Bestellen van Zon op Toon bij de PV-verdeler | Eneco Community
beantwoord

Bestellen van Zon op Toon bij de PV-verdeler

• 24 mei 2019
  • 6 reacties
  • 289 Bekeken

Reputatie 1
  • Liefhebber (level 10)
  • 14 reacties
Beste Eneco,

Wij hebben recent zonnepanelen laten aanleggen en de opwekking van de stroom hiervan zou ik graag op onze Toon willen zien met Zon op Toon. De enkel fase-omvormer (SolarEdge) zit aangesloten op een PV-verdeler in het washok.

Hiervoor zou ik graag een speciale KWH-meter (omschrijving website Eneco) willen bestellen t.w.v. 99,95 euro. Tevens ontvang ik graag een meetmodule welke ik dan extra in koppel op de Toon.

Tevens de vraag om de Zon op Toon op mijn Toon te installeren. Als het goed is, is mijn klantnummer gekoppeld aan dit account. Indien benodigd zet ik de Toon dan graag open voor 'extern toegang tot je Toon'.

In afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Martin
icon

Beste antwoord door Brandje 24 mei 2019, 14:03

Hoi Martin

Dat is perfect uiteraard.
Maar ik doel op de leiding die vanuit daar naar de groepenkast in de meterkast gaat.

Als dat maar 1 leiding is dan komen uiteindelijk de opwek en verbruikers toch samen en dan heb je geen schone leiding naar de groepenkast.

Pas als er een draadloze zWave kWh verbruiksmeter in je Verdeler zou worden gemonteerd zou het wel kunnen. Maar voor zover ik weet plaatst Eneco alleen een draadloze Qubino of bedrade PRO1-S in je groepenkast in de meterkast.
Bekijk origineel

6 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
@Brandje kan wel hoor die 2e meetmodule als die als enige voor zonoptoon wordt gebruikt. Dus de 1e voor alleen P1 en de 2e bij de PV verdeler voor zon op toon. Zelfde issue met draadloze afstand uiteraard (die prima dankzij zwave meshing techniek overbrugd kan worden) vergeleken met de nieuwe qubino uiteraard.
Maar liever gewoon een qubino plaatsen, hoewel inderdaad de eneco monteurs dit niet (standaard) doen.
Hoi Martin,

Een 2e meetmodule kan voor Zon op Ton niet op Toon®️ aangesloten worden.
Voor jouw is de draadloze Qubino de enige optie als je aansluit in/bij je PV verdeler op zolder.
Maar de draadloze afstand is het enige probleem en zoals gezegd Eneco sluit dat niet aan.

Kan je de wasmachine niet aansluiten op een andere groep op zolder. Dan heb je wel een “schone” leiding.
Reputatie 1
Beste Brandje,

Maar wat is erop tegen om deze unit nabij mijn PV-verdeler aan te sluiten (zonder de P1-kabel) op de KWH-meter:

En deze in de PV-verdeler bijplaatsen op de groep van de zonnepanelen.

en om de meetmodule apart in te lezen op de Toon..?

Andere type (betere) modules zijn ook goed, maar ik ken alleen deze van mijn huidige installatie.

En een schone leiding creëren naar de meterkast is helaas geen optie... 😭

Groet,
Martin
Hoi Martin

Dat is perfect uiteraard.
Maar ik doel op de leiding die vanuit daar naar de groepenkast in de meterkast gaat.

Als dat maar 1 leiding is dan komen uiteindelijk de opwek en verbruikers toch samen en dan heb je geen schone leiding naar de groepenkast.

Pas als er een draadloze zWave kWh verbruiksmeter in je Verdeler zou worden gemonteerd zou het wel kunnen. Maar voor zover ik weet plaatst Eneco alleen een draadloze Qubino of bedrade PRO1-S in je groepenkast in de meterkast.
Reputatie 1
Hoi Brandje,

De PV-verdeler heeft een aparte groep voor de wasmachine en een aparte groep voor de zonnepanelen. Op die laatste wil ik dan de speciale KWH-meter aansluiten.

Met vriendelijke groet,

Martin
Hoi Martin,

Maar is de wasmachine en/of droger niet op dezelfde groep aangesloten?
Want Zon op Toon®️ werkt alleen goed als de opwek van je PV omvormer schoon op de leiding zit waar de kWh verbruiksmeter wordt aangesloten.

Reageer