Vermelding 'Huur warmteset' op de jaarnota | Eneco Community
vraag

Vermelding 'Huur warmteset' op de jaarnota

• 21 september 2012
  • 30 reacties
  • 4289 Bekeken

Toon eerste bericht

30 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Jasper,

Excuus, volledig overheen gelezen!
Ik neem je vragen in behandeling. Sommige moet ik uitzetten omdat ik daar niet direct een antwoord op heb.

Ik kom er z.s.m. op terug.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Beste JasperG,

Op je eerste vraag heb ik alvast antwoord, de 2e laat nog even op zich wachten.

Het gereguleerde vaste tarief dat volgt uit de Warmtewet lag per 1-1-2014 inderdaad hoger dan het tarief dat door Eneco werd gebaseerd op het Energie-Nederland tariefadvies, dat werd toegepast voor 1-1-2014. Beide methoden gaan uit van het NMDA beginsel, waarbij de warmteprijs wordt gebaseerd op kosten die je zou hebben gehad als u een gasaansluiting zou hebben gehad.

Doordat de Warmtewet het gereguleerde tarief anders opbouwt dan in het Tariefadvies gebeurde, komen de vaste kosten hoger uit. Eneco heeft er voor gekozen om voor alle warmteklanten per 1-1-2014 hetzelfde tarief te hanteren. Daardoor is het zo dat warmteklanten in het ene warmtegebied iets meer en klanten in het andere warmtegebied juist minder zijn gaan betalen voor hun warmte. Over alle warmteklanten gezien, zijn de gemiddelde kosten gelijk gebleven. Eneco is niet opeens meer gaan verdienen aan de warmte. Wel is het dus zo dat een groep klanten meer is gaan betalen, jij behoort tot deze groep.

Ik hoop later deze week ook je 2e vraag te beantwoorden.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
JasperG,

Zoals beloofd, kom ik ook nog even terug op je 2e vraag. Je gaf aan dat je met 60 andere woningen op één gezamenlijke warmtewisselaar bent aangesloten en dat je in 15 jaar dus zo'n 150.000 euro betaalt hiervoor. Je vroeg daarom wat de inkoopprijs van de warmtewisselaar is en wat de exacte handelingen voor het plaatsen, onderhoud en vervangen hiervan zijn in.

Voor de duidelijkheid, de warmtewet spreekt over een warmtewisselaar, Eneco spreekt over een afleverset, maar het kunnen ook warmtewisselaars zijn die zijn aangesloten op collectieve systemen. Dit betreft dan gescheiden systemen voor ruimteverwarming en warm tapwater. In beide gevallen betaal je daarvoor € 170,61 per jaar. Zowel warmte als warm tapwater zijn individueel bemeterd, zodat je je werkelijke verbruik betaalt.

Met de vergoeding van de afleverset (= warmtewisselaar) betaalt Eneco de koste voor:
- Vervangingen en reparaties aan het CV alsmede het tapwaternet (van wisselaar tot meter)
- Het oplossen en verhelpen van storingen (correctief onderhoud)
- Het uitvoeren van legionella beleid; zijnde metingen, rapportage en verantwoording
- Energiekosten voor pompverbruik en aansluitingen E en W
- Kosten voor huur/gebruik ruimten waar de apparatuur staat opgesteld.
- Het uitvoeren van preventief onderhoud

Groet, Kelly
Beste Kelly,

Dank dat je tijd hebt genomen om te antwoorden.

Beste JasperG,
...
Eneco heeft er voor gekozen om voor alle warmteklanten per 1-1-2014 hetzelfde tarief te hanteren. Daardoor is het zo dat warmteklanten in het ene warmtegebied iets meer en klanten in het andere warmtegebied juist minder zijn gaan betalen voor hun warmte. Over alle warmteklanten gezien, zijn de gemiddelde kosten gelijk gebleven. Eneco is niet opeens meer gaan verdienen aan de warmte.

Kun je aangeven welke warmtegebieden per 1-1-2014 74 euro per jaar minder zijn gaan betalen? En welke warmtegebieden meer? Om hoeveel klanten gaat het per warmtegebied?
JasperG,

Zoals beloofd, kom ik ook nog even terug op je 2e vraag. Je gaf aan dat je met 60 andere woningen op één gezamenlijke warmtewisselaar bent aangesloten en dat je in 15 jaar dus zo'n 150.000 euro betaalt hiervoor.
...
Met de vergoeding van de afleverset (= warmtewisselaar) betaalt Eneco de koste voor:
- Vervangingen en reparaties aan het CV alsmede het tapwaternet (van wisselaar tot meter)
- Het oplossen en verhelpen van storingen (correctief onderhoud)
- Het uitvoeren van legionella beleid; zijnde metingen, rapportage en verantwoording
- Energiekosten voor pompverbruik en aansluitingen E en W
- Kosten voor huur/gebruik ruimten waar de apparatuur staat opgesteld.
- Het uitvoeren van preventief onderhoud

Groet, Kelly

Beste Kelly,

Aan de warmtesets en gemeenschappelijke wisselaar is de afgelopen DERTIG jaar sinds de aanleg vrijwel niets aan reparaties of vervanging gebeurd. De voornamelijke kosten zijn wellicht de huur van het gebouwtje en de stroom voor de warmtepomp. Die legionella keuring ben je vast ook mee klaar voor een paar honderd euro per jaar.

Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat Eneco knollen voor citroenen verkoopt.

Of zou je nog intern willen navragen wat de daadwerkelijke kosten zijn voor een verdeelstation voor 60 woningen?

Reageer