Wat is voordeliger? Een dubbel- of enkeltarief? | Eneco Community

Wat is voordeliger? Een dubbel- of enkeltarief?

• 28 juni 2018
  • 3 reacties
  • 371 Bekeken

Reputatie 5
Badge +2
Hoe zit het ook alweer met het dubbel- of enkeltarief? Daar geef ik graag meer duidelijkheid over.

De meeste elektriciteitsmeters hebben 2 telwerken. Een normaal- en een laagtarief, ook wel dag- en nachttarief of piek- en daltarief genoemd. Veel varianten dus ;)

Bij een dubbele meter wordt het stroomverbruik tijdens het normaaltarief tegen een hoger tarief berekend dan het stroomverbruik tijdens de daluren. Het laagtarief geldt op werkdagen van 23.00 uur tot 07.00 uur, in het weekend van vrijdagavond 23.00 uur tot maandagochtend 07.00 uur en tijdens feestdagen. In Limburg en Noord-Brabant gaat het laagtarief om 21.00 uur in. Als je twijfelt kun je navraag doen bij de netbeheerder, die bepaalt wanneer dat tarief in gaat.

Bij een enkele meter is er 1 telwerk op de elektriciteitsmeter zichtbaar. Tegen 1 tarief wordt al het stroomverbruik afgerekend.

Wat is voordeliger?

Dubbeltarief is voordelig als 40% of meer van het totale verbruik op het nachttarief verbruikt wordt. Als je meer verbruikt op het normaaltarief dan op het daltarief, dan kun je kiezen om afgerekend te worden op enkeltarief. Beide telwerken blijven dan wel lopen, maar administratief rekenen we je tegen het enkele tarief af op de jaarnota. Voor de meterhuur die de netbeheerder berekent maakt het niets uit, want als je een dubbel- of enkeltarief hebt is dat bedrag hetzelfde.

Je kan jouw voordeel er mee doen door hier bewust mee om te gaan. Je kan bijvoorbeeld en wasje uitstellen tot het weekend.
Dan draait je wasmachine op het goedkope tarief.

Wil je graag door ons laten berekenen wat in jouw situatie voordeliger is? Laat het dan weten in een reactie, we helpen je graag!

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Mij vrouw was tegenwoordig veel in weekend. Ik ben héél benieuwd of ik voordeliger uit ben met dubbeltarief @VincentN ?
Wat zou eventueel mij termijnbedrag worden dan, of blijf deze hetzelfde?
Wat zijn eventueel mij ingeschatte jaarverbruiken dan?
Reputatie 7
Badge +6
@mAiden,

Mooi dat jullie er thuis op letten en meer in het weekend wassen. Het werpt nog niet helemaal zijn vruchten af, maar dat komt omdat het nu nog over een korte periode gaat dat er op gelet wordt om meer op het laagtarief te verbruiken. Met de jaarnota in december kunnen we een beeld schetsen wat voordeliger is. We bepalen dan ook de nieuwe inschattingen. Je kunt het nog afwachten.
Reputatie 7
Badge +8
@mAiden,

Mooi dat jullie er thuis op letten en meer in het weekend wassen. Het werpt nog niet helemaal zijn vruchten af, maar dat komt omdat het nu nog over een korte periode gaat dat er op gelet wordt om meer op het laagtarief te verbruiken. Met de jaarnota in december kunnen we een beeld schetsen wat voordeliger is. We bepalen dan ook de nieuwe inschattingen. Je kunt het nog afwachten.

Thanks Dani.
Ik wacht af, zal in Dec weer even aan de bel trekken, of ik er dan wel voordeliger mee uit ben..

Geniet van de zon vandaag, op terras! 😎

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen