vraag

Jaarrekening wijkt negatief af tov maandelijkse besparingen in Toon

Wij gebruiken Toon icm een slimme meter al een paar jaar en net als zoveel anderen op dit forum, is het een sport geworden om elke maand onder het geschatte verbruik te eindigen.
In dit jaar zijn we volgens Toon succesvol geweest met een totale besparing van ong 140 euro.

Wat schetst mijn verbazing nu ik de jaar afrekening heb ontvangen.
Daar wordt gerekend met een besparing van ong 40 euro.
Wie neemt nu wie in de maling?

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Niemand neemt iemand in de maling, je maak zelf een veelvoorkomende denkfout.

Toon houd alleen rekening met de kale leveringskosten, zonder de vaste kosten (Belastingen, netbeheerkosten, etc.). Je jaarnota en Mijn Eneco app houden wel rekening met alle kosten inclusief de vaste kosten. 🙂
Inhoudelijk is het waarschijnlijk correct, maar als je financiele informatie geeft, moet het correct zijn. Als dat niet mogelijk is vanwege allerlei andere parameters, stel ik voor om het niet te presenteren. En over te gaan met aangeven van de besparing op gebruik.
Reputatie 7
Badge +8
wout krist wrote:

Inhoudelijk is het waarschijnlijk correct, maar als je financiele informatie geeft, moet het correct zijn. Als dat niet mogelijk is vanwege allerlei andere parameters, stel ik voor om het niet te presenteren. En over te gaan met aangeven van de besparing op gebruik.

Toon geef je ook de besparing op gebruik, maar zonder de vaste kosten, Toon kan en zal nooit deze kosten kunnen berekenen!
Reputatie 6
Badge +2
mAiden wrote:

Toon geef je ook de besparing op gebruik, maar zonder de vaste kosten, Toon kan en zal nooit deze kosten kunnen berekenen!

Natuurlijk kan ie het wel bereken als je contract het met Eneco. Alleen doen ze dat gewoon (nog) niet.

Ik denk dat ze het ook niet doen om geen indruk te geven dat de berekening op de Toon rechtvaardig is. Het zal altijd een richtlijn blijven voor je besparing. Leidend blijft nog altijd de backoffice systemen van Eneco die de berekening op basis van de input van de slimme meter doet. Theoretisch kan de Toon dat dus ook prima maar dat zullen wel niet durven om verwarring te voorkomen.
Reputatie 7
Badge +8
thehognl wrote:

mAiden wrote:

Natuurlijk kan ie het wel bereken als je contract het met Eneco. Alleen doen ze dat gewoon (nog) niet.

Ik denk dat ze het ook niet doen om geen indruk te geven dat de berekening op de Toon rechtvaardig is. Het zal altijd een richtlijn blijven voor je besparing. Leidend blijft nog altijd de backoffice systemen van Eneco die de berekening op basis van de input van de slimme meter doet. Theoretisch kan de Toon dat dus ook prima maar dat zullen wel niet durven om verwarring te voorkomen.

Status verbruik werk alleen met contract bij Eneco, anders zal je geen status verbruik hebben.
Daar komt bij, Toon zal nooit rekening houden met de vaste kosten, programma waar Eneco status verbruik mee berekend en verstuurd heeft dit niet in zich zitten. Deze houd alleen rekening met de kale termijnbedrag.
Reputatie 6
Badge +2
Ja klopt maar ze zouden dat zonder weinig moeite in kunnen stoppen. Mee eens toch?
Reputatie 7
Badge +8
thehognl wrote:

Ja klopt maar ze zouden dat zonder weinig moeite in kunnen stoppen. Mee eens toch?

Absoluut mee eens @thehognl. Mijn Eneco kan het ook, waarom Toon niet zou je zeggen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen