepomp aan te sturen? Gewoon op aan/uit?
Reputatie 3
Badge +1
Commandeur wrote:

mvaneck wrote:

In mijn geval, Toon met vloerverwarming, doe ik het volgende...

Gebruik jij dan de Toon om de warmtepomp aan te sturen? Gewoon op aan/uit?

Inderdaad, de warmtepomp is ingesteld om circulatie water te maken van 50 graden. Het signaal naar de warmtepomp sturing is aan/uit. Moduleren heeft geen enkele zin, dat doet de pomp prima zelf (afhankelijk van de retourtemp).
Reden voor de hoge circulatie temp is het feit dat er nog een aantal "oude" radiatoren in het circuit zitten. Als die vervangen zijn, ga ik terug naar 35 graden.
Toon blijf "lerend" en zal voor de ingestelde tijd opstoken (als het koud is 1 uur eerder).

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen