Vastrecht gas en stroom

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Ik probeer de vastrecht bedragen boven water te krijgen voor stroom en gas van de afgelopen jaren.
Ik had opnieuw een contract voor 3 jaar afgesloten op 1 jan 2016.
2014 - €27,82 voor zowel gas als stroom per jaar ( €0,0758 per dag ecostroom herst tot 1-1-2016)
2015 - €27,82 voor zowel gas als stroom per jaar ( €0,0758 per dag ecostroom herst tot 1-1-2016)
2016 - €41,37 voor zowel gas als stroom per jaar ( € 0,1133 per dag ecostroom 3J Q4 tot 1-1-2019) +49%
2017 - €41,37 voor zowel gas als stroom per jaar ( € 0,1133 per dag ecostroom 3J Q4 tot 1-1-2019)
2018 - jaar afrekening komt nog ga uit van 41,37
Heb gevraagd om een nieuw aanbod zie ik daar staan €71,88 voor gas en €71,88 voor stroom +74%
Ik ben verplicht om nu de prijzen van levering zeer goed te vergelijken. Zullen ze bij Eneco in de gaten krijgen dat er minder binnenkomt vanwege de zonnepanelen in Nederland ?

7 Reacties

Tegenwoordig heet het: "Vaste Leveringskosten"
En idd was het ooit €3,46; daarna werd het €3.96 tot wat het nu is; bij mij €4,95

Maar de grootste stijging is uiteraard te danken aan onze overheid:

-btw-verhoging
-overheidsheffingen energie
-duurzame energie opslag
-verlaging heffingskorting

Zie hier bv de wijzigingen voor 2019:

https://www.energievergelijking.nl/2019-overheidsheffingen-energie-omhoog/

Inderdaad vergelijken is de enige methode, maar vergelijken met de kale energieprijzen, ben je er niet want ook de vaste leveringskosten (vastrecht) verschillen per leverancier.
Gelukkig kan je de vaste kosten, zoals overheidsheffingen en netwerkbeheerskosten er buiten laten.
Eigenlijk is de stroomprijs redelijk stabiel; zakt misschien zelfs iets, maar daar en tegen zit de grootste stijging op de gasprijs. En juist deze laatste geeft bij veel huishoudens het grootste beslag op de totale jaarnota.
Dus de 150€ overheidsverhoging en de 60€ vastrecht verhoging maakt 210€ per jaar omhoog. Pittig, in ieder geval die 60 bij Eneco. Zal eens in de gaten houden wat andere leveranciers met de levering en vastrecht doen. Bedankt
Zeker idd voor een gemiddeld gezin wordt het vaste bestanddeel €150 duurder voor 2019.

Heb je een PV dan valt het wat de verhoging op het onderdeel stroom wat lager uit.
Maar in 2021 zal ook dat weer wijzigen ivm de teruglever subsidie.
De kunst is dan ivm het ontvallen van de saldering om opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf meteen op te maken.
Ik zal je een voorbeeld geven nu bij mij lever ik 51,8% van mijn opwek terug. Nu met de saldering is dat verder niet interessant, maar straks........
Dat percentage zal ik flink terug moeten brengen als de subsidie ingaat; je bent immers dan een “dief van de eigen portemonnee”.
Brandje wrote:

Tegenwoordig heet het: "Vaste Leveringskosten"
En idd was het ooit €3,46; daarna werd het €3.96 tot wat het nu is; bij mij €4,95

Hoi Ton, Zo langzaam aan snelt Eneco erop aan om de duurste leverancier te worden. Hoewel ik hier door goede afspraken nog jaren een veel lager tarief betaal, dan dat ze nu hanteren gaat er zoals het nu lijkt daar toch een eind aan komen. er spelen simpelweg te veel koeien op de weg die niet opgelost worden dat ik mij toch echt achter de oren moet krabben of ik hier nog wel blijf.
Brandje wrote:

De kunst is dan ivm het ontvallen van de saldering

Is er al enige definitieve duidelijkheid omtrent deze ? Ik heb op heden ook panelen liggen, had gerekend om gelijk met het verbruik uit te komen. Maar met de goede zomer ga ik er 600Kwh overheen. Heb nog wel de oude draaispoel meter die goed achteruit holt, en wil deze zo lang mogelijk houden. Ik weiger bij meter vervanging naar slim, zeker als er nog onduidelijkheid is over de saldering.
Reputatie 7
Badge +8
Faust wrote:

Brandje wrote:

De kunst is dan ivm het ontvallen van de saldering

Is er al enige definitieve duidelijkheid omtrent deze ? Ik heb op heden ook panelen liggen, had gerekend om gelijk met het verbruik uit te komen. Maar met de goede zomer ga ik er 600Kwh overheen. Heb nog wel de oude draaispoel meter die goed achteruit holt, en wil deze zo lang mogelijk houden. Ik weiger bij meter vervanging naar slim, zeker als er nog onduidelijkheid is over de saldering.

Als je geen slimme meter wilt, dan is het mogelijk om de slimme meter te weigeren. Je krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule. Netbeheerder bepaald einde levensduur van je oude domme meter 🙂
Hoi @Faust,

Echte zekerheid is er (nog) niet; zelfs nog niet met de nadere verlenging saldering, nu tot en met 2021.
Dat je je ferarismeter koestert, dat is duidelijk, maar houdt er dus rekening mee, dat de Wet straks wordt gewijzigd en die vergoeding alleen maar zal worden gegeven als je slimme meters hebt. Nou ik denk dat je wel begrijpt dat de voorstellen die er liggen en nog gaan komen door de Kamer op dat gebied echt wel overgenomen worden.
Men wil gewoon simpel weg de teruglevering exact in kaart hebben; nou dat lukt uiteraard niet met je ferarismeter.
De tijd zal het leren...............

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen