Hoog gasverbruik oude CV ketel | Eneco Community

Hoog gasverbruik oude CV ketel

Reputatie 2
Badge +1
  • Kind aan huis (level 12)
  • 58 reacties
Bij ons thuis hangt een NEFIT Ecomline HR Excellent (ik gok 43kW versie) uit 1998. Deze ketel is verbonden met de Toon als thermostaat. Als de verwarming aanslaat schiet het gasverbruik logischerwijs omhoog. Tijdens deze "koude" dagen is 10m3 per dag niet raar ook al stoken we pas vanaf 17:00 op een temperatuur van rond de 19-20 graden en is het nog niet echt behaaglijk binnen. De keteltemperatuur stond oorspronkelijk op 80 graden en heb ik inmiddels op aanraden verlaagd tot 70.

Ons bovenhuis is erg oud (rijksmonument, bouwj plm 1900), niet geïsoleerd, enkel glas, geen spouwmuren en dus een ketel van bijna 20 jaar oud die ook al een tijd geen inspectie meer heeft gehad. Het zit er dik in dat deze ketel binnenkort vervangen moet worden.

Daarom vraag ik me af: wat is nu verstandig om te doen? Wat voor nieuwe ketel is voor ons het best geschikt? Moeten we, om het gasverbruik te kunnen verlagen, meer aanpassen dan alleen een nieuwe ketel? Dubbel glas is geen optie daar het beschermd stadsgezicht is.

13 Reacties

https://forum.toon.nl/de-huiskamer-29/intergas-xtreme-als-best-uit-de-test-2017-560
Reputatie 2
Badge +1
Heb hem even bekeken, ziet er op eerste gezicht goed uit. Voor ons is dat hoge tapwaterrendement ook gunstig, omdat we met 9 man samenwonen Dit gaat natuurlijk samen met veel douchebeurten. Ik vraag me wel af of deze ketel wel geschikt is voor een slecht geïsoleerd huis, of maakt dat in principe niet uit? Wat is het vermogen van deze ketel? En een grote andere vraag, wat is de prijs?
Qua prijs is het makkelijk voor €1500 moet het lukken:
https://www.warmgarant.nl/intergas-xtreme/intergas-xtreme-36-bestellen.aspx

Het vermogen staat hier beschreven:
http://www.hoe-koop-ik.nl/cv-ketel/over-cv-ketels/intergas/xtreme/artikel/2242/intergas-xtreme-36

En hier het pdf file:
http://www.intergas-verwarming.nl/wp-content/uploads/2017/10/xtreme-bedieningsvoorschriften.pdf
Reputatie 2
Badge +1
Super, bedankt voor wat extra informatie. Kon ik zo snel niet vinden op internet.

Ons huis is ongeveer 200m2 in oppervlak verdeeld over 3 lagen met in totaal rond de 14 radiatoren in huis, waarvan een aantal kleine (wc, badkamer, keuken). Een vermogen van rond de 32 kW zou dan voor ons voldoende zijn?

Werkt deze ketel lekker samen met Toon als modulerende thermostaat?
Je eerste vraag kan @Bernyvast nog even beter beantwoorden dan ik.
Maar ik vermoed dat hij het Kw-vermogen van je radiatoren nog wel wil weten.

Intergas werkt meer dan prima samen met Toon en uiteraard modulerend via het OpenTherm protocol; een Intergas heb ik zelf; de goede samenwerking geldt voor alle types.
Als ik 32KW door de 14 radiatoren deelt, dan kom ik op bijna 2300W dat elke radiator aan warmte van de ketel kan krijgen, maar ze zijn niet allemaal even groot.
Een radiator dat 2300W ook aan warmte kan leveren is al een behoorlijke radiator, meestal een 3 platen, en zulke heb je niet overal in huis.
Deze ketel kan ook met 2 Opentherm thermostaten twee CV groepen aansturen, indien de groepen gescheiden worden doormiddel van een elektrische afsluiter of driewegklep.
In principe is het ook de warmtevraag in alle kamers niet altijd hetzelfde.
Ik denk dat je hier ruimschoots aan vermogen hebt.
Deze ketel levert minder warmte dan jouw huidige Nefit, maar hij zal meer benutten door minder schoorsteen verliezen en een nieuwere generatie warmtewisselaar.
Volgens mij heeft jouw Nefit ook een boiler, met de Intergas is dat nergens voor nodig, hij kan heel snel warmwater leveren zonder de bijbehorende boiler stilstand verliezen en hoeft ook geen boiler op temperatuur te houden.
En dat allemaal met een paar onderdelen, wat zich vertaalt in minder zorgen.
Weinige isolatie is geen probleem voor geen enkele ketel, wel voor de portemonnee.😋
En dat laatste is een waarheid als een koe!!??
Reputatie 2
Badge +1
Om nog even terug te komen op onze ketel.

Ik heb een aantal keer op dit forum gelezen over een witte rookpluim uit de rookgasafvoer en dat dit zou duiden op het niet goed functioneren van de HR functie (nml warmte halen uit condensatie) van de ketel. Bij onze ketel komt er altijd een witte pluim uit de schoorsteen. Het viel me laatst op dat onze ketel wel 2 uitgangen voor een afvoer heeft aan de bovenkant, maar er maar één van wordt benut. Betekent dit dat onze ketel verkeerd is gemonteerd door de monteur destijds?
@Prins, nee.
Als de 2 "uitgangen" naar een pijp gaan, dat betekent dat je een concentrisch rookgasafvoer hebt, ofwel een dubbel wandig pijp. Aan de binnenste pijp loopt de rookgasafvoer naar buiten, aan de buitenste loopt verse lucht naar de ketel.
Zo wordt nooit lucht uit de woning gebruikt in de verbranding met minder kans op koolmonoxidevergiftiging. Als het anders was geweest had je het al gemerkt, of juist niks van gemerkt.
Reputatie 2
Badge +1
Nooit geweten, weer wat geleerd. Maar nog even over die witte rookpluim, hoe kan ik dit het beste oplossen?
Kwestie van goed afstellen van de cv oa het watertemperatuur lager instellen. Hierdoor werkt de ketel energiezuiniger

De meeste ketels staan op fabrieksinstelling (dus te hoog) hierdoor kan de verbranding slecht zijn waardoor dus de witte rook kan voorkomen
Pompsnelheid verlagen kan ook helpen, dan hoeft de ketel niet zo hard te branden.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen