beantwoord

Warmtewinner

Toon eerste bericht

89 Reacties

Reputatie 6
Badge +4
@hanske, gefeliciteerd met je aankoop.

De Toon 2 kosteloos geloof ik niet echt.
Zoals ik het lees krijg je 100 euro korting als je al een Toon hebt.

Als je een Toon 2 hebt gekregen denk ik niet dat je een korting hebt gehad.

Graag lees ik van je op het Eneco forum.
Dit forum sluit namelijk binnenkort.
Reputatie 4
Badge
November is ook weer voorbij, een volle maand verwarming in bedrijf. De warmtewinner heeft 134 kwh verbruikt, wat neerkomt op € 12,33 (9,2 €ct per kwh ivm overschot zonnepanelen). Mijn gasverbruik voor verwarming is slechts met 24% gedaald tov vorig jaar, echter dit komt doordat ik vorig jaar in november 10 dagen met vakantie was. Ondanks deze vakantie van vorig jaar en meer gewogen graaddagen in november dit jaar, heb ik 10 m3 minder gas verbruikt. Volgende maand weer een vergelijk zonder vakantie 😉

Morgen komt Eneco langs voor het jaarlijkse onderhoud van de warmtewinner en het vervangen van het filter. Tevens komt er gelijk een software-update. Hiermee zou in ieder geval het probleem getackeld worden dat er een verschil is tussen de start van het programma slapen in de cv en de warmtewinner (volgens Toon het programma slapen een uur voordat je daadwerkelijk de ruimte verlaat, echter de warmtewinner stopt al een uur voordat het programma slapen ingaat). Mochten er nog meer updates inzitten, dan laat ik het jullie ook weten.

Tot slot heb ik ook een reactie gehad van Eneco op mijn vragen uit dit forum (https://forum.toon.nl/slim-huis-22/warmtewinner-op-de-app-2708?postid=39544). Helaas wel een beetje teleurstellend, zeker gezien het feit de Toon verplicht is voor de installatie van de warmtewinner. Kort gezegd zijn er nu te weinig warmtewinners om er prioriteit aan te geven. Mochten er meer mensen behoefte aan hebben, laat het dan vooral weten aan Eneco!!!Hieronder nog de volledige reactie:
Ik begrijp heel goed wat u bedoelt, en ik sta ook volledig achter de ideeën die je voorstelt. Het bedieningspaneel op de app, de tijdelijke 3 stand, het ‘WarmteWinner in bedrijf’ logo op de app, zijn allemaal functies waarvan het mij niet meer dan logisch lijkt dat deze nog beschikbaar komen voor de Toon/Toon app.
De reden dat deze er nog niet is, is omdat hard-launch van de WarmteWinner pas enkele maanden is begonnen. Het ontwikkelen van deze diensten heeft momenteel nog geen prio omdat het klanten aantal van de WarmteWinner in het niets valt tegenover het aantal Toon klanten. Op een later moment zal er opnieuw gekeken worden naar welke gewenste we laten ontwikkelen voor de Toon. Ik vraag je hier in om geduld.

Volgende maand weer een update, dan op het Eneco-forum...
Reputatie 6
Badge +4
Hey @RalfR!
Bedankt voor weer een mooie update!
Ivm een nieuwe Toon ben ik al mijn gegevens van vorig jaar kwijt.

Ook erg teleurstellend om te lezen dat de gewenste opties (nog) niet geïmplementeerd gaan worden. Met een paar software matige extra slimmigheidjes is het product zo veel aantrekkelijker!! Jammer dat ze dat niet (willen) zien.

