Flink besparen met ledlampen | Eneco Community
green make over

Flink besparen met ledlampen

• 31 mei 2019
  • 6 reacties
  • 355 Bekeken
Flink besparen met ledlampen
Reputatie 1
Badge
Hoeveel gloei- en halogeenlampen heb jij nog in huis? In een gemiddeld huishouden zijn dit zo'n 24 onzuinige lampen. Het grootste deel hiervan bevindt zich meestal in de huiskamer. Door alle 24 onzuinige lampen te vervangen, bespaart een gemiddeld huishouden 50 euro per jaar.

Voor de familie Koning betekende de vervanging van onzuinige lampen naar ledlampen maar liefst een energiebesparing van 81% op lampen.

De voor- en nadelen van ledlampen op een rijtje:

Voordelen:
• laag energieverbruik, dus goedkoop in gebruik
• zeer lange levensduur (doorgaans 15.000 uur)
• schokbestendig
• geen schadelijke stoffen
• vaak aan en uit te schakelen
• direct maximale lichtsterkte
Nadelen:
• hogere aanschafprijs (maar die verdien je snel terug)
• minder geschikt voor gesloten lamphouders en spotjes omdat de warmte dan slecht weg kan.
• dimmen werkt niet in combinatie met alle dimmers.

Wil je ook je lampen vervangen maar eet je niet welke led-lamp je moet kiezen? Check de handige keuzehulp van Milieu Centraal.

Is jouw huis al volledig over op ledlampen? Wat heeft dit jou tot nu toe opgeleverd? Ik ben benieuwd naar je reactie.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Volgens mij heeft de monteur op de foto een Philips Hue lamp in z'n handen 😃.

Maarruh, hier is alles al led ja. Heb vooral of Hue lampen of Ikea slimme lampen in zitten.. 🙂
In de huiskamer/keuken bevindt zich er bij ons geen enkele gloeilamp meer. ✌️
Zelfs een staande vloerlamp met TL lengte 150 cm is TL led geworden.

Stroom besparing is bij ons de trigger geweest, maar mede ivm het dimmen, is bij de keuze op Hue gevallen. Dus van een echte besparing is helaas nog geen sprake, maar daar en tegen is het comfort en gemak qua bediening enorm toegenomen.

Kijk en dat weegt ook mee.

Je vraag was of dat het hele huis betreft.
Daar hebben wij eerst de afweging gemaakt hoe vaak zo’n betreffende lamp wordt gebruikt. In een slaapkamer is dat m.i. pas zinvol als de lamp stuk gaat.
Die lamp van de ouder slaapkamer zit er nu bv meer dan 40 jaar in......

Dus de mate van gebruik van de lamp bepaalt uiteindelijk mijn vervangingsdrift.
Volgens mij heeft de monteur op de foto een Philips Hue lamp in z'n handen 😃.

Die kwam vast en zeker uit een Eneco aanbiedings/cadeau die Eneco nog had liggen. 😁
Sluit natuurlijk mooi aan bij een Toon®️. 😉

En juist bij Hue is de aanschaf zo pittig en refereerde ik mijn reactie er daar naar.
Reputatie 4
Badge +1
Hier is alles wat vervangen kon worden door led vervangen. Vooral de 200 W halogeen in de woonkamer vervangen door 2*16W leds hielp echt wel in het verbruik.
Hue is ook een vaste klant in mijn woonkamer. Hierdoor kan je mooi centraal alle verlichting sturen. Werk niet veel met kleur, maar dimmen is heel handig.
Hier is ook al bijna 10 jaar inmiddels alle verlichting in huis door LED vervangen. Als ik nog ooit een gloei of spaarlamp ergens in een vergeten hoek tegen kan komen, dan is het een archeologische vondst.😄
Hoewel de meeste gewone lampen in de woning al led zijn waren mijn spotjes in de keuken en badkamer nog steeds halogeen.

Gisteren heb ik die in de keuken vervangen voor A+ leds. Volgende week koop ik nog 3 stuks voor in de badkamer

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen