Tijdsinstelling TOON | Eneco Community
vraag

Tijdsinstelling TOON

• 25 februari 2018
  • 20 reacties
  • 319 Bekeken

Badge
Ik heb een Toon thermostaat maar niet alle alle functies want heb een NUON contract. Instellingen werken echter wel. Na 18 jaar stadsverwarming is dit even wennen.
Mijn huis heeft op de BG vloerverwarming zonder radiatoren en op de 1e verdieping alleen radiotoren (en vloerverwarming in de badkamer)
Vraag: als ik instel: SLAPEN om 22.00 uur op 18 graden: is de temperatuur dan om 22.00 uur 18 graden of begint de afbouw pas om 22.00 uur?

20 Reacties

Hoi Anna,

Dat is het laatste, dus je CV blijft tot 21:59 uur verwarmen cq houdt de temperatuur op peil.
Dus de afbouw begint dan pas.

Daarna gaat de 60 minuten in dat Toon®️ nog niet op Zwart gaat.
Het is dus de bedoeling dat je nog 60 minuten gebruik maakt van de restwarmte.
Badge
Dank voor je snelle antwoord.
En als ik het om 18.00 uur warm wil hebben moet ik dus enkele uren tevoren instellen 20 graden?
Dus om 15.00 uur THUIS. Of stel ik die dan om 18.00 uur?
Ik snap echt niets van dat ding, het enige dat ik zie die ik een enorm gasverbruik heb en dat de ketel regelmatig aanslaat in de nacht.

Het enige dat ik wil is (kort samengevat) door de week is:
Om 18.00 uur is het 20 graden in huis.
Om 22.00 uur 18,5 graad in huis tot de volgende dag 18.00 uur want dan moet het weer 20 zijn.

Excuses als ik domme vragen stel.
Hoi Anna,

Domme vragen worden hier natuurlijk niet gesteld. Het is prettiger dat je je Toon®️ leert te begrijpen, want er zit dus echt wel logica in. ?

Als je dus als je het om 18:00 20 grd wilt hebben dan stel je die tijd gewoon in.
Toon®️ zorgt dat hij automatisch (afhankelijk van de koude uiteraard) voor 18:00 uur de CV vast laat aangaan om op 18:00 uur de ingestelde temperatuur vertikt te hebben.

Dus 22:00 uur Slapen; betekent 23:00 naar bed gaan.
En 18:00 uur Thuis of Comfort instellen betekent dat de gekozen temperatuur dan bereikt moet zijn.

Dat de CV ‘s-nachts ook aanslaat is bij vloerverwarming best normaal; het is nu koud buiten; dus je CV houdt de temperatuur op 18 grd.

De keuze standen die je niet gebruikt; zet die gewoon op 15 grd, dan worden die ook niet actief.

Zijn er nog vragen; stel ze gerust!?
Badge
Ik denk dat ik het heb. Klopt het dat het 3 weken duurt voordat Toon weet hoe mijn huis in elkaar zit en hoelang opwarmen enzo duurt?
Nou 2 weken zeker!
Dat is de zg inleer periode.
Badge
Dan zal ik er vanaf nu vanaf blijven want ik stelde hem 3x per dag bij 😁 omdat ik het of koud of heet had. Ben er inmiddels ook achter dat vloerverwarming minder snel opwarmt dan een radiator plaat. Tis even wennen allemaal....en dat met deze kou.
Dat is een verstandige keuze. ?
Laat over een tijdje nog eens weten hoe het bevalt. ?
Badge
Hier ben ik alweer. Heb het denk ik toch niet goed gedaan. Het is nu 18 uur en nog steeds 18.5 graden.
Badge

18 grd hoorde toch bij Slapen?

In een eerder bericht stelde ik dan ook voor om om 18:00 uur de keuze Thuis of Comfort te nemen.
Badge
Hij staat nu:
Tot 1800 uur op slapen 18.5 graden.
Om 18 00 uur 20 graden comfort

Dat betekent toch dat het OM 18 uur 20 graden moet zijn? Zie mijn 3e foto ook.
Je hebt de foto om 17:57 uur gemaakt, toen was Toon®️ al aan het voorverwarmen zie het zinnetje onder de temperatuur.
Dus dat gaat dan toch goed.
Misschien had je beter iets hogere temperatuur moeten kiezen.
Badge
Laatste foto is van na 18 uur. Toen was het geen 20.
Dat zal Toon®️ de komende dagen moeten inleren.
M.i. staat er ook nog een instelling fout.
Normaliter is de stand Thuis een lagere dan Comfort.

Ik zou dan ook kiezen voor Thuis 20; Comfort 20,5
Vindt je het bij thuiskomst nog te koud dan zet je ‘m op Comfort en om 22:00 uur gaat automatisch de stand Slapen in.
Badge
En dan vraag ik in het programma om 1730 uur 20.5 graden en ik krijg 19.5 graden. Is dit onderdeel van zijn leerproces?
Dan is het “gat” tussen 18,5 en 20,5 te groot en kan het niet overbrugd worden.
Bij vloerverwarming is 2 namelijk het maximum.

Je zal het moet zoeken in verkleining van dat “gat”
Badge
Ok slapen op 19 en thuis op 20.5 nu. Ik ga het morgen weer ervaren.
Het is gewoon “stoeien” met de instellingen.

Bij vloerverwarming wordt soms maar 1 graad aangehouden tussen Slapen en Thuis en er zijn hier meldingen gemaakt van 0 grd verschil zelfs.
Badge
Wow dat is warm snachts of koud savonds
Wat een uitdagingen. Ga het morgen weer ervaren.
Als het niet lukt dan maar terug naar handmatig
Is bekend hoelang het opwarmen per graad duurt of is dit afhankelijk van de capaciteit van de ketel ofzo?
Dat kan je op Toon®️ instellen als je Toon®️ OpenTherm met je CV is verbonden.
Dan kan je de optie vloerverwarming kiezen en via het poltoodje achter die optie kies je het aantal grd per uur.

Reageer