Vraagje over de maandelijkse betaling | Eneco Community
vraag

Vraagje over de maandelijkse betaling

• Komt hier vaker (level 8)
  • 36 reacties
Goedenmiddag Eneco,

Ik denk probeer ook zo mijn vraag maar even neer te leggen.

Mijn klantgegeven is:

Mijn vraag is eigenlijk, waarom er naar de jaarnota 2013 één maand eerder al geïncasseerd werd, terwijl dit verleden jaar ook niet het geval was.

Er werd nu al in maart geïncasseerd, met de notitie van april. Maar dan lijkt het mij toch dat je dan vooruit betaald 1 maand.
Waarom is dit mij niet in maart verteld toen ik over een dubbele incasso naar jullie belde.

In jullie klantencontact gegevens met mij, staan ook als het goed is gesprekken die ik met jullie gevoerd heb over deze kwestie.

Hoe zit dit nu eigenlijk met die nota betalingen. Ik betaal nu sinds een paar maanden via ideal. Ik sta dus blijkbaar 1 maand achter(nota augustus 2013 staat nog open)

En tot mijn verbazing kreeg ik gisteren toen ik jullie belde te horen dat ik nu vooruit moet betalen.

Voor zover ik weet heb ik nog nooit vooruitbetaald, of ik moet het mis hebben.

Die 150 euro die nog openstaat kan ik niet betalen, ook wegens het feit dat dit nog nooit voorgekomen is.

En als laatste de aanmaning van 20 euro.
Afgelopen weekend zag ik tot mijn verbazing, dat jullie mij een aanmaning hebben gestuurd van 20 eur.
De email van deze aanmaning zag ik ook pas het weekend.

Kunnen jullie mij dit uitleggen, want ik snap er helemaal niks meer van.

Graag een eerlijke opheldering over deze vragen en vooral die methode maandelijkse incasso's na de jaarnota 2013.

Met vriendelijke groet,

Patrick van Lint
Klantnummer:

24 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Dutch73,

Welkom op ons forum. Ik heb het klantnummer uit je bericht verwijderd om privacy redenen. Wij, de Eneco moderators, zien je klantnummer al.

Toen je nog betaalde via automatische incasso, stond de voorkeursdatum bij ons op de 24e van de maand. Na de jaarnota in februari dit jaar hebben we de notadatum aangepast. Voorheen maakte we de voorschotnota aan het begin van de maand. Dus op 2 februari 2013 maakte we de voorschotnota voor februari. Na de jaarnota is dat aangepast. Bijvoorbeeld, op 22 maart 2013 hebben we de nota voor april al gemaakt. Omdat de voorkeursdatum voor de automatische afschrijving op de 24e stond, werd april al in maart 2013 afgeschreven.

Ik kan me voorstellen dat je dit vervelend vindt, vooral omdat we je daar telefonisch geen uitleg over hebben gegeven. Excuses daarom voor de ontstane verwarring.

Sinds kort betaal je via iDEAL. Op 19 mei hebben we de nota voor juni toegestuurd. De vervaldatum was 24 mei en je hebt 19 juni betaald. Vreemde is echter dat we nu een betalingstermijn van 5 dagen hebben gehanteerd terwijl dit er 14 horen te zijn. Er gaat dus iets niet goed. Ik ga dit voor je uitzoeken en informeer je er hier op het forum over zodra ik meer weet!

Ter info; er staan nu 2 maanden open (juli en augustus). Juli 2013 moest al wel betaald worden maar de maand augustus 2013 hoort pas te vervallen richting het einde van de maand augustus. Ik adviseer je om de maand juli 2013 wel alvast over te maken op rekeningnummer 5115 tnv Eneco en ovv van je klantnummer.

Groet, Kelly
Hallo Dutch73,

Welkom op ons forum. Ik heb het klantnummer uit je bericht verwijderd om privacy redenen. Wij, de Eneco moderators, zien je klantnummer al.

Toen je nog betaalde via automatische incasso, stond de voorkeursdatum bij ons op de 24e van de maand. Na de jaarnota in februari dit jaar hebben we de notadatum aangepast. Voorheen maakte we de voorschotnota aan het begin van de maand. Dus op 2 februari 2013 maakte we de voorschotnota voor februari. Na de jaarnota is dat aangepast. Bijvoorbeeld, op 22 maart 2013 hebben we de nota voor april al gemaakt. Omdat de voorkeursdatum voor de automatische afschrijving op de 24e stond, werd april al in maart 2013 afgeschreven.

Ik kan me voorstellen dat je dit vervelend vindt, vooral omdat we je daar telefonisch geen uitleg over hebben gegeven. Excuses daarom voor de ontstane verwarring.

Sinds kort betaal je via iDEAL. Op 19 mei hebben we de nota voor juni toegestuurd. De vervaldatum was 24 mei en je hebt 19 juni betaald. Vreemde is echter dat we nu een betalingstermijn van 5 dagen hebben gehanteerd terwijl dit er 14 horen te zijn. Er gaat dus iets niet goed. Ik ga dit voor je uitzoeken en informeer je er hier op het forum over zodra ik meer weet!

Ter info; er staan nu 2 maanden open (juli en augustus). Juli 2013 moest al wel betaald worden maar de maand augustus 2013 hoort pas te vervallen richting het einde van de maand augustus. Ik adviseer je om de maand juli 2013 wel alvast over te maken op rekeningnummer 5115 tnv Eneco en ovv van je klantnummer.

Groet, Kelly

Hallo Kelly,

Dank je wel voor dit antwoord, ik heb gisteren nadat ik jullie had gebeld een contactblad ingevuld met eigenlijk met dezelfde onderwerpen.

Juli heb ik onlangs betaald om precies te zijn 25 juli 2013 jongstleden.

Alleen jullie hebben technisch onderhoud waardoor ik dus ook niet in de uitgebreide nota en betalingen kan kijken.

Maar hoe zit het eigenlijk met die 20 eur aanmaning dato 26 juli 2013... Kun jij daar ook een antwoord opgeven....

Alvast dank Kelly.

Ik hoor graag van je.

Mvg Patrick
Reputatie 5
Badge +3
Klopt, tot en met woensdag kunnen wij geen gegevens updaten in ons systeem en dus ook geen recente betalingen zien, maar dan begrijp ik dat juli al onderweg is.

De aanmaning is het gevolg van de te korte betalingstermijn. Zodra ik boven water heb wat er mis gegaan is en zodra dit gecorrigeerd is, laat ik uiteraard de 20 euro kosten vervallen.

Meer info volgt snel ;)

Groet, Kelly
Klopt, tot en met woensdag kunnen wij geen gegevens updaten in ons systeem en dus ook geen recente betalingen zien, maar dan begrijp ik dat juli al onderweg is.

De aanmaning is het gevolg van de te korte betalingstermijn. Zodra ik boven water heb wat er mis gegaan is en zodra dit gecorrigeerd is, laat ik uiteraard de 20 euro kosten vervallen.

Meer info volgt snel ;)

Groet, Kelly

Hallo Kelly,

Alvast dank voor de snelle reacties. Ik ga afwachten.

Ik hoor graag van jou...

Mvg Patrick;)

Meer info volgt snel ;)

Groet, Kelly

Hallo Kelly,

Alvast dank voor de snelle reacties. Ik ga afwachten.

Ik hoor graag van jou...

Mvg Patrick;)

Goedenmiddag Kelly,

Ik ben benieuwd, heb je iets gevonden qua mijn vraagstelling...

Hoor graag van jou..

Mvg Patrick
Reputatie 5
Badge +3
Nog niet Patrick, anders hoor je het gelijk!
Nog niet Patrick, anders hoor je het gelijk!

Nadat ik jou net een bericht heb gestuurd, ben ik in mijn nota betalingen gaan kijken.

De 20 euro aanmaning is tegengeboekt, dank hiervoor en die 150 euro voor augustus, staat nu ook voor 24 augustus betalen.

Dit wilde ik jou even laten weten..
Reputatie 5
Badge +3
Klopt, dat heb ik wel alvast voor je geregeld, maar ik wil natuurlijk dat de betalingstermijn bij volgende nota's gewoon weer 14 dagen is, ipv 5. Dus daar ben ik nog even mee bezig. Zodra dat is opgelost en/of ik kan je er meer over vertellen, laat ik het direct weten 😉
Klopt, dat heb ik wel alvast voor je geregeld, maar ik wil natuurlijk dat de betalingstermijn bij volgende nota's gewoon weer 14 dagen is, ipv 5. Dus daar ben ik nog even mee bezig. Zodra dat is opgelost en/of ik kan je er meer over vertellen, laat ik het direct weten ;)

Ik ga jou reactie afwachten. Alvast dank voor het bekijken van mijn vragen...

Mvg Patrick;)
Klopt, dat heb ik wel alvast voor je geregeld, maar ik wil natuurlijk dat de betalingstermijn bij volgende nota's gewoon weer 14 dagen is, ipv 5. Dus daar ben ik nog even mee bezig. Zodra dat is opgelost en/of ik kan je er meer over vertellen, laat ik het direct weten ;)

Ik ga jou reactie afwachten. Alvast dank voor het bekijken van mijn vragen...

Mvg Patrick;)

Goedenavond Kelly,

Een week geleden heb ik deze vraag bij jou neergelegd.

Mag ik vragen of je al iets meer weet Kelly.

Mvg Patrick
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Patrick,

Ik heb nog geen verdere informatie helaas. Het wordt uitgezocht en ik ben in afwachting van mijn collega's wat dat betreft. Ik hou e.e.a. wel in de gaten en stuur een herinnering als het te lang duurt. Je kan er dus op vertrouwen dat je zo snel mogelijk meer hoort hierover.

Groet, Kelly
Hallo Patrick,

Ik heb nog geen verdere informatie helaas. Het wordt uitgezocht en ik ben in afwachting van mijn collega's wat dat betreft. Ik hou e.e.a. wel in de gaten en stuur een herinnering als het te lang duurt. Je kan er dus op vertrouwen dat je zo snel mogelijk meer hoort hierover.

Groet, Kelly

Hallo Kelly,

Hoe kan het zijn, dat het zolang duurt dat je van je collega's antwoord kwijt. Volgens mij heb ik dit topic ongeveer 3 weken geleden aangemaakt..

Wel ben ik blij met de actie die je al verricht heb...

Ik hoor van jou Kelly...

Nogmaals dank alvast...

Mvg Patrick
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Patrick,

Het duurt inderdaad vrij lang. Het is blijkbaar een complex probleem, want ik heb nog geen informatie ontvangen. Gisteren nog heb ik een herinnering gestuurd met het verzoek om een inhoudelijke reactie. Voor morgen staat er opnieuw contact op de planning. Ik probeer je natuurlijk zo snel mogelijk informatie te geven, maar ik kan het op dit moment ook niet bespoedigen voor je. Het is even afwachten.

Het belangrijkste voor nu is dat de betaaltermijn van de huidige nota('s) aangepast is zodat je daar geen herinneringen/aanmaning meer over ontvangt. Dat is al opgelost, het is nu alleen zaak boven water te krijgen wat hier nu precies aan de hand is qua notadatum/betaaltermijn. Vooral om te voorkomen dat het bij toekomstige nota's weer gebeurd.

Je hoeft er niet bang voor te zijn dat ik het vergeet, ik houd het gewoon in de gaten en zit er bovenop 🙂. Meer kan ik even niet voor je doen.

Fijne avond!

Kelly
Hallo Patrick,

Het duurt inderdaad vrij lang. Het is blijkbaar een complex probleem, want ik heb nog geen informatie ontvangen. Gisteren nog heb ik een herinnering gestuurd met het verzoek om een inhoudelijke reactie. Voor morgen staat er opnieuw contact op de planning. Ik probeer je natuurlijk zo snel mogelijk informatie te geven, maar ik kan het op dit moment ook niet bespoedigen voor je. Het is even afwachten.

Het belangrijkste voor nu is dat de betaaltermijn van de huidige nota('s) aangepast is zodat je daar geen herinneringen/aanmaning meer over ontvangt. Dat is al opgelost, het is nu alleen zaak boven water te krijgen wat hier nu precies aan de hand is qua notadatum/betaaltermijn. Vooral om te voorkomen dat het bij toekomstige nota's weer gebeurd.

Je hoeft er niet bang voor te zijn dat ik het vergeet, ik houd het gewoon in de gaten en zit er bovenop 🙂. Meer kan ik even niet voor je doen.

Fijne avond!

Kelly

Goedenavond Kelly,

Dank je voor je bericht. Ik vind het in ieder geval fijn dat je het helemaal voor mij opzoekt.

Ik zal in de loop van het weekend en volgende week weer hierop het forum naar mijn topic kijken en wetende dat jij er bovenop geeft mij in iedergeval ook een gerust stelling. Ben ik trouwens de enige met dit probleem....😕

Ik wens je ook een fijne avond en morgen werkse en alvast fijn weekend.

Groetjes Patrick;)
Reputatie 5
Badge +3
Goedemorgen Patrick,

Moeilijk te zeggen. Ik ben dit eerder nog niet tegengekomen en heb het van naaste collega's ook nog niet gehoord, dus dan ga ik ervan uit dat het geen grootschalig voorkomend probleem is. Ik ga er ook vanuit dat het probleem op zich snel verholpen is, als eenmaal duidelijk is wat de oorzaak is :)

Fijn weekend ook alvast!

Groet, Kelly
Goedemorgen Patrick,

Moeilijk te zeggen. Ik ben dit eerder nog niet tegengekomen en heb het van naaste collega's ook nog niet gehoord, dus dan ga ik ervan uit dat het geen grootschalig voorkomend probleem is. Ik ga er ook vanuit dat het probleem op zich snel verholpen is, als eenmaal duidelijk is wat de oorzaak is :)

Fijn weekend ook alvast!

Groet, Kelly

Hallo Kelly,

Ik heb mij net ingelogd om de maand augustus te betalen en wat schept mijn verbazing, dat de maand september nu in eens voor 2 september betaald moet worden. Dit kan ik dus niet.

Ik betaal altijd netjes rond de 21ste van de maand.

Ik begrijp het niet... Kan jij mij hier iets over melde Kelly.

Ik word hier onzeker van...

Gr Patrick
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Patrick,

Ik ben er inmiddels achter wat er is gebeurd. Bij het handmatig aanpassen van de betaalwijze van automatische incasso naar acceptgiro in april, is de betaaltermijn door ons niet automatisch aangepast. Die stond bij de automatische incasso op 5 dagen. Dat had tot gevolg dat de betalingstermijn ook bij de acceptgiro 5 dagen werd, wat natuurlijk niet juist is. Dit hebben we nu gecorrigeerd.

Wat nog wel het geval is, is dat we sinds de jaarnota van 26 februari 2013, de notadatum voor de maandelijkse termijnbedragen hebben gewijzigd. Dat wil zeggen, de datum waarop wij de nota's maken is veranderd. Voorheen factureerde we aan het begin van de maand (bijvoorbeeld februari op 2-2) en nu is dat aan het einde van de vorige maand dus net als nu brengen we het termijn voor september op 19-8 in rekening. De betalingstermijn is 14 dagen. De vervaldatum voor september is daardoor inderdaad 2-9.

Ik kan me voorstellen dat dit niet wenselijk is dus ook dat hebben we weer aangepast. De vervaldatum voor de maand september 2013 schuif ik op naar de 26e en ik zorg dat we in het vervolg rond de 12e de nieuwe nota's klaarzetten, zodat de vervaldata rond de 26e van iedere maand uitkomen. Dan is het zo -uiteindelijk- weer zoals het hoort te zijn.

Nogmaals excuses voor het gedoe rondom de betaaldatum. Alles is weer in orde zo 😉.
Hallo Patrick,

Ik ben er inmiddels achter wat er is gebeurd. Bij het handmatig aanpassen van de betaalwijze van automatische incasso naar acceptgiro in april, is de betaaltermijn door ons niet automatisch aangepast. Die stond bij de automatische incasso op 5 dagen. Dat had tot gevolg dat de betalingstermijn ook bij de acceptgiro 5 dagen werd, wat natuurlijk niet juist is. Dit hebben we nu gecorrigeerd.

Wat nog wel het geval is, is dat we sinds de jaarnota van 26 februari 2013, de notadatum voor de maandelijkse termijnbedragen hebben gewijzigd. Dat wil zeggen, de datum waarop wij de nota's maken is veranderd. Voorheen factureerde we aan het begin van de maand (bijvoorbeeld februari op 2-2) en nu is dat aan het einde van de vorige maand dus net als nu brengen we het termijn voor september op 19-8 in rekening. De betalingstermijn is 14 dagen. De vervaldatum voor september is daardoor inderdaad 2-9.

Ik kan me voorstellen dat dit niet wenselijk is dus ook dat hebben we weer aangepast. De vervaldatum voor de maand september 2013 schuif ik op naar de 26e en ik zorg dat we in het vervolg rond de 12e de nieuwe nota's klaarzetten, zodat de vervaldata rond de 26e van iedere maand uitkomen. Dan is het zo -uiteindelijk- weer zoals het hoort te zijn.

Nogmaals excuses voor het gedoe rondom de betaaldatum. Alles is weer in orde zo 😉.

Hallo Kelly,

Hartelijk dank voor dit mooie bericht. Ik ben blij dat ik eindelijk antwoord heb gekregen op mijn vraag.

Alleen snap ik niet dat het callcenter dit niet toen in maart heeft gezegd.

Een zeer dikke pluim voor jou Kelly;). Dit was echt het wachten waard:). En ik zorg ervoor dat ik de nota rond de 20ste betaal als mijn salaris gestort is.

Dank je wel.

Werkse, fijne avond en tot ziens.

Met zeer vriendelijke groet,

Patrick van Lint:)
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Patrick,

Bedankt voor de pluim! :D

Graag gedaan, ik ben ook blij dat alles nu weer opgehelderd en duidelijk is!

Groet, Kelly
Reputatie 6
Badge +1
Hallo Kelly of Mike,

mijn boekhouder zit de administratie na te kijken en het blijkt dat Eneco nog geen incasso heeft aangeboden te laste van mijn rekening. ( athans het is nog niet afgeschreven) Wel staat er in mijneneco dat het bedrag is geincaseerd. 😕

Kunnen jullie dit svp even nakijken, wat er aan de hand is. Just in case.;)
Reputatie 5
Badge +3
Hallo jvp,

Wij hebben de maand oktober gisteren afgeschreven, de 28e. Bij ABN Amro kan het even duren voordat het zichtbaar is inderdaad, maar er is wel gewoon afgeschreven.

Groet, Kelly
Reputatie 6
Badge +1
Prima. Hou het nog even in de gaten
Reputatie 6
Badge +1
Kelly, vandaag idd zichtbaar geworden op de rekening.
Reputatie 5
Badge +3
Helemaal goed 🙂

Reageer