Ervaringen met Warmtewinner | Eneco Community
beantwoord

Ervaringen met Warmtewinner

Toon eerste bericht

109 Reacties

Reputatie 1
Badge +1
Dexter38 wrote:

Ik heb ook nog even een aanvullende vraag. Hoe zit dat met het elektrisch verbruik als er geen warmtevraag is, maar wel een ventilatievraag? Ik neem aan dat het verbruik dan gewoon gelijk is aan mijn huidige MV?

Dat klopt helemaal. Hier de warmtewinner sinds nov 2018 bevalt goed
Reputatie 5
Badge
imha wrote:

Wat ik me afvraag over de warmtewinner.
Ik heb een huis uit 1973, niet heel geweldig wat isolatie betreft, maar ik heb er aan gedaan wat ik kan doen.
De vloer is geisoleerd met Tonson-folie.
Mijn benedenverdieping heeft vloerverwarming met een PVC vloer.
Omdat de kamertemperatuur zomers hoog genoeg is slaat de kachel niet aan en dus wordt de vloer niet verwarmd.
Dat geeft echter wel een lager comfort.
Wij lopen graag op blote (kouse)voeten, heerlijk als de zon schijnt , maar 's avonds of op koudere zomerdagen is de vloer zo koud dat je er kramp van in je tenen krijgt.
Ter vergelijking, in huizen die tegenwoordig gebouwd worden heb je daar geen last van, want ook zonder verwarming is het beton niet dusdanig koud dat je er kramp van krijgt, bijna warm zelfs.
Nu is de warmtewinner ideaal met vloerverwarming, want die gedijd bij lage stooktemperaturen.
Nu dacht ik door de warmtewinner ook een hoger comfort te krijgen in de zomer.
Maar als zomers de warmtewinner uit gezet wordt door Toon dan heb ik daar dus geen profijt van.
Klopt dat of is daar wel omheen te spelen met de instellingen, uiteraard zonder dat de CV gaat bijstoken?

Een tweede vraag gaat over de pompschakelaar die de pomp van de vloerverwarming uitschakelt als de aanvoertemperatuur te laag is. Dit om te voorkomen dat er koud water door de vloer wordt gepompt waardoor het rendement en het comfort lager wordt.
Er zit een temperatuurvoeler dicht bij de pomp die de schakelaar het signaal geeft om aan te springen.
Werkt dat goed samen met de warmtewinner of zorgt de pompschakelaar ervoor dat de vloer niet "open" gaat en dus geen warmte van de warmtewinner binnen haald?

Hier heb ik geen ervaring mee en kan je dus niet helpen...
Reputatie 5
Badge
Dexter38 wrote:

Ik heb ook nog even een aanvullende vraag. Hoe zit dat met het elektrisch verbruik als er geen warmtevraag is, maar wel een ventilatievraag? Ik neem aan dat het verbruik dan gewoon gelijk is aan mijn huidige MV?

Het klopt wat @H. van der Kellen zegt, misschien nog wel iets minder afhankelijk van hoe oud je huidige mv is. Ik heb er een slimme stekker tussen zitten en het verbruik bij mij is in stand 1 9 watt, in stand 2 16 watt en in stand 3 60 watt.
Reputatie 5
Badge
H. van der Kellen wrote:

Dexter38 wrote:

Dat klopt helemaal. Hier de warmtewinner sinds nov 2018 bevalt goed

Eindelijk weer eens iemand hier die hem ook heeft. Wat zijn jouw ervaringen met de warmtewinner? Enig inzicht in je besparing? En mis je de bediening van de ventilatiestanden via de app, de tijdelijk op 3 knop op de toon en andere slimme koppelingen (denk aan bediening via een schakeling met olisto of een programma instellen voor de ventilatiestanden?

Ook merk ik de laatste tijd dat de ventilatie automatisch naar stand 1 gaat de laatste tijd en dat de standen niet of slecht te bedienen zijn via de toon (wel via de rf- bediening). Heb je hier ook last van?
Reputatie 5
Badge
Maart 2019 is ook weer voorbij. Het was een zachte maand met 304 graaddagen. Het gasverbruik voor de verwarming was 0,071 m3. Dit is een stuk minder dan vorig jaar terwijl wij toen ook al de warmtewinner hadden (0,159 m3 per graaddag bij 408 graaddagen), 55% minder dus. Het enige wat anders is, dat ik sinds dit stookseizoen de opwarming-cyclus langzamer heb ingesteld (middels Olisto). Daarnaast merk ik ook dat als het minder koud is, de warmtewinner het beter trekt. Bij deze graaddagen van maart 2019 heb ik 27 m3 bespaard t.o.v. 2018 (€ 19 bij gelijk stroomverbruik). T.o.v. 2017 (0,255 m3 per graaddag) heb ik 56 m3 bespaard (€ 40 bij €0,72 per m3) en 139 kwh meer verbruikt (€ 13 bij € 0,092 per kwh).
@RalfR Uit jouw reactie begrijp ik dat je de warmtewinner inmiddels een jaar hebt hangen. Zou je aan kunnen geven hoeveel jouw jaarverbruik op electriciteit omhoog is gegaan?
Reputatie 5
Badge
@Dexter38 zie mijn bericht van half januari. Ongeveer 620 kWh.
Reputatie 4
Badge +2
Ik vind het niet eerlijk als je verbruikte stroom voor een prijs van 9 cent weg zet.
Voor de terugverdientijd van uw zonnepanelen reken u denk ik 20 cent.

Ik heb sinds een jaar een elga hybride warmtepomp.
Die bevalt mij prima.
Aafgelopen winter ( ja het was een zachte winter) heeft mijn cv geen enkele keer bij hoeven te springen.
De elga is 1000 watt.
De 6 extra zonnepanelen die ik er voor heb aangeschaft wekte ruim genoeg op om heel de winter lekker warm te zitten. (verbruik 1491 opwek 1691)

We hebben een eensgezins woning met garage uit 2000. (3 personen)
We stoken het ook nog eens warmer omdat we toch voldoende opgewekte stroom hebben.
Doordat we nu maar 120 m3 gas meer verbruiken is vast recht ook voordeliger.
Rond de 700 a 800 m3 gas bespaard is 480 euro.
Iinvestering elga plus zonnepanelen 3600 euro.
Bijna geen onderhoud.
Ik denk een betere investering als een warmtewinner.
Ggelijk het toon contract opgezegd scheelde ook weer 54 euro.
Reputatie 5
Badge
Voor mijn zonnepanelen ga ik uit van de werkelijke minder kosten/ extra teruglevering. En ik vind het niét zo gek dat ik met 9 ct reken. Ik had stroom over en dat kreeg ik ervoor (en het overschot was geen bewuste keus, panelen wekken meer op dan verwacht, 4300 kWh per jaar bij 3975 wp). En met een hogere investering is de besparing uiteraard hoger.

Dit jaar heb ik mijn toon ook nog anders ingesteld en hoop zo ook nog lager uit te komen. Voor de warmtewinner had ik een verbruik van 865 (4 personen, hoekhuis 135 m2 uit 2009). Dit jaar hoop ik op 450 uit te komen en daarmee ook in het lagere tarief voor vast recht te komen. Met een investering van 1000 euro vind ik een besparing van 400 niet verkeerd!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen