Jaarrekening wijkt negatief af tov maandelijkse besparingen in Toon | Eneco Community
vraag

Jaarrekening wijkt negatief af tov maandelijkse besparingen in Toon


Wij gebruiken Toon icm een slimme meter al een paar jaar en net als zoveel anderen op dit forum, is het een sport geworden om elke maand onder het geschatte verbruik te eindigen.
In dit jaar zijn we volgens Toon succesvol geweest met een totale besparing van ong 140 euro.

Wat schetst mijn verbazing nu ik de jaar afrekening heb ontvangen.
Daar wordt gerekend met een besparing van ong 40 euro.
Wie neemt nu wie in de maling?

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Niemand neemt iemand in de maling, je maak zelf een veelvoorkomende denkfout.

Toon houd alleen rekening met de kale leveringskosten, zonder de vaste kosten (Belastingen, netbeheerkosten, etc.). Je jaarnota en Mijn Eneco app houden wel rekening met alle kosten inclusief de vaste kosten. 🙂
Inhoudelijk is het waarschijnlijk correct, maar als je financiele informatie geeft, moet het correct zijn. Als dat niet mogelijk is vanwege allerlei andere parameters, stel ik voor om het niet te presenteren. En over te gaan met aangeven van de besparing op gebruik.
Reputatie 7
Badge +8
Inhoudelijk is het waarschijnlijk correct, maar als je financiele informatie geeft, moet het correct zijn. Als dat niet mogelijk is vanwege allerlei andere parameters, stel ik voor om het niet te presenteren. En over te gaan met aangeven van de besparing op gebruik.

Toon geef je ook de besparing op gebruik, maar zonder de vaste kosten, Toon kan en zal nooit deze kosten kunnen berekenen!
Reputatie 6
Badge +2

Toon geef je ook de besparing op gebruik, maar zonder de vaste kosten, Toon kan en zal nooit deze kosten kunnen berekenen!


Natuurlijk kan ie het wel bereken als je contract het met Eneco. Alleen doen ze dat gewoon (nog) niet.

Ik denk dat ze het ook niet doen om geen indruk te geven dat de berekening op de Toon rechtvaardig is. Het zal altijd een richtlijn blijven voor je besparing. Leidend blijft nog altijd de backoffice systemen van Eneco die de berekening op basis van de input van de slimme meter doet. Theoretisch kan de Toon dat dus ook prima maar dat zullen wel niet durven om verwarring te voorkomen.
Reputatie 7
Badge +8

Toon geef je ook de besparing op gebruik, maar zonder de vaste kosten, Toon kan en zal nooit deze kosten kunnen berekenen!


Natuurlijk kan ie het wel bereken als je contract het met Eneco. Alleen doen ze dat gewoon (nog) niet.

Ik denk dat ze het ook niet doen om geen indruk te geven dat de berekening op de Toon rechtvaardig is. Het zal altijd een richtlijn blijven voor je besparing. Leidend blijft nog altijd de backoffice systemen van Eneco die de berekening op basis van de input van de slimme meter doet. Theoretisch kan de Toon dat dus ook prima maar dat zullen wel niet durven om verwarring te voorkomen.


Status verbruik werk alleen met contract bij Eneco, anders zal je geen status verbruik hebben.
Daar komt bij, Toon zal nooit rekening houden met de vaste kosten, programma waar Eneco status verbruik mee berekend en verstuurd heeft dit niet in zich zitten. Deze houd alleen rekening met de kale termijnbedrag.
Reputatie 6
Badge +2
Ja klopt maar ze zouden dat zonder weinig moeite in kunnen stoppen. Mee eens toch?
Reputatie 7
Badge +8
Ja klopt maar ze zouden dat zonder weinig moeite in kunnen stoppen. Mee eens toch?

Absoluut mee eens @thehognl. Mijn Eneco kan het ook, waarom Toon niet zou je zeggen.
Helaas hier hetzelfde probleem. Ik zoek morgen contact met Eneco en wil direct van mijn contract af. Voel mij echt compleet opgelicht. Wat heb je dan aan toon a la 70 euro per jaar..?! Helemaal niks. Aldus toon iedere maand 40-80 euro minder verbruikt. Totaal 1666 euro. Op de eindafrekening staat wat compleet anders. Wat heb je er dan aan als het niks goed doet? Dus nooit aanschaffen enige handige is het van afstand aanpassen van de temperatuur. Maar dat kan ik met andere thermostaten ook wel.
Reputatie 6
Badge +1
Beste @Willemijne88

Begrijpelijk dat je een goed werkend product wenst. Het is nooit onze bedoeling om je het gevoel te geven dat je opgelicht bent.

Graag kijk ik voor je wat de reden kan zijn voor de afwijking. Kan je je klantnummer toevoegen aan je profiel ?

Groeten Chantal
Ik heb al contact met iemand van de chat maar ben nog niet tevreden klant nummer; ****** Volgens mijn Eneco 1298 kWh stroom verbruikt. Volgens de jaar afrekening 2852??? Ik lees overal dat mijn Eneco wel rekening houd met de vaste tarieven etc. Dat kan toch niet kloppen en ik spreek hier van pure misleiding.
Reputatie 6
Badge +1
@Willemijne88

Hartelijk dank voor het aanvullen van je klantnummer. Wel heb ik je klantnummer aan je profiel toegevoegd en in het bericht aangepast in verband met privacy.
Begrijp ik goed dat het gaat om het verschil tussen Mijn Eneco en de jaarnota en niet het verschil tussen Toon en de jaarnota ?

Als dit het geval is dan raad ik je aan om in het chatgesprek verder te kijken met mijn collega.

Groeten Chantal
Ja het is nu netjes opgelost met een coulance vanuit jullie. Bedankt! Hopelijk gaat komend jaar alles goed.
Reputatie 6
Badge +1
@Willemijne88

Fijn om te lezen dat het netjes opgelost is !

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen