vraag

Verbruik Toon icm “tusenstand” app Eneco klopt niet

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 6 reacties
Hallo,

Sinds juni klant geworden bij Eneco en ook direct een Toon aan de muur, omdat we inzicht wilden hebben in ons verbruik. Ook het spel van besparen leek ons wel een goede om mee te beginnen.
Het gaat eigenlijk best goed. Volgens de Toon hebben we het volgende bespaart. Juni € 65, Juli € 35, Augustus € 11, September € 25. Totaal dus volgens de Toon al € 136 bespaart tov het ingeschatte gebruik van Eneco.
Laatst ook de Eneco klanten app geïnstalleerd, vanwege het gemak. Vandaag eens gekeken naar de “tussenstand”. Wat schets mijn verbazing. Eneco adviseer mijn maandbedrag te verhogen met maar liefst € 25, omdat men verwacht dat ik € 200 zou moeten bijbetalen? Wie houdt wie hier nu voor de gek. Dit is wel heel demotiverend. Wat klopt er nu niet. De Toon gegevens die zegt dat we al € 136 bespaart hebben tov het ingeschatte gebruik of de Eneco “tussenstand” die zegt dat we € 200 moeten gaan bijbetalen.

Een klein verschil kan ik nog snappen, maar we hebben het hier over een verschil van € 336. Wie kan mij uitleggen wat hier gebeurt?

17 Reacties

Alles hangt af van het ingeschatte jaarverbruik wat Eneco naar je Toon®️ heeft gezonden. Dat is waar mee gerekend wordt en vergeleken wordt met je realtime verbruik.
Helaas is dat jaarverbruik niet meer zichtbaar voor ons.
Reputatie 5
Badge +2
Helaas werken beide ook niet met dezelfde rekenmethode. Heb dit ook al eens aangekaart. Het is jammer dat er op deze wijze nog geen duidelijkheid wordt verschaft naar (ons) klanten.
Houdt Toon ook rekening met eventuele stijgingen voor volgend jaar? En waarom hebben ze mij dan ingeschat op een bepaald jaarverbruik en zitten ze daar zo ontzettend ver vanaf?? Ik heb ze het verbruik van de voorgaande jaren overhandigd toen ik lid was. Als ik dit van tevoren geweten had, had ik nooit geen klant geworden bij Eneco. Jaren lang nagenoeg hetzelfde maandbedrag betaald voor gas/elektra en nu plotseling €25 in de maand meer betalen. Dit neigt naar oplichting. Wel een mooie voorstelling maken van een geschat maandbedrag om je als klant binnen te hengelen en als je dan vervolgens er aan vast zit een klant met een paar honderd euro per jaar extra om de oren slaan.
Masterbas wrote:

Helaas werken beide ook niet met dezelfde rekenmethode. Heb dit ook al eens aangekaart. Het is jammer dat er op deze wijze nog geen duidelijkheid wordt verschaft naar (ons) klanten.

En wat heeft een Toon dan ook voor zin? Je denkt dat je aan het besparen bent (iets waar ze heel duidelijk en overtuigend reclame voor maken), om dan vervolgens je gewoon voor te liegen met het verbruik.
Misschien maar eens een mailtje naar een programma als Radar. Ik heb me voor 4 jaar laten vastleggen als klant, omdat ik wilde besparen en daar de Toon voor kon gebruiken, zoals Eneco mij dat beloofd en alle uitingen. Nu bespaar ik volgens de Toon en klopt dit niet met mijn eindrekening. Dit is toch misleiding?
Reputatie 5
Badge +2
Toon kan helaas geen rekening houden met de belastingen als deze stijgen, maar wel heel goed met de prijzen die je hebt afgesproken in je contract voor gas en stroom.

Maar je weet het “echte” resultaat pas als je inderdaad je eind nota ontvangt en om nou gelijk een consumenten programma er bij te halen. Jaag je alleen maar mensen tegen je in het harnas.
Als je om een duidelijke uitleg vraagt via (hier) forum, twitter, enz. Dan krijg je echt wel een duidelijkst woord van hoe en wat.
Toon®️ heeft uiteraard wel zin.
Je maakt een denkfout! Je bent appels met peren aan het vergelijken.
Zoals bekend rekent Toon®️ alleen met je realtime verbruik, dus vaste Netwerkkosten vallen hier buiten.
Pas als je ingeschatte jaarverbruik goed is vastgesteld en naar Toon®️ is verzonden, dan pas kan je redelijkerwijs uitgaan van Toon®️. Bij nieuwe klanten is dat altijd lastig, er is immers geen historie.
Vandaar mijn eerdere advies, na enige tijd dit ingeschatte jaarverbruik te laten herijken.
Het is niet mijn bedoeling om mensen in het harnas te jagen. Misschien iets teveel vanuit mijn primaire emotie gesproken ?. Als je wat aangaat en het wordt je mooi voorgespiegeld, verwacht je ook resultaat. Zeker als dit bevestigd wordt door de spullen die jou beschikbaar worden gesteld. Helaas blijkt de praktijk dus toch anders. Komende 4 jaar zullen we zien of er iets anders uitkomt. Voordeel van de twijfelen noemen ze dat toch? ?

Ik heb voor de zekerheid wel mijn maandbedrag wat opgeschroefd, want zit niet te wachten op een hoge afrekening. Ik heb ergens gelezen dat ik dit kan/moet doorgeven, zodat ze dit naar de Toon kunnen sturen?
Reputatie 5
Badge +2
Het eerste jaar was er bij mij dat de belastingen iets hoger uit vielen, maar over het al gemeen had ik toch flink bespaart (halverwege het 1e jaar al naar beneden geschroefd) en nu het tweede jaar ook nog bezuinigd, maar niet meer zoveel. Echter betaal over het algemeen genoeg om ieder jaar iets terug te krijgen.
Darksens wrote:

Het is niet mijn bedoeling om mensen in het harnas te jagen. Misschien iets teveel vanuit mijn primaire emotie gesproken ?. Als je wat aangaat en het wordt je mooi voorgespiegeld, verwacht je ook resultaat. Zeker als dit bevestigd wordt door de spullen die jou beschikbaar worden gesteld. Helaas blijkt de praktijk dus toch anders. Komende 4 jaar zullen we zien of er iets anders uitkomt. Voordeel van de twijfelen noemen ze dat toch? ?

Ik heb voor de zekerheid wel mijn maandbedrag wat opgeschroefd, want zit niet te wachten op een hoge afrekening. Ik heb ergens gelezen dat ik dit kan/moet doorgeven, zodat ze dit naar de Toon kunnen sturen?

Zorgen dat je iets terug krijgt i.p.v. bijbetalen is natuurlijk altijd slim.
Maar je weet tot op heden nog steeds niet of je juist bent ingeschat.
Dat was aanvankelijk het issue bij de start van je vragen op het forum.
Nader onderzoek door een moderator is nu even zinvoller; dan weet je of je Toon®️ kan aanhouden bij berekening van je maandstatus.......?
Reputatie 6
Badge +4
Zou wel handig zijn als er een moderator van @Eneco inhaakt in dit verhaal. Krijgt betrokkene in ieder geval een goed beeld.
Reputatie 5
Badge
@Darksens

Excuses voor de late reactie. Ik begrijp goed dat het verwarrend is omdat je natuurlijk 2 verschillende inzichten hebt, die beide iets anders zeggen. Ik zal het even uitleggen.

Tussenstand kijkt naar het vooraf verwachte jaarverbruik (SJV). Dit is het verbruik waar ook het termijnbedrag op is gebaseerd. Ook houden we rekening met het verhoogde of verlaagde (extra) bedrag en het daadwerkelijke verbruik tot nu toe, o.b.v. de (slimme) meter. Hierbij houden we rekening dat er in de winter meer verbruikt wordt dan in de zomer.
We proberen bij Tussenstand zo goed mogelijk te berekenen of de klant goed gaat uitkomen op de jaarnota en dus niet hoeft bij te betalen. Op basis van het geschatte verbruik ten opzichte van het huidige verbruik doen we een voorspelling.

De Toon (app) kijkt naar het ingeschatte verbruik en het werkelijke verbruik. Toon houdt geen rekening met een stijging van volgend jaar, omdat ook wij dat gewoonweg (nog) niet weten als iets pas later wijzigt bijv. overheidsheffingen.

Het termijnbedrag wat je telefonisch hebt besproken is een berekening op basis van jouw ingeschatte verbruik wat je toen hebt doorgegeven, om je een beeld te geven wat je gaat betalen per maand. Daar kunnen ook geen rechten aan worden ontleend. Op het moment dat je defintief klant bent bij Eneco, dan krijgen wij de historische verbruiksgegevens door van de netbeheerder van de afgelopen 5 jaar. Op dat moment krijg je je termijnbedrag te zien wat jij gaat betalen. Dit kan uiteraard anders zijn dan is afgesproken omdat dit op basis van andere gegevens is. Uiteraard is jouw termijnbedrag altijd aan te passen. Het is dan raadzaam om een aanpassing van jouw termijnbedrag aan ons door te geven zodat we de gegevens naar Toon kunnen sturen. Zo heb je altijd het juiste inzicht op Toon.

Zoals @Masterbas ook aangeeft, werken zowel Tussenstand als Toon met 2 verschillende rekenmodellen. Het beste is om 1 van de 2 gebruiken omdat het anders verwarrend wordt. Een goed hulpmiddel is natuurlijk ook Status Verbruik. Zo zie je of je boven of onder het ingeschatte verbruik zit. Dit geeft echter niet aan of je een bedragt terugkrijgt op de jaarnota en wat dit bedrag dan is.

Heb je je termijnbedrag al aangepast? Zo ja, wil je het me laten weten dan stuur ik de gegevens door naar Toon.

Is hiermee jouw vraag beantwoord?

Groet,
Mitchel
Hoi @Mitchel,

Met deze uitleg kan de ts wel wat mee, maar had je niet beter ook even inzicht kunnen geven mbt bv Toon®️ of hij zo goed op schema zit.
Dat is denk ik nog het allerbelangrijkste. Zeker omdat het een nieuwe klant is en het qua schatting jaarverbruik wel eens fout gaat.
Nu blijft dat onderdeel geheel onderbelicht, toch?
Reputatie 5
Badge
@Brandje

Dat klopt, daarom vroeg ik ook of hij zijn termijnbedrag heeft aangepast 😉. Als de Toon niet over de juiste gegevens beschikt dat geeft het een vertekend beeld.

Groet,
Mitchel
Reputatie 6
Badge +4
Darksens wrote:

Reputatie 6
Badge +4
Ja dus
Mitchel wrote:

@Brandje

Dat klopt, daarom vroeg ik ook of hij zijn termijnbedrag heeft aangepast 😉. Als de Toon niet over de juiste gegevens beschikt dat geeft het een vertekend beeld.

Groet,
Mitchel

Maar dat vertekende beeld had hij al enige dagen geleden en plaatste toen zijn topic.
Pas daarna is hij voor de zekerheid zijn voorschot gaan verhogen.
Daarom had ik gehoopt dat je een service berekening voor hem kon maken, dan heeft hij zekerheid.
Reputatie 7
Badge +6
@Darksens

Je zit goed wat betreft je termijnbedrag, wanneer ik dat bereken aan de hand van je meterstanden. Het is wel zo dat er nog niet heel veel stookdagen zijn geweest sinds je contract bij ons is gestart, het beste kun je kijken wat de volgende maanden brengen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen