beantwoord

Olisto "Huidig energie verbruik" en Toon

• Komt hier vaker (level 8)
  • 14 reacties
Ik wil heel graag gedurende de dag mijn stroomverbruik in kaart brengen omdat ik ergens een "lek" heb. Aangezien Toon alleen een grafiek laat zien waarbij ik ongeveer kan kijken wat het gebruik zou zijn geweest, heb ik een trigg aangemaakt in Olisto die het huidig energieverbruik in een Google sheet zet.

Vervolgens heb ik een simpel powershell scriptje gemaakt die om de zoveel tijd die trigg afvuurt., alleen merk ik dat als ik het huidig stroomverbruik opvraag, dat deze afgerond wordt.

Ik kreeg een registratie dat het verbruik 110 watt zou zijn, terwijl de Toon App zelf, 107 watt aangaf. Op deze manier klopt het dus niet helemaal Een LED lamp maakt een paar watt verschil en dat is dus niet terug te zien op deze manier...

Vraag aan Eneco: klopt het dat het stroomverbruik afgerond wordt en zo ja waarom?

Bonus vraag aan iedereen:

Op welke manier kan ik dit beter doen? Is dit ook via openHAB te regelen en zo ja, kan iemand wat hints geven waar ik op moet letten bij het instellen van Toon via openHAB?

Alvast bedankt 🙂
icon

Beste antwoord door mAiden 18 juni 2018, 15:25

ronkna wrote:

mAiden wrote:

ronkna wrote:

ik wil gedurende periode van een uur, elke minuut het stroomverbruik wegschrijven in een sheet. Dus heb ik een connector aangemaakt die ik in het PS script afvuur.

Misschien wil ik het laten nog uitbreiden door een GUI te maken waarin je bepaalde zaken voor een bepaalde tijd kan monitoren

Als dat met Olisto alleen ook kan, prima maar dat is het minst interessante van mijn vraag ;)

Ik gebruik zelf Olisto Connect ism mij Pi, doormiddel van een cronjob word elke min een trig getriggerd die mij stroomverbruik in een excel-sheet open.. Mocht het 12uur zijn, maak me Pi een nieuwe sheet aan met de naam van de dag die het is, begint daar weer verder. 🙂

Kan er geen voorbeeld van laten zien nu, ben nog op mij werk.

Je doet dus precies hetzelfde als ik alleen met een cronjob waar ik powershell gebruik;)

Maar dan de hamvraag... is jouw stroomverbruik ook afgerond? dus ipv 107 watt, 110 watt en ipv 104 watt, 100 watt?

Ben niet zo groot fan van powershell, dit dat deze normaalgesproken niet full time draai, of je heb een server ergens staan...

Mijn stroomverbruik is niet afgerond, wat er staat dat is het ook. Als er 107w staat, is het ook 107w in mij excel-sheet.

Bekijk origineel

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Snap het powershell gedeelte in deze niet helemaal? Je kan dit allemaal toch in Olisto regelen?

Natuurlijk kan je de dag uitbreiden naar elke uur of tijd naar wens
DAN actie zit een variabele in, die huidige stroomverbruik van Toon in Excel zal zetten
ik wil gedurende periode van een uur, elke minuut het stroomverbruik wegschrijven in een sheet. Dus heb ik een connector aangemaakt die ik in het PS script afvuur.

Misschien wil ik het laten nog uitbreiden door een GUI te maken waarin je bepaalde zaken voor een bepaalde tijd kan monitoren

Als dat met Olisto alleen ook kan, prima maar dat is het minst interessante van mijn vraag 😉

waar het om gaat is, wordt het afgerond door Toon en kan het evt ook op een andere manier...
Reputatie 7
Badge +7
ronkna wrote:

Als dat met Olisto alleen ook kan, prima maar dat is het minst interessante van mijn vraag ;)

Ik gebruik zelf Olisto Connect ism mij Pi, doormiddel van een cronjob word elke min een trig getriggerd die mij stroomverbruik in een excel-sheet open.. Mocht het 12uur zijn, maak me Pi een nieuwe sheet aan met de naam van de dag die het is, begint daar weer verder. 🙂

mAiden wrote:

ronkna wrote:

Je doet dus precies hetzelfde als ik alleen met een cronjob waar ik powershell gebruik;)

Maar dan de hamvraag... is jouw stroomverbruik ook afgerond? dus ipv 107 watt, 110 watt en ipv 104 watt, 100 watt?
Reputatie 7
Badge +7
ronkna wrote:

mAiden wrote:

ronkna wrote:

Ben niet zo groot fan van powershell, dit dat deze normaalgesproken niet full time draai, of je heb een server ergens staan...

Mijn stroomverbruik is niet afgerond, wat er staat dat is het ook. Als er 107w staat, is het ook 107w in mij excel-sheet.

Ok dat is wel interessant. Ik neem aan dat je in Olisto ook gewoon de variable "Huidig stroomverbruik" gebruikt?
Reputatie 7
Badge +7
ronkna wrote:

Ok dat is wel interessant. Ik neem aan dat je in Olisto ook gewoon de variable "Huidig stroomverbruik" gebruikt?

Die gebruik ik inderdaad ook ja.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen