Verzoek Correctie op eindnota meterstanden - Deze kloppen niet + Bewijs toegevoegd. | Eneco Community
beantwoord

Verzoek Correctie op eindnota meterstanden - Deze kloppen niet + Bewijs toegevoegd.

• 7 juni 2019
  • 14 reacties
  • 475 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Beste @DeniseMR ,

Ik heb net contact gehad met de klantenservice via de telefoon maar deze gaven aan dat ik dit probleem via de mail moest melden met bewijs van mijn probleem. Toen bedacht ik mij dat het via het forum misschien nog beter is. En wij hebben al contact voor andere problemen dus dacht ik tagg jou maar meteen hierin.

Na een rommelige contractverlenging hebben wij een nieuw contract afgesloten bij Eneco.
Dit contract ging 11 april 2019 in. Hiervoor was er een verlenging niet doorgevoerd en bleken wij vanaf 2 April geen klant meer bij jullie te zijn geweest. Dit alles is gelukkig verholpen en afgesloten.

Echter had ik na het ontvangen van de eindnota meteen een melding gemaakt van verkeerde meterstanden. Voor deze eindnota zijn geschatte meterstanden gebruikt terwijl wij al jaren slimme meters hebben. Het vreemde is dat de correcte meterstanden ook beschikbaar zijn in mijn Eneco. Deze melding is blijkbaar verdwenen in de notities en vandaar mijn vraag nu op het forum.

Bijgevoegd een screenshot uit het excel bestand om het bewijs te leveren waarom gevraagd is.
Deze komen rechtstreeks van de Eneco website. Ook is er een screenshot van de eindnota welke afkomstig is van Eneco dus bekend bij jullie.

Nu staan op de eindnota voor stroom en gas andere, incorrecte, meterstanden.
Eindrekening: Dal: 13349, Normaal: 14648, Gas: 2625.

Via het excel bestand zijn de meterstanden op 1-04-2019:
Dal: 13228, Normaal: 14522, Gas: 2648.

Achter deze standen staat het verbruik op de dag zelf.
Dus 00:01 op 2-04-2019 zou het moeten zijn:
Dal: 13231, Normaal: 14537, Gas: 2649.

Nu is het verschil Dal: 118 teveel, Normaal: 111 teveel, Gas: 24 te weinig in rekening gebracht.

Nu wil ik graag een verzoek doen voor een correctie van de meterstanden op de eindnota.

Tevens wil ik graag informeren wat de begin meterstanden zijn voor het nieuwe contract.
Dit omdat zoals zichtbaar in het excel er momenteel geen nieuwe meterstanden worden gegeven.
(Dit probleem is bekend en in onderzoek via het forum, en is te vinden bij mijn andere topics waarover we contact hebben.)
En ik wil zeker zijn dat hier niet ook iets mee mis is waardoor dit hele gedoe bij de volgende afrekening ook weer moet.

Ik hoor het graag van je,
icon

Beste antwoord door VincentN 7 juni 2019, 18:14

Wat er nu dus teveel of te weinig in rekening is gebracht zal naar voren komen door de standen die uitgelezen worden bij de volgende jaarnota.
Neem E1 bijvoorbeeld, tot aan 13349 betaal je niet op de volgende jaarnota.
Bekijk origineel

14 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Hallo @Eneco_gebruiker ,

Denise is er momenteel niet. Wil je aangeven waar jullie al eerder contact hebben gehad?
Mogelijk dat het een een gevolg is van het anders en dat is wel zo handig om te weten ;-)

Dank alvast voor je reactie!

Groet, Vincent
Reputatie 2
Badge +2
Goedemiddag @VincentN ,

Ik had met Denise contact over problemen met de meterstanden weergeven binnen de mijn eneco omgeving. zie bijgevoegde topics:

https://forum.eneco.nl/mijn-eneco-en-eneco-app-129/eneco-nl-vs-eneco-app-verbruiken-vergelijken-21583
https://forum.eneco.nl/mijn-eneco-en-eneco-app-129/geen-verbruiksoverzichten-ontvangen-21330

Hieruit bleek dat er meer mis ging bij enkele gebruikers die ook geen maandverbruik overzicht ontvangen etc.

Maar dit is als het goed is een losstaand probleem omdat de eindnota meterstanden gewoon bekend zijn.

Kan jij hiermee helpen?

Mvg,
Reputatie 5
Badge +2
Ik was het intussen al op het spoor!
Ik lees mij even in.
Reputatie 5
Badge +2
Een correctie is zeker een optie, @Eneco_gebruiker .
Maar de verschillen zijn erg klein en vooral gezien de levering intussen verder loopt vangen we dit op bij de eerst volgende jaarnota.

De einddatum is 02-04 en op die dag was het niet mogelijk de stand uit te lezen. De werkelijke standen op dat moment hebben we dus niet.
Terugrekenen is dan wel een optie, maar die stand zal dan ook weer als geschat benoemd worden.
Heb jij heel toevallig een foto gemaakt of genoteerd van de stand op 02-04?
Reputatie 2
Badge +2
Beste @VincentN ,

De stand op 02-04-2019 zijn toch de eindstanden van 01-04-2019 + het verbruik van de dag 01-04-2019 zelf?
Want dit zou resulteren in de meterstanden op 02-04-2019 op 00.001 uur. Dit is mij ooit zo uitgelegd.

Het kan inderdaad zijn dat dit niet z'n schokkend bedrag is, maar de vraag kwam ook naar voren omdat aan de telefoon niet kon worden verteld wat de meterstanden zijn geweest toen het nieuwe contract op 11-04-2019 in gingen.

Indien daar de "correcte" standen voor zijn gebruikt was er een kans dat je zogezegd "dubbel" zou betalen.

Vandaar vraag 2 wat zijn de begin meterstanden van het nieuwe contract. Dit kan ik nergens terugvinden. En vandaar mijn vraag richting Denise of Eneco op dit moment wel een idee heeft qua meterstanden. omdat er online geen meterstanden opvraagbaar zijn.

Ik hoor graag van je!
Reputatie 5
Badge +2
Wat gek dat die standen niet doorgegeven zijn, die staan gewoon in ons systeem! Die zijn ook afkomstig van je slimme meter, namelijk;
E1: 13273
E2: 14588
Gas: 2662

Zo wordt dit dus volledig ondervangen op de jaarnota waar ik eerder op doelde.
Reputatie 2
Badge +2
@VincentN ,

De getallen die je zojuist opsomt

E1: 13273
E2: 14588
Gas: 2662

Zijn dit de meterstanden op 11 april waarmee het nieuwe contract is ingegaan?

Zoja dan zie je wat ik bedoel, er is geschat op 02-04-2019 dat E1 13349 is, maar op 11-04-2019 is het pas 13273, ofwel er is teveel ingeschat. Dit geldt ook voor de andere meterstanden.

Hoe wordt dit nu ondervangen door de jaarnota dan als ik vragen mag?

Mvg,
Reputatie 5
Badge +2
Wat er nu dus teveel of te weinig in rekening is gebracht zal naar voren komen door de standen die uitgelezen worden bij de volgende jaarnota.
Neem E1 bijvoorbeeld, tot aan 13349 betaal je niet op de volgende jaarnota.
Reputatie 2
Badge +2
@VincentN !

Kijk dat wist ik niet!

Dus als ik het goed begrijp is het verbruik nu betaald tot aan de geschatte meterstanden?

Hierover was mijn vraag aangaande wat de begin standen zijn van het nieuwe contract. Want ik redeneerde dat het gewoon weer eindstand min beginstand was, en het verschil automatisch in rekening werd gebracht. Zonder dat er gekeken werd naar de geschatte stand die in de eindnota stond..

Maar als het daadwerkelijk is dat het verbruik tot aan het geschatte onthouden wordt, dan is er inderdaad geen probleem!

Mvg,
Reputatie 2
Badge +2
@VincentN ,

Dan even iets anders wat betrekking heeft op de andere problemen.
Kan jij alle meterstanden inzien of enkel de meterstanden waarmee het contract is begonnen?

Want ik zou graag bevestiging hebben dat Eneco in contact staat met de slimme meters en correcte data ontvangen.

Kan jij dit bevestigen?

Mvg,
Reputatie 5
Badge +2
Er komen weer regelmatig standen binnen, dus ook dat zit goed.
Toch blijft de storingsmelding aanwezig, op 03-06 was er nog een probleem, maar intussen wel weer informatie ontvangen op 05-06.
Jouw netbeheerder werkt hier aan op de achtergrond.
Reputatie 2
Badge +2
@VincentN ,

Bedankt voor je reacties.

De standen die binnenkomen worden nog niet verwerkt in het excel bestand.

Vreemd dat er nog storingsmeldingen binnenkomen..
Dit alles wordt dan hopelijk meegenomen in het grootschalige onderzoek waar Eneco als het goed is mee bezig is voor dit probleem voor mij en enkele andere. (Zie andere topics)

We gaan het zien!

Mvg,
Reputatie 2
Badge +2
Hallo @VincentN,

Ik wilde graag even informeren of er al meer bekend is over de situatie met de storingen.
Ik krijg nog steeds geen waardes in de excel export files binnen.

Mvg,
Reputatie 7
Badge +5
@Eneco_gebruiker

Vincent is vandaag afwezig, dus ik neem het voor hem waar. Op het moment alleen nog geen nieuws!

Groet, Denise

Reageer