Waterverbruik inzicht via Toon

Reputatie 7
Badge +5
Vorig jaar heb ik meegedaan aan een testopzet om het waterverbruik te meten met een aangepaste watermeter en sensor welke via WiFi gekoppeld werd richting Eneco.
De resultaten van de test heb ik verder niet meer gezien net zo min als wat de toekomstplannen zijn van deze water verbruiksmeting.
Tijdens het Community event heb ik daar onlangs schriftelijk vragen over achter gelaten bij Carla Jager.

Zij heeft nu gereageerd en omdat er onlangs op het forum sprake was van inzicht in het waterverbruik wil ik haar reactie met jullie delen en hieronder als citaat weergeven.

Aanvang Citaat:
In 2016 is een mogelijkheid onderzocht om met samen met partners via Toon inzicht te krijgen in je waterverbruik- en kosten. Door middel van klantonderzoek en technische oplossingen hebben wij een goed beeld gekregen van de ontwikkelmogelijkheden en waarde voor consumenten. Gezien alle ontwikkelingen waar Toon momenteel aan werkt, heeft deze inzichtsfunctie nu geen hoge prioriteit.
Wel blijft waterinzicht via Toon een mogelijkheid om waarde voor Toon-gebruikers toe te voegen aan de bestaande functionaliteiten – volgend jaar bekijken wij opnieuw of de ontwikkeling hiervan wordt voortgezet.
Einde citaat.

55 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ben benieuwd
Onder het motto alles onder één dak is dit een uiterst treurige ontwikkeling waarvan je moet afvragen waar de prioriteiten dan wel liggen.

Hoewel ik geen grootverbruiker van water ben mis ik deze functie maar al te veel.

Heb toon al vaker als alleen thermostaat gebruikt, en de overige functies liepen via homewizzard.

Neem een voorbeeld naar dit soort systemen en voer dit gewoon in. Smappee oeps 🤔
Reputatie 6
Badge +3
Das balen ... Dan ben ik benieuwd wat nu wel belangrijk is voor ze ..
Reputatie 3
Badge +4
Jammer, zou een betere toevoeging zijn dan een buienradar oid, Dan maar eens gaan kijken of dit op een andere manier te doen is.

Voor mensen die Domoticz gebruiken is er wel een oplossing om dit uit te lezen op je Domoticz installatie, maar dus helaas niet op Toon 😞

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=17123&p=139918&hilit=watermeter#p139918
Reputatie 6
Badge +4
Love Fibaro! Toon komt of hoop ik snel op gang of het word een apparaat welke mij inzicht alleen nog gaat verschaffen in het energieverbruik. We zullen zien.

Misschien ben ik wel erg verwend met de Home Centre2 van Fibaro.
Eneco is gas en stroom, hoezo moeten ze dan iets gaan doen met waterstanden. Je kan ook doorslaan.
Reputatie 6
Badge +3
robert66 wrote:

Eneco is gas en stroom, hoezo moeten ze dan iets gaan doen met waterstanden. Je kan ook doorslaan.

Om bewuster om te gaan met ons milieu . Das is dus gas, water en stroom . Des te minder je gebruikt des te beter het is ..
picardo wrote:

robert66 wrote:

Om bewuster om te gaan met ons milieu . Das is dus gas, water en stroom . Des te minder je gebruikt des te beter het is ..

ja zie alleen de link met Eneco en Toon niet. Begrijp wel dat het mooi is om alles bij elkaar te hebben, maar toch.
Reputatie 6
Badge +3
Denk dat je Toon meer moet zien als thuisautomatisering moet zien dan als thermosstaat .
Reputatie 7
Badge +8
robert66 wrote:

Gaat hier niet om Eneco, maar om Toon.. Toon is prima in staat om gas, water, stroom verbruik weer te geven.. Anders wat is de meerwaarde dat je je dure HUE lampen kan schakelen via Toon? Dat heeft ook niks met Eneco te maken.
mAiden wrote:

robert66 wrote:

Gaat hier niet om Eneco, maar om Toon.. Toon is prima in staat om gas, water, stroom verbruik weer te geven.. Anders wat is de meerwaarde dat je je dure HUE lampen kan schakelen via Toon? Dat heeft ook niks met Eneco te maken.

Ja dat zie ik anders, maar goed dat kan, zoveel zielen, zoveel meningen.
Reputatie 7
Badge +5
@robert66 Bewust omgaan, beheerst, met wat je nodig hebt om te leven en daar niets van te verspillen.
Toon helpt daar een handje mee om dat inzicht te krijgen op een centrale plaats..
Dat heeft niet zo zeer met Eneco maar wel met ons te maken, het is handig dat Eneco daar iets mee wil doen al duurt het lang en heeft het minder prioriteit.
Reputatie 7
Badge +8
robert66 wrote:

mAiden wrote:

robert66 wrote:

Dan ben ik heel benieuwd hoe jij het ziet? HUE heeft totaal niks met Toon te maken.. Terwijl Water alles met Toon te maken heeft.. Hoe Yobotje je al zei, Toon geeft inzicht, inzicht in je waterverbruik is even belangrijk als inzicht in je Stroom en gas verbruik
mAiden wrote:

robert66 wrote:

mAiden wrote:

robert66 wrote:

