vraag

Graag mogelijkheid tapwater voorverwarmen uit te zetten in programma's!

Badge +1
Ik ben hogelijk verbaasd dat Toon geen mogelijkheid heeft om tapwater voorverwarmen uit te zetten in de programma's Weg en Slapen. Het is een een eenvoudige manier om het milieu te sparen en energie te besparen zonder comfort in te leveren. Het permanent uitzetten van tapwater voorverwarmen is wat mij betreft geen goed alternatief, omdat het onnodige verspilling van water met zich meebrengt en je langer op warm water moet wachten.
Het moet gemakkelijk te regelen zijn, omdat het een optie is in de OpenTherm standaard en merken als Remeha het ook hebben.
Kan Eneco dit snel regelen, in het belang van het milieu?

54 Reacties

Nou snel?
Het is een wens die al enkele jaren op de wensenlijst bij Quby/Eneco staat, omdat dit meermalen hier en op het oude forum is gevraagd.

Het probleem is echter dat je zou het wellicht in Toon®️ kunnen koppelen aan Slapen en Weg maar niet iedere CV reageert daarop.
Mijn eigen CV is daar bv een voorbeeld van.
Het op Toon®️ Aan of Uit zetten voorverwarming tapwater werkt dan ook niet.

Ik heb reeds eerder de vraag ook bij Olisto neer gelegd, omdat daar enorm veel scenes te maken zijn in samenhang met Toon®️. Die eerdere optie zou dan gebruikt kunnen worden. Helaas is dat in de Toon®️-API (nog) niet vrijgegeven.

In het profiel OpenTherm zijn idd afspraken gemaakt, maar de realiteit is dat vele fabrikanten een eigen invulling geven aan dat protocol; dit ten voordele van hun eigen merkthermostaat?

Je kan de lijn doortrekken vwb waterdruk weergave op Toon®️.
De ene CV levert de info keurig en de andere niet.
Reputatie 6
Hi @robtajanssen en @brandje
Het idee klinkt top. Het idee heb ik in de 'telefoon lijn' nog niet gehoord. Ongeacht of de functie voor alle ketels werkt, kan die knop eventueel wel naar voren gehaald worden natuurlijk. Of zoals Ton aangeeft (optioneel) koppelen aan de Slapen/Weg standen.
Ik ga nog eens een balletje opgooien 🙂

Groet Vinny
Kijk dat is mooi Vinny!?
Ook druk vanuit jullie kan wellicht helpen. ?

Al zou Olisto maar de vrijheid krijgen om die optie te benutten.
Reputatie 7
Badge +8
Of dit haalbaar is vraag ik me even hardop af.
Informatie over waterdruk, aanvoerstemperatuur, retourtemperatuur werk ook niet met elke ketel. De test die toen met deze informatie is gedraaid, kan ik me nog herinneren dat Remeha 1 van de CV ketels waren die de informatie helemaal niet deelde met Toon.
Klopt Ricardo,
Die pilot is jammer genoeg gestopt.
Ook mijn Intergas werkte ook niet; wel andere Intergas CV's bv met een "E" toevoeging.

Maar al zou de optie er maar eerst zijn, dan kan de klant wel zien of hij/zij die optie afhankelijk van zijn CV kan benutten.
Dus wie weet dat de reminder van Vinny weer wat opleving oplevert😀
Reputatie 6
@Brandje @mAiden
Op de overige informatie vanuit de ketel kregen we inderdaad een nee omdat de doelgroep te klein is. (oktober 2017).
Ook op die vraag heb ik een reminder uitgezet, ondanks de doelgroep niet extreem veranderd zal zijn.

Vinny
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb gesproken met de Quby medewerker tijdens het Webevent over een beter gebruik van het OpenTherm protocol in Toon, omdat op papier vele mogelijkheden nu onbenut blijven.
Hij gaf aan dat Quby momenteel weinig tot geen energie in het OpenTherm platform steekt vanwege de verschillende inplementaties van het protocol door iedere fabrikant.
Er is overleg gaande tussen de belangrijkste fabrikanten om te komen tot een beter/vollediger gebruik van het protocol. Dit overleg verloopt erg traag, geen van de partijen heeft echt belang bij een echt open protocol (het zou namenlijk direct inhouden dat je iedere willekeurige thermostaat kan koppelen aan iedere willekeurige OT ketel).
Mochten ze in dat overleg een besluit gaan nemen om tot een echte standaard te komen en dat ook daadwerkelijk gaan inbouwen in hun producten, dan pas zal Quby hier ook weer tijd in gaan steken. Eerder niet.
Bij Tzerra's is het wel mogelijk om die functie aan/uit te zetten en de warmwater temperatuur in te stellen vanuit Toon. Maar dat is ook een heel recente ketel model. Bij andere Remeha's durf ik het niet te zeggen.
Het zou inderdaad een mooie toevoeging zijn het idee van de ts, dat opnieuw aangekaart wordt.
Vinny wrote:

@Brandje @mAiden
Op de overige informatie vanuit de ketel kregen we inderdaad een nee omdat de doelgroep te klein is. (oktober 2017).
Ook op die vraag heb ik een reminder uitgezet, ondanks de doelgroep niet extreem veranderd zal zijn.

Vinny

Daar doelde ik ook op Vinny; dan is het belang te klein en dan wordt het helaas ondergeschoven. Top dat je toch die reminder uitzet.
Softwarematig zou dit toch een kleine aanpassing zijn en bij wie het werkt een groot plezier😀
Berny wrote:

Bij Tzerra's is het wel mogelijk om die functie aan/uit te zetten en de warmwater temperatuur in te stellen vanuit Toon. Maar dat is ook een heel recente ketel model. Bij andere Remeha's durf ik het niet te zeggen.
Het zou inderdaad een mooie toevoeging zijn het idee van de ts, dat opnieuw aangekaart wordt.

Hoi Pedro,

Ik weet van een forumlid hier met zijn Intergas waar het ook (handmatig) perfect werkt.
En sinds de pilot zijn er weer nieuwe types op de markt en wordt wellicht de doelgroep wel groter, toch?
En hup waterdruk er ook ff bij.............; dan wordt het echt nog eens wat met het CV-ketel profiel op Toon.
Badge +1
Bij mijn Calenta-ketel was het via de iSense-thermostaat jaren geleden al in te stellen, dus dan moet het via de Toon in principe ook te doen zijn.
robtajanssen wrote:

Bij mijn Calenta-ketel was het via de iSense-thermostaat jaren geleden al in te stellen, dus dan moet het via de Toon in principe ook te doen zijn.

Hoi Rob,

Tja dat is waar ik op doelde met "merkgebonden" thermostaat; dan zorgen ze echt wel dat het werkt.
Maar wie weet met deze extra aandacht dat de ontwikkelaars het nu echt op de roadmap zetten.

En nogmaals als de optie nu door Olisto gebruikt kan worden, kan het meteen gebruikt worden via een scène.
Badge +1
Het probleem is dat Olisto nog niet betrouwbaar genoeg is in combinatie met Toon. Het veranderen van programma's werkt vaak niet met geofencing (op allerlei manieren getest). Ook moet je Olisto te vaak opnieuw verbinden met Toon.
Het heeft daarom mijn voorkeur dat het via Toon zelf geregeld wordt.
Als de link tussen Homey en Toon verbeterd wordt, zou dat een alternatief zijn dat ik boven Olisto prefereer, omdat ik Olisto alleen voor Toon gebruik.
Reputatie 7
Badge +2
Brandje wrote:

Maar wie weet met deze extra aandacht dat de ontwikkelaars het nu echt op de roadmap zetten.
.

@Brandje jij was toch ook bij het Webevent? Volgens mij was ik erg duidelijk: Quby gaat geen ontwikkelcapaciteit inzetten om oplossingen te bouwen die maar voor een of enkele types ketel kunnen worden gebruikt. Het staat nu niet op de roadmap en komt er pas op (hoe hoog weten we nog niet eens) als er een echte OT standard op de markt komt.
Olisto zal dit dus ook niet kunnen oplossen.
robtajanssen wrote:

Het probleem is dat Olisto nog niet betrouwbaar genoeg is in combinatie met Toon. Het veranderen van programma's werkt vaak niet met geofencing (op allerlei manieren getest). Ook moet je Olisto te vaak opnieuw verbinden met Toon.
Het heeft daarom mijn voorkeur dat het via Toon zelf geregeld wordt.
Als de link tussen Homey en Toon verbeterd wordt, zou dat een alternatief zijn dat ik boven Olisto prefereer, omdat ik Olisto alleen voor Toon gebruik.

Hoi Rob,

Jammer dat bij jou de geofencing (Olisto) onbetrouwbaar is; had ik in den beginne ook, maar sinds enige tijd ervaar ik nu met de iPhone geen problemen meer.

Uiteraard heeft opname op Toon de voorkeur, maar die beslissing ligt in de handen van Quby. Geldt trouwens ook voor geofencing op Toon zelf!
Tenslotte heb je nu ook al de keuze om de temperatuur en Aan/Uit op Toon te kiezen voor je tapwater.

Wat dat aangaat, wie weet wat er allemaal op Toon2 straks uitgerold gaat worden....

En dat het NU (nergens wordt toch beweerd dat het er wel op staat, toch?) niet op de roadmap staat begrijpen velen hier; want deze vraag is hier meer malen gesteld; komt regelmatig terug; dus extra aandacht vragen en juist via de moderators helpt wellicht.

Wordt weer vervolgd.
En er werd even de OT (versie 2) aangehaald.
Dat is weer een andere discussie.
Wie zich daarin wil verdiepen en je wellicht daar wil aanmelden:

https://www.regelvisie.nl/pages/Algemeen/mediakit/persberichten/OpenThermToekomst.html

Niet voor niets is de slogan:

OpenTherm (Smart Power) heeft de toekomst!??

Ps
Je kan daar ook lezen, waar ik ook eerder op doelde, hoe lastig het is de neuzen van de leden 1 richting in te krijgen, omdat ze o zo graag ten faveure van hun eigen thermostaat willen afwijken. ?
Reputatie 7
Badge +8
@Toonz,

het aan en uitzetten van je programma doormiddel van Olisto, stond ook niet hoog op het schema, maar door de goede connecties van Olisto (Mede-oprichter van Quby, Arjen Noorbergen, is inmiddels met oude en paar nieuwe medewerkers Olisto begonnen..), is het toch beschikbaar gekomen in de Toon API.
Weet niet of deze informatie bij je bekend was, maar denk als Arjan gaat praten dat iets sneller op word gepakt, dan als wij als consumenten ergens om vragen 😉
Hoi Ricardo,

Op de laatste Innivationday Eneco HQ heb ik weer uitgebreid met Arjan staat praten en toen ook mijn lijstje met wensen met hem doorgenomen. Hij als oud Wuby man kon het natuurlijk niet laten.......
Grappig dat het nu dus wel in de API zit.
Dat was een eerdere wens van mij en is dus toch nu meegenomen. Goed zeg dat wist ik nog niet!
Top zeg!??

In afwachting op verdere doorontwikkeling OT zou het mooi zijn om in het Toon kanaal deze optie ook open te zetten.
En zoals ik eerder bedoelde is een scène dan een feit.
Reputatie 7
Badge +2
Dan moeten we maar eens regelmatig op de koffie bij Arjen 🙂.
Probleem blijft wel dat niet alle ketels ondersteunt kunnen worden via de API maar daar kan Arjen ook niets aan doen.
Reputatie 7
Badge +8
Brandje wrote:

Hoi Ricardo,

Op de laatste Innivationday heb ik weer uitgebreid met Arjan staat praten en toen ook mij lijstje met wensen met hem doorgenomen.
Grappig dat het nu dus wel in de API zit.
Dat was een eerdere wens van mij en is dus toch meegenomen. Goed zeg dat wist ik nog niet.

Hoi Ton,

Ik moet nogsteeds en keer op de koffie bij Olisto. Binnenkort toch naar Quby toe, dan maar gelijk even langs Olisto gaan, voor de speciale koekjes 😆 ..
Weet niet of het aan en uitschakelen van de Toon programma in de algemene Toon API zit, weet wel dat die in de API zit voor Olisto. Moet dat ook altijd nog eens uitzoeken, wat er exact zit in de Toon API. Heb wel een Dev key voor de Toon API gekregen van Quby, kan wel testen als het moet.
Maar die vraag kunnen we toch ook aan Frank stellen?
Dan ga ik ook ff mee uiteraard.
Dan zou dat voor de tussentijd een geweldige oplossing zijn.
Gaat er weer een grote wens van het lijstje af???
Reputatie 7
Badge +8
Toonz wrote:

Dan moeten we maar eens regelmatig op de koffie bij Arjen 🙂.
Probleem blijft wel dat niet alle ketels ondersteunt kunnen worden via de API maar daar kan Arjen ook niets aan doen.

Dat blijf absoluut een punt van aandacht @Toonz.
De test die toen liep van KetelIQ, heeft dat ook meerdere malen pijnlijk aangetoond.
Nefit communiceerde toen alles (Bij mij eerst een Smartline HR en later mij Proline NxT)
Intergas communiceerde bijvoorbeeld niks door.
mAiden wrote:

Hoi Ton,

Weet niet of het aan en uitschakelen van de Toon programma in de algemene Toon API zit, weet wel dat die in de API zit voor Olisto.

De programma keuzes Slapen enz zitten nu al gewoon in het Toon®️ kanaal.
Dus de Aan/uit optie van tapwater van Toon®️ erbij en klaar toch?
mAiden wrote:

Hoi Ricardo,

Dat laatste is volgens mij niet juist.
Die van mij gaf idd vrijwel niets door, maar juist de “E” modellen van Intergas wel!
Staat bv de E niet voor electronisch?
Reputatie 7
Badge +8
Brandje wrote:

mAiden wrote:

Hoi Ton,

Weet niet of het aan en uitschakelen van de Toon programma in de algemene Toon API zit, weet wel dat die in de API zit voor Olisto.

De programma keuzes Slapen enz zitten nu al gewoon in het Toon®️ kanaal.
Dus de Aan/uit optie van tapwater van Toon®️ erbij en klaar toch?

Dat klopt, maar je weekprogramma aan en uitzetten doormiddel van Toon API bedoelde ik Ton.

Brandje wrote:

mAiden wrote:

Hoi Ricardo,

Dat laatste is volgens mij niet juist. Die van mij gaf idd vrijwel niets door, maar juist de “E” modellen wel!
Staat bv de E niet voor electronisch?

Mijn excuses, op uitzondering van de E modellen moest er inderdaad nog bij..
Staat de E niet voor ECO ?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen