vraag

Is dit gasverbruik normaal?

Wij hebben een vrijstaande woning van ongeveer 130m2 woonoppervlakte, en verbruiken op een redelijk koude dag als vandaag 26-30m3 per dag. En als ik een beetje rond kijk op dit forum lijkt me dit wel aan de hoge kant... Heeft iemand nog tips? We hebben de volgende maatregelen al getroffen;

- isoleren dak rd3.5
- isoleren vloer keuken rd 4.5
- ramen vervangen dubbel glas
- 2 extra radiators geplaatst, in de hoop dat ze de woonkamer langer warm houden zonder steeds weer extra gas te verbruiken.
- grote type 33 radiator in de hal geplaatst. Onze hal is ongveer 6x4m.
- alle leidingen die niet geweldig waren laten vervangen.
- 2 nieuwe radiators keuken waarvan één grote type 33.
- nieuwe type 33 in kantoor

Wat wel een gegeven is dat ik veel vanuit huis werk en dus veel stil zit en dan draai je de kachel snel wat hoger.

Verder bestaat ons gezin uit 3 kids en 2 volwassenen.

De thermostaat hangt in de woonkamer deze is ongeveer 65m2.

We koken op inductie.

6 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Hoe oud is je huis? Echt vergelijken is lastig (daar is de Toon vergelijk functie beter in)

Door het plaatsen van grotere radiatoren ga je geen minder gas gebruiken trouwens 😉

En het feit dat je thuis werkt is inderdaad een belangrijk deel van je extra verbruik. Verbruik van 10-15m3 gemiddeld is vaak gebasseerd op alleen woonkamer verwarmen en overdag tijdens werkdagen niet.

Dubbel glas is niet zo bijzonder. Waarom niet gelijk HR++ glas gedaan? Of zelfs HR+++?
Reputatie 7
Badge +8
Mis nog wat informatie:

Hoe ben je tot deze verbruiken gekomen? Als dit door Toon is? Hoe is Toon aangesloten op je meters met een sensor of beschik je over slimme meters?

Het beste kan je op exact hetzelfde tijdstip (bijv: vandaag om 19uur en morgen 19uur) de gasstanden opnemen, de stand van vandaag trek je af van die van morgen. Hierdoor hou je je dagverbruik over.
klink als erg hoog qua oppervlak een vergelijkbare woning uit de jaren vijftig ook nageisoleerd, verstook op een koude dag 10 tot 12 kuub. Ik verwarm hiermee de woonkamer de keuken en de badkamer. Is installatie qua waterflow wel goed ingeregeld met de voetventielen, misschien dat de waterverdeling/stroom over de radiatoren goed is verdeeld. Daarnaast bepaald je water temperatuur ook je gasverbruik, het misschien iets lager zetten van de water temperatuur kan helpen. Wel hebben wij 4 jaar geleden toen we het huis kochten ook alle oude kachels vervangen voor nieuwe radiatoren. Waardoor de warmteoverdracht door betere convectie is verbeterd.
thehognl wrote:

Hoe oud is je huis? Echt vergelijken is lastig (daar is de Toon vergelijk functie beter in)

Door het plaatsen van grotere radiatoren ga je geen minder gas gebruiken trouwens 😉

En het feit dat je thuis werkt is inderdaad een belangrijk deel van je extra verbruik. Verbruik van 10-15m3 gemiddeld is vaak gebasseerd op alleen woonkamer verwarmen en overdag tijdens werkdagen niet.

Dubbel glas is niet zo bijzonder. Waarom niet gelijk HR++ glas gedaan? Of zelfs HR+++?

Het ging ook om hr++ hoor, huis is uit 1930 😁
mAiden wrote:

Mis nog wat informatie:

Hoe ben je tot deze verbruiken gekomen? Als dit door Toon is? Hoe is Toon aangesloten op je meters met een sensor of beschik je over slimme meters?

Het beste kan je op exact hetzelfde tijdstip (bijv: vandaag om 19uur en morgen 19uur) de gasstanden opnemen, de stand van vandaag trek je af van die van morgen. Hierdoor hou je je dagverbruik over.

De toon slimme meter is aangesloten door de monteur van Eneco. Deze zal wel goed meten toch?
Reputatie 5
Badge +1
Het lijkt me veel. Mijn woning dateert uit ca 1890 en is wel geisoleerd nadien.
Ca 215 m2 woonoppervlakte en 3 personen.
Overigens wordt niet het hele huis warm gestookt.

Hier verbruik nu tussen de 10 en 15 m3 per dag.

Netto energiekosten inclusief electra circa € 215 per maand.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen