Warmte jaarnota | Eneco Community
beantwoord

Warmte jaarnota

Ik heb vandaag mijn jaarnota ontvangen.
De warmte tarieven die op de rekening staan, zijn nergens te vinden op de prijzen die op uw website staan.
Eneco doet een gemmidelde van het verbruik, maar dat klopt niet, want ik heb meer Warmte verbruikt dit jaar (waarin toevalig de prijs per GJ iets lager was) dan vorig jaar (elke maand registreer ik mijn meterstanden). Aangezien de tarieven worden per kalenderjaar vastgesteld, het lijkt me fatsoenlijk van een energieleverancier dat de kosten per jaar worden nauwkeurig in rekening gebracht.
En het lijkt me wel logisch dat mijn contract nu jaarlijks zou doorlopen (om één tarief van toepassing te zijn)
icon

Beste antwoord door Kelly 28 mei 2015, 09:46

Hallo jtavares,

Welkom op de community! Ik begrijp uit je vraag dat je het niet eens bent met het tarief wat we voor warmte gebruiken omdat je dit tarief niet terug kunt vinden op de website en omdat het om een gemiddeld tarief gaat. Je geeft aan dat je in dit jaar meer warmte hebt verbruikt dan vorig jaar en daarom ben je het niet eens met het gehanteerde tarief.

De tarieven voor warmte staan op onze website. Voor de volledigheid hier een afbeelding van de tarieven. Je ziet hier de tarieven van 2014 en 2015. De periode waarover we het warmteverbruik bij je in rekening brengen, loopt van 23 mei 2014 tot 18 mei 2015. Dit zijn 7 maanden in 2014 en zo'n 5 maanden in 2015. Op basis van het aantal gemeten graaddagen, wordt een gemiddeld tarief berekend voor warmte. De graaddagenmethode is een goedgekeurde manier om een gemiddeld warmtetarief te berekenen. Wij weten immers niet wat je exacte verbruik is geweest tot en met 31 december 2014 en daarna. We maken daarom aan de hand van het aantal gemeten graaddagen een berekening van je verbruik in 2014 en 2015 en stellen aan de hand daarvan een gemiddeld tarief samen.

Verder geef je aan dat het je logisch lijkt dat het contract nu jaarlijks doorloopt. Deze opmerking is mij nog niet helemaal duidelijk. Kun je dit verder toelichten? Zolang de verbruiksperiode niet over een volledig kalenderjaar gaat, wordt er altijd een gemiddeld tarief gebruikt.

Ik hoop je hiermee een duidelijk antwoord te hebben gegeven en ik zie je reactie tegemoet.

Groet, Kelly

Bekijk origineel

5 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo jtavares,

Welkom op de community! Ik begrijp uit je vraag dat je het niet eens bent met het tarief wat we voor warmte gebruiken omdat je dit tarief niet terug kunt vinden op de website en omdat het om een gemiddeld tarief gaat. Je geeft aan dat je in dit jaar meer warmte hebt verbruikt dan vorig jaar en daarom ben je het niet eens met het gehanteerde tarief.

De tarieven voor warmte staan op onze website. Voor de volledigheid hier een afbeelding van de tarieven. Je ziet hier de tarieven van 2014 en 2015. De periode waarover we het warmteverbruik bij je in rekening brengen, loopt van 23 mei 2014 tot 18 mei 2015. Dit zijn 7 maanden in 2014 en zo'n 5 maanden in 2015. Op basis van het aantal gemeten graaddagen, wordt een gemiddeld tarief berekend voor warmte. De graaddagenmethode is een goedgekeurde manier om een gemiddeld warmtetarief te berekenen. Wij weten immers niet wat je exacte verbruik is geweest tot en met 31 december 2014 en daarna. We maken daarom aan de hand van het aantal gemeten graaddagen een berekening van je verbruik in 2014 en 2015 en stellen aan de hand daarvan een gemiddeld tarief samen.

Verder geef je aan dat het je logisch lijkt dat het contract nu jaarlijks doorloopt. Deze opmerking is mij nog niet helemaal duidelijk. Kun je dit verder toelichten? Zolang de verbruiksperiode niet over een volledig kalenderjaar gaat, wordt er altijd een gemiddeld tarief gebruikt.

Ik hoop je hiermee een duidelijk antwoord te hebben gegeven en ik zie je reactie tegemoet.

Groet, Kelly
"Wij weten immers niet wat je exacte verbruik is geweest tot en met 31 december 2014 en daarna." Jullie weten het niet, maar vragen het ook niet. Dus als ik 3-4 maanden weggeweest bent, ben ik toch "gemiddeld" in mijn woning geweest? Zoals ik schreef, ik registreer elke maand mijn meterstanden (op 01-01-2015 was 262.94GJ), dus de informatie is er wel en lijkt mij wel de enige eerlijk en nauwkeurig toepassing (voor Eneco en voor de klanten). Ik heb 40% in een jaar gebruikt, en 60% in een andere en dat verwacht ik te betalen.

Wat ik verwacht (dat uw niet begreep), voor Warmte, is dat vanaf dit jaar, mijn contract gewoon zou lopen tussen 1 januari en 31 december om 1 tarief in rekening te hebben (aangezien dat ik niet overstappen kan).

Verder praat uw over graaddagen en maanden, al genoeg voor een onduidelijk verklaring over de waarden in mijn jaarnota.

Het lijkt me transparant dat ik dan kan zien hoeveel graaddagen per periode. Met elektriciteit is dat heel eenvoudig (de afgesproken prijzen zijn vermenigvuldigd met het verbruik), dus voor Warmte, hoeft niet moeilijk te zijn.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi jtavares,

Bedankt voor je snelle reactie. Wij weten inderdaad niet wanneer je in de woning aanwezig bent en ik kan me daarom goed voorstellen dat jij je afvraagt waarom we dit niet vragen. Voor ons is het helaas geen doen om al onze klanten meer dan eens te verzoeken om meterstanden aan ons door te geven. Daarom maken we 1 keer per jaar de jaarnota en doen we 1 keer per jaar een verzoek tot het opgeven van de meterstanden. Natuurlijk staat het je vrij om vaker de meterstanden aan ons door te geven. Dit heeft echter geen invloed op de berekening van het gemiddelde tarief.

Toch maken we graag zo eerlijk en nauwkeurig mogelijk een berekening voor al onze klanten. Elektriciteit is bijvoorbeeld niet afhankelijk van de buitentemperatuur om "de mate van verbruik"( gedrag) te meten. Voor warmte is dit wel het geval, bijvoorbeeld wanneer het zomer is zal men niet gauw de verwarming aanzetten. In de winter zijn klanten sneller geneigd de verwarming aan te zetten. Daarom passen wij en andere energieleveranciers de graaddagenmethode toe.

Om je de transparantie te geven waar je om vraagt, geef ik je hieronder de totstandkoming van het tarief op jouw jaarnota.

Zoals je ziet loopt de periode op de jaarnota niet van 1 januari t/m 31 december. Dit heeft ook te maken met de datum dat je op dit adres bent komen wonen. Dat was ook niet per 1 januari maar in mei 2014. De afrekenperiode start vanaf de aanmelding en duurt altijd een jaar. Ook in de volgende jaren wordt geen kalenderjaar gehanteerd voor de opmaak van de jaarnota.

Ik ga ervan uit je zo een duidelijke reactie te hebben gegeven. Als je nog andere vragen hebt, laat het gerust hier weten!

Groet, Kelly
Nee, elektriciteit is niet afhankelijk van temperatuur, wel van buitenlicht, want in de winter zet ik de lamp(en) veel eerder aan dan in de zomer, en dat heeft wel invloed op het verbruik (kW), maar de rekening is helder: N kW x Y (prijs/kW).

Waarom zou dat anders zijn met Warmte is voor mij een raadsel.

Wat ik nu heb is een tabel met tarieven van 2014 en 2015 en in mijn factuur zie ik geen van de 2, ik moet dan wel accepteren dat uw bedrag "klopt", ik zou wel zeggen "ik moet aan u geloven" dat u het eerlijk doet, want tegenbewijzen is voor mij (de klant) onmogelijk.

Bedankt voor uw snapshot.
Reputatie 5
Badge +3
Beste jtavares,

Het seizoen heeft inderdaad ook enige invloed op het elektriciteitsverbruik, maar aanzienlijk minder dan op het warmteverbruik. Daarnaast wordt ook voor het tarief van elektriciteit een gemiddeld tarief gehanteerd op de jaarnota, wanneer de verbruiksperiode een periode betreft waarin het tarief is gewijzigd. Het (variabele) leveringstarief voor elektriciteit wijzigt minstens 2 keer per jaar. Dat betekent niet dat wij minimaal 2 keer per jaar meterstanden opvragen bij onze klanten. Dus net als voor warmte, hanteren we voor elektriciteit ook een gemiddeld tarief wanneer dat nodig is.

Op de afbeelding die ik je heb gestuurd in mijn voorgaande bericht, zie je hoe het gemiddelde tarief van 23,213 tot stand gekomen is.

Heb ik het zo duidelijk genoeg aan je uitgelegd?

Groet, Kelly

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen