Waarom een verhoging in vastrecht? | Eneco Community

Waarom een verhoging in vastrecht?

• 23 januari 2015
  • 28 reacties
  • 1266 Bekeken

Het vastrecht wordt nu verhoogd. Waarom is dat nu? Ze doen maar. Zonder uitleg. Prijzen verhogen is weinig tegen te doen. En pensioenen of salarissen worden ook niet altijd verhoogd. De inflatie is nul. Waarom een verhoging?

28 Reacties

Daar hebben we eerder vragen uiteraard over gesteld hier op het forum.
Gebruik de zoekfunctie hiervoor.

Je zou dan dit kunnen vinden:

https://forum.eneco.nl/servicevragen-90/wanneer-verlaging-gasprijs-netwerkkosten-zichtbaar-7976
Ik heb het opgezocht. De verklaring formuleren jullie als volgt:

De reden van de verhoging is dat we ons steeds meer richten op dienstverlening. Of dat nu gaat om inzicht, besparen of zelf energie opwekken. Niet als energieleverancier, maar ook als energiepartner. Samen kijken we naar energieoplossingen voor thuis. Nieuwe producten en diensten, die helpen om nog slimmer met energie om te gaan. Zo krijgt je steeds meer zelf de controle over de energierekening. Deze verandering brengt met zich mee, dat het vastrecht iets is verhoogd. Uiteraard nemen we dit steeds weer kritisch onder de loep.

IK HEB ZELDEN ZO'N ONZINNIG ANTWOORD GEZIEN. Als jullie met dit soort nietzeggende antwoorden komen op dit forum dan ga je het niet redden. Een zin als 'de reden voor de verhoging is dat we ons steeds meer richten op dienstverlening' verklaart toch helemaal niet waarom je een tarief verhoogt. Een zin als 'zo krijg je steeds meer zelf controle over de energierekening' dat kun je toch niet menen. En 'dat het vastrecht iets wordt verhoogd', hallo 45% is niet 'iets'. Dat betekent 7,5 miljoen per jaar als ik alles goed heb gelezen op het forum. Hebben jullie extra afdelingen opgericht? Hoeveel man erbij? En waarvoor precies? Ik vind het een hele rare verhoging. En ik zou iedereen willen oproepen te protesteren tegen dit soort sluipende verhogingen.
Je praat in de jullie vorm.
Je kan gewoon Eneco noemen hoor.
De verklaring werd door een moderator gegeven.............

Zie ook dit bericht:

http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2013/12/02/vastrecht-nieuwe-melkkoe-energiebedrijven/

https://www.overstappen.nl/begrippen/vastrecht/
Reputatie 1
Badge
Beste J.S. Muijsson,
Hoe bedoel je 45% verhoging?
Vraag van mij daarover:

https://forum.eneco.nl/servicevragen-90/wanneer-verlaging-gasprijs-netwerkkosten-zichtbaar-7976/index1.html#post72911

Antwoord Martijn:

https://forum.eneco.nl/servicevragen-90/wanneer-verlaging-gasprijs-netwerkkosten-zichtbaar-7976/index1.html#post72968
Voor elektriciteit van 2,35 naar 3,50 dat is 49% !.

Voor warmte komt er 2,34 per maand bij. Hoppa dat is weer 28,08 per jaar. Zomaar voor Eneco. Die het allemaal zo goed met ons voor heeft?!?!
Hier maar even de juiste bedragen, dat praat een stuk makkelijker:

De juiste berekening is 49,7%
Het vastrecht was €2,31
Na verhoging €3,46
Verhoging €1,15

Deze bedragen per maand gelden voor gas en stroom (dubbeltarief) overigens!
We zijn immers 'energiepartners'.
Reputatie 7
Badge +7
Eigenlijk is 49,7 procent verhoging wel erg veel toch:S
maar geen haan die er naar kraait , omdat het op/om zo,n klein bedrag is / gaat
dat is wel jammer.
Hoi Jan,

Inderdaad op maandbasis stelt het niet veel voor, maar Eneco doet niets verkeerd.
Volgens de AFM mag dit gewoon.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

Inderdaad op maandbasis stelt het niet veel voor, maar Eneco doet niets verkeerd.

ik zeg ook niet , dat Eneco iets verkeerd doet.
alleen dat 49,7 procent wel een erg groot percentage is.:8
Hoi Jan,

ik zeg ook niet , dat Eneco iets verkeerd doet.
alleen dat 49,7 procent wel een erg groot percentage is.:8

Ja dat klopt.
In % is het behoorlijk fors.
Van de site van easyswitch.nl knipte ik deze tekst:

Grote verschillen vastrecht tarieven
Het vastrecht wordt per product (gas of licht) in rekening gebracht. Het vastrecht energie verschilt sterk per energieleverancier. Bij de meeste leveranciers zijn de kosten vastrecht € 25 tot € 45 per product. Er zijn echter ook een paar leveranciers met een energie vastrecht van € 70 tot € 170 per product!. De kosten vastrecht worden per maand, kwartaal, half jaar of jaar in rekening gebracht.

Dus dan doet Eneco het zo slecht nog niet.
Reputatie 1
Badge
"Dus dan doet Eneco het zo slecht nog niet."
49,7% verhogen en dan dit zeggen?
Dat andere met een veel lagere KW prijs een hogere vastrecht rekenen hoeft toch niet te betekenen dat je het vastrecht maar moet verhogen!
Maar ja er zijn veel goedkopere elektra leveranciers kan je zo naar overstappen, bespaarde bij mij 265 euro per jaar.
Trouwens de verhoging van het vastrecht voor warmte is niet de schuld van ENECO maar van het NIBUD.
Waar je ziet dat sommige leveranciers het vastrecht verlagen naar het niveau waar eneco op zat en zelf nog lager als je goed zoekt naar speciale combinaties gaat eneco voor de middenweg.

Hoewel een verhoging niet altijd overkomelijk is vindt ik persoonlijk deze verhoging niet in verhouding staan t.o.v. Het oude en zag liever een wat oplopende stijging.

Ach als je grootverbruiker bent zul je ervan profiteren anderen merken deze verhoging meer
Waar je ziet dat sommige leveranciers het vastrecht verlagen naar het niveau waar eneco op zat en zelf nog lager als je goed zoekt naar speciale combinaties gaat eneco voor de middenweg.

Hoi Marc,

Je slaat de spijker op de kop. Uit de vorige reactie voor jou zie je maar weer dat er niets van begrepen wordt. Er wordt sec naar die grote percentuele verhoging gekeken, maar als je de vergelijking goed doet en ook het vastrecht meepakt, dan komen er dus anderen nog slechter af. Er is er nog wel een met lagere, dat is bv Essent €2,31.
Wij, die nu bij Eneco zitten vinden deze verhoging niet leuk, maar met een soort middenweg ben ik ook wel weer tevreden.
Als ik de bedragen zie die bij andere worden gerekend; daar wordt ik niet vrolijk van.
Je wordt daar gelokt met goedkopere tarieven en dan komt daarna de aap uit de mouw.

Een paar voorbeelden van hogere vastrechtprijzen per maand:

Oxxio €8 oplopend naar €14,50
Budget €5,99
NUON € 3,25; gas € 3,75

Hoi Marc,

Je slaat de spijker op de kop. Uit de vorige reactie voor jou zie je maar weer dat er niets van begrepen wordt. Er wordt sec naar die grote percentuele verhoging gekeken, maar als je de vergelijking goed doet en ook het vastrecht meepakt, dan komen er dus anderen nog slechter af. Er is er nog wel een met lagere, dat is bv Essent €2,31.
Wij, die nu bij Eneco zitten vinden deze verhoging niet leuk, maar met een soort middenweg ben ik ook wel weer tevreden.
Als ik de bedragen zie die bij andere worden gerekend; daar wordt ik niet vrolijk van.
Je wordt daar gelokt met goedkopere tarieven en dan komt daarna de aap uit de mouw.

Een paar voorbeelden van hogere vastrechtprijzen per maand:

Oxxio €8 oplopend naar €14,50
Budget €5,99
NUON € 3,25; gas € 3,75

Ja Ton,
Mensen laten zich gemakkelijk verleiden/gevoelig door de aantrekkelijke tarieven.
Badge
Hoi Jan,

Dus omdat het mag, hoeft Eneco niets door te communiceren naar hun klanten???? Het was wel zo FATSOENLIJK geweest die 50% verhoging even DUIDELIJK door te geven aan hun klanten! Ze weten hun klanten tenslotte ook te vinden als ze er zelf beter van worden!
Badge

De reden van de verhoging is dat we ons steeds meer richten op dienstverlening. Of dat nu gaat om inzicht, besparen of zelf energie opwekken. Niet als energieleverancier, maar ook als energiepartner. Samen kijken we naar energieoplossingen voor thuis. Nieuwe producten en diensten, die helpen om nog slimmer met energie om te gaan. Zo krijgt je steeds meer zelf de controle over de energierekening. Deze verandering brengt met zich mee, dat het vastrecht iets is verhoogd. Uiteraard nemen we dit steeds weer kritisch onder de loep.

IK HEB ZELDEN ZO'N ONZINNIG ANTWOORD GEZIEN. Als jullie met dit soort nietzeggende antwoorden komen op dit forum dan ga je het niet redden. Een zin als 'de reden voor de verhoging is dat we ons steeds meer richten op dienstverlening' verklaart toch helemaal niet waarom je een tarief verhoogt. Een zin als 'zo krijg je steeds meer zelf controle over de energierekening' dat kun je toch niet menen. En 'dat het vastrecht iets wordt verhoogd', hallo 45% is niet 'iets'. Dat betekent 7,5 miljoen per jaar als ik alles goed heb gelezen op het forum. Hebben jullie extra afdelingen opgericht? Hoeveel man erbij? En waarvoor precies? Ik vind het een hele rare verhoging. En ik zou iedereen willen oproepen te protesteren tegen dit soort sluipende verhogingen.

Waarom verbaasd over nietszeggende antwoorden? Je kent het spreekwoord toch? Wiens brood men eet, diens woord men spreekt?

Waarom verbaasd over nietszeggende antwoorden? Je kent het spreekwoord toch? Wiens brood men eet, diens woord men spreekt?

Oke,

Men weet dat 2x per jaar de prijzen aangepast worden, en daaronder kan ook het vastrecht vallen. Bij een flex contract hoort daar terugkoppeling te zijn. Heb je een vast contract dan veranderd er voorlopig niets. Ook je vastrecht niet.
Hoi Jan,

Dus omdat het mag, hoeft Eneco niets door te communiceren naar hun klanten???? Het was wel zo FATSOENLIJK geweest die 50% verhoging even DUIDELIJK door te geven aan hun klanten! Ze weten hun klanten tenslotte ook te vinden als ze er zelf beter van worden!

Helemaal mee eens.

Echter toen ik om opheldering vroeg; meldde Eneco later in dat topic, dat ze wettelijk gezien de hele maand de tijd hebben om de prijzen te communiceren.
Hypothetisch blijft natuurlijk als ik niet om verduidelijking zou hebben gevraagd, of uit eigen beweging de legitimatie voor de verhoging zou zijn gekomen.............

Blijft gelukkig de stelling dat hoewel 49% een fikse verhoging is; je uiteindelijk in de vergelijking puur op vastrecht, je er bij Eneco zo slecht nog niet zit.
Reputatie 7
Badge +7
Klopt helemaal Ton,
maar velen onder ons hebben toch moeite om het hoofd boven water te houden
of dit nu komt door ziekte / werkeloosheid / of andere zaken .
en dan is welke verhoging dan ook Niet welkom
of het nu gaat om elektriciteit,s prijs / gasprijs / vastrecht / belasting enz.
Het vastrecht wordt nu verhoogd. Waarom is dat nu? Ze doen maar. Zonder uitleg. Prijzen verhogen is weinig tegen te doen. En pensioenen of salarissen worden ook niet altijd verhoogd. De inflatie is nul. Waarom een verhoging?
Is deze quote wel goed gegaan?
Ik denk het niet......

De reactie wordt dan wel erg onduidelijk
Reputatie 3
Badge
Ik heb zojuist de verhoging voor ons nagerekend: een bijna 9% hogere rekening door het hogere vastrecht. Driemaal raden wat net de deur uit is gegaan...
Ik heb zojuist de verhoging voor ons nagerekend: een bijna 9% hogere rekening door het hogere vastrecht. Driemaal raden wat net de deur uit is gegaan...

Maar @LeonvB ik ga er dan maar vanuit dat je een flexcontract heb?, dat voor jou de nieuwe tarief geld.

Heb je dan zo weinig verbruik dat je rekening met maar liefs 9% omhoog gaat?. Als ik van mijn eigen situatie uitgaat en ik bereken dit door naar een nieuwe periode en contract betaal ik nogsteeds minder

Heb het hier al eens vaker gezegd hoe hoger je gebruik des te minder dat je van deze verhoging iets merk

Reageer