Vragen Jaarnota | Eneco Community
beantwoord

Vragen Jaarnota

Reputatie 5
Badge +6
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 528 reacties
Hoi Eneco,

Als het goed is krijg ik in de week van 3 november mijn jaarnota.

Nu heb ik een aantal vragen

Ik kreeg vorige week een mail, dat ik binnen 24 uur een jaarnota kan krijgen, als ik zelf de standen doorgeef. Heel graag, wil niet wachten tot 3 november. Echter gaat dit niet, omdat ik geen 'kenmerk' heb gehad.
Echter ga ik die niet krijgen, omdat jullie automatisch uitlezen.

Vraag 1:
Dus hoe krijgt iemand met een slimme meter zijn jaarnota binnen 24 uur

Vraag 2:
Tot mijn verbazing zie ik een termijn bedrag van 18 euro staan.
Dit wil ik graag weer terug hebben op 3,5 (alleen Toon abo)
Ik wil niet weer heel die molen in om mijn termijn bedrag goed te krijgen. Dit was een heel drama.

Dus kan iemand die aanpassen, zodat er niet eind november 18 euro geïncasseerd word? En ook niet onterecht verrekenen met mijn teruggaaf!

Reden laag termijn bedrag, omdat ik alleen stroom afneem, en meer teruglever dan afneem.

Ik kan dit niet zelf, omdat mijn 'jaarnota' dit in de weg zit.

Mvgr,

Juan
icon

Beste antwoord door Juan 3 november 2016, 17:41

Hoi Folkert,

Betreft punt 1:
Die heb ik gevonden, ik zou eens moeten zien of ik dit echt terug heb gehad, hebben jullie dat bedrag van 32ct destijds ook teruggestort?

Betreft punt 2:
Graag mijn termijn bedrag op 0 zetten, en dan wil ik ook graag die ingehouden 4 euro op de teruggaaf ook nog ontvangen

Betreft punt 3:
Dit komt dan omdat jullie geen volledig jaar hebben afgerekend, en nu kost mij dit ongeveer (60 euro)
Waarom rekenen jullie niet af in januari, als mijn contract in januari begonnen is. Dan had ik geen 500kw teruglevering gehad, maar ongeveer quit gespeeld. De meterstanden zijn gesplits in laag en hoog tarief, dus hadden jullie dat onderscheid kunnen maken. Zo had ik berekend dat ik ongeveer 160 euro terug zou krijgen, en julie maken daar dan 98 euro van (na aftrek van 4 euro nieuw voorschot, en verrekening tegen maar 9 ct.)

Betreft punt 4:
Ik heb mij aangemeld bij de instantie 'http://www.energieleveren.nl' Daar moest je je EAN van je installatie doorgeven, zodat jullie juist zouden salderen etc..
Bekijk origineel

19 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Om antwoord te geven op 'Vraag 1'

Ik heb hier heel toevallig vanmiddag met Eneco over geappt..
24uurs termijn geld jammer genoeg alleen voor 'domme' meters.. Slimme meters gebruikers hebben nog te maken met de oude regeling.. Als ik mij niet vergis dat er ongeveer 3 weken duurt, voordat de jaarnota klaar is..

In de hoop dat ik toch binnen 24uur mij jaarnota heb, heb ik het automatisch uitlezen van mij meters uit laten zetten door mij netwerkbeheerder..
Reputatie 5
Badge +6
Belangrijkste vind ik, dat mijn termijn bedrag weer netjes op 3,5 komt.

@MartijnvdV, jij hebt dit destijds voor mij geregeld, kan je dit nazien/goedzetten?
Reputatie 5
Badge +2
Hi Juan,

Ik heb je gegevens bekeken en herken niet dat je maandtermijn op €18 staat.
Volgens de administratie is het gewoon €3.50, zoals je het ook wilt hebben.

Ik neem aan dat je in de app kijkt? Wil je de app eens opnieuw installeren? De laatste gegevens worden dan aangevuld.
Ik ben benieuwd wat je hierna ervaart.

Groet, Vincent
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Vincent,

Dit staat toch echt op Mijn Eneco

Zie de screenshot
Reputatie 7
Badge +8
Denk dat verstandiger is om screenshot wat aan te passen, ivm met je adres en naam 😉
Reputatie 5
Badge +6
Dit kan niet meer... optie is weg. (en lig er niet zo wakker van, wat kan je er mee??)

Maar wil deze sowieso laten staan tot Vincent ziet, dat er echt 18 euro staat.
Reputatie 5
Badge +3
Hai @Juan,

Er is in deze echt sprake van een verkeerde weergave in de app. Jouw maandbedrag wordt momenteel sowieso opnieuw berekend op de jaarnota die volgt, naar verwachting rond 1 november. Hierop berekenen wij altijd jouw nieuwe termijnbedrag voor het komende jaar, deze is momenteel nog niet bekend. Excuus voor de verwarring. Na de komst van de jaarnota staat het je uiteraard vrij het maandbedrag aan te passen naar wens.

Groet,

Rodney
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Rodney,

Dit word vermeld in "Mijn Eneco" niet in de app.

Ik wil nu dus voorkomen, dat jullie mijn termijn bedrag op 18 euro stellen, na de jaarnota.

Als jullie deze goed berekenen, dan zullen jullie tot de conclusie komen, dat er een negatief maandbedrag van ongeveer 10 euro p/m uit komt.

Ik hoor graag, vanaf wanneer jullie mij dan elke maand 10 euro gaan uitkeren🆒

Anders heb ik mijn termijn bedrag graag weer op 3,5 (abonement Toon)

Mvgr,

Juan
Reputatie 5
Badge +3
Juan,
Waarom op Mijn Eneco het termijnbedrag op 18 euro staat, is mij helaas niet duidelijk. Het termijnbedrag staat in werkelijkheid op 3,50 en het nieuwe termijnbedrag wordt pas op de nieuwe jaarnota berekend. Die 18 euro is dus niet het nieuwe termijnbedrag.

Wacht de jaarnota af. Mocht daar een bedrag op staan waar je het niet mee eens bent, dan horen we het graag.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Eneco,

Vandaag mijn jaarnota gehad, echter zijn er een paar dingen die niet kloppen.

1. Verrekende termijnbedragen, volgens jullie 13,05 eur, terwijl er 22,63 geïncasseerd is. 1x 4,95, en 1x 16,78. Er is te weinig verrekend.

2. Jullie brengen het nieuwe termijnbedrag in mindering op de jaar nota (4 eur)
terwijl ik van jullie terugkrijg (ook komend jaar) dus ben ik het er niet mee eens dat jullie 4 eur inhouden op mijn teruggaaf. Zoals al aangegeven zouden jullie mij elke maand 10 euro moeten betalen. En nu houden jullie 4 euro in. En vanwaar 4 euro? Het Toon abo is 3,50!

3. Jullie hebben verrekend tegen 0,092 ct, volgens mij mis ik hier de belastingen, die krijg je bij salderen toch ook terug? ik kom op 100 euro aan teruggelevering, en jullie op 8 eur???

4. Ik heb mijn installatie aangemeld, en bevestigd gekregen in december 2015. Jullie hadden tegen de tarieven incl. belasting moeten verrekenen.

5. En jullie hebben geen onderscheid gemaakt, tussen hoog en laagtarief teruglevering.
Reputatie 7
Badge +6
@Juan

De ontbrekende termijnbedragen vind je op notanummer 5895513526, deze kunnen deze niet nogmaals meenemen op de jaarnota.
Ik kan het termijnbedrag voor je terugdraaien naar een 0 als je dat wil, kun je dat laten weten?
Wanneer je meer teuglevering groter is dan je verbruik krijg je een terugleververgoeding van 0.092 cent, alleen bij salderen krijg je belasting terug.
Ik heb geen idee wat je bedoelt bij punt 4 kun je dat uitleggen? Kun je me ook uitleggen wat er anders was geweest wat betreft punt 5, het teruglevertarief staat altijd vast en daar wordt inderdaad geen onderscheid gemaakt tussen laag en normaal tarief. Je krijgt helemaal geen verbruik in rekening dus ik vraag me af waar we dit onderscheid hadden moeten maken op je nota.
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Folkert,

Betreft punt 1:
Die heb ik gevonden, ik zou eens moeten zien of ik dit echt terug heb gehad, hebben jullie dat bedrag van 32ct destijds ook teruggestort?

Betreft punt 2:
Graag mijn termijn bedrag op 0 zetten, en dan wil ik ook graag die ingehouden 4 euro op de teruggaaf ook nog ontvangen

Betreft punt 3:
Dit komt dan omdat jullie geen volledig jaar hebben afgerekend, en nu kost mij dit ongeveer (60 euro)
Waarom rekenen jullie niet af in januari, als mijn contract in januari begonnen is. Dan had ik geen 500kw teruglevering gehad, maar ongeveer quit gespeeld. De meterstanden zijn gesplits in laag en hoog tarief, dus hadden jullie dat onderscheid kunnen maken. Zo had ik berekend dat ik ongeveer 160 euro terug zou krijgen, en julie maken daar dan 98 euro van (na aftrek van 4 euro nieuw voorschot, en verrekening tegen maar 9 ct.)

Betreft punt 4:
Ik heb mij aangemeld bij de instantie 'http://www.energieleveren.nl' Daar moest je je EAN van je installatie doorgeven, zodat jullie juist zouden salderen etc..
Reputatie 7
Badge +6
@Juan

Dat is verrekend met een nota van 18 euro destijds. Wanneer we een volledig jaar zouden afrekenen zou je nog steeds terugleververgoeding krijgen, wanneer ik kijk naar de maand januari 2016 heb je nog ongeveer 60 kWh over om te verrekenen, deze maand is doorgaans te vergelijken met december qua productie, dit is een maand als november nog minder. Wel had de afrekening over een jaar plaats moeten vinden, want het pakt nu inderdaad nadelig voor je uit, dus ik zorg dat je hier compensatie voor krijgt. we kunnen ook 1 januari afwachten hiervoor als je wil, dan kunnen we het exact voor je berekenen.
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Folkert,

Erg bedankt voor het uitzoeken.

Het zou fijn zijn, als dit nu meteen gecompenseerd word. En dan graag geen 'termijnbedrag' daarin verrekenen.
Ik ben bang dat ik anders in november 2017, weer met hetzelfde probleem zit.
Evt kleine afwijkingen op de 'compensatie/correctie' mag wel bij de volgende jaarnota afgerekend worden.

Kan je dan ook regelen dat mijn termijnbedrag dan dus op 0 euro komt?

Mvgr,

Juan
Reputatie 7
Badge +6
@Juan

Ik ga achter de compensatie aan voor je en zorg ook dat je termijnbedrag teruggedraaid wordt zodat deze terug gestort wordt.
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Folkert,

Ik heb vandaag het bedrag van de eerste nota ontvangen, ik zie het aanvullende bedrag (nota) wel tegemoet.

Mvgr,

Juan
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Folkert,

Nu een weekje verder, en zie nog geen correctie/compensatie nota.

Enig idee wanneer ik deze kan verwachten?

MVgr,

Juan
Reputatie 5
Badge +6
Nu krijg ik zojuist een nota, echter nu geven jullie mij een compensatie van 60 euro te betalen.

Ik moet nu als compensatie 60 euro betalen!?

Dat is toch geen compensatie?

Je begrijpt dat ik deze incasso dus ga tegenhouden.

Kan je dit corrigeren?

Mvgr,

Juan
Reputatie 5
Badge +5
@ Juan

Wat slordig zeg! Mijn verontschuldiging. Dit hoef je uiteraard niet te betalen. Ik zorg ervoor dat dit wordt uitbetaalt i.p.v. geïncasseerd.

Groet,

Erica

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen