Warmtepomp of Airco Inverter wat is het en wat bespaar ik hiermee

Reputatie 5
Badge +3
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 157 reacties
Beste forumleden,

Ik wil hier mijn ervaring en kennis delen w.b.t de werking en besparing van een warmtepomp/airco/inverter. Het stuk vul ik aan met plaatjes uit de Toon app. m.b.t. op het elektrisch verbruik en de besparing van gas.

Waarom het interessant is om je te gaan concentreren in een andere vorm van verwarmen d.m.v. gas is in dit artikel mooi uitgelegd wat je verbruikskosten worden binnen 2 jaar tijd, en dat is sneller dan je denkt.
https://blog.greenhome.nl/het-nieuwe-klimaatakkoord/

Als eerste wat is een warmtepomp nou eigenlijk en wat zijn de verschillen tussen een warmtepomp , airco of inverter.

Ik gebruik zelf een airco met inverter functie, dit houd in dat de compressor in toeren en dus vermogen kan op en terug schalen. Vandaar dat deze inverter airco's t.o.v. zijn oude collega's veel zuiniger omgaan met energie, die schakelde alleen aan of uit en verbruikte erg veel energie. Tevens is een warmtepomp eigenlijk hetzelfde als een airco alleen een modern woord.

Waarom ik de keuze heb gemaakt om een airco te gebruiken is het volgende. als eerste hebben de airco/inverters 4 functies n.l. koelen, ontvochtigen, ventileren en verwarmen. Zo heb ik er in de zomer ook profijt van om wat koelte in de woonkamer te hebben bij extreme warmte (en die hebben we gehad!).

Wat is nu de magie van zo'n warmtepomp, nou dit. Bij alle warmtepompen/airco's staat aangegeven wat hun COP is. Mijn airco heeft een COP van 4. Dit houd in bijv. als de pomp 1000 Watt elektrisch vermogen vraagt deze daar 4000 Watt verwarmingsvermogen daarvoor terug geeft, prachtig toch!. Ja en nee, dit rendement gaat op bij een buitentemperatuur tot zo'n 5 graden boven nul, daaronder kakt het rendement in en word de pomp schadelijk in het elektrisch verbruik. Tevens is het zo dat de pomp voor verwarming onder de 2 graden niet meer werkt en dat ik dan mijn CV voor de dagen waarbij het echt koud is moet gebruiken. Al met al probeer ik toch zeker 600 kuub gas te sparen op jaarbasis.

Wat ook een groot voordeel is van een lucht/lucht warmtepomp/airco is dat de gevoelswarmte perfect is, hiermee bedoel ik dat de warme lucht gelijk voor aangenaam word ervaren direct na het aanzetten van de pomp en de moderne airco's hebben een binnen unit die erg stil zijn en niet storen.

Tevens is het van belang om te weten dat een water/water warmtepomp leuk is, maar alleen als je een lage temperatuur verwarming hebt. Dit houd in dat de hoofdverwarming via vloerverwarming gaat of convectie putten. Het probleem met een warmtepomp is dat de temperatuur die opgebracht kan worden niet hoger is als 40 graden. Dus de combi om een hybride warmtepomp aan te schaffen werkt tot 40 graden daarboven neemt je cv ketel het over bij een situatie met oude radiatoren.

Wat van belang is dat je dus eerst je cv installatie waterzijdig laat inregelen en je ketel qua vermogen ingesteld word op jou eigen situatie. Anders heeft het totaal geen zin om deze kosten te maken voor een hybride warmtepomp terwijl je installatie meer warmte weg stookt naar buiten.

Hier alvast mijn gegevens van de airco, dit is een 12000 BTU unit (in vermogen 3,6 KW) . Dit is het koel/warmte vermogen wat deze airco kan leveren bij een elektrisch vermogen van 900 Watt max.

Binnenkort volgen er wat plaatjes bij de praatjes....

12 Reacties

Badge
Gelukkig kan mijn warmtepomp 65 graden cv water maken. En ook bij -23 werkt hij nog. En hij blaast niet door mijn woonkamer. Ook wel prettig. En dat met een Scop van 5.

En zonder inregelen gaat er geen extra warmte de deur uit. Hooguit ga je wat rendabeler/zuiniger stoken. En meer gelijkmatig opwarmen.

En de buitenunit van de meeste airco’s zijn natuurlijk ook niet de mooiste versiering van een huis.
Reputatie 5
Badge +3
Uiteraard zijn er warmtepompen die zoals jij zegt dit rendement kunnen leveren bij extreme buitentemperaturen, maar dan moet je er ook bij vertellen dat zo'n installatie veel geld kost (ruim tussen de 10 a 20.000 euro). We hebben het dan hier over een grond warmtepomp waarbij aardwarmte word gebruikt om je huis te verwarmen.

Wat betreft het inregelen van je CV moet je jezelf toch beter inlezen, een HR-ketel is gebaseerd op het rendement wat deze bereikt door condensatie. Dit kan alleen bereikt worden door een gemiddelde delta-T van 20 a 30 graden en de aanvoer temperatuur van je cv mag niet hoger zijn dan 60 graden. Alles wat er niet aan klopt gaat regelrecht je rookgas afvoerkanaal uit. Dus warmte daadwerkelijk de deur uit.
Badge
€6500 En we hebben het over een lucht/water warmtepomp van Nibe. Maar ook hitachi Panasonic Samsung daikin alpha innotec viessman Remeha bosch/Nefit en vele andere gaan veel verder dan 40 graden.

Voor de beste cop is ltv wel aan te bevelen natuurlijk.

Lees je nog maar eens goed in in de warmtepomptechniek.

Zit 20 jaar in dit werk. Ik weet echt wel waarom inregelen belangrijk is en hoe condensatie werkt. Maar zo dramatisch als jij het schetst is het niet. En bij volledige naregeling icm een buffervat en weersafhankelijke regeling word inregelen steeds minder belangrijk.
Reputatie 5
Badge +3
Ik kan veel dingen op papier zetten als een scop van 6 maar in de praktijk word het een ander verhaal. Er worden op dit moment kunstgrepen toegepast om en hogere temperatuur te kunnen bereiken boven de grens van 40 graden. Zoals een elektrische verwarming in de pomp gebouwd of een 2 traps systeem, waarmee je rendement er grandioos mee onderuit gehaald word. Immers energie is niet voor niets.

Alle warmte pomp systemen die hun energie uit de lucht halen, gaan grandioos in rendement inkakken bij buiten temperaturen onder de 0 graden. Dat deze nog werkt bij -23 graden wil dan ook niets zeggen, je kan dan net zo goed een verwarmingselement als verwarming gaan gebruiken rendement van 0.

Ik wil met mijn verhaal hierboven niet zeggen dat er niet meer mogelijk is, maar een systeem zoals hierboven is voor relatief weinig geld en middelen te realiseren met een goed rendement.

Oja ik ben zelf in het bezit van KTA en C
Badge
Zit geen kunstgreep bij. Scop gast over het hele seizoen. En wordt ook gewoon gehaald. Niks geen elektrisch element. En bij -10 en aanvoer 35 grafen nog steeds een cop van boven 3.
Reputatie 5
Badge +3
Dan praten we nog nog steeds over en 2 trap systeem waarbij het rendement nog steeds een kunstgreep blijft en niet te vergeten een investering waar je van achterover valt en niet te vergeten de ruimte die het opeist. Jawel natuurlijk we hebben subsidie waardoor de installaties nog eens wat duurder in de offerte komen te staan.

Waarbij ook nog steeds een lelijke buiten unit benodigd blijft die dan ergens op de grond komt te staan.

Oja ik zie dat je al 30 graden gezakt bent bij -10 graden..
Badge
Ik ben geen hogere temperatuur nodig, maar is uiteraard geen probleem. En het is geen twee traps systeem. Of de buitenunit lelijk is valt over te twisten.

Lees eerst maar even door voordat je nog meer onzin gaat typen:

https://www.nibenl.eu/nibedocuments/20775/M12012-2.pdf
Reputatie 5
Badge +3
Zomaar even een site waar een Daikin hoge temperatuur warmtepomp systeem aangeprezen word. De feite even op een rijtje gehaald uit de tekst van de site...
https://www.samangroep.nl/product/daikin-altherma-ht-16-kw-vloermodel/

Te beginnen bij de aanschaf prijs van schrik niet een kleine 11.000 euro waarbij aangemerkt moet worden dat daar nog het nodige bij komt...

Ik zie toch echt een monsterlijk grote buitenunit, laat staan dat we over de binnenunit hebben.

Tevens let op uit de tekst geciteerd "Deze warmtepompen functioneert tot een buitentemperatuur van -20°C en is tevens voorzien van een geïntegreerde elektrische na verwarming in geval van eventuele storingen en extreem lage buitentemperaturen" ...

Nou weet ik niet wat verstaan word onder "extreme buiten temperaturen" maar -20 graden onder nul klinkt mij toch echt wel als extreem..

Tevens zie ik staan bij deze extreme buiten temperaturen dat er toch echt elektrisch verwarmd gaat worden.

Ik wil niet de andere kant van het gelijk hebben, maar zoals ik in dit topic schreef de pomp die ik gebruik kost een fractie van deze systemen en kan vrijwel overal toegepast worden. Niet iedereen heeft een budget van duizenden euro's, laat staan dat je het ooit nog terug verdient. Tevens de ruimte die deze systemen op eisen is best groot.
Badge
Verwarmingsysteem verdient zichzelf nooit terug.
Reputatie 5
Badge +3
Wouter9636 wrote:

Verwarmingsysteem verdient zichzelf nooit terug.

Als we het dan ergens over eens zijn met elkaar dat is het dit wel...
Reputatie 5
Badge +3
Hierbij alvast 2 plaatjes. Het verschil in gas en stroom verbruik.
Gemeten gisteren en vandaag, beide vanaf de ochtend tot de avond gemeten.
Het verschil zit hem duidelijk in het verschil in de centen. 3 kuub gas a 60 cent of 4 KWh a 25 cent.. waardes naar boven afgerond.

Er volgen nog meer metingen als het kouder gaat worden.

Reputatie 5
Badge +3
Vandaag op gas gestookt en gisteren met de airco verwarmd.
Gemiddeld 12 uur per dag verwarmd met beide systemen.
Stroom verbruik van de airco was totaal 5,94 KWh is 1,31 euro over 12 uur verwarmen.
Vandaag verwarmd met de CV verbruik gas 4,71 kuub is 2,54 euro.
Dit is toch een besparing van 1,23 euro per dag als ik de airco gebruik voor de verwarming..

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen