Ervaringen met Warmtewinner | Eneco Community
beantwoord

Ervaringen met Warmtewinner

Toon eerste bericht

126 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
@Berny

Het is Toon—> Warmtewinner—> Ketel

Bij de Cv zijn nog twee kleppen geplaatst in de cv leidingen.
Is de Warmtewinner in de installateur menu ingesteld om warmtevraag van de KT te beantwoorden?
Reputatie 7
Badge +7
Als je mij de code kan vertellen kan ik het voor je bekijken.
Dat weet ik niet maar @Alexander534 had een foto gepost van de installateursmenu, misschien dat hij jou daarmee kan helpen met de code...
Reputatie 5
Badge
Allen,

Weer een maand voorbij. En nu een volle maand de warmtewinner gedraaid. Mijn gasverbruik in 2017 voor verwarming was 122 m3, wat neerkomt op 0,310 m3/graaddag. Dit jaar was mijn verbruik 81 m3 voor verwarming en slechts 0,164 m3/graaddag. Een besparing op mijn gasverbruik voor verwarming van 47%. Dit gaat dus echt richting de vooraf ingeschatte (of gehoopte) besparing van de helft van mijn gasverbruik voor verwarming. Dit zou een besparing van 300 m3 per jaar zijn. Ik ben benieuwd of ik echt die kant op ga.

Dan het extra stroomverbruik. Mijn stroomverbruik is afgelopen jaar over de maanden redelijk constant geweest. Als ik dan een zuinige maand van vorig jaar (iets zuiniger dan februari 2017) ter vergelijking neem, dan heb ik 110 kWh meer verbruikt. Dit zou 3,9 kWh per dag extra zijn. Dit lijkt mij een beetje te rooskleurig. Als de warmtewinner 15 uur per dag aanstaat, verbruikt deze 4,8 kWh. Als ik nu uitga van 180 dagen per jaar dat de warmtewinner aan zou staan, kom ik op een extra verbruik van 864 kWh per jaar (en eigenlijk moet hier nog het verbruik van mijn oude mechanische ventilatie vanaf).

Het rekensommetje wordt hierdoor als volgt. De besparing op het gas (300 m3 per jaar) scheelt mij € 197,50. De extra stroom komt voor een groot deel (800 kWh) van stroom wat ik vorig jaar na saldering terugleverde aan Eneco. Dit deel kost mij dus slechts € 73,60 en het restant € 11,71. In totaal dus € 85,31. Op jaarbasis ben ik dus € 112,19 minder aan energiekosten kwijt. De terugverdientijd komt hiermee op 8,9 jaar.

Volgende maand weer een update!

PS zie ook het forum m.b.t. mijn ervaringen in het pioniers-deel op het Eneco-forum.
Reputatie 5
Badge
@Denise @Erica

Ik had nog een vraag gesteld waarom de Warmtewinner een uur voordat het programma Slapen ingesteld staat uit gaat. Ik heb hier een reactie op gekregen dat dit een bewuste functionaliteit is, aangezien men van een restwarmte uit gaat. Echter het gevolg is dat in dat uur (zeker met deze koude dagen) de temperatuur zodanig daalt, dat de cv-ketel alsnog aan slaat. Zonde van het gas, gezien het feit dat als de warmtewinner aan was blijven staan, dit gasverbruik er niet was geweest. Ook wijkt dit af van het advies om Toon een uur voordat je daadwerkelijk gaat slapen op het programma Slapen te laten gaan; de warmtewinner stopt dus al 2 uur voor het daadwerkelijk slapen. Deze functie gaat nog geëvalueerd worden, maar wat mij betreft gaat de warmtewinner dus pas uit op het moment dat het programma Slapen start.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi RalfR,

Dank voor je input. Begrijpelijk dat je het liever anders ziet! Je feedback wordt zeker meegenomen in de verdere evaluatie.
@Ton van Rijn heb je het kunnen kijken? De code post is gecensureerd 😒
Reputatie 7
Badge +4
@Alexander534, @Berny & @Ton van Rijn

Ik wil jullie er wel op wijzen dat de installateurscode in vertrouwen is gegeven. Het is niet toegestaan om deze te delen met andere WarmteWinner gebruikers, zeker niet op het forum.

