beantwoord

Handmatig temp aanpassen i.c.m. programma

Reputatie 2
Badge +2
  • Kind aan huis (level 12)
  • 65 reacties
Hoi allemaal,

Ik heb 2 vragen inzake het instellen vd temperatuur.

Van maandag tot en met vrijdag heb ik een programma. Dat kan ik in het week ritme prima laten gaan. Echter op zaterdag en zondag heb ik geen programma. Staat dan standaard ingesteld op 16° slapen. Dit omdat we in het weekend zeer wisselende ritmes hebben. Dus in het weekend stellen we de temp handmatig in of gebruiken een tegel “thuis” of “comfort”

1. Hoe doen jullie dit in het weekend?

2. Stel je hebt een programma wat om 22:00u eindigd en je zit toch nog 2 uur langer beneden bijvoorbeeld. Is het dan het beste om een tegel thuis of comfort te kiezen of de temperatuur met + & - bedienen?

3. Stel, je programma loopt en staat op 20° en je wilt hem op wat voor reden op 21° zetten. Hoe ga je te werk?
a) programma laten lopen, temp met plus en min overrulen?
b) temp van de tegels thuis/comfort aanpassen?
c) programma uit en de gewenste temp instellen > daarna programma handmatig aanzetten?

Voor Toon snap ik dat het het beste is om niet te klooien aan temperaturen. Maar soms is het wel gewenst
icon

Beste antwoord door ChantalS 15 november 2018, 13:41

@WesB

Het programma houdt hij aan zolang er geen handmatige wijziging is. Als je een wijziging doet nadat Toon op slapen is gegaan dan houdt hij je handmatige aanpassing aan tot de eerste volgende wijziging in het programma. Dit is vaak de tijd dat je op wilt staan.

Bekijk origineel

17 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
Heeft iemand nog tips?

Eneco zegt: het programma is leidend dus het is niet aan te raden om op het begin scherm de temperatuur te wijzigen via de tegels comfort, thuis etc.

Zoals aangegeven heb ik op zaterdag + zondag GEEN programma. Je kunt Zaterdag en zondag NIET uit het programma laten. Als je niets instelt staat ie automatisch op "Slapen".

Maar hoe kun je dan in het weekend het beste de temp instellen? als het programma aan staat op slapen?

Handmatig het programma uitschakelen > gewenste temp in stellen > zondag avond programma weer inschakelen?
Reputatie 6
Badge
@WesB

Je kan de temperatuur het beste handmatig aanpassen naar de gewenste temperatuur via de plus/min of de vier opties en vervolgens handmatig op slapen zetten als je wil dat de verwarming uit gaat. Ook als het programma aan staat dien je wel handmatig Toon op slapen te zetten anders blijft Toon de handmatig ingestelde temperatuur aanhouden.

Groeten Chantal
Reputatie 2
Badge +2
Er is mij vertelt dat het programma voorrang heeft. Als je het programma op AAN hebt staan en je gaat dan de temp aanpassen, weet de Toon niet goed welke opdracht hij aan moet houden. Dit resulteert mogelijk in verkeerde temp (te warm/tekoud).

Als ik mijn programma heb lopen, en ik pas mijn temp zelf aan dan zegt ie: tijdelijk naar 21, om 22;00 naar slapen.

Waar komt dit verschil dan vandaan
Reputatie 6
Badge
@WesB

Het programma houdt hij aan zolang er geen handmatige wijziging is. Als je een wijziging doet nadat Toon op slapen is gegaan dan houdt hij je handmatige aanpassing aan tot de eerste volgende wijziging in het programma. Dit is vaak de tijd dat je op wilt staan.
Reputatie 2
Badge +2
Oke. Door het onregelmatige ritme in het weekend heb ik geen programma ingesteld en loopt "slapen" door van vrijdag op zaterdag en zondag. Ik kan zaterdag en zondag niet "leeg" laten.

Het is dus niet noodzakelijk dat ik in het weekend handmatig het programma op UIT schuif?
Reputatie 6
Badge
@WesB

Nee dat is niet noodzakelijk om te doen. Mocht je toch problemen ondervinden dan horen we dat graag.
Reputatie 2
Badge +2
Dank voor je reactie. Duidelijk.

Het programma draait door de weeks op 20.5°. Als je die tijdelijk naar bijv. 21° wilt hebben kan dat op dezelfde manier? Even met de + naar 21°

En dan Zodra het 22:00u is schakelt hij automatisch naar slapen.
Reputatie 7
Badge +8
WesB wrote:

Dank voor je reactie. Duidelijk.

Het programma draait door de weeks op 20.5°. Als je die tijdelijk naar bijv. 21° wilt hebben kan dat op dezelfde manier? Even met de + naar 21°

En dan Zodra het 22:00u is schakelt hij automatisch naar slapen.

Zolang je programma aan staat, zal Toon om 22uur naar Slapen schakelen ongeacht wat voor tempinstelling er voor is.
Reputatie 2
Badge +2
@mAiden

Dat klopt. Maar is het dan tijdens het programma verstandig om de temp aan te passen? Of is het in dit voorbeeld beter om het programma juist wel uit te schakelen?
Reputatie 7
Badge +8
WesB wrote:

@mAiden

Dat klopt. Maar is het dan tijdens het programma verstandig om de temp aan te passen? Of is het in dit voorbeeld beter om het programma juist wel uit te schakelen?

Ik laat mij programma altijd aan staan, mij vrouw of ik zelf passen geregeld temp aan, gaat allemaal zonder problemen. Ook word mij temp aangepast door Olisto, zelfs dan gaat Toon om 22uur gewoon naar slapen.
Reputatie 2
Badge +2
Oke.

Normaliter gaat bij mij op vrijdag pas op 19u naar comfort ivm werk.

Nu een dag vrij. Handmatig naar 18° gezet. Toon geeft idd aan: tijdelijk naar 18° om 19:00u naar Comfort
Reputatie 5
Badge +2
Ga olisto gebruiken geef je veel vrijheid
kan je zelfs zo instellen als jullie van huis gaan hij dan toon voor je op weg/slapen zet en bij thuiskomst weer naar huis/comfort
Reputatie 2
Badge +2
Dat is inderdaad een optie.

Hier wordt aangegeven dat het niet noodzakelijk is om het programma uit te zetten als je de temperatuur handmatig aan wilt passen. Een andere medewerker van eneco adviseerde me om dan het programma uit te zetten om verwarring bij Toon te voorkomen.

Nu is er wat onduidelijkheid wat nu juist is. Of misschien kan het allebei
Reputatie 2
Badge +2
Aanvullend:

Onder in de kruipruimte viel mij op dat er een kabel beschadigd was. Later pas viel het kwartje dat dit de thermostaat kabel was (zie foto)

Kan zo’n beschadiging zorgen voor apart gedrag van de Toon? Hij is nooit uitgevallen of zo

Reputatie 5
Badge +2
Dat zou zomaar kunnen !
omdat de kabel vanbinnen mischien met vocht te maken krijgt omdat de mantel beschadigd is
Die kan zeker zorgen voor aparte gedrag van jouw CV systeem. Je wil ook geen kortsluiting hebben op jouw Toon en ketelmodule. Gewoon vervangen z.s.m. met thermostaat kabel in een 16mm pvc buis liefst tegen de kruipruimte plafond, dan is hij beter beschermd tegen knaagdieren. Gelukkig voor het beestje stond er geen 230V op, anders had je hem ernaast gevonden.😄
Reputatie 2
Badge +2
Had hem vervangen. Geen knaagdier denk ik hoor. Die hebben geen toegang tot de kruipruimte.

Er liggen nog meer kabels, oude en nieuwe coax. Netwerk kabel etc. Zijn niet aangetast.

Deze kabel is getrokken van de kruipruimte via een doorgang naar de waterput. Samen met de verwarmingsbuizen. Daar is hij beschadigd tegen het beton. Misschien heb ik het zelf wel gedaan met het trekken van de netwerkkabel. Had nog bos thermostaatkabel. Die er netjes tussengezet

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen