Zonnepanelen | Eneco Community
vraag

Zonnepanelen

Ik heb net nieuwe zonnepanelen met een SolarEdge omvormer. Via een App kan je de opbrengst prima volgen. Op Toon zie ik dit bij het actuele verbruik als er zonnestroom wordt geleverd (hij kan dan op 0 staan). Echter bij het dag/week/maand verbruik zie ik volgens mij te hoge waarden staan en is hierbij geen rekening gehouden met de teruglevering. Klopt dat? Is dan de enige manier om Zon-op-toon a 99,- aan te schaffen? met andere woorden: leest Toon de slimme meter slechts uit op het verbruik en niet in combinatie met de teruglevering?

10 Reacties

Reputatie 7
Badge +7

Vandaag 700 euro sinds zon op toon.
Gebruik al tijden de app van de omvormer niet meer..
Ik ben om ☺
Ik ben om ☺

Top @Rvdlinden!!????

Ik kan je melden: daar krijg je geen spijt van!
Laat je nog even weten als het aangesloten is en hoe je het bevalt??
Best een dure oplossing
Reputatie 5
Badge
@Rvdlinden
Welkom op het Toon forum. Leuk dat je gebruik maakt van zonnepanelen, goed bezig! Om het juiste en actuele verbruik goed af te kunnen lezen op Toon, heb je inderdaad een zonmodule nodig. Wat @Brandje aangeeft klopt. Pas als je Zon op Toon hebt, dan is er een goede splitsing tussen opwek en verbruik.

Groet,
Mitchel
Precies dat heb je goed beredeneerd.
Pas als je Zon op Toon®️ hebt en de schone opwek van je omvormer wordt naar Toon®️ geleid en via de P1 poort komt dan de teruglevering ook door, dan pas gaan alle berekeningen goed.
Tja het is een keuze!?
Er moet een monteur komen en er wordt een kWh-verbruiksmeter (Pro1-S) geïnstalleerd in de groepenkast of draadloos via zWave (prijs nog onbekend) en een nieuwe meteradapter en een stukje extra software.
De nieuwste methode is zichtbaar als je de nieuwste sw versie 4.15.6 op je Toon hebt.
Wat de Toon (zonder Zon op Toon) doet is inderdaad alleen het verbruik meten. Hij doet niks met de tellers van de geleverde stroom.
Dus als je geen verbruik hebt maar wel levert is de teller 0. Maar omdat je 's nachts ook wel stroom gebruikt zie je in het weekoverzicht altijd wel verbruik staan. Immers, er wordt niet gesaldeerd op het display van de Toon.

Ik vind het ook een gemis. Zelfs zonder Zon op Toon zou de Toon prima de geleverde stroom kunnen tellen en van de verbruikte stroom (in de dag/week/maand statistieken) kunnen aftrekken/salderen. Echter alleen als je een Eneco stroom contract hebt. Want de regels van salderen is per leverancier verschillend (wel of niet hoog/laag tarief optellen etc) en daar kan Toon onmogelijk allemaal rekening mee houden.

Ze zouden ook gewoon de geleverde stroom in een los grafiek kunnen laten zien (ipv zoals bij Zon op Toon de geproduceerde stroom). De data daarvoor wordt gewoon netjes al door de slimme meter geleverd.
Voorlopig vindt @Rvdlinden het nog te duur, maar wie weet trekt hij toch de portemonnee om de mooie Zon op Toon®️ mogelijkheden zichtbaar te maken.
Ik ben om ☺

Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen

Reageer