Groet, Denise
Reputatie 7
Badge +7
@Denise Duidelijk. Maar begrijp als klanten na maanden vragen stellen waar maar geen antwoord op komt, de klant het zelf wel gaat uitzoeken. Dit is zeker een verwijt aan het adres van Eneco. Hier word grandioos in tekort geschoten.

@Berny Dank je wel, ik heb het momenteel veel ste druk om me in een kleine ruimte te proppen achter een bureau. Mooi weggewerkt zit ie wel moet ik zeggen.

@allemaal Mijn bevindingen met nog 18 dagen te gaan om een jaar afgerond te hebbem is het verlies van 15,84 euro
Hierbij bespaarde ik 12,2m3 gas
Stond deze 99 uur aan
gebruikte 126 kwh
leverde 409 Mj voor verwarming.

Al met al een terugverdientijd van een aantal jaren terug..
Waarom is dat @Denise? De warmtewinner is toch eigendom van de gebruikers en deze zijn verantwoordelijk voor alles wat achter de hoofdzekering of gasmeter aan hangt.
Reputatie 1
Badge
Allen,
Op jaarbasis ben ik dus € 112,19 minder aan energiekosten kwijt. De terugverdientijd komt hiermee op 8,9 jaar.

En als je ook de maandelijkse extra onderhoudskosten voor de warmtewinner meeneemt hoe ziet het plaatje er dan uit?
Reputatie 5
Badge
Welke extra kosten? Ik had normaal toch ook al een onderhoudscontract voor mijn cv en mv...
Reputatie 7
Badge +7
Niet iedereen heeft maandelijkse kosten voor onderhoud... Ik in iedergeval niet.
Luchtfilter van de warmtewinner moet periodiek vervangen worden...
Reputatie 1
Badge
Welke extra kosten? Ik had normaal toch ook al een onderhoudscontract voor mijn cv en mv...

Ik krijg een aanbod van Eneco wat spreekt over maandelijkse kosten voor onderhoudsabonnement WarmteWinner en cv-ketel: € 12,95.

Mijn huidige cv abo kost me 60eur per jaar dus de extra kosten zijn bijna 100 euro per jaar. Blijft er bijzonder weinig over van de energiebesparing, terug verdientijd ongeveer een eeuw.
Ik lees de besparing van Ralf. Die is niet echt bijzonder. Heb je dan ook rekening gehouden met het onderhoudscontract dat Eneco 'afdwingt'?
En wat kost de aanschaf inclusief subsidie nu eigenlijk? De netto investering dus.

Wij hebben bij de koop van ons huis in 2017 meteen de C.V. ketel moeten vervangen en niet nagedacht over gasverbruik. Dus er hangt een gloednieuwe Remeha Tzerra. Met 2 jaar volledige garantie en daarna de mogelijkheid om tot 12 jr onderhoud af te sluiten voor slechts 89 euro /j all in (!). We hebben ook Toon en het irriteert me dat Toon helemaal niet slim is. Het is een tablet aan de muur met appjes en alleen een programmeerbare thermostaat. Hij werkt niet met 'slimme' radiatorknoppen zoals van Tado. Die had ik ook meteen gekocht maar die doen dus niet veel als Toon de c.v. geen seintje geeft. En daar kun je mee besparen en comfort genereren. Eneco zwijgt. Zeg dan dat je zelf bezig met radiatorknoppen of maak de software dat het wel werkt. Maar niet niks.

In het huis hing al een bijna nieuwe Itho afzuiger. Daar heb ik nog rf's bijgekocht om de luchtjes in de toiletten direct af te zuigen. Eneco verzekert mij, na veel navragen onderling, dat die rf's met de warmtewinner werken. Ik ben achterdochtig.

Ik wil zonnepanelen plaatsen, zoveel mogelijk, via Hallostroom, huren dus, en merk dat zij en hun concurrent niet veel weten van warmtewinners en warmtepompen want zij adviseren slecht 80% van het huidige gebruik aan zonnepanelen te installeren. Terwijl zo'n pomp/winner al gauw 1000=3000kwh/j slurpt. Beetje vooruit denken dus.

Het plaatsen van (plint)boilers is een flinke gasbespaarder lijkt me. En wat kun je nog doen met douchen? De ouders douchen 's ochtends en de kinderen 's middag of 's avonds. Is 2 douchebeurten achter elkaar op te vangen met een elektrische boiler?

Veel vragen dus.
Reputatie 5
Badge
@Jochem
Ik ben best blij met een relatief eenvoudig te behalen besparing welke zich lijkt terug te verdienen binnen 9 jaar (is niet super maar scheelt toch zeker weer). En als ik een nieuw huis laat bouwen zou ik het ook anders aanpakken, maar binnen de bestaande muren was dit wat ik kon realiseren.

Mijn (gunstige kant van het) dak ligt al vol met zonnepanelen. Mijn advies is dat als je de investering kan doen, je ze beter kan kopen dan huren...

Verder had ik een bestaande cv-ketel en een bestaande mv-installatie. Een nieuwe kopen was niet rendabel (zo oud is deze HR-ketel nog niet), dus garantie heb ik ook niet. Verder heeft iedereen het over het onderhoudscontract; ik had voordat ik de warmtewinner had ook al een onderhoudscontract welke inderdaad goedkoper was, maar slechts € 15 per jaar. Het onderhoudscontract bij de warmtewinner is dan nog inclusief vervanging van filters. Verder was mijn mv qua verbruik een stuk minder zuinig als deze (zolang er geen warmte wordt gewonnen); hier heb ik echter nog geen rekening mee gehouden.

Bij de warmtewinner zit ook een rf (afstandbediening toch?) wat gewoon een algemene te koppelen versie is.

En wat ik aangeef, komt het verbruik van de warmtewinner per jaar op minder dan 900 kwh. En boilers zorgen wel voor minder gas, maar met een COP=1 levert dit geen besparing op.

Tot slot kan ik je niet adviseren over de thermostaatknoppen. Hier heb ik ook niet echt behoefte aan, want ik wil mijn hele huis waar radiatoren hangen gezamenlijk bedienen. De woonkamer wordt zo automatisch iets warmer dan de overige ruimtes en dat is wat mij betreft voldoende.

Ik had liever gasloos gegaan, echter gezien het een bestaande woning is, is dat niet zonder ingrijpende of esthetisch ongewenste oplossingen (ik wil geen buitenunit hebben) te realiseren. Dit was dus voor mij een relatief eenvoudige oplossing om te besparen en een bijdrage aan het milieu te leveren.
Vorige week is mijn spaarpomp van inventum geinstalleerd, super tevreden en doet wat ik ervan verwacht had, ik zie wat vragen discussies over de aanvoer temperatuur. Deze is niet in te stellen, het enige wat de wp doet is de retour temperatuur verhogen met 5 c. dit heeft te maken met het feit dat de wp gewoonweg niet meer vermogen heeft.
in mijn geval is dat 30c verhogen naar 35c (Jaga convectoren)
De wp heeft een thermisch vermogen van 1,6 kw.
de rekensom is dus heel eenvoudig.
24h*1.6kw=38.4kwh aan energie wat de wp per dag kan genereren.
Dit is gelijk aan 4 kuub gas (38.4/9.77=3.93.)

Verder hou ik er niet zo van om te praten over terugverdientijd, als de cop van een apparaat hoger is dan +/- 2.6 ben je volgens mij al zuiniger dan een cv ketel. dus als het apparaat dan 15 a 20 jaar mee gaat is het wat mij betreft een zeer nuttige investering.

Waar ik nu nog op wacht is de regeling om de combi te maken met mijn zonneboiler om altijd verzekerd te zijn van warm water. Deze regeling is nog in de testfase en zal binnenkort beschikbaar zijn.
De hoofd verwarming is bij mij een pelletkachel op cv dus er word alleen nog gekookt op gas.
Reputatie 7
Badge +7
@Marko.
Alleen nog een aansluiting voor het koken op gas is een dure aansluiting.
Zou je niet overwegen om deze aansluiting te laten afkoppelen?

Ik dacht dat de SP later dit jaar pas op de markt komt. Van Inventum had ik al gehoord dat deze de schakeling met boikervat aan het testen was.

Graag lees ik je bevindingen hier!

Mvg,

Ton.
@Ton van Rijn

klopt hoor dure aansluiting op deze manier, anderzijds bij jaarlijks overstappen van energieleverancier valt het ook wel weer mee gezien de welkomsbonussen die gegeven worden. maar even een inductie kookplaat installeren is zeker een optie.

Even terugkomen op het verwarmen van een boilervat, met 1.6kw aan vermogen is dat best een tijdrovende bezigheid denk ik. als bijvoorbeeld een douchebeurt een halve kuub gas kost kost het dan niet 3 uur aan 'arbeid' om die energie weer in het vat te krijgen?
Een halve kuub is immers 4,8kw aan energie met het vermogen van de wp kost dat in mijn beleving 3 uur. maar ik ben ook geen ingenieur so correct me if i'm wrong.
Reputatie 5
Badge
Ik ben ook benieuwd naar de koppeling met een zonnecollector. Dit zit ik namelijk ook nog te overwegen. Heb je dat nu ook al @Marko?
@RalfR

De spaarpomp is niet gekoppeld met mn zonneboiler, de boiler word op dit moment door de zon verwarmd op het onderste spiraal en het bovenste gedeelte door de pelletkachel. nu kan het voorkomen dat op dagen dat er geen ruimteverwarming nodig is maar er niet genoeg zon is om het vat te verwarmen dat ik dus niet kan douchen. vandaar dat ik overweeg om in de toekomst wel het vat te gaan verwarmen met de spaarpomp zodat ik gegarandeerd warm water heb. het vat is overigens 300 ltr
Reputatie 5
Badge
De maand maart is ook weer voorbij. Een redelijk koude maand maart volgens mij. Het aantal gewogen graaddagen kwam uit op 408 tegenover 277 vorig jaar. Na even Googlen lijkt voor maart normaal iets van 360 graaddagen te zijn. Vorig jaar was het gasverbruik 0,255 m3/graadddag. Nu met de warmtewinner is dit op 0,159 m3/graaddag gekomen. Dit is een besparing van ruim 37%. Bij een normale maand maart had dit 34,5 m3 gas gescheeld.

Ook heb ik sinds maart een slimme stekker op de warmtewinner zitten. Het verbruik is nu dus ook goed te monitoren. In maart heeft de warmtewinner 132 kWh verbruikt. Als de warmtewinner dit dus 6 maanden per jaar doet, komt dit op een verbruik van bijna 800 kWh.

Voor de maand maart is e.e.a. nu dus inzichtelijk te maken. Het minder gas verbruik bij een normale maand maart zou mij € 22,71 besparen. Het (extra) stroomverbruik € 12,14. In maart dus ruim € 10 bespaart.

Sinds dat de warmtewinner is geinstalleerd is mijn gasverbruik per graaddag gedaald van 0,279 m3/graaddag naar 0,157 m3 per graaddag, ruim 43% minder dus.
Hoi @RalfR

Leuk om jouw maand maart 2018 gas-verbruik te lezen.
Ik probeer dat aftezetten tegen mijn jaarverbruik van 650m3.
Wat is jouw jaarverbruik zonder WW en wat is jouw schatting jaarverbruik met WW.
Wil je die info met mij delen?

Mijn graaddagen over maart waren, 0,375:

Voor mijn regio stond het aantal graaddagen voor maart 2018 op 471; dus hebben wij ook een mooi resultaat.

Reageer