Wanneer wordt het tegoed van mijn jaarnota uitbetaald?

Reputatie 6
Badge +6
Elk jaar ontvang je hem weer, de jaarnota. Valt hij dit jaar mee of moet ik bijbetalen? Veel klanten weten al wat ze te wachten staan; ze ontvangen geld terug doordat ze het termijnbedrag hoger hebben gezet. Dat is een mooie buffer!
We krijgen regelmatig de vraag wanneer het bedrag wordt overgemaakt op het rekeningnummer. Doorgaans wordt het bedrag 2 weken nadat de jaarnota is opgemaakt, uitgekeerd. Op de jaarnota staat op pagina 2 zelfs een uiterste datum zodat je weet dat je het dan kunt verwachten.
Ook krijgen we vaak de vraag of we het bedrag eerder of z.s.m. uit kunnen keren. Dat kan helaas niet, want handmatig kunnen we het bedrag niet sneller vrijgeven. Het is dan ook echt afwachten totdat de uiterste datum nadert. Let op: Als er nog een bedrag open staat wordt de teruggave daarmee verrekend. Als je inlogt op Mijn Eneco kun je het saldo-overzicht nakijken zodat je weet waar je aan toe bent!

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Mensen zijn dan meestal heel erg ongeduldig, kunnen het niet snel genoeg op hun rekening hebben. (Ik maak me er ook schuldig aan. Normaal gesproken engelen geduld, maar met dit soort dingen erg ongeduldig. 😁)
Bij mij is de uiterste datum nog (net) niet verstreken, maar als ik naar Mijn Eneco ga dan staat daar dat de eindafrekening op 21 juni j.l. betaald is. Ik heb het bedrag nog niet ontvangen terwijl dit bijna een week geleden is. Is hier iets mis gegaan, of is die genoemde 21 juni slechts een administratieve datum en niet de werkelijke betaaldatum?
Reputatie 5
Badge +4
@HeMo1 bedankt voor je vraag! Begrijpelijk dat je dit vraagt gezien de hoogte van het bedrag 😉 Wij hebben de uitbetaling gedaan op 25-06-2018.
Dan zal het er vast vandaag wel zijn. Bedankt voor je snelle antwoord!
afrekening gekregen van dit jaar oktober 2018, het bedrag zou voor 24 oktober worden terug gestort. ik heb inmiddels te horen gekregen dat dit binnen een week wordt dat is niet de afspraak. Als ik niet op tijd betaal dan wordt ik daar ook op aangesproken. Gaat niet om het geld maar op de manier hoe er wordt omgegaan met elkaar.
Reputatie 5
Badge +2
Hi @melvin1973,

Ik ben gelijk voor je gaan kijken en het valt mij op dat er op jouw jaarnota vermeld staat dat je tegoed voor 25-10 uitbetaald gaat worden.
Dan zou je dit intussen wel verwachten natuurlijk.

Persoonlijk hou ik altijd rekening met een verwerking van maximaal 14 dagen na de notadatum en vaak is dit dan ook wel binnen die periode verwerkt.
We doen ons best dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen voor je.

Groet, Vincent
klopt, er staat zelfs bij dat op 18 oktober dit bedrag is overgemaakt
Reputatie 5
Badge +4
@melvin1973 we stellen jouw geduld wel enorm op de proef inderdaad. Sorry! Ik zie dat er vandaag ook telefonisch contact is geweest over dit onderwerp en er is een speciaal verzoek ingediend om vaart te zetten achter de uitbetaling.
Goede middag!
Ik heb een ander vraagje over mijn jaarnota..
De jaar nota komt niet overeen met het bedrag dat de eneco app mijn verteld dat ik terug krijg
Nu weet ik dat de eneco app een schatting maakt maar het verschil is wel heel erg groot! Kunnen jullie daar zo iets over verduidelijken?
Alvast bedankt!

Mvg Dennis Brugman
Reputatie 7
Badge +4
@D. Brugman

Goeie vraag! We proberen met de Eneco-App een zo goed mogelijke inschatting te maken van wat je op de jaarnota kan verwachten. Dat blijft natuurlijk altijd lastig!

Kan je aangeven hoe groot het verschil precies is?
DeniseMR wrote:

@D. Brugman

Goeie vraag! We proberen met de Eneco-App een zo goed mogelijke inschatting te maken van wat je op de jaarnota kan verwachten. Dat blijft natuurlijk altijd lastig!

Kan je aangeven hoe groot het verschil precies is?

Ja hoor, ik moet nu 72 euro betalen wat verekend is met mijn maand oktober nota dus ik krijg een klein bedrag terug
Maar ik heb mijn betalingen best hoog ingesteld staan en volgens de eneco app moet ik zo'n 830 euro terug krijgen... dit is toch wel een behoorlijk verschil
Reputatie 7
Badge +4
@D. Brugman

Dat is inderdaad een flink verschil, zonde! Je kan over circa 3 maanden opnieuw contact met ons opnemen om een handmatige berekening te laten maken. We kunnen dan kijken of die overeenkomt met het advies in de App en zo nodig het verschil verder uitzoeken. Spreken wij je dan weer? 🙂
Dus omdat de jaarnota niet overeenkomt met de berekening van eneco app zelf moet ik 3maanden op mijn geld wachten?
Dat vind ik best wel slecht!
Ik zal het vanzelf wel zien volgende week " als ik de terug gave krijg"
En anders ga ik weer mailen/bellen
Ik betaal alles ook netjes optijd en ik heb altijd alles goed geregeld.. en dan verwacht ik ook van zo'n groot bedrijf als Eneco!
Met verbazing lees ik deze eerdere reactie: 3 maanden wachten op mijn geld/teruggave........

In Nederland bepaalt iedere leverancier via de cumulatieve standen op de energiemeter in de meterkast hoe hoog de jaarnota is. Dat gaat mbt de meterstanden (denk aan schatting) wel eens fout, maar verder geeft het verbruik daarvan toch duidelijk op de jaarnota aan wat er uiteindelijk na verrekening voorschotten, betaald moet worden.

Dus, hoe vervelend ook, als sub systemen niet goed hun werk doen, kan je daar dus dan ook niet van op aan!? En zeker niet om dan de berekening daarvan als "maatgevend" te bepalen.
Vandaar ook dat de moderator het aanbod doet om na 3 maanden het subsysteem eens met je originele meterstanden te vergelijken. Het blijft nou eenmaal een schatting..............
Volgende de afrekening zou het bedrag rond 12 oktober 2018 worden uitbetaald. Op 19 oktober maar eens gebeld waar het bleef. Geen zorgen meneer het staat er 26 oktober zeker op. Er waren wat conversieproblemen met Eon. Op 29 oktober maar weer eens gebeld. Geen zorgen meneer 1 november is het er echt. Op 2 november weer gebeld. Een uiterst vriendelijke medewerker gaf aan dat dit wel heel slecht was. Het bleek dat er nog iemand goedkeuring moest geven voor de excasso. Ze ging een notitie aanmaken dat dit met spoed moest gebeuren.
Op 9 november weer gebeld. De medewerker zag dat er een notitie was gemaakt, maar de goedkeuring was er nog niet. "waarschijnlijk vanwege "werkdruk" .
Ik krijg het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden. Het gaat om een flink bedrag van vijf cijfers voor de komma. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om dat te betalen omdat er natuurlijk ook wat moet overblijven voor de bonussen van de directieleden.
Enfin ik zoeken naar waar ik een klacht kan indienen. Dat kan alleen bij dezelfde klantenservice die me al een maand aan het lijntje houdt. Worden we niet vrolijk van.
VincentN wrote:

Hi @melvin1973,

Ik ben gelijk voor je gaan kijken en het valt mij op dat er op jouw jaarnota vermeld staat dat je tegoed voor 25-10 uitbetaald gaat worden.

Persoonlijk hou ik altijd rekening met een verwerking van maximaal 14 dagen na de notadatum en vaak is dit dan ook wel binnen die periode verwerkt.

Groet, Vincent

Mijn jaarnota van vorig jaar had ik al op 7 nov op mijn rekening, nu jullie een vertraging hebben opgelopen dit jaar op dde jaarnota van 2018 krijg ik het pas +_ 26 nov ik ben ervan uitgegaan dat het dan ook wel omtrent dezelfde tijd werd gestort (heb genoeg dingen te betalen) en ik had hier echt eerder rekening mee gehouden maar nu zit ik toch maar weer in de panarie , ik kan er toch niets aan doen dat jullie een vertraging hebben opgelopen dus bij deze zou ik graag iets sneller mijn centjes willen hebben vriendelijk groet
Reputatie 4
Badge +3
[quote=Davith]
VincentN wrote:

Hi @melvin1973,

Groet, Vincent

Mijn jaarnota van vorig jaar had ik al op 7 nov op mijn rekening, nu jullie een vertraging hebben opgelopen dit jaar op dde jaarnota van 2018 krijg ik het pas +_ 26 nov ik ben ervan uitgegaan dat het dan ook wel omtrent dezelfde tijd werd gestort (heb genoeg dingen te betalen) en ik had hier echt eerder rekening mee gehouden maar nu zit ik toch maar weer in de panarie , ik kan er toch niets aan doen dat jullie een vertraging hebben opgelopen dus bij deze zou ik graag iets sneller mijn centjes willen hebben vriendelijk groet[/quote

Hoi Davith,

Spannende tijd weer. Onze excuses voor de vertraging, maar de jaarnota verschijnt morgen. Ondanks het fiet dat dit wat later is blijft de verwerkingstermijn 14 dagen als er sprake is van een teruggave. We passen namelijk dit termijn niet aan als bijvoorbeeld een nota later verschijnt om te betalen. Ik ga ervan uit dat je het tegoed zo snel mogelijk op je rekening hebt staan.

Groet, Audrey

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen