Verschil kosten warmte ten opzichte van gas | Eneco Community
vraag

Verschil kosten warmte ten opzichte van gas

• 16 november 2012
  • 4 reacties
  • 747 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 0 reacties
Juli 2010 ben ik verhuisd naar een prachtige (sociale huur) flat in Nieuw Crooswijk. Bij de voorbesprekingen waren a.s. bewoners niet blij toen ze te horen kregen dat er stadsverwarming werd geïnstalleerd. Maar de stellige mening van de wooncorporatie was, dat: "Bij normaal gebruik er juist een kostendaling zou zijn, dat zouden bewoners BESPAREN. Dus dat kon in mindering worden gebracht op de (veel) hogere huur". Nou dat heb ik gemerkt!!!!!!
Ik ben een zeer bewuste gebruiker van energie, maar de totale kosten voor warmte 2011 waren schrikbarend hoog. De uitleg die ik van een (zeer vriendelijke) Eneco medewerkster kreeg, was : "De "warmte" is niet zo duur, maar de toeleveringskosten zijn bijna een keer zo hoog als voor gas". Daarom moest ik veel meer betalen, dan ik ooit gedaan had voor de warmte geleverd door mijn HR Combi-ketel.
Kan iemand mij dat uitleggen waarom?

4 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo Limmo,

Leuk dat je ons forum hebt gevonden 🙂 Welkom! Bij afname van warmte horen de kosten niet hoger te liggen ten opzichte van verwarming via gas. Energiebedrijven baseren de hoogte van het warmtetarief op het zogenoemde 'Niet-Meer-Dan-Anders' (NMDA)-principe. Dit houdt in dat er een zodanig tarief voor de levering van warmte wordt gevraagd, dat het jou als afnemer van warmte gemiddeld niet meer kost dan bij gebruik van aardgas bij een vergelijkbaar kwaliteitsniveau. De Federatie van Energiebedrijven in Nederland, EnergieNed, maakt hiervoor jaarlijks een tariefadvies op basis van een zogenoemd marktwaardeonderzoek. Dit gebeurt onder toezicht van het SenterNovem, een agentschap van het ministerie van EZ. De warmtetarieven van Eneco zijn gebaseerd op dit tariefadvies.

Dat je warmte afneemt, betekent dus niet dat je duurder uit bent. Ook niet door hogere toeleveringskosten.

Groet,
Mike

P.S. Ik heb je topic verplaatst naar "Servicevragen".
Beste Limmo en Eneco,

Ik heb al vaak gelezen dat stadsverwarming "niet meer dan anders" zou moeten kosten. Helaas moeten wij als gebruikers dat maar gewoon geloven. Net als Limmo geloof ik er ook geen snars van. Speurwerk op internet naar controle op de tarieven loopt dood bij Senternovem, waarover inmiddels geen informatie meer te vinden is.

Op internet is veel te vinden over de strijd tegen de tarieven, maar ondanks ontwikkelingen van de warmtewet is het niet gelukt om de tarieven naar beneden te krijgen.
Probleem zit hem volgens mij in de formule achter de "niet meer dan anders" afspraak en het gebrek van een ritische toetsing en toezicht daarop.....

Iemand nog suggesties voor een nieuwe insteek?

RM
Badge
Bij de bedragen van niet meer dan anders zitten wel de kosten van afschrijving CV-ketel en het jaarlijks onderhoud. Dit zou al vlug € 25 per maand zijn. Gelukkig heb ik een huurhuis met HR combi-ketel.
Verder begrijp ik dat je in een nieuwgebouwde woning bent gaan wonen, dan moet je in het eerste jaar altijd rekenen op hogere verwarmingskosten i.v.m. droogstoken!

Voor wat betreft de vaststelling van de tarieven komt er een wetswijziging "warmtewet" om de consumenten beter te beschermen m.b.t. de tariefstelling toeleveringskosten.
Dus dat je dat nu nog niet merkt komt omdat de wetswijziging nog niet geldend is.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gas-en-elektriciteit-thuis/vraag-en-antwoord/wat-verandert-er-in-de-warmtewet.html
Inmiddels is de wet dus wel geldig en compenseert Eneco de verlaagde tarieven met een verhoging van de huur warmteset met 75% !

Volgens mij was dat niet de bedoeling van de wamtewet, beste Eneco!

Reageer