Kan Toon de waterdruk aflezen van je cv ketel? | Eneco Community

Kan Toon de waterdruk aflezen van je cv ketel?

• 15 oktober 2017
  • 12 reacties
  • 2461 Bekeken

Ik heb een Nefit ketel met bijbehorende thermostaat. Op deze thermostaat kan ik o.a. de waterdruk aflezen. Ook geeft deze aan als ik de cv-installatie moet bijvullen. Kan ik dit ook op Toon zien?

12 Reacties

Hoi Wim,

Helaas dat is mbt waterdruk niet mogelijk!
En het is maar zeer de vraag of jouw Nefit ook op OpenTherm kan werken met Toon.

Sommige types hebben een OpenTherm module dan nodig.

https://wifithermostaten.nl/nefit-opentherm-converter.html
Reputatie 1
Hallo Wim,

Binnenkort geeft Toon een melding als de waterdruk te laag is. De actuele waterdruk wordt niet op Toon weergegeven.

Deze functie is uiteraard alleen beschikbaar als de ketel deze functie ook ondersteund via Opentherm.

Groetjes,
Carla
@Wim.Ruijten
Reputatie 7
Badge +8
Hoi Wim,

Waarschijnlijk heb je een moduline 300 thermostaat nu? Ben benieuwd wat voor Nefit ketel je heb? De Nefit Proline NXT beschik als enige standaard over Opentherm. De rest moet inderdaad zoals Brandje zei aangesloten worden via een EMS Converter.
Reputatie 6
Badge +2
De waterdruk etc. wordt keurig doorgegeven aan toon, bij een Nefit ketel met EMS-OT converter. Tot en met firmware 3.5.4 waren die data ook gewoon uit toon te plukken, maar Quby heeft ervoor gekozen om deze feature uit te zetten.

Kennelijk komt dat binnenkort weer terug. Als dat het geval is, kun je die druk waarschijnlijk gewoon aflezen. Met kennis van het type ketel is dan een minimum druk bekend en zou je ook een foutmelding kunnen verwachten. De foutmeldingen zelf komen niet aan op toon (want zijn geen onderdeel van het OT protocol).
Hallo Wim,

Binnenkort geeft Toon een melding als de waterdruk te laag is. De actuele waterdruk wordt niet op Toon weergegeven.

Deze functie is uiteraard alleen beschikbaar als de ketel deze functie ook ondersteund via Opentherm.

Groetjes,
Carla
@Wim.Ruijten

We zijn nu 11 maand verder. Is er al enig zicht op wanneee men het denkt te kunnen implementeren.?
Reputatie 7
Badge +8
Hallo Wim,

Groetjes,
Carla
@Wim.Ruijten

We zijn nu 11 maand verder. Is er al enig zicht op wanneee men het denkt te kunnen implementeren.?

@Peter03,

Deze functie gaat er niet komen. Omdat volgens Quby niet elke Ketel de data communiceert naar Toon toe.
Reputatie 4
Badge +1
Bizar jammer dat deze test niet is gelukt en daarna de kans is gepakt om het alsnog in Toon te krijgen. Als we het hebben over duurzaamheid is water de bron des levens en we moeten heel zuinig gaan zijn met ons zoete water. Ik roep alsnog op om dit proberen te laten slagen want water is net minstens zo belangrijk als stroom en gas.
Reputatie 6
Badge +2
Bizar jammer dat deze test niet is gelukt en daarna de kans is gepakt om het alsnog in Toon te krijgen. Als we het hebben over duurzaamheid is water de bron des levens en we moeten heel zuinig gaan zijn met ons zoete water. Ik roep alsnog op om dit proberen te laten slagen want water is net minstens zo belangrijk als stroom en gas.

Bedoel je nou de waterdruk in je CV ketel of de waterflow/druk door je waterleiding? Die laatste is inderdaad vanwege duurzaamheid wel nuttig en daar is de Toon ook al klaar voor. Het is nog even wachten tot die functinaliteit aan de gebruikers bekend wordt gemaakt (en dat kan altijd lang duren... )
Reputatie 4
Badge +1

Bedoel je nou de waterdruk in je CV ketel of de waterflow/druk door je waterleiding? Die laatste is inderdaad vanwege duurzaamheid wel nuttig en daar is de Toon ook al klaar voor. Het is nog even wachten tot die functinaliteit aan de gebruikers bekend wordt gemaakt (en dat kan altijd lang duren... )

Ik bedoel simpel gezegd het waterverbruik per dag (per uur is misschien wat overdone) ik geloof er zeker in dat mensen met die inzicht beter gaan opletten hoeveel water ze verbruiken per dag.
Reputatie 5
Badge
Dat kan de Toon wel begrijp ik van @thehognl alleen is die functie nog niet geactiveerd. Zal wel in een toekomstige marketing campagne bekend worden gemaakt.
Ik denk wel dat je watermeter geschikt moet zijn. Het is niet makkelijk als plaats er maar een sensor op zoals bij de gasmeter vermoed ik.
Reputatie 6
Badge +2

Ik denk wel dat je watermeter geschikt moet zijn. Het is niet makkelijk als plaats er maar een sensor op zoals bij de gasmeter vermoed ik.

De meeste moderne watermeters hebben de optie om er een verbruikssensor op te zetten. Die geeft dan pulsjes naar de ontvanger, op dezelfde manier als de optische sensoren voor de analoge gas- en elektra meters dat doen. Het probleem is dat er door verschillende waterbedrijven verschillende meters gebruikt worden met verschilende pulsgevers, en het dus lastig is om daar een uniforme interface voor te maken.
Reputatie 4
Badge +1
Dat kan de Toon wel begrijp ik van @thehognl alleen is die functie nog niet geactiveerd. Zal wel in een toekomstige marketing campagne bekend worden gemaakt.

Als mijn goede bedoeling maar duidelijk is😊 ik ben niet zo'n zeur die van alles wil, maar gezien schoon drinkwater kostbaar is en we er zuinig mee moeten omgaan lijkt zo'n aanvulling perfect! daarbij, wie minder water verbruikt die verbruikt misschien ook iets minder gas(?) ik noem maar even iets. Bodemlijn, ik hoop dat het er (ooit) komt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen