Geen weergave stroom en gasverbruik en zonnepanelen opwek | Eneco Community
vraag

Geen weergave stroom en gasverbruik en zonnepanelen opwek

• Komt hier vaker (level 8)
  • 78 reacties
Gisterenavond om 22:00 uur zag ik dat ik nog een opwek had van 2200 kWh bij verder kijken bleek dat alle data sinds 13:00 op Toon bevroren was .

Vanochtend meter adapter en Toon spanning vrij gemaakt voor 30 sec echter zonder resultaat, hierna de meter adapter ontkoppeld en weer gekoppeld ook nu zonder resultaat.
Nogmaals Toon 30 sec spanningsloos gemaakt, nog steeds geen actuele meetwaarden (gas geeft 0,4 m3 aan maar dat was gisteren ook)

Ik blijf de melding zien dat "De sensoren worden ingeregeld" (dit zag ik gisterenavond ook.
Sensoren: stroom en gas P1 poort en analoog voor zonnepanelen.

Iemand enig idee wat er mis is ?

25 Reacties

@TinaC, @Brandje

Vandaag de update naar 4.18.8 geinstalleerd echter geen verschil.

Nogmaals alle stappen (alles hard reset en ont- en koppelen van de meet adapter) uitgevoerd maar helaas zonder resultaat (nog steeds melding sensoren worden ingeregeld).
Het enige wat ik op de meter adapter zie is dat het opwek ledje op de meter adapter 2 * per sec knippert als ik de opnemer op de kWh meter klik terwijl het blauwe lampje in zijn geheel niet meer gaat branden.

Klantenservice gebeld en die hebben in Toon gekeken en een ticket aangemaakt, kan helaas max 5 dagen duren voor er response komt. ☹

Nog even terugkomend op de PRO1-S die is door de monteur bij installatie op 10.000 imp/kWh gezet dat komt overeen me 0,1 imp/Wh dat is dan toch hetzelfde als 0,1 Wp/imp (*10.000 = 1 kWh) of zie ik dat verkeerd.

Ik hou je op de hoogte wanneer het weer werkt en wat de oorzaak was.
Reputatie 5
Badge +1
@JanKoster

Jammer dat het met de update niet is gelukt. Ik heb het ticket geraadpleegd bij de softwarebeheerders. Zij constateren het volgende: "Het probleem zit in de slimme meter van de klant. De P1 poort geeft geen informatie door. En veel voorkomend voorbeeld van slimme meters met dit probleem is de Iskra AM550". Heb je toevallig dit type meter?

Ik adviseer je contact op te nemen met jouw netbeheerder, Stedin. Zij zijn telefonisch te bereiken op 088 - 896 3963.

Groet,

Tina
Reputatie 5
Badge +1
@JanKoster

Uit voorzorg stuur ik je ook een nieuwe metermodule toe. Opwek komt namelijk niet binnen via de P1 poort.
Sensor voor registratie opwek zonnepanelen zal vermoedelijk blijven “hangen”
Reputatie 5
Badge +1
@JanKoster

Vreemde melding. Deze verwacht je niet bij slimme meters. Je hebt al wat handelingen verricht maar zonder resultaat. Kan je nog 1 handeling verrichten in Toon?

Menu > Instellingen > Energiemeting > Meetmodules > Meter module 1 > Energiebronnen > Stroom/Gas/Zonne-energie aanvinken> Stroommeter P1 sensor verbinding > Gasmeter P1 sensor verbinding > Zonne-energiermeter Analog sensoraansluiting > Opslaan.

Heeft dit gewerkt? Ik hoor het graag.

Tina
Dat heb ik niet vermeld maar dat heb ik al gedaan na het koppelen ( na het ontkoppelen heb ik het knopje op de meteradapter 10 sec ingedruk tot de 2 lampjes knipperden en daarna gekoppeld).

Hoe los je dat dan op @Brandje
Aanvullende info.
Het rode lampje op de zonnepanelen kWh meter knippert en het groene lampje van opwek op de meter adapter knippert ook.
@TinaC

Heb nogmaals gedaan wat je vroeg, echter zonder resultaat.
JanKoster wrote:

Hoe los je dat dan op @Brandje

Idd het rode ledje knippert gewoon, want anders zou de kwh-verbruiksmeter defect zijn.

De meest rigoureuze methode in samenhang met de reset sensor voor de opwek is als volgt:

-haal de sensor van de opwek uit zijn houder
-haal het jack-snoertje uit de meetmodule
-haal de meetmodule uit het stopcontact
-geef Toon een harde reset, dus via 1 minuutje stroomloos maken ketelmodule bij je CV
-zet de stroom weer op de ketelmodule
-zet de meetmodule in de meterkast weer in het stopcontact
-sluit het jacksnoer met sensor weer aan
-en pas als allerlaatste: klem de sensor weer in de houder op je kwh-verbruuiksmeter

Het gaat op een opvolgende werkwijze om zo het "hangen" te doorbreken
JanKoster wrote:

Dat heb ik niet vermeld maar dat heb ik al gedaan na het koppelen ( na het ontkoppelen heb ik het knopje op de meteradapter 10 sec ingedruk tot de 2 lampjes knipperden en daarna gekoppeld).

Staat de C-waarde van de kwh-verbruiks meter wel goed?
Als je bv een PRO1-S hebt is de waarde bijna altijd:

0,1 Wh/Imp

Reputatie 5
Badge +1
@JanKoster

Er is een 'flatliner' zichtbaar bij zowel stroom als gas. Wat we nog kunnen doen is de Metermodule verwijderen uit Toon en deze opnieuw koppelen. Hierna Toon herstarten. Als dit niet werkt dan is hier een bugfixe voor die in de softwarerelease zit van 4.18. Deze zal eind van de maand uitgerold worden.

Succes en ik hoor het graag.

Tina
Hoi Tina,
Ik zal dat de 4.18 morgen al wordt uitgerold; zie het andere topic.........
Daar zit idd het flatliner issue in.
Helaas geen resultaat. Wat mij opvalt is dat als het jacket snoer van de zonnepanelen niet is aangesloten ik ook geen gas en stroom verbuik op Toon zie.

Ik heb een PRO-S MID en die is 10.000 pulses/kWh.

Welke opties heb ik nog om het weer werkend te krijgen of is de meteradapter defect.

Ik heb de zelfde PRO1-S met dezelfde specificaties.
Van de Zon op Toon monteur weet ik niet anders dan de door mij aangegeven wijze........Ook de opwekwaarde klopt vrijwel geheel met de waarde van mijn inverter.

Maar terugkomend op jouw issue.
Als de bekende herstel mogelijkheid niet werkt zou idd de flatliner de boosdoener/bug kunnen zijn, waar die fix voor is.
Die komt dus vermoedelijk morgen; werkt dat niet dan zou er dus een nieuwe meetmodule moeten komen.
@Brandje

Dat is toch wel vreemd die van mij heeft al ruim een jaar gewerkt met die instelling en komt ook overeen met mijn inverter.

Zal in de update van morgen even afwachten, krijg ik die niet zal ik vragen of het mogelijk is deze te pushen naar mijn Toon want nu is het een gewone thermostaat geworden.

Bedankt voor het meedenken om het proberen op te lossen.
Graag gedaan uiteraard!

Dan de waarde gewoon zo houden uiteraard.

Teruglezend in je verhaal lees ik niet dat je de sensor op de kWh-verbruiksmeter uit z’n houder hebt gehaald; dat is namelijk essentieel. Heb je dat wel gedaan?

Ik zou mij morgen gewoon in het bekende topic “Is mijn Toon®️ up-to-date” aanmelden dan krijg je de update bij voorrang.
Ja dat heb ik gedaan (hele proces 2 keer) het is wel vreemd dat als ik de jacket plug erin doe de blauwe led even continue gaat branden en daarna kort knipperen en dan uit, ik dacht dat deze zou blijven knipperen tot dat ik hem in de houder had geplaatst.

Bedankt voor de verwijzing v.w.b. de software update
Bedankt voor je aanvulling.

Dat is zeker niet vreemd en hoort juist bij het inregel proces.
Idd zodra je de sensor met jackplug in de meteradapter plugt, gaat het blauwe licht branden totdat de knipper frequentie van het rode ledje zorgt dat het blauwe licht uit gaat en de koppeling tot stand is gebracht.

Nu de koppeling goed is verlopen gok ik op een defecte meetmodule.
Morgen maar even afwachten.
Wordt vervolgd.
Om met het 1 na de laatste zin in je reactie te beginnen.
De instelling 0,1 Wh/imp was een waarde vanuit oude software toen de keuze die we nu hebben er niet was. Goed dat je er nog ff op terug komt.
Nooit op die “h” gelet, nu door jou ben ik even “wakker” geschut. Helemaal top!??

Jammer dat de update geen soelaas heeft geboden. Ik hoop dat een moderator nu snel reageert en een nieuwe meetmodule op de post doet.

Ik ben nieuwsgietig?
Wordt vervolgd.
@TinaC

Ik heb inderdaad een Iskra AM550, klopt het dan ook dat opwek niet meer werkt.

Ga morgen Stedin bellen.

Bedankt voor de snelle reactie.

Groet,

Jan
@TinaC

Vanochtend Stedin gebeld zouden mij in de loop van de dag een afspraak email sturen om 4 uur nog niets ontvangen en wederom gebeld kreeg te horen dat er niets in het systeem stond en zeiden toen ineens dat ze mijn melding niet aannamen omdat Eneco dit moet doorgeven. 😭

Eneco klantenservice gebeld en deze hebben het geregeld, komen echter pas op 10 augustus, dus tot die tijd zal ik geen update van de issue geven.
Reputatie 5
Badge
@JanKoster

Balen dat het zo is gelopen, dat is natuurlijk niet de bedoeling! Fijn om te lezen dat er toch nog een monteur kan langskomen op 'korte termijn'.

Ik hoor graag van je hoe het is afgelopen.

Groet,
Mitchel
@Mitchel, @Brandje,@TinaC,

Zojuist is er een nieuwe slimme meter geplaatst en alles werkt weer naar behoren. Was dus inderdaad een defecte P1 poort.

Ben benieuwd naar morgen, dan wordt n.l. Toon 2 geinstalleerd.

Groet,
Jan
Kijk dat is goed om te horen!
Toch nog een redelijk snelle reactie van Stedin.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen