CrowdNett icm PowerWall | Eneco Community
vraag

CrowdNett icm PowerWall

Reputatie 2
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 78 reacties
Heb vandaag een offerte binnengekregen voor de Tesla PowerWall icm CrowdNett van Eneco.

Zijn er hier mensen die al zo’n accu hebben hangen?

35 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Willem, ik denk dat het niet helemaal correct is wat je stelt. ik zie mijn onlangs schoongemaakte panelen niet meer dan 4,2 Kw produceren op het beste moment van de dag. Totaal in 1 week 110Kwh geproduceerd waarvan 60% naar de woning ging en 40% naar de powerwall. Daarnaast 53 Kwh uit het net gehaald en 1 Kwh teruggegeven. wat crowdnet doet zie ik niet. Bij voldoende zon gaat er ook gewoon 3,8 Kw naar de powerwall, eigen gebruik wordt uitstekend geregeld door de Tesla app/powerwall.

voor mijn eigen inschatting :)

kloppen de getallen wel wat hier vermeld word ?
dit lijkt me niet een "normale woning"
eerder vila of bedrijfs pand
Reputatie 3
Badge +1
Hallo, ik heb een 1 fase omvormer en een 1 fase powerwall, bijvoorbeeld op fase R. . Als ik bijvoorbeeld 3000 watt gebruik terwijl de powerwall vol is (bijna nooit, en zeker niet in de winter), dan zie ik dat die 3kW uit de powerwall komt. Maar dat zou onlogisch klinken als ik die 3kW uit fase S of T haal. Toch wordt het zo getoond, lijkt dus wel dat het meteen verrekend wordt, ook al zit het verbruik op een andere fase dan de accu.
Bedankt voor de informatie. Ik was al in de veronderstelling dat in mijn geval meerdere (3) systemen nodig waren. (1 omvormer per fase). Aangezien deze installatie niet als noodaggregaat dient, is dat overkill.
Reputatie 1
Hallo, ik heb een 1 fase omvormer en een 1 fase powerwall, bijvoorbeeld op fase R. . Als ik bijvoorbeeld 3000 watt gebruik terwijl de powerwall vol is (bijna nooit, en zeker niet in de winter), dan zie ik dat die 3kW uit de powerwall komt. Maar dat zou onlogisch klinken als ik die 3kW uit fase S of T haal. Toch wordt het zo getoond, lijkt dus wel dat het meteen verrekend wordt, ook al zit het verbruik op een andere fase dan de accu.
Reputatie 3
Badge +1
Hi @joskefet, nu ben ik wel nieuwsgierig geworden. Aangezien je 1 powerwall hebt in combinatie met een 3 fase omvorming, is voor mij de vraag hoe je hebt besloten welke fase op de powerwall moet aangesloten worden. Ik blijf zelf een beetje afwachten totdat er iemand op het lumineuze idee komt om de powerwall accus (gelijkstroom) te koppelen met de panelen (waardoor er maar een omvormer nodig is, namelijk diezelfde van de zonnepanelen). Nu worden er meestal extra omvormers geïnstalleerd.
Reputatie 7
Badge +3
95% efficiëntie valt me erg mee, klinkt goed.
Reputatie 5
Badge
En als ik het goed begrijp word je straks 'gestraft' als je je eigen opwek verbruikt ipv teruglevert vanwege het missen van de subsidie. We zullen het zien als er meer details bekend worden komende maanden van alle regelingen.

Nog niks is inderdaad duidelijk. Dus ook niet als je wordt 'gestraft' voor eigen verbruik. 😃

Wat gewoon wel waar is dat oplossing zoals de powerwall (met of zonder crowdnett) hierin kunnen helpen om op basis van het huidige stroomtarief gunstig te gebruiken/leveren. Of dit financieel uitkan, .. ik twijfel het tenzij de prijs van de powerwall drastisch omlaag gaat. Of dat het verschil tussen piek en dal (kunstmatig?) erg hoog wordt (gemaakt?) (dat is nu niet meer dan 2 of 3 cent).

Een powerwall is redelijk efficient; uit mijn hoofd zo'n 95%.
Reputatie 7
Badge +3
Interessante discussie, maar wat ik nog mis, is de efficiëntie van de Power wall.
Als ik daar 1 kwh instop, hoeveel krijg je daarvan effectief terug? Hoe groot zijn de verliezen mbt omzetting en opslag? Is het überhaupt wel zinvol om ingekochte stroom op te slaan als je die verliezen meeneemt in de evaluatie? Alles hangt af van de inkoopprijs natuurlijk op die daluren. En als ik het goed begrijp word je straks 'gestraft' als je je eigen opwek verbruikt ipv teruglevert vanwege het missen van de subsidie. We zullen het zien als er meer details bekend worden komende maanden van alle regelingen.
Reputatie 5
Badge

De 1 op 1 saldering zal dan over zijn (het is dan idd een terugleversubsidie) en het meteen opmaken van de eigen opwek is dan het meest effectief!??

Grappig hoe je toch weer de discussie jou kant op trekt Brandje. De stelling is juist dat het nu nog niet zeker of die subsidie positief of negatief uitpakt en je dus nu niet kan zeggen dat het opmaken van eigen opwek dan het meest effectief is. Maar een stelling positief draaien naar jouw mening is wel een beetje je handelsmerk hier helaas.

Sterker nog, in doordeweekse (werk-) dagen is het regelmatig zo dat de zonneuren juist de duurste uren zijn (APEX/EPEX markt inkoop) en de teruglevering ook op dat moment het meest gunstig is. Ga je het dan zelf opmaken dan snij je jezelf in je vingers. Kan je beter op dat moment terugleveren en juist in de nachturen bij laag tarief verbruiken.

Ohja,.. je hebt het dan over een paar tientjes in het jaar voordeel/nadeel. Waar hebben we het eigenlijk over...
In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet staat dat de overheid al in 2020 de salderingsregeling wil vervangen door een terugleversubsidie.

Bij de nieuwe regeling krijgt je subsidie voor elke kWh die je zonnepanelen opbrengen.

De salderingsregeling is een soort subsidie die bepaald wordt door de belastingen. Als de belasting hoger wordt, krijgt je ook meer subsidie. Dat is niet de bedoeling. Zonnepanelen worden steeds goedkoper, daar wil de overheid dus liever de subsidie op baseren. Met de terugleversubsidie kan de overheid ervoor zorgen dat kopers van zonnepanelen hun investering binnen 7 jaar terugverdienen.

Exact Ricardo. Thx voor de aanvulling.
De 1 op 1 saldering zal dan over zijn (het is dan idd een terugleversubsidie) en het meteen opmaken van de eigen opwek is dan het meest effectief!??
Ik dacht ik zet deze extra info van jou in mijn vorige reactievermogen er maar niet bij, want ik denk dat de ts en @joskefet daarvan prima op de hoogte zijn.
Het ging mij er om dat Eneco met een pilot bezig is met een afwijkend tarief bij overschotdagen.
Juist met die powerwall wil je dan dat “graantje” ook wel even “meepikken”, denk ik.
Reputatie 5
Badge
Exact mAiden. Dank voor je uitleg. En daarmee kan je dus niet zeggen dat per 2020 je beter maar niet meer kan terugleveren. Het kan wellicht juist wel belangrijk zijn om terug te leveren. Hangt helemaal af van wat exact die subsidieregeling gaat worden.
Reputatie 7
Badge +8
In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet staat dat de overheid al in 2020 de salderingsregeling wil vervangen door een terugleversubsidie.

Bij de nieuwe regeling krijgt je subsidie voor elke kWh die je zonnepanelen opbrengen.

De salderingsregeling is een soort subsidie die bepaald wordt door de belastingen. Als de belasting hoger wordt, krijgt je ook meer subsidie. Dat is niet de bedoeling. Zonnepanelen worden steeds goedkoper, daar wil de overheid dus liever de subsidie op baseren. Met de terugleversubsidie kan de overheid ervoor zorgen dat kopers van zonnepanelen hun investering binnen 7 jaar terugverdienen.
Reputatie 5
Badge

Straks in 2020 zal het overigens dan ook slim zijn de eigen opwek eerst, juist als je geen opslag hebt, te verbruiken met wassen enz

Dat is nog helemaal niet zeker. Waarschijnlijk krijg je (ipv saldering) gewoon subsidie bovenop je teruglevertarief. Gezien de stelling dat gemiddelde terugverdientijd 7 jaar moet blijven wordt die subsidie waarschijnlijk zo hoog dat het praktisch neerkomt op wat je nu krijgt bij salderen.

Sterker nog; bij salderen (huidige regeling) wordt je sterk afgeraden om meer capaciteit op je woning te leggen dan dat je gebruikt. In de nieuwe subsidie regeling valt dit nadeel weg en kan je dus prima (veel) meer energie opwekken dan dat je zelf gebruikt.

Kortom, het is nog maar te zien of de nieuwe regeling positief of negatief uitpakt tov saldering nu. Iedereen die nu roept dat het na 2020 afgelopen is met terugleveren die moet toch eens de berichtgeving eens beter lezen.
.
Overigens zie ik nergens dat ik de PW kan volladen met goedkope/overschot stroom uit het net.

Klopt die mogelijkheid is er nu nog niet.
Eneco heeft eerder aangekondigd daar wel mee bezig te zijn.
Als ik het goed begrepen heb krijg je op je slimme meter dan een afwijkend tarief als zich zo’n situatie voordoet.
Hoe je daarvan in kennis wordt gesteld weet ik niet. Op het oude forum is het aan de orde geweest. Ik zou nu al contact opnemen met Eneco.

Straks in 2020 zal het overigens dan ook slim zijn de eigen opwek eerst, juist als je geen opslag hebt, te verbruiken met wassen enz
Dat kan volgens mij (nog) niet
Reputatie 1
Tot nu toe niet, draait toch met regelmaat een (af)was en bij bewolking maar 1-1,5 Kw zon en dan is er niet heel veel over om te laden. Ben benieuwd hoe het in de winter loopt met 3 cv ketels en aantal vloerverwarmingspompen.
Overigens zie ik nergens dat ik de PW kan volladen met goedkope/overschot stroom uit het net.
Goed te horen, dus je krijgt hem wel vol?
Reputatie 1
Willem, ik denk dat het niet helemaal correct is wat je stelt. ik zie mijn onlangs schoongemaakte panelen niet meer dan 4,2 Kw produceren op het beste moment van de dag. Totaal in 1 week 110Kwh geproduceerd waarvan 60% naar de woning ging en 40% naar de powerwall. Daarnaast 53 Kwh uit het net gehaald en 1 Kwh teruggegeven. wat crowdnet doet zie ik niet. Bij voldoende zon gaat er ook gewoon 3,8 Kw naar de powerwall, eigen gebruik wordt uitstekend geregeld door de Tesla app/powerwall.
En over 2020 hebben we het nog niet gehad dan.......
Reputatie 5
Badge
@joskefet

Welkom op het forum! Zo te lezen heeft @Brandje je al aardig wat weten te vertellen.
Op je vraag of er een update komt om de PowerWall apart op Toon te zien kan ik gedeeltelijk beantwoorden. Het is namelijk de bedoeling dat Toon en de PowerWall feilloos samen gaan werken en daar wordt ook aan gewerkt achter de schermen. Helaas is er geen indicatie wanneer dit het geval is en zal er een update volgen zodra deze mogelijkheid toegevoegd gaat worden.

Groet,
Glenn
Dat zal zeker, maar ik doelde meer op zo'n App van Eneco; ik weet dat die er was, maar zie 'm trouwens niet meer in de store.
Daarvan zou ik het wel logisch vinden dat er een koppeling is.

Inderdaad, alhoewel doe Tesla app wel heel duidelijk is, zeker als je ook een Tesla rijdt.

Ik heb hem hangen sinds 2 weken, en sinds een week ook Toon,en met mijn 28 panelen van 5100 watt piek heb ik hem alleen maar op bijzonder zonnige dagen geheel vol gekregen, meestal maar tot de helft overigens,dus voorlopig is 1 accu wel genoeg....

Toch bijzonder dat je hem op zonnige dagen, als je 5100Wp opwekt, een accu van 13,5 kWh moeilijk vol krijgt...?!?! De rest van de opwek vloeit dus het net in, in plasts van jouw PowerWall.

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het vermogen van 5kW continu door Crowdnett wordt afgetopt naar 1kW. Met andere woorden: het kost jou veel opwekuren om je eigen accu te te vullen (het “overschot” pomp je tegen teruglevertarief het net in), terwijl Eneco jouw PW in nog geen 2,5 uur helemaal kan volproppen met stroom die je in diezelfde tijd tegen het teruglevertarief het net in pompt... en jou daarvoor de volle mep last betalen 😨

Het verdienmodel van Eneco wordt me steeds duidelijker.... 🤥
Jazeker is er een aparte app voor van Tesla, met 4 icoontjes: panelen, woning, powerwall, net.
ja kan dan zien wat waar heen gaat of waar het vandaan komt. Maar het praat niet met Toon dus Toon "ziet" de powerwall als een normale gebruiker tijdens het laden.

Dat zal zeker, maar ik doelde meer op zo'n App van Eneco; ik weet dat die er was, maar zie 'm trouwens niet meer in de store.
Daarvan zou ik het wel logisch vinden dat er een koppeling is.
Reputatie 1
Jazeker is er een aparte app voor van Tesla, met 4 icoontjes: panelen, woning, powerwall, net.
ja kan dan zien wat waar heen gaat of waar het vandaan komt. Maar het praat niet met Toon dus Toon "ziet" de powerwall als een normale gebruiker tijdens het laden.
Graag gedaan!?

Uiteraard werkt het ook als je telefoon uit staat.
Op de Powerwall op Toon®️ ooit zichtbaar wordt kan een moderator mooi voorleggen aan de software ontwikkelaars.

Heb je er geen aparte App voor, zoals bv de electrische opladers voor de auto die hebben?
Reputatie 1
Dank je, heb Olisto geprogrammeerd nu, hoop dat het ook werkt als mijn telefoon uit staat.
Komt er nog een update om de PowerWall separaat op de Toon te zien ?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen