Verschil kosten dubbel- enkeltarief | Eneco Community
vraag

Verschil kosten dubbel- enkeltarief

• 1 december 2014
  • 11 reacties
  • 1000 Bekeken

Beste moderator,

Als je dubbeltarief hebt, betaal je dan uiteindelijk de helft van de vastgestelde kosten per KWh? Zou je mij hier meer over kunnen vertellen, hoe het zit?

Alvast bedankt,

Thomas

11 Reacties

Nee je betaalt niet de helft; het laagtarief is ongeveer €0.025 lager dan het normaal tarief.
Wel betaal je een hoger bedrag aan vastrecht.
Dubbeltarief is alleen maar zinvol en goedkoper als je in de laagtarief periode 40% minimaal, van je totaalverbruik gebruikt.
Om daar achter te komen moet je dus je standen gaan monitoren; dat geeft inzicht.
Dus ik betaal gewoon €0,2282 per kWh voor normaal en €0,2125 per kWh voor laag?
Wat je exact betaalt vind je als je kijkt bij Mijn Eenco
Dat is toch het termijnbedrag? Ik wil weten of je termijnbedrag volstaat voor de kosten die je uiteindelijk maakt, gebaseerd op de tarief van het kWh.
Waarvoor kijk je dan niet bij "Producten"
Daar staat keurig welke bedragen je voor hoog en laag betaalt.

Eneco maakt een schatting bij het vaststellen van je voorschot nota.
Om te controleren of dat voorschotbedrag voldoende is, zal je dus je stroom en gas standen moeten gaan monitoren, dus bv eens per week bijhouden en na bv 3 maanden aan Eneco vragen of je nog in de pas loopt met je voorschotbedrag.
Of je neemt een Toon, die dat ook voor je kan controleren.............
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Thomas,

Welkom hier!
Brandje heeft je al een eindje op weg geholpen. Een klein misverstand wil ik wel uit de weg ruimen. Het vastrecht is voor zowel dubbel- als enkeltarief gelijk. Daar zit geen verschil in.

In de bijlage de huidige variabele tarieven, voor zowel het dubbeltarief en het enkeltarief. Het vastrecht is bij beide meters 2,31 inclusief 21% btw. Je ziet hier ook de onderlinge verhouding tussen dubbel- en enkeltarief.

Wat exact jouw tarieven zijn, vind je terug op Mijn Eneco onder 'Mijn Producten'. Als je nog meer vragen hebt, stel ze dan gerust.

Ik ben zo vrij geweest om de titel van je bericht wat aan te passen en het bericht te verplaatsen naar 'servicevragen'. Daar hoort je vraag thuis en zo kunnen anderen het ook makkelijker vinden.

Groet, Kelly
wat betaal je dan bij een enkeltarief? op mijn laatste jaarnota stond laag 0,06990 en normaal ? 0,09367
klopt t dat t 'normaal' tarief bij een enkeltariefmeter lager is dan bij een dubbeltariefmeter?
en waarom??

toen ik vroeger de dubbele meter nam scheelde het 1/3 van de prijs
wat is er in de tussentijd gebeurt?

wat kost een wasje draaien dan overdag en snachts als voorbeeld?

en nog een vraag
-als standen geschat worden, hoe doet men dat?
-soms komen de gegevens van de net beheerder, hoe meet of weet deze mijn gebruik??
Reputatie 3
Badge
Als je naar het basistarief kijkt scheelt het alsnog 25%. Maar de consumentenprijs wordt ook bepaald door toevoegingen als belastingen en heffingen, welke ervoor zorgen dat uiteindelijk het verschil procentueel vrij klein is.
Wat is nu t verschil? Wat is het enkeltarief ?
En waarom worden er verschillende heffingen en belastingen toegepast op enkeltarief en dubbel tarief?
Of bedoel je dat niet?

Vast bedankt!
Reputatie 3
Badge
Even als voorbeeld: je begint met 7 cent, en telt daar 14 cent heffingen bij op. Neem dan de 9 cent en tel daar 14 cent heffingen bij op. Het verschil in procenten was eerst fors: 9 cent was 28% extra t.o.v. 7 cent. Maar van 21 naar 23 is maar een verschil van 9%. Door alle heffingen die zowel op laag als hoog tarief worden geïnd lijkt het verschil tussen laag- en hoogtarief heel erg klein.

De tarieven zijn afhankelijk van het contract (of het ontbreken daarvan), in Mijn Eneco staat vermeld wat er nu wordt betaald. En de huidige prijzen staan hier: http://www.eneco.nl/energieprijzen/actuele-energieprijzen/
Reputatie 7
Badge +7
Wat is nu t verschil? Wat is het enkeltarief ?
En waarom worden er verschillende heffingen en belastingen toegepast op enkeltarief en dubbel tarief?
Of bedoel je dat niet?

Vast bedankt!

ook op google kunt u het een en ander hier over vinden

Reageer