Maar zoals altijd. We houden hoop!
Reputatie 4
Badge
@Ton van Rijn ik ben ook mijn gegevens kwijt ivm met de Toon-wissel, alleen gebruik ik ook nog www.mindergas.nl waarin mijn gegevens van vorig jaar gelukkig nog wel staan.
Leuk dat je je bevindingen deelt @RalfR, dat hebben we nooit meegekregen van de Eneco Ww pilot, dat ongeveer anderhalf of twee jaar heeft geduurd. Wel de belofte gehad dat de resultaten zouden bekend worden op het forum (ooit), maar tot vandaag mogen we alleen tevreden zijn met de resultaten van een paar warmtewinner gebruikers o.a. jij, het meest gedetailleerde. Daarvoor bedankt.

Als ik het goed begrijp, 134KWh komt ongeveer overeen met 14m3 gas, X €0,70= €9,80, dat is nogsteeds goedkoper dan €12,33. En niet iedereen heeft het voordeel van zonnepanelen, dan zal het verschil alleen maar groter worden. Daar komt nog €12,95 abonnementskosten voor de warmtewinner, daar gaat al jouw maandelijks winst. Ik vraag me af onder welke omstandigheden zou de warmtewinner een substantiële winst kunnen opleveren? Ik denk dat alleen i.c.m. zonnepanelen, en als de warmtewinner een boiler mag opwarmen, dan mag hij ook graag in de zomer draaien, en in de zomer heb je toch het meeste gratis warmte in huis en nogsteeds warmwater nodig, alleen voor verwarming zie ik het niet winstwinner.
De investering van de warmtewinner is ook niet niks...
Reputatie 4
Badge
@Berny vergeet je dan niet de COP van 4? Met 1kwh verbruik, levert hij toch 4 kwh thermische energie? Dus 56 m3 gas, € 39? Of klopt mijn redenatie niet?
Nee, dat vergeet ik niet. Zonder de COP 4 was het 4x134KWh geweest.
En 4x134=536KWh en dat is ongeveer 59m3, dat komt in de buurt van wat je zei. Maar in de praktijk wat je aan gas hebt gespaard en meer aan stroom verbruikt, zelfs met hulp van zelf opgewekte stroom is het nog niet voordelig. Wel als je de warmtewinner ook kan gebruiken wanneer je de meeste zonuren en gratis warmte in huis hebt. Dan zou jouw gasverbruik in de zomermaanden rond 0 zijn. COP 4 is ook niet altijd haalbaar, voornamelijk in de wintermaanden waar de lucht temperatuur schommelt tussen 17 en 20, in de zomer heb je meestal boven de 20 graden in huis, dan heb je ook kans dat je de hoogste rendement cop4 haalbaar is.
Maar het kan ook zijn dat ik het ook niet goed hebt...
Reputatie 4
Badge
Maar dan snap ik het niet helemaal hoor. 10 kwh is toch ongeveer 1m3? En als de warmtewinner 134 kwh verbruikt, dan heeft ie toch 4 x 134 = 536 kwh thermische energie geleverd, wat dan ongeveer overeenkomt 53 m3? Zo niet, hoe moet ik het dan zien?
Dat klop ook, maar deels van de terug gewone warme lucht energie is door gas opgewarmd. Daarom heb je iets minder gas verbruikt, maar toch is de warmtewinner niet voldoende geweest om de 59m3 volledige te compenseren, maar alleen 10m3 bespaart, daarnaast heb je nog voor warmwater gestookt.
En nu heb je ook geen zon om de WW verbruik te verzachten.
Reputatie 4
Badge
Maar 59 m3 kost toch € 41, dus dat heb ik dan toch bespaart. En daar heb ik toch 134 x 0,092 = € 12,33 aan stroom voor betaald. Dus heb ik toch € 29 "winst" gemaakt? En als er geen zonnepanelen zijn had dit € 16 geweest? Of snap ik nu niet wat je probeert te zeggen.

En het klopt dat ik voor onderhoud betaal, echter zit hier ook onderhoud voor mijn cv bij. Dit had ik hiervoor ook al en daar betaalde ik ook voor. En daar bovenop denk ik dat de warmtewinner als die niet aan het verwarmen is, ook een stuk minder verbruikt dan mijn oude mv.
Ja, dat is precies wat ik probeer te zeggen. In de maanden waar de warmtewinner kan draaien heb je geen zon, dan kom je op een besparing van +/- €16.
Daarnaast word je verplicht om een onderhoudscontract te nemen voor de CV ketel op een apparaat dat bedoeld is om van het gas af te zijn à €12,95, (ik onderhoud zelf mijn ketel, en alsnog zou ik een CV onderhoudscontract moeten nemen, gekhuis) en ook nog ben je ook verplicht om een Toon abonnement te hebben à €4,50 en dat is samen €17,45. Dan moet je €1,45 erbij te leggen, het kan minder zijn, maar het kan ook meer zijn. Dat je winst maakt met de warmtewinner is het net zo goed als nooit, als je rekening mee houdt dat het apparaat €2950 - €1500 subsidie kost.
Hij zou alleen wat kunnen opleveren als je ook wat aan hebt in de zomermaanden.
Reputatie 4
Badge
@Berny helaas kan ik zelf geen cv onderhouden... en de opwek wordt nu in ieder geval nog gesaldeerd, dus dat ik in de winter niks opwek maakt voor nu nog niet uit.

En verder kan ik het onderhoudsabonnement volgens mij nu ook gewoon opzeggen. Alleen moet ik dan zelf het filter kopen en onderhoud bij een derde partij kopen. Dat zal niet heel veel goedkoper zijn. En het abonnement op toon had ik ook al voor de warmtewinner. Ik ben nog niet zo ver dat ik het hobbycircuit snap/aan durf.

Over een goede maand hangt de warmtewinner een jaar, dus dan kan ik een goed vergelijk maken. Tot nu toe zit ik op een besparing van 40% per graaddag op het gasverbruik voor de verwarming (dus exclusief de inschatting van het verbruik voor warm water). Ik verwacht eind van het jaar ongeveer 200 m3 minder gas te hebben verbruikt (€ 140) bij ongeveer 750 kwh (€ 70). Scheelt dus € 70, zonder onderhoud en toon abonnement aangezien ik dat voor de warmtewinner ook al had.

Daarnaast is het comfort in huis omhoog. De temperatuur staat vaker hoger, dus dat had normaal ook nog voor meer verbruik gezorgd. Dit heb ik verder ook buiten beschouwing gelaten.

Tot slot heb ik dit najaar de verwarming met behulp van olisto ook in stapjes van een halve graad laten verwarmen. Het komt erop dat dat ook nog een stuk zuiniger in het gasverbruik is. Mijn jaarrekening is in september gekomen en mindergas.nl schat mijn verbruik nu toch ook nog 80m3 lager in dan bij de afgelopen jaarrekening.

Begin januari dus meer...
750Kwh meer verbruik komt inderdaad in de buurt van 80 m3, wat mindergas.nl ook inschat dat lager zal uitvallen. Maar dat je aan het eind van het jaar 200 m3 minder zou hebben gebruikt, dan zal het aan andere factoren kunnen liggen zoals een zachter winter, meer aandacht op het fijn tunen van de installatie, of eventueel aangebrachte isolatie, etc. Er zitten namelijk 116 m3 tussen de 750Kwh (=84 m3) meer stroom verbruik, en 200 m3 verwachte gas besparing. Die 116m3 aan energie (elektrisch of gas) heb je simpelweg niet (of nog niet) verbruikt. Dan kan je ook niet zeggen dat de warmtewinner voor die besparing heeft voorgezorgd, die heeft alleen 84m3 (750kwh) bespaart, toch?
Ben toch benieuwd naar jouw bevindingen van een jaar overzicht.👍🏼
Ik begrijp dat het lastig is te vergelijken omdat gas wordt niet alleen gebruikt voor verwarming en de warmtewinner wel en makkelijker te monitoren.
Offtopic...
Ik ben een Anonymus geworden.😎🤫 Leuk is dat Eneco!👌🏼

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen