Waarom het schoonmaken van mechanische ventilatie belangrijk is | Eneco Community
vraag

Waarom het schoonmaken van mechanische ventilatie belangrijk is

Reputatie 4
Badge +1
  • Moderator
  • 1736 reacties
Naar aanleiding van de poll over mechanische ventilatie zijn wij benieuwd of jullie weten waarom het schoonmaken van de mechanische ventilatie zo belangrijk is? Laat het weten in de reacties. Uiteraard zonder eerst Google te raadplagen!

17 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ha, ha leuke doorverwijzing van het hoofd topic met bijbehorende pol.

Ik heb google niet geraadpleegd, maar ik denk dat een verontreinigde mechanische ventilatie, de luchtkwaliteit niet bevorderd. Daarbij zal het een ideale broedplaats zijn voor schimmels, virussen en bacterien die op hun buurt weer makkelijk zorgen voor verspreiding van ziektes door de lucht en dus ook in de woning.

Ook krijgt vocht door een slechte afzuiging meer kans in de woning. Ramen beslaan sneller etc. 

Nou zal ik eens gaan kijken op google, wat ik er van gebakken heb.;)
Reputatie 4
Badge +1
Dat klinkt al heel goed jvp 🙂 Nog meer forumleden die een gokje durven te wagen?
Reputatie 7
Badge +7
Als het een active mechanische ventilatie is met electro motor .

dan gaat de motor het bij vervuiling zwaarder krijgen , dus meer stroomverbruik.
en met de kans op doorbranden van de motor.
brandgevaar .
Reputatie 4
Badge
jvp heeft denk ik het belangrijkste al gezegd, maar ik denk dat de toevoer en afvoer ook belangrijk is dat deze goed schoon is voor een goede luchtstroom.

Maar hoort dit onder het kopje diensten?
Reputatie 7
Badge +7

jvp heeft denk ik het belangrijkste al gezegd, maar ik denk dat de toevoer en afvoer ook belangrijk is dat deze goed schoon is voor een goede luchtstroom.

Maar hoort dit onder het kopje diensten?

een nieuwe / toekomstige dienst van Eneco mss:D
Reputatie 3
Badge +2
Wat ik me ook kan voorstellen is :

Een mechanische afzuig installatie zit meestal in nieuwe huizen in de buurt van het fornuis. IN de loop der jaren hoopt heel erg veel vet zich op.
Naast het feit dat dit de motor ook niet ten goede komt,    is er ook brandgevaar.
Reputatie 3
Badge +2
In het verleden had ik een huurhuis met een centraal uitzuigsysteem ... Wat een bagger kwam er steeds weer los .. net smeer.

Wat ik me ook kan voorstellen is :

Een mechanische afzuig installatie zit meestal in nieuwe huizen in de buurt van het fornuis. IN de loop der jaren hoopt heel erg veel vet zich op.
Naast het feit dat dit de motor ook niet ten goede komt,    is er ook brandgevaar.

Precies bernard, dat stelde ik ook.
Velen onder ons staan daar niet bij stil dat er brandgevaar kan zijn...........
Bij ons is de motor laatst vervangen, terwijl er eigenlijk alleen maar een nieuw kogellager in moest.
De motor werd vervangen omdat het pastic om de wikkelingen van de rotor aan het smelten was.
De motor had gewoon een te lage capaciteit; nu met de krachtiger motor is er een aanmerkelijke verbetering in afzuiging in de douche en kkeuken.
Zelfs de droger hebben we er ook op aangesloten; scheelt een boel vocht op zolder.
Reputatie 4
Badge
En alles werkt weer wat stiller na een grondige reiniging.
En misschien ook weer energiezuiniger.

In het verleden had ik een huurhuis met een centraal uitzuigsysteem ... Wat een bagger kwam er steeds weer los .. net smeer.

Ja dat klopt, bij ons komen ze eens in de 2 jaar met een stofzuiger!
Reputatie 4
Badge
Met een stofzuiger haal je natuurlijk niet alles weg.
Reputatie 7
Badge +7

ik neem aan dat het geen gewoon huis en tuin stofzuigertje zal zijn :D

ik neem aan dat het geen gewoon huis en tuin stofzuigertje zal zijn :D

Hoi Jan,

Nee dat klopt, die man heeft zo'n klein koffertje waar een flexiebele slang uit komt.
Met 1 simpele handeling ligt de motor met daaraan vast via een lager een soort schoepenrad dat een vacuum trekt.
En daar zit die bagger aan, maar ook veel stof.
Ja ja ik heb ervaring als ik die aktie weer een keer doe zal ik hier een foto plaatsen.
Reputatie 4
Badge +1
Leuk om te zien dat jullie al goed op weg zijn! Huizen zijn tegenwoordig steeds beter geïsoleerd. Goed voor het milieu, want je energieverbruik gaat daardoor immers naar beneden. Het gevolg van die isolatie is wel dat je woning sneller vochtig wordt. Dat trekt onder andere bacteriën en huisstofmijt aan. Daarom hebben veel nieuwbouwhuizen mechanische ventilatie.

Mechanische ventilatie
zorgt ervoor dat vuile lucht uit je huis verdwijnt. Via een ventilatiekanaal dat gekoppeld is aan de mechanische ventilatie box, worden bacteriën, huisstofmijt, vetten en andere stoffen afgevoerd. Hiervan blijft een deel in het ventilatiekanaal hangen. Daarom moet het ventilatiekanaal regelmatig schoongemaakt worden. Minimaal één keer in de vier jaar.

Als dat niet gebeurt, kan het ventilatiekanaal verstopt raken. “Dat is zonde van je portemonnee. Want door goede ventilatie komt er drogere en schonere lucht in je huis en die is veel makkelijker te verwarmen”, zegt Cornel Gaasbeek van Eneco Installatiebedrijven. “Bovendien is het beter voor je gezondheid. Huisstofmijt is namelijk een van de belangrijkste bronnen van allergieën. En daarnaast kan een verstopt ventilatiekanaal behoorlijk wat geluidsoverlast geven.”
En bij dit alles geldt: goed ventileren en af en toe de ramen open, dat geldt zeker voor ventilatieroostertjes. 

Ook als het winter is staan die smalle ventilatieroostertjes bij ons open, want je kan wel constant afvoeren, er moet ook weer frisse lucht bijkomen.
Reputatie 6
Badge +1

Leuk om te zien dat jullie al goed op weg zijn! Huizen zijn tegenwoordig steeds beter geïsoleerd. Goed voor het milieu, want je energieverbruik gaat daardoor immers naar beneden. Het gevolg van die isolatie is wel dat je woning sneller vochtig wordt. Dat trekt onder andere bacteriën en huisstofmijt aan. Daarom hebben veel nieuwbouwhuizen https://"http://thuis.eneco.nl/energie-besparen/mechanische-ventilatie/".

https://"http://thuis.eneco.nl/energie-besparen/mechanische-ventilatie/"zorgt ervoor dat vuile lucht uit je huis verdwijnt. Via een ventilatiekanaal dat gekoppeld is aan de mechanische ventilatie box, worden bacteriën, huisstofmijt, vetten en andere stoffen afgevoerd. Hiervan blijft een deel in het ventilatiekanaal hangen. Daarom moet het ventilatiekanaal regelmatig schoongemaakt worden. Minimaal één keer in de vier jaar.

Als dat niet gebeurt, kan het ventilatiekanaal verstopt raken. “Dat is zonde van je portemonnee. Want door goede ventilatie komt er drogere en schonere lucht in je huis en die is veel makkelijker te verwarmen”, zegt Cornel Gaasbeek van Eneco Installatiebedrijven. “Bovendien is het beter voor je gezondheid. Huisstofmijt is namelijk een van de belangrijkste bronnen van allergieën. En daarnaast kan een verstopt ventilatiekanaal behoorlijk wat geluidsoverlast geven.”

Ik had het gelezen op de main website van Eneco. Ook dat Eneco voor deze schoonmaak zorg kan dragen tegen een vergoeding. 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Persoonlijk ben ik niet kapot van de mechanische ventilatie. Ik heb hier dan ook de stekker er uit getrokken.

Reden: Als je een chinees aan de ene kant van je woning hebt en een wiet rokende buren aan de andere zijden, word je in je eigen huis "vergast"  omdat de mechanische vantilatie deze lucht ook mee naar binnen trekt.  En met deze ventilatie is dit natuurlijk erger dan gewoon zelfstandig ventileren door af en toe de ruit en deuren open te zetten, op de momenten dat de lucht geklaard is. 😮

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen