Toon schetst ander beeld van verbruik | Eneco Community
vraag

Toon schetst ander beeld van verbruik

• 5 januari 2019
  • 2 reacties
  • 145 Bekeken

Sinds januari 2018 klant bij Eneco en ook de Toon in gebruik genomen. Wij wilden de Toon graag zodat we meer inzicht en duidelijkheid in het verbruik konden krijgen.
Dat is echter een grote teleurstelling gebleken.
Van de 12 maanden kregen we bij 9 maanden een duimpje (volgens Toon was ons totale verbruik voor die maanden € 374,- lager dan ingeschat door Eneco, verder bij 1 maand hetzelfde verbruik als ingeschat en bij 2 maanden meer verbruikt dan ingeschat (totaal € 19,- meer verbruikt). Wij helemaal blij dat het zo goed ging ! Op een gegeven moment kreeg ik een melding dat we bij ons huidige verbruik ruim 300 euro zouden moeten bijbetalen. Huh ?!? Terwijl ons daadwerkelijke verbruik op dat moment nog elke maand lager was geweest dat ingeschat ! Ook in de Eneco app werd aangegeven dat we flink moesten bijbetalen, dus maar even gebeld. Nee, ik hoefde me geen zorgen te maken, ik kon gewoon volgen wat Toon aangaf. Wij weer iets gerustgesteld. Toen de jaarnota bijna zou komen, even alle maandverbruiken opgeteld en kwamen we t/m november op een verbruik van € 1505,-
Er zou natuurlijk nog een stukje december bijkomen, maar aangezien Toon aangaf dat ons verbruik wéér lager lag dan ingeschat, zou er nog maximaal zo'n € 150,- bijkomen (geschat maandbedrag was € 257,-).
In totaal € 1722,- aan termijnbedragen betaald, dus dat kon niet anders dan dat we niet zouden hoeven bijbetalen.
Echter, met dagtekening 12-12 de jaarnota ontvangen met een totaalbedrag van € 1905,49.
Resultaat ? € 133,49 bijbetalen en een verhoging van het maandbedrag van € 161,50 naar € 184,- !!!
Wij voelen ons echt misleid. De Toon laat ons in de waan dat we hartstikke goed zitten (zelfs meerdere keren ruim onder het ingeschat bedrag), maar het komt erop neer dat we niks aan die informatie hebben omdat hij van geen kanten klopt ! Inmiddels ook al een keer van een medewerkster gehoord dat de bedragen in Toon niet inclusief alle kosten is, dus dat ik voor een juiste weergave van de tussenstand beter op de Eneco app kan kijken. Pardon ?!? Daarvoor heb ik de Toon toch niet genomen ? Het is toch allemaal zo slim ? Maar dan toch weer niet zó slim dat de bedragen worden weergegeven incl. alle kosten ! Jammer, heel erg jammer. Zou hier graag een reactie op ontvangen van Eneco, want zit er nu heel sterk over te denken om terug te gaan naar mijn oude leverancier....

2 Reacties

Badge +1
Ook de app klopt van geen kant. Wij zouden 438 hebben bespaart volgens de app. Dit was volgens jaarafrekening slecht 183. Om een herberekening gevraagd omdat eneco de meterstanden had geschat ( vreemd met slimme meter) er kwam nog 30 euro boven op de 183. Niemand kan een verklaring geven waar het restant van de 438 " teveel" heen is gegaan. Na 4 medewerkers te gesproken te hebben. Waardeloos dus
Reputatie 5
Badge
@J. van Driesten

Welkom op de Eneco Community!
Laat ik eerst beginnen met excuses voor de verlate reactie. Ik kan me voorstellen dat je verontwaardigd bent over de uitkomst van je jaarnota als Toon je heeft aangegeven dat je goed bezig bent geweest. Om die reden ben ik meteen gaan kijken om duidelijk te krijgen waar dit verschil hem nu in zit.

Toon is in december geplaatst bij je, maar bij de plaatsing zijn er ook slimme meters aangevraagd, doordat de meters die destijds aanwezig waren niet geschikt waren voor het uitlezen van je verbruik op Toon. Het verbruik in deze periode heeft Toon dan ook niet meegenomen en zo te zien mis je daardoor ook informatie. Het klopt dat er bepaalde kostenposten niet zichtbaar zijn op Toon, omdat het immer slimme thermostaat is die je verbruik bijhoudt en op basis van verbruik aangeeft of je bespaart.

Met de jaarnota die je hebt ontvangen, is er een nieuwe berekening gemaakt voor 2019 en is je geschatte verbruik nu gelijk met het termijnbedrag dat je betaalt. Zolang je geen handmatige wijzigingen voor je termijnbedrag doorvoert zal Toon dit ook aanhouden. Mocht je het toch willen wijzigen, dan kan je dat telefonisch doen of, indien je dit alsnog zelf hebt gedaan, via dit topic op het forum aangegeven dat je je nieuwe ingeschatte verbruik doorgestuurd wilt hebben naar Toon. Dan kunnen ik of 1 van mijn mede-moderators dit voor je in orde maken.

@ManonD

Ook voor jou een warm welkom op de Eneco Community!
Je hebt het duidelijk over de app, maar welke app bedoel je precies? We hebben er namelijk 2, de Mijn Eneco app en de Toon app.

Groet,
Glenn

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen