Resultaten Verspillingschecker | Eneco Community

Resultaten Verspillingschecker

• 18 december 2017
  • 32 reacties
  • 1391 Bekeken

Badge +4
Ik begin me steeds meer af te vragen wat ik met de resultaten van de VC aan moet.

Wasmachine 16 jaar oud:
Groen omdat het water opwarmt in 9 min ipv 14 min.

Koel-vries combi 20 jaar oud A klasse:
1e resultaat: groen gebruik 70 W . Gemeten met slimme stekker :120 W
2e resultaat: groen gebruik: 50W ipv de gemeten 120W
3e resultaat: rood ineens heb ik 2 koelkasten waarvan de meest efficiënte 100W gebruikt

Vaatwasser: 9 maanden oud A++
Gebruik te hoog omdat de vaatwasser te lang bezig is met water verwarmen terwijl ik het Eco programma gebruik.

Met de groene wasmachine ben je blij met de anderen niet maar wat klopt hier nu eigenlijk van en wat kan je ermee.

32 Reacties

Bij mij wordt een wasdroger dat niet bestaat aangetoond als heel onzuinig, en de vaatwasser A++ niet ontdekt.
Mijn wasmachine A+++ verbruikt meer dan een zuinig variant, maar hij is al een zuinige variant. Echt niet betrouwbaar de VC, en ik vraag me af wat de doel hiervan is, iedereen weet welke zijn de grootte verbruiker in huis.
Ik zie geen oven in de lijst, misschien wordt hij gezien als een wasmachine. Zonde van alle aandacht en geld en energie hier aanbesteed ipv een goede werkende thermostaat met zoneregeling.
Hadden we allemaal veel meer aan...
Reputatie 4
Badge +1
Beste Eneco: haal deze vc offline! wat een blamage! Als eerste vond de vc chechecker min a+++ wasmachine onzuinig, mijn vaatwasser vond die wel oké maar nu vind die deze ook maar onzuinig (ook a+++) Toen vond de vc mijn koelkast die vond die wel oké, toen vond die mijn wasdroger maar nog geen inzicht. Nu kijk ik net en wat denk je? de koelkast is qua inzicht weg en staat er een vraagteken in🤣 🤣 kap met deze rommel, wat een blamage!
Ja er zijn wisselende resultaten, maar veelal negatief.
Er moet nog heel wat gebeuren om betere en vooral reëlere resultaten te zien.
Ik houd m’n hart vast als straks het gas verbruik in de rest van de zaken betrokken gaat worden.
Zoals bv hoe de isolatie van je woning er af komt.

Al met al wordt ik niet warm van het VC gebeuren.
Dan kan ik nog wel wat zaken opsommen die ik op Toon zou willen.
Daarom heb ik de app verwijderd, niks werk zoals voor bedoeld is. Verbruiksgrafiekjes kloppen niet, layout van de app, schermrotatie werkt nogsteeds niet, VC roept maar wat en soms klopt met wat je in huis hebt maar meestal niet, cv weekprogramma kan niet aangepast worden en gooit het hele weekprogramma in de Toon door de waar.
De VC werkt alleen goed als je zelf daar geen eigen energie insteekt. Dat is nou pas energieverspilling...
Hoi Henny,

Onze combinatie heeft 2 motoren, nou de VC denkt dat het verbruik goed is.
Nou mooi niet want deze combi is bij al 10 jaar oud. Dus uiteraard niet zuinig.

De VC kan het onderscheid van de 2 motoren gewoon niet “zien”
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Henny,

Onze combinatie heeft 2 motoren, nou de VC denkt dat het verbruik goed is.
Nou mooi niet want deze combi is bij al 10 jaar oud. Dus uiteraard niet zuinig.

De VC kan het onderscheid van de 2 motoren gewoon niet “zien”

Dag Ton,

Al eerder twijfel geuit of een koelvriecombinatie met twee compressoren wel goed gedetecteerd zou worden. Toen aangemeld als veldtester, maar daar nooit meer iets over vernomen! Ook het vermogen van de electromotor als criterium stellen of het apparaat al dan niet zuinig is, is discutabel. Beter is om het verbruik per 24 uur te beoordelen en dan moet je eigenlijk ook nog eerst invoeren de grootte van koel/vriesgedeelte. Mijn huidig KV-combinatie dateert overigens van 2002. Ik meet het (dagelijks) verbruik met een Youless op een aparte digitale kWh-meter en sinds enige tijd ook met een slimme stekker ( zie foto

. Verbruik per 24 uur is 0,7 kWh en dat komt overeen met A++

Bij mij: alleen deze koelvriescombinatie gevonden. Verder helemaal niets en dat verbaast mij toch wel. Na twee maanden zou het sluipverbruik al lang getoond kunnen worden. Het minimale e-verbruik is iedere dag af te lezen op de Toon, dus na 60 dagen is er toch wel een (gemiddeld) sluipverbruik bekend.

Tijdens innovation-day werd door Quby een huisalarmsysteem getoond. Dat zou, in samenwerking met een verzekeringsbedrijf, worden uitgerold, Binnenkort moet ik mijn inboedelverzekering weer verlengen en wacht nog even of dat systeem dan beschikbaar is. Anders ga ik er ook over nadenken om met de Eneco-Toon te stoppen en met de inmiddels goed draaiende gerootte Toon verder te gaan, Deze heeft nu al veel meer bruikbare functionaliteit en alle applicaties werken goed. Dat kan van de Eneco-Toon dus niet worden gezegd. De gebrekkige VC is daar een sprekend voorbeeld van!

ppj
Hoi Peter-Paul,

Toen de slimme stekkers uitkwamen heb ik enige maanden lang een dagelijkse monitoring gedaan.
Ik kwam er al gauw achter dat mijn combinatie ongeveer 1 KW per 24 uur op soepeert.
Helemaal niet zuinig.
Het wordt ook onze volgende duurzaame investering.

Ik ga nu weer over op definitieve monitoring met zo’n Chinese Neo Coolcam kloon ad €19.

Er zijn er net weer 2 onderweg; dan heb ik een beter beeld dan die hele VC.

Wat mij ook steekt, is dat er totaal niet aan een keukenboiler is gedacht.
Hoi Peter-Paul,

Ja, die werken als een speer op Toon.
Ik heb er al 2 sinds een maand perfect werkend.
En uiteraard geven die het verbruik weer.
Je kan er meer dan 200 op Toon aansluiten.

Ik koop ze via AliExpress; ik had nu weer een link gevonden voor €19
Het voordeel van Ali is uiteraard de kopersbescherming.

Reputatie 4
Badge +1
Volgens de vc resultaten tot nu toe is ons huis 1 groot energieverspillend wrak, moet worden platgebrand enz. Dat we slechts 130 euro per maand betalen en dat alles a+++ is heeft de vc kak aan...platgooien dit hok😂 😂 Jongens kappen met deze vc wat een blamage🤔
Zie mijn eerder uitgesproken scepsis over de VC.
De hybride App is best leuk en mooie uitbreidingen zoals Zon op Toon gaan nog komen, maar de VC daar kijk ik al lang niet meer naar.
Na 1.5 maand zie ik te weinig gebeuren en trek ik de nu 2 gevonden apparaten ook in twijfel.

Misschien dat van de week de 14 daagse update nog verandering brengt.
Vooral van dat laatste zouden heel veel klanten vrolijk worden.
Bij mij is de keukenboiler ook totaal onzichtbaar.
Gelukkig zit daar een slimme stekker tussen is en is die volledig in beeld.
Zie nieuw gestart topic; er is een snelle update versie 2.101.0 van de hybride App gekomen.
Reputatie 1
Ik heb er nu ook 2 en werkt prima, zelfs met 2 cijfers achter de komma (domoticz).. ga. U ook de vroescombinaties meten.
Aanrader, zeker voor die prijs, is volgens mij al ander topic over
Reputatie 3
Badge
wat mij nog het meest te denken zet ? Dat de VC al meer dan een week nodig had om thermostaat te vinden en nu al twee weken is aan het kijken of de thermostaat efficient is ........
Rara wat voor thermostaat gebruik ik .

Zo zet je jezelf toch echt te kakken als je je eigen thermostaat pas na een week herkend en nu al twee wken niet weet hoe efficient je eigen gedrocht is ! Rood tot achter de oren van schaamte of ?

Begin inderdaad erg naar Rooten te denken , schijnt dat men daar meer ervan weet ...........of meer naar klant luistert .....
Dat je je nog druk maakt over de VC?
Gewoon slimme stekkers uit China nemen en dan kan je pas echt monitoren!
Ik heb ook een vaatwasser hotfill aangesloten dat de VC nooit heeft gevonden en zal hem ook nooit vinden omdat het stroomverbruik niet klopt met de werkelijkheid van een vaatwasser, en omdat de VC ook al lang verwijderd is, dat is het grootste niet boeiend zinloos ontwikkeling rondom Toon.
Het advies van @Brandje is een werkende en betrouwbare oplossing.
Meettechniek wordt gedaan met meetapparatuur en niet met aannemelijk variabels, dat is gewoon goktechniek.😁
Reputatie 5
Badge +4
Bij mij was de wasmachine eerst niet efficient en nu weer wel. Blijft een raar gebeuren en wellicht zal het in de toekomst als meer mensen alles invullen een veel beter beeld gaan geven, maar voorlopig heeft het nog geen echte “extra” omdat er veel meer info nodig is om daadwerkelijk een (dom) apparaat aan een bepaalde stroompiek te koppelen. Met een slimme stekker ben je sneller op de hoogte van het verbruik en daar mee ook sneller inzicht in je “groot” verbruikers.
Precies mbt tot het meten met een slimme stekker is dat mijn stelling ook.
Reputatie 1
Badge
Bij mij heeft de VC tot nu toe alleen mijn koelkast gevonden, bij de rest blijven vraagtekentjes. De koelkast is overigens OK bevonden.
Badge +4
Mijn koelkast is al 3 keer van kleur verschoten en gebruikt 50, 70 of 136 W ipv de gemeten 120W. De ene keer heb ik 2 koelkasten de volgende keer weer een.
Mijn conclusie: nutteloze onbetrouwbare optie. De ontbrekende onderdelen realiseren lijkt mij van meer waarde.
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Peter-Paul,
.

Ik ga nu weer over op definitieve monitoring met zo’n Chinese Neo Coolcam kloon ad €19.

Er zijn er net weer 2 onderweg; dan heb ik een beter beeld dan die hele VC.

Dag Ton,

Zijn die koppelbaar op Toon en meten deze ook verbruik? Waar koop jij deze (dx.com)?

ppj
Er is idd een ander topic waar we die klonen en alles daarom heen bespreken.
Dat topic was al weer wat weggezakt.
Zie hier:

https://forum.toon.nl/slim-huis-22/alternatief-voor-fibaro-wall-plug-449/index9.html#post18706
Reputatie 3
Badge
Oh nog vergeten , onze vaatwasser op 60gr water aangesloten dus dat kreng heeft in z'n hele loopbaan nog geen liter water verwarmd .
Nu blijkt dat ie volgens VC uiterst inefficient is .......iemand tips ?

Ga weer helemaal dubbel ...........

VC staat voor ?
Iemand een leuke suggestie want verspilling checker klopt niet !
Reputatie 6
Badge +2

Meettechniek wordt gedaan met meetapparatuur en niet met aannemelijk variabels, dat is gewoon goktechniek.😁

Ben ik niet met je eens. Er zijn tegenwoordig zeer betrouwbare methoden om signalen te filteren uit ogenschijnlijk chaotische tijdreeksen. Ik vraag me alleen af of Toon de bemonsteringsfrequentie haalt die nodig is om dat te kunnen doen, en of een stel app-ontwikkelaars de heel specifieke kennis in huis heeft om die filtertechnieken betrouwbaar en robuust toe te passen. Andere fabrikanten (Smappee bijvoorbeeld) zijn redelijk succesvol op dat gebied, maar die komen dan ook uit het land waar dit soort methoden mede bedacht is (op de KU Leuven, door Ingrid Daubechies, tegenwoordig verbonden aan Princeton).
Thermostaat gevonden... Joh, wat knap! Rapport over de droger is morgen klaar. Dat resultaat heeft 14 dagen op zich laten wachten. De laatste twee weken is de droger niet gebruikt... Ik vermoed dat hij dus heeeeeeel zuinig is!

Als de eerste twee slimme China-stekkers goed voldoen met verbruikweergave op Toon dan ga ik er voor die grootverbruikers er wat extra bestellen en het zelf eens monitoren.

Reageer