Nauwkeurigheid gasverbruik | Eneco Community
vraag

Nauwkeurigheid gasverbruik

• Anonymous
  • 0 reacties
Mijn slimme gasmeter geeft het verbruik per uur door, waardoor ik een vrij ongedetailleerde verbruiksgrafiek in Toon krijg. Bij een kennis, die nog een gasmeter uit het jaar 0 heeft met zo'n uitlezer erop geplakt, zie ik een supermooie en uiterst gedetailleerde grafiek. Dat wil ik ook. Is het meet interval van mijn gasmeter aan te passen? Zo niet, kan op een slimme meter ook zo'n uitlezer geplakt worden dan? De gasmeter is een Landys & Gyr G350.

22 Reacties

Ik zou zeggen wen er maar aan, want bij slimme meters is het normaal dat je het gasverbruik per uur achteraf krijgt.
Een andere opname mogelijkheid is er niet.
Pas als je slimme meters met DSMR software 5.0 hebt wordt het gas wel bijna realtime doorgegeven.
Je kan je netbeheerder vragen die te plaatsen maar bekend is dat ze daar niet aan meewerken.
Reputatie 7
Badge +8
Als je DSMR 5 heb, heb je wel enigzins real time inzicht. Oudere slimme meters echter inderdaad niet.

Hier heb ik het met DSMR 5 zo:

Zodra er gas verbruik word, word het elke 1min bijgewerkt. In begin lette ik erop, tegenwoordig niet meer.
In de App ziet het er wel als hierboven uit. Maar op Toon zelf is net minder gedetailleerd:

En zo zou ik het willen hebben:

Hoe zie ik of ik DSMR5 heb of niet?
Even kijken op je slimme stroommeter.
Hoe je het zou willen, dat snappen we wel, maar dat lukt je dus niet.
Vandaar mijn advies: wen er maar aan.

Wellicht denk je aan een software update, maar dat is onmogelijk. De hardware van de nieuwe DSMR 5.0 slimme meters is anders.
Deze heb ik:

Kijk hier en zie welke geneneratie; ik denk dus 4.0 en 4.2

https://www.stedin.net/slimme-meter/overzicht-handleidingen
Ik neem aan de het gele vlak op handleiding hebt gelezen?

Inderdaad. Nou bedankt tot zover. Ik ga er maar aan wennen denk ik.
Dat lijkt mij een goed plan!?
Fijn weekend!
Reputatie 5
Badge
@Brandje weet je ook hoe het zit als je een generatie 4.2 stroommeter heb, maar een 5.0 gasmeter? Ik heb namelijk diezelfde stroommeter (Kaifa) en op het display staat versie 4.2. Maar ik heb een Landis+Gyr E350 (volgens mij G350??) gasmeter en hier staat dat de gasmeter elke 5 minuten gegevens doorstuurt naar de stroommeter. Op Toon zie ik echter alleen per uur mijn gasverbruik veranderen.
Voor zo ver ik weet moeten beiden op DSMR 5.X draaien. Je zou een belletje met je Netbeheerder kunnen plegen.
Reputatie 5
Badge
oke zal ik doen. Mijn stroommeter krijgt het dus wel elke 5 minuten en geeft de stroom realtime door. Zou m.i. dus ook de gegevens van het gas elke 5 minuten moeten kunnen doorgeven...
Met de stroommeter ligt het anders.
Zelfs met DSMR 4.X werd het stroomverbruik al ± eens per 5 sec doorgegeven.
Reputatie 7
Badge +8
Beide meters dienen 5.X te hebben, anders werk het niet. Bij een 4.X stroommeter word alsnog 1x in het uur het gas opgevraagd door de stroommeter, ongedacht of de gasmeter dit nou meer of eerder kan. 😉
Reputatie 5
Badge
Dit is wat ik van Stedin terugkrijg:
Het enige wat ik kan zien en weet is dat de slimme meter één keer per dag verbinding maakt en dus op dat moment meterstanden deelt. Maar hoe frequent dit gaat met een verbruiksmanager durf ik niet te zeggen. Dit komt omdat wij geen informatie hebben van verbruiksmanagers.

Hier heb ik dus niet zoveel aan... Mods weten jullie wel iets???
Reputatie 7
Badge +8
Het schema is simpel.

Pas bij beide 5.X DSMR word het meerdere keren per uur doorgegeven. Bij minder dan 5.X DSMR word dit 1x in het uur doorgegeven. Voor de zekerheid zal ik dit ook nog navragen voor je, bij mij netbeheerder 😉
RalfR wrote:

Dit is wat ik van Stedin terugkrijg:
Het enige wat ik kan zien en weet is dat de slimme meter één keer per dag verbinding maakt en dus op dat moment meterstanden deelt. Maar hoe frequent dit gaat met een verbruiksmanager durf ik niet te zeggen. Dit komt omdat wij geen informatie hebben van verbruiksmanagers.

Hier heb ik dus niet zoveel aan... Mods weten jullie wel iets???

Die persoon bij Stedin heeft het niet begrepen; inderdaad bij opvragen meterstanden is dat zo.
Maar hier gaat het om het genereren van verbruiksdata en dat weet je Netbeheerder erg goed.
Reputatie 5
Badge
Nee deze persoon bij Stedin snapte het inderdaad niet. Ik had het over de P1-poort maar toen kwam er 1 x per dag rond 0.30 uur... En dat terwijl ik aangaf dat ik mijn stroom realtime kan zien. Ik ben benieuwd @mAiden, maar als Feyenoorder woon je toch ook in het gebied van Stedin?!
Reputatie 7
Badge +8
RalfR wrote:

Nee deze persoon bij Stedin snapte het inderdaad niet. Ik had het over de P1-poort maar toen kwam er 1 x per dag rond 0.30 uur... En dat terwijl ik aangaf dat ik mijn stroom realtime kan zien. Ik ben benieuwd @mAiden, maar als Feyenoorder woon je toch ook in het gebied van Stedin?!

Ik ben Feyenoorder @RalfR, maar woonachtig in het mooie oosten van het land 😉
Reputatie 5
Badge
mAiden wrote:

Ik ben Feyenoorder @RalfR, maar woonachtig in het mooie oosten van het land ;)

Oke nou ben benieuwd wat jouw netbeheerder zegt
Reputatie 1
Badge
Ik heb nog domme meters en mooie grafieken omdat ik zo slim was de slimme meters te weigeren een paar jaar terug.
Mijn vraag is: zijn alle nu te plaatsen meters DSMR 5.x versies of worden die 'oude' 4.x versies ook nog steeds uitgerold?
Reputatie 3
Hoi @Toonzzz,

Bedankt voor je bericht. Goeie vraag! Echter kan je dit het beste aan jouw netbeheerder stellen. Zij zijn verantwoordelijk voor de meters en meer op de hoogte over welke meters zij nog wel en niet uitrollen 🙂

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen