Vermelding 'Huur warmteset' op de jaarnota | Eneco Community
vraag

Vermelding 'Huur warmteset' op de jaarnota

• 21 september 2012
  • 30 reacties
  • 4307 Bekeken

Op de jaarnota tref ik op pagina 3 onder het kopje Eneco warmte B.V. de post Huur warmteset 6 ltr aan. Ik vind het eigenlijk vreemd, dat ik ineens voor zoiets moet gaan betalen. Wat is de reden hiervan en is dat wel terecht?

Met vriendelijke groet,
Hans van der Meer.

30 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo hafomeer,

Bedankt voor je bericht en welkom op ons forum! Ik heb de titel van je bericht een klein beetje aangepast om te zorgen dat voor andere gebruikers eerder duidelijk is waar je vraag over gaat.

Ik snap dat de post 'Huur Warmteset 6 ltr' op de jaarnota, vragen bij je oproept. Per 15 oktober 2011 hebben we de tarieven voor warmte geharmoniseerd voor al onze warmteklanten. Hierbij hebben we de benaming van de warmtewisselaar op de nota gewijzigd. Tot 15 oktober 2011 zie je op de nota de term 'vastrecht warmtewisselaar´ staan. Vanaf 15 oktober 2011 is de benaming ´huur warmteset´. De warmtewisselaar is namelijk een onderdeel van de warmteset. Op deze jaarnota zie je eenmalig de twee benamingen terug. Volgens jaar zie je alleen nog de benaming huur warmteset terug.

Is dit zo duidelijk voor je?

Groet, Kelly
Bedankt voor de uitleg.Ik zie inderdaad dat de posten voor 'vastrecht warmtewisselaar' en 'huur warmteset' in 2012 samen ongeveer even groot zijn als de post voor 'vastrecht warmtewisselaar' in 2011.
Beste Kelly,
Ik heb een vraag die hierop inhaakt. In ons nieuwbouwcomplex (opgeleverd in 2009) zijn, voor oplevering, in de meterkasten warmtewisselaars geplaatst door een ander bedrijf dan Eneco. De projectontwikkelaar van het nieuwbouwcomplex heeft hier zelf voor gekozen (was een stuk goedkoper), zonder hierbij natuurlijk na te denken over de gevolgen van die keuze voor de toekomstige kopers.
Kun je mij uitleggen waarom wij toch huur voor de warmtewisselaar moeten betalen (89,78euro per jaar)? Deze kosten staan immers gewoon vermeld op mijn jaarafrekeningen van Eneco voor de stadsverwarming. Zit in het vastrecht (348,80 euro per jaar, dit is exclusief de huur van de warmtewisselaar) ook een post opgenomen voor het onderhoud aan de warmtewisselaar? Zo ja, waarom betaal ik die dan? Wij moeten met de VvE namelijk zelf het onderhoud van de warmtewisselaars regelen. Een verdere specificatie van welke kosten er allemaal vallen onder dit enorme bedrag van 348,80 euro per jaar aan vastrecht (dit bedrag plus de huur van de wisselaar vertegenwoordigen samen 66% van mijn jaarlijkse totale kosten aan warmte, 33% besteed ik dus maar aan verbruik, lees 9GJ per jaar).
Ik begrijp dat ons complex met 1000 appartementen een bijzondere positie inneemt, tenminste, ik neem aan dat het niet veel voorkomt dat een projectontwikkelaar afziet van de warmtewisselaars door eneco zelf te laten plaatsen. Maar zou toch graag een berekening van jullie zien, waaruit ik kan opmaken dat de hoge kosten die jullie in rekening brengen voor appartementen van 48m2 kloppen. En het gaat hier dus ook nog eens om goed geissoleerde appartementen, want aan mijn verbruik zie je al dat dit aan de lage kant is.
Ik ben zeer benieuwd naar je antwoord.
Met vriendelijke groet,
S. Kuijpers
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Kuijpers,

Goed dat je het forum hebt gevonden, welkom!
Als de warmtewisselaars niet van Eneco zijn, dan klopt het niet dat je/jullie vastrecht en huur aan ons betalen. Ik ga dit voor je uitzoeken en kom er snel bij je op terug!

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Beste Kuijpers,

Ik heb dit voor je nagevraagd en heb begrepen dat het om ongeveer 1000 warmte aansluitingen gaat. Het betreft appartementen waarbij het regelstation en verdeelnet eigendom is van de VVE en Woningbouwvereniging. Echter de afleverset (combi) is wel eigendom van Eneco. Je betaalt dus terecht voor de warmtewisselaar. Mocht je kunnen aantonen dat dit toch niet het geval is, stuur mij dan een bericht aub.

In de bijdrage die klanten betalen voor de warmteset zitten verschillende kosten meegenomen, namelijk:
- de aflossing van het aanschafbedrag van de warmteset
- de aflossing van de kosten voor het plaatsen van de warmteset

De apparaten hebben een verwachte levensduur van gemiddeld 15 jaar. Het kan voorkomen dat een warmteset korter of langer dan deze 15 jaar meegaat. Op het moment dat een warmteset niet meer naar behoren werkt, wordt deze door Eneco vervangen voor een nieuwe, omdat er anders bijvoorbeeld lekkage zou kunnen optreden. De klant blijft dus altijd een huurbedrag betalen en is daarmee verzekerd van een goed werkende warmteset, omdat Eneco een eventuele storing verhelpt

Groet, Kelly
Kan iemand mij vertellen wat de laatste stand van zaken is omtrent de huur van de warmteset.

Groet Frank
Sinds dit jaar betaal ik huur voor een warmteset.wat houd dit in?
Ons huis bestaat vanaf 1987 dus van afbetaling van warmteset is geen spraken blijkbaar. Ik weet dat erkende installateurs ook warmtewisselaars plaatsen/vervangen. Mogen wij als particulier zelf een warmtewisselaar aanschaffen en door een erkende installateur laten plaatsen zodat eneco geen jaarlijkse huur hoeft te vragen?
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Jennifer,

Welkom op ons forum! Goed dat je je vraag hier stelt.
Je betaalt huur voor de warmteset. Er is dus geen sprake van een afbetaling. Conform de warmtewet is het niet (meer) toegestaan om zelf een warmtewisselaar te (laten) plaatsen.

Alle informatie rondom de warmtewet lees je hier.

Groet, Kelly
'Warmteset' is de installatie in je meterkast. Alleen te huren, niet te kopen.
Kosten volgens standaard-tarief: 170,61 per jaar. [14,21 per maand, inclusief 21% BTW]

https://www.eneco.nl/~/media/eol/pdf/tarieven2014/warmte/10productruimteverwarmingenwarmtapwater
[Rotterdam-Zuid-holland]

Ik vindt die vermelde verhoging in 2014 wel 'grappig'.
https://www.eneco.nl/~/media/eol/pdf/tarieven2014/warmte/10productruimteverwarmingenwarmtapwater

Wat is de reden als dat de huur van de bestaande installatie plots in gelden wordt verhoogt?
Forum hier spoort niet.

Waarom is het huur-bedrag aangaande de warmteset zo exhorbitant verhoogd?
Waarom berekent men 2 maal vastrecht, uiteindelijk uitkomende op een bedrag van 311,17 inclusief BTW?
Volgens de ACM berekent men 254,00 plus 24,03 per 1 GJ: 299,03.
Verschil: 12,14!
Waarom is een kortingsregeling afgeschaft in mijn nadeel: 48,52?
Waarom kan ik die vervloekte Centrale Verwarming niet doen laten afsluiten?
Reputatie 5
Badge +3
De hoogte van het huurbedrag voor de afleverset is niet gereguleerd in de Warmtewet. Het huurbedrag moet volgens de wet 'redelijk' zijn, dit betekent dat wij dit baseren op gemaakte kosten. De Warmtewet houdt een huurbedrag van € 214,12 (inclusief BTW) per jaar aan voor de afleverset, dit bedrag is in de berekening van de ACM van het vastrecht afgehaald. Eneco brengt vanaf 1 januari 2014 hiervoor een bedrag van € 170,61 (inclusief BTW) per jaar in rekening, daarmee zijn wij beduidend goedkoper dan in de Warmtewet wordt verondersteld. De berekening van ons tarief is gevalideerd en geaccordeerd door onze accountant Deloitte.

Het bedrag bestaat voor 60% uit de kosten voor de afleverset zelf (afsluiters, drukverschilregelaar, warmtewisselaar, warmtemeter). De overige 40% bestaat uit montage, in bedrijf nemen, werkvoorbereiding
en toezicht, onderhoudskosten (inclusief reparaties, materiaal en vervanging), inkoopkosten, opslagkosten en logistiek. Een warmteleverancier mag geen andere kosten in rekening brengen voor onderdelen die geen deel uitmaken van een warmte afleverset.
Reputatie 5
Badge +3
@godij039,

Bedankt voor je bericht en excuses voor de late reactie. We hebben je bericht helaas over het hoofd gezien. Ik heb je vraag verplaatst naar het al bestaande topic over de huur van de warmteset. Je kunt o.a. in dit topic meer informatie hierover vinden. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

@M.P.
Ik heb ook jouw opmerkingen/vragen naar dit topic verplaatst. Voor jou geldt hetzelfde. Mocht je hier geen antwoord op je vragen kunnen vinden, dan horen we dat graag.
Duurhuur
Ge manipuleert de boel maar naar je eigen 'redelijkheid' toe bekeken, Kelly. Berichten verdwenen en al naar gelang 'uw' tevredenheid.
Via deze, vraag ik u wat het mij zelfs gaat kosten! om u compleet en totaal uit mijn huis te verzegelen, opdat ik de warme douche zal moeten missen, de verkeerde keuze maakte aangaande dit huis wat me als ruimte opzicht wel beviel, edoch wist ik voor geen meter in hoeverre Eneco zijn winsten had bedacht/geconsolideerd, binnenin de voor mij extern bedachte 'redelijkheid' van: 'Je zit er aan vast, omdat er de 'mogelijkheid' bestaat tot gebruik'.
Ik wil de cv doen afsluiten, inclusief het belachelijke vastrecht-bedrag. Vertel me nu als dat het niet mogelijk is, omdat zulk's 'n gedachte mij zal beschermen tegen de 'onredelijkheid', voortkomende vanuit mijn wil en wens.
Wijzig daarna het forum naar gelang de redelijkheid, verdeel, heers, en nogmaals... hoeveel gaat het me kosten om je compleet en totaal af te doen sluiten. Ik verwacht 'n 'hevige boete' voor het idee alleen al... Kelly.
Reputatie 5
Badge +3
Beste M.P.

Bedankt voor je reactie. Je eerste 2 zinnen zijn mij niet duidelijk. Kun je toelichten wat je hiermee bedoelt? Wij verplaatsen berichten soms naar een al bestaand topic om het overzicht te bewaren. Het is namelijk onoverzichtelijk als hetzelfde onderwerp in verschillende topics wordt besproken. Berichten verdwijnen door het verplaatsen niet.

Je vraagt ons wat het kost om de warmte aansluiting af te sluiten. Je kunt een verzoek hiertoe schriftelijk indienen via:

Eneco Warmte & Koude
Afdeling Customer Operations
Postbus 19020
3001 BA Rotterdam
E-mail: fm_warmte_operations@eneco.nl

Zij sturen je vervolgens een offerte toe, waarin de kosten worden vermeld. Als je de kosten voldaan hebt, maken we een afspraak om af te komen sluiten.

Bent je zelf niet de eigenaar van de woning, vergeet dan niet een schriftelijke toestemming van de woningeigenaar mee te sturen. Zonder schriftelijke (ondertekende) toestemming nemen we het verzoek niet in behandeling.

Groet, Kelly
De eerste 2 zinnen blijken te draaien om een persoon die zich klaarblijkelijk als verkeers-agentje gedraagt op het forum, waarop zijn berichten plotsklap zijn verdwenen!
Bijzonder irritant.

Hoe dan ook: Aangaande warmte wil ik mijn C.V. doen afsluiten. Ik wil alleen warm water uit de kraan, en geenszins ook maar 'de mogelijkheid' om de ruimte te verwarmen via Eneco.

Is dat mogelijk?
Als ik de berichten zo lees dan komt het warme water via een warmtewisselaar uit de kraan.

Dus als je de warmte aansluiting na voldane kosten laat afsluiten door het eerder genoemde bedrijf dan zit je toch met koud water uit de kraan...................br br br
2 aparte meters maakt 2 leidingen en kostenposten, zijnde Vastrecht Warmte, en Vastrecht warm tapwater.
Dan moet ik er één af kunnen sluiten. Zou dat niet kunnen, dan wil men dat niet, en heeft 'redelijkheid' geen recht van bestaan in deze, noch 'keuze'. Zou ik derhalve de verwarming niet gebruiken noch willen gebruiken, dan kost warm water uit de kraan 'n ontiegelijk exhorbitant bedrag, laat staan om de gehele 'contructie' te willen doen afsluiten!
De hoogte van het huurbedrag voor de afleverset is niet gereguleerd in de Warmtewet. Het huurbedrag moet volgens de wet 'redelijk' zijn, dit betekent dat wij dit baseren op gemaakte kosten. De Warmtewet houdt een huurbedrag van € 214,12 (inclusief BTW) per jaar aan voor de afleverset, dit bedrag is in de berekening van de ACM van het vastrecht afgehaald. Eneco brengt vanaf 1 januari 2014 hiervoor een bedrag van € 170,61 (inclusief BTW) per jaar in rekening, daarmee zijn wij beduidend goedkoper dan in de Warmtewet wordt verondersteld. De berekening van ons tarief is gevalideerd en geaccordeerd door onze accountant Deloitte.

Het bedrag bestaat voor 60% uit de kosten voor de afleverset zelf (afsluiters, drukverschilregelaar, warmtewisselaar, warmtemeter). De overige 40% bestaat uit montage, in bedrijf nemen, werkvoorbereiding
en toezicht, onderhoudskosten (inclusief reparaties, materiaal en vervanging), inkoopkosten, opslagkosten en logistiek. Een warmteleverancier mag geen andere kosten in rekening brengen voor onderdelen die geen deel uitmaken van een warmte afleverset.

Beste Kelly,

Dank voor je antwoord. Ik heb hier nog wel wat vragen over.

Waarom zijn de totale vastrechtkosten voor warm tapwater en verwarming via het warmtenetwerk Rotterdam met ingang van de dag dat de warmtewet is ingegaan (1-1-2014) met zo'n 75 euro per jaar verhoogd ten op zichte van de kosten één dag daarvoor, terwijl er niets aan de warmteapparatuur is gewijzigd?

Over de afleverset: Wat zijn de exacte onderdelen die bij de afleverset horen? Heb je hier een omschrijving en afbeeldingen van ter verduidelijking?

Je zegt dat de wet bepaalt dat er een redelijke huur gevraagd mag worden voor de afleverset.
Ik zit met 60 andere woningen op één gezamenlijke warmtewisselaar. We betalen in 15 jaar dus zo'n 150.000 euro hiervoor. Hoeveel is de inkoopprijs van deze warmtewisselaar precies? En wat zijn de exacte handelingen voor het plaatsen, onderhoud en vervangen van een dergelijk apparaat in de 15 geschatte levensduur van dit onderdeel?

Hartelijk dank voor je antwoord.
ondanks alle vragen en antwoorden ben ik er nog steeds niet uit. Volgens mij heb ik geen aflever of warmteset. Ik zal uitleggen waarom. Voor verwarming heb ik een stel hoofdleidingen in de meterkast, daarvandaan gaan 2 leidingen inclusief afsluiter en warmtemeter naar de verdeler waarvandaan de leidingen in de vloer naar de radiatoren lopen.
Voor warmwater heb ik één leiding in de meterkast, en één leiding voor koud water.
Vanaf de warmwaterleiding gaat een aftakking onze woning in. In deze aftakking zit de warmtemeter voor het warme water. Dus wat is nu de afleverset? Datzelfde geldt voor koud water, een aftakking met daarin een afsluiter en een watermeter.
Ik ben hier gekomen omdat ik wil besparen op mijn verwarmingskosten die ik voor een zo'n kleine woning met 4 kleine radiatoren erg hoog vind.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo H.J. Tjemmes,

De afleverset ziet er niet bij iedereen precies hetzelfde uit, maar als je eens googelt op afbeeldingen van een afleverset, zie je een aantal voorbeelden. Herken je het dan wel?
Beste Kelly,

Zou je zo vriendelijk willen zijn mijn vragen van vier maanden geleden op dit forum te beantwoorden?
Zie https://forum.eneco.nl/servicevragen-90/vermelding-huur-warmteset-op-de-jaarnota-4456/index1.html#post80285

Hartelijk dank.
ondanks alle vragen en antwoorden ben ik er nog steeds niet uit. Volgens mij heb ik geen aflever of warmteset. Ik zal uitleggen waarom. Voor verwarming heb ik een stel hoofdleidingen in de meterkast, daarvandaan gaan 2 leidingen inclusief afsluiter en warmtemeter naar de verdeler waarvandaan de leidingen in de vloer naar de radiatoren lopen.
Voor warmwater heb ik één leiding in de meterkast, en één leiding voor koud water.
Vanaf de warmwaterleiding gaat een aftakking onze woning in. In deze aftakking zit de warmtemeter voor het warme water. Dus wat is nu de afleverset? Datzelfde geldt voor koud water, een aftakking met daarin een afsluiter en een watermeter.
Ik ben hier gekomen omdat ik wil besparen op mijn verwarmingskosten die ik voor een zo'n kleine woning met 4 kleine radiatoren erg hoog vind.

Beste HJ Tjemmes,

De warmteset is bij onze woningen niet veel meer dan een paar afsluiters en twee ventielen en een centrale warmtewisselaar die we met 50 woningen delen.

Reageer