Dan ben ik heel benieuwd hoe jij het ziet? HUE heeft totaal niks met Toon te maken.. Terwijl Water alles met Toon te maken heeft.. Hoe Yobotje je al zei, Toon geeft inzicht, inzicht in je waterverbruik is even belangrijk als inzicht in je Stroom en gas verbruik

Waarschijnlijk omdat HUE met stroom te maken heeft, net als Eneco. Als Eneco nou iets met water had, had je een punt. Dat inzicht in je waterverbruik handig kan zijn ben ik met eens. Of dat via Toon moet is weer een andere discussie. Dat we steeds meer willen snap ik ook. En denk ook dat het besef van waterver/gebruik meer doordringt als je het verbruik gelijk ziet verschijnen in liters. Op zich een mooie gedachte.
Een discussie die nergens toe leidt.
Inderdaad zowel mensen, zoveel wensen,....

Wij weten inmiddels dat wellicht volgend jaar de weergave van water verbruik erbij komt. Toon is daar prima voor te gebruiken.

Alles op 1 apparaat meteen afleesbaar in de huiskamer is voor velen ideaal.

Wil je dat niet dan doe je gewoon niet mee.
Reputatie 6
In tegenstelling tot gas- en kWh meters, is er op waterverbruiksmetergbied nog niet zo bar veel gestandaardiseerd in Nederland. Elke waterleidingmaatschappij installeert z'n eigen meters, en die bieden soms wel, en soms niet de mogelijkheid om de meterstand digitaal af te lezen. Als je al in staat bent om uit te zoeken wat er allemaal geinstalleerd is bij je klanten --is monnikenwerk-- dan kun je daarna aan de slag om voor al die verschillende meters ook nog eens een interface te gaan uitvogelen. Nog meer monnikenwerk. Bovendien is de waterrekening niet bepaald de grootste hap uit je utiliteitsbudget (tenzij je een ouderwets gezin met 14 kinderen hebt, wellicht). Dus qua besparing hakt 't er ook nog eens het minste in.

Persoonlijk zou ik de optie wel mooi vinden. Zeker als je je gasverbruik en waterverbruik synchroon aan elkaar kunt koppelen. Met de OT interface data van toon kun je dan uitvissen hoeveel gas je verstookt om warmwater (sww) te maken en hoeveel om je huis te verwarmen. Geeft mooi inzicht in evt. waterbesparende mogelijkheden in combinatie met gasverbruiksverlaging voor sww.
Reputatie 7
Badge +5
Dat heb je mooi helder gemaakt.
Reputatie 6
't Is graag gedaan ☺
Reputatie 7
Badge +8
Ik ga dit proberen. Binnenkort mooi vakantie, genoeg tijd om er mee te stoeien..

http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17123

Sensor is inmiddels ook besteld.

Domoticz heb ik ookal inzichtelijk op Toon.
Hoi Ricardo,

Dat knutselwerkje ziet er goed uit zeg.
En de gegeneerde data moet vrij precies zijn ivm die draaiende radertjes in de watermeter. Zelfs zeer gering verbruik water doet de radertjes al draaien.

Start straks een nieuw topic met je projectje; ik ben benieuwd naar je resultaten.
Reputatie 3
Badge +4
mAiden wrote:

Ik ga dit proberen. Binnenkort mooi vakantie, genoeg tijd om er mee te stoeien..

Ben zeer benieuwd. Ben zelf niet zo handig met die dingen, twee linkerhanden waarvan een het niet goed doet.
Reputatie 6
mAiden wrote:

Is het dan niet handiger om zoiets aan te schaffen:
http://www.homewizard.nl/pulse-sensor-voor-watermeter.html?gclid=Cj0KEQjwnazLBRDxrdGMx-Km4oQBEiQAQJ1q64nSXkiUIdMiUdWxTak84-3dqQew9qIXjE7hWxON75gaAhv_8P8HAQ
Kost een paar centen, maar dan heb je een interface die het doet, en geen ge-emmer met uitlijning/bevestiging.
Hoi @mAiden,

Dat je voor dit knutselwerk kiest snap ik wel.
Het sensortje kost bijna niks en een beugeltje en wat insteltijd. Maar ja je hebt vakantie dan en het is een mooi projectje.
Scheelt toch weer €80!!
Kan je weer gebruiken om in je Pi te investeren.
Reputatie 7
Badge +8
FireChief wrote:

mAiden wrote:

Is het dan niet handiger om zoiets aan te schaffen:
http://www.homewizard.nl/pulse-sensor-voor-watermeter.html?gclid=Cj0KEQjwnazLBRDxrdGMx-Km4oQBEiQAQJ1q64nSXkiUIdMiUdWxTak84-3dqQew9qIXjE7hWxON75gaAhv_8P8HAQ
Kost een paar centen, maar dan heb je een interface die het doet, en geen ge-emmer met uitlijning/bevestiging.

Ik heb nu ook geen ge-emmer met uitlijning of bevestiging.. Klein stukje ijzer, waar de sensor inpast. En klaar ben ik. Komt helemaal goed. Technisch genoeg.

Moet alleen script aanpassen (dat is voor mij als applicatieontwikkelaar geen probleem.) zodat ik liters en m3 heb.
Reputatie 6
Badge +3
Ben benieuwd .. .

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen