Energielabel A bij apparaten is vaak al lang niet meer de zuinigste optie | Eneco Community
green make over

Energielabel A bij apparaten is vaak al lang niet meer de zuinigste optie

• 4 juni 2019
  • 6 reacties
  • 617 Bekeken
Energielabel A bij apparaten is vaak al lang niet meer de zuinigste optie
Reputatie 1
Badge
Op veel apparaten zit het energielabel. Dat laat in een oogopslag zien of het apparaat zuinig is met energie. Wat ik leerde in de derde aflevering van Green Make Over was dat energielabel A al lang niet meer het meest zuinige label is.

Het energielabel heeft drie nieuwe klassen boven A: A+, A++ en A+++ (het zuinigst). Energieklasse A+ lijkt op het label misschien op het eerste gezicht zuinig, maar dit is momenteel de meest onzuinige klasse bij wasmachines! Volgens de regels van de Europese Unie moeten alle nieuwe wasmachines namelijk energielabel A+ of hoger hebben. Wasmachines die eerder op de markt kwamen met een A- of B-label mogen wel nog verkocht worden. De labels C en D mogen in Europa niet meer geproduceerd worden.

En eigenlijk is de aanduiding A+++ al niet meer voldoende. Binnen deze klasse is inmiddels ook alweer een grote variatie in energiezuinigheid ontstaan. Fabrikanten van zuinige wasmachines hanteren daarom een extra indeling binnen de klasse A+++: A+++-10/20/30/40 en 50%.

Als voorbeeld: Een wasmachine van energieklasse A+++-10% is 10% zuiniger dan vereist voor de hoogste klasse A+++.

Een wasmachine die zuinig omgaat met energie, is vaak iets duurder dan (oudere) onzuinige varianten met dezelfde capaciteit, maar in gebruik zijn zuinige wasmachines goedkoper doordat ze (veel) minder stroom gebruiken. Jaarlijks kan dat flink schelen op de elektriciteitsrekening!

Weet jij het energielabel van jouw wasmachine? En ben jij al bekend met de nieuwe aanduidingen? Ik ben erg benieuwd bij hoeveel communityleden dit al bekend is.

Overigens hebben niet alle apparaten een energielabel: koffiezetapparaten en computers bijvoorbeeld niet. Het is wel verstandig om ook bij deze apparaten te letten op het verbruik.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Heb de volgende apparaten, die energie-zuinig zijn:

• Vaatwasser (A+ / 1KwH per wasbeurt / 270kWu op jaarbasis)
  • Wasmachine (A+++-10% / 153 kWu op jaarbasis)
Droger (A+++ / 1.25 kWu per wasbeurt / 158 kWu)
  • Koelkast (A+++ / 80w per 5uur)
  • TV (A / 100 kWu per jaar)
  • Airco (beide A class)
  • PC (Ben ICTer weet wel hoe je zoiets energiezuinig kan maken/krijgen 🙂 )
Weet jij het energielabel van jouw wasmachine? En ben jij al bekend met de nieuwe aanduidingen? Ik ben erg benieuwd bij hoeveel communityleden dit al bekend is.
Hoi Suzanne,

Wij hebben een wasmachine Samsung Eco Bubbel genomen.
Deze had een A+++ label en naar ik nu zie is dat een type met extra aanduiding -40%!!

Deze aanduiding kende ik niet, gelukkig hebben we qua minder stroom en water verbruik dus een goede keus gemaakt. Maar ook het geluid wat deze machine maakt was in vergelijking met nog vorige 20 jaar oude wasmachine verbluffend.
Ook tussen de A+++ modellen zitten onderling groot verschil. De ene is de ander niet.

ook een A+++ kan onzuinig wezen. Andersom kan ook (zie mijn oude vastwasser eens presteren)

A+++ wasmachine Asko Malmo. Verbruik verschilt per was/temp/inhoud volgens fabrikant 196kWh op jaarbasis.

A+++ samsung koel/vrieskast verbruikt op jaarbasis 185kWh (26w)

A vaatwasser AEG Malmo gemiddeld €0,78 cent per spoelbeurd (nog goedkoper dan een nieuwe A+++ model) 😀

uiteraard dien je ook de kosten voor water te berekenen en wasmiddelen
Het zuinigste wasmachine van 2019 is zelfs A+++ -65%. Het energieverbruik is slechts 0,35Kwh voor 9 kilo wasgoed op 60°C! Maar 9 kg kleding is ook heel erg veel, daardoor is het mogelijk om veel minder wasbeurten te draaien.
Ongeveer hetzelfde verbruik doet mijn A+ Miele vaatwasser op 60* met hot fill op 50*. Hij doet 0,34Kwh + 50L gas per wasbeurt. Voordeel, het is lekker snel klaar. Als het zuinigste is? Ik vind het best goed werken tegenover vol elektrisch verwarmen.🤓
Reputatie 4
Badge +1
Hallo allen, onze Samsung ecobubleplus is een machine A+++ met een jaarverbruik van 151KWh. Dit dan met 9Kg capaciteit. Voor ons als groot gezin echt een aanwinst. De warmtepomp droger van AEG is A++ met een gemideld jaargebruik van 235KWh (dat kan dus beter).

Ik had nog nooit gehoord van de extra aanduiding -10/20... Daarnaast is het goed om een keer te kijken wat de apparatuur verbruikt. Weer wat geleerd!
Omdat ik op zoek moest naar een nieuwe wasmachine was ik deze nieuwe al tegen gekomen. Echter is mijn mening dat het steeds ingewikkelder wordt voor de “gewone” mens.

Reageer