Tussenstand slim functioneert niet bij een aantal gebruikers | Eneco Community

Tussenstand slim functioneert niet bij een aantal gebruikers

• 4 augustus 2013
  • 76 reacties
  • 4394 Bekeken

Goedendag,

In mijn eneco mis ik in 1 keer het overzicht van de slimme meter en zie dara nu voor in de plaats een overzicht van de 5 jaar.

Graag zou ik toch mijn normale overizcht terug hebben zodanig dat ik kan zien wat de zonnenpanelen doen icm de terug levering en verbruik.

Vriendelijke groet,

Eric Verbeek

76 Reacties

Hallo Eric,

Ik heb precies hetzelfde.
Waar voorheen nog de slimme-meterstanden stonden, staat nu een nietszeggend vijf-jaren overzicht. De slimme-meterstanden zijn verdwenen.

Ook ik heb zonnepanelen, met een meter met vier telwerken ( twee afnemen en twee terugleveren ) .
Op de site van mijn eneco konden de standen van die slimme meter niet worden getoond, terwijl bijvoorbeeld Enepa ( slimmemeteruitlezen.nl ) dat al meer dan een jaar uitstekend doet voor mij.

Eneco vertelde mij dat dat kwam omdat Liander mij bij teruglevering een tweede EAN-code had gegeven, waardoor de communicatie met Eneco niet goed meer liep.Maar waarom kan slimmemeteruitlezen.nl het dan wel beste mensen van Eneco ?
Anderzijds was ( en is nog steeds ) de site van Eneco niet aangepast aan de meters met vier telwerken 1.8.1, 1.8.2, 2.8.1 en 2.8.2 .

De uitlezing van het gas ging al die tijd gelukkig wel goed, alhoewel dat ook op de jaarnota niet werd mee-genomen.
Op de jaarnota stonden allemaal geschatte standen, van gas en elektriciteit.  Opeens had ik een paar duizend kuub meer gas verbruikt dan het jaar daarvoor. '  Ja meneer, het is wel een koude winter geweest hè ' !

De afgelopen maanden heb ik er bij Eneco op aangedrongen dat ze orde op zaken moeten stellen . Het gaat dan om:
  • De site van Eneco. Die moet worden aangepast ten behoeve van bezitters van zonnepanelen met slimme meters
  • De communicatie met de netwerkbeheerder. Dat moet beter. Niet de klant alles laten regelen ten behoeve van de slimme meter.  Daar zijn jullie voor Eneco !
  • Geen onzinnige geschatte standen op de jaarnota plaatsen. Het zorgde bij mij voor slapeloze nachten en eindeloos veel ( 0900 ) telefoontjes. Daar was KPN heel blij mee denk ik.
Begrijp mij niet verkeerd; ik denk dat Eneco een van de betere energieleveranciers is met het hart op de goede plaats als het gaat om zonne-energie.
Alleen loopt Eneco hopeloos achter de slimme-meter feiten aan.

Dit hele verhaal zal ook ( en nog uitgebreider ) worden gepost op de sites van TROS radar en Vara Kassa.

Met vriendelijke groet,

Patrick Halff
Egmond aan den Hoef
Dank voor je uitgebreide reactie. Wat ik niet snap tot een paar dagen geleden zag ik wanneer de meter informatie had verstuurd. Kon overzichten bekijken per dag, week en maand.
Dit is dan in 1 keer verdwenen zonder enige communicatie van #eneco.

Hamvraag aan eneco. Why?
en helaas nog steeds geen reactie van eneco.

Iemand een idee???
Reputatie 7
Badge +6
@ericverbeek

Ik zie inderdaad dat jullie op dit moment geen gebruik kunnen maken van de slimme meterfuncties, ik heb dit doorgegeven aan de beheerders van mijn Eneco, zodra ik terugkoppeling krijg laat ik het weten via dit topic.
Dank je @Folkert

Wel benieuwd waarom we dit dan wel tot 1,5 week geleden continue hebben kunnen bekijken 😉
Hetzelfde probleem, enkel nietszeggend 5-jarenoverzicht, en van 2013 ook nog eens geen gegevens van het verbruik van de postcode. Vroeger kon ik ook een streefverbruik aangeven en dan in procenten uitgedrukt zien wat de eventuele positieve of negatieve afwijkingen waren. Mijn Eneco is vernieuwd en er daarbij 100% op achteruit gegaan. Ergens anders op dit forum las ik dat er sprake was van kinderziekten. Hoezo, dit gaat om een vernieuwing, niet iets geheel nieuws. Waarom een verneiuwing, als het dan helemaal niet meer deugt? Niet uitgetest?

Ik heb o.a. dit (daarnaast kreeg ik ook nog eens leeg verbruikersoverzicht) via de reguliere weg (Contact) gemeld bij Eneco. Eneco streeft ernaar binnen 2 dagen te reageren. Ik kreeg inderdaad een een mailtje terug, maar daarin waren enkel mijn vragen samengevat. Ja, zo kan ik ook binnen 2 dagen reageren, da's  een reactie waar ik niets aan heb. 
Jammer dat men zich er blijkbaar niet kan van weerhouden om iets dat werkt toch weer te verprutsen.
En de grap van vandaag een mail van eneco

Uw verbruiksoverzicht 

E. Verbeek -

Geachte mevrouw, heer,

Hieronder ziet u hoeveel u heeft verbruikt op .... in de afgelopen periode. Deze gegevens ontvangen wij via uw slimme meter. Op Mijn Eneco kunt u meer inzicht krijgen in uw verbruik.

Product Uw verbruik van
1-5-2013 tot 1-7-2013 Uw verbruik in
deze periode
vorig jaar Door Eneco
verwacht verbruik 
  Elektriciteit
laag tarief 399 kWh kWh 572 kWh 
  Elektriciteit
normaal tarief 239 kWh kWh 514 kWh 
  Elektriciteit
Teruglevering 408 kWh kWh nvt 

Wat betekent het verwacht verbruik voor u?
Het verwacht verbruik wordt afgeleid van het verbruik op uw laatste jaarnota. Daarnaast gaan we uit van de temperatuur in een normale winter. Hierop is ook uw voorschot gebaseerd. Wijkt uw verbruik heel erg af van het verbruik dat wij hadden verwacht, dan kunt u eventueel op Mijn Eneco uw termijnbedrag aanpassen.

Uw energiekosten over deze periode
Hieronder ziet u wat dit energieverbruik u deze periode heeft gekost. Wij gebruiken hiervoor onze standaard Ecostroom- en gastarieven inclusief belastingen. Vaste kosten worden hierin niet meegenomen. Uw persoonlijke tarieven kunt u inzien op Mijn Eneco.

Product Uw verbruik van
1-5-2013 tot 1-7-2013 Tarief per eenheid Variabele kosten   
  Elektriciteit
laag tarief 399 kWh € 0,21308 € 85,02   
  Elektriciteit
normaal tarief 239 kWh € 0,23809 € 56,90   

Het verbruik in uw buurt
Andere klanten bij u in de buurt hebben in deze periode gemiddeld 855 kWh elektriciteit en m3 gas verbruikt. Houdt er rekening mee dat gezinssamenstelling en type woning van uw buurtgenoten bij ons niet bekend zijn. Dat is echter wel van invloed op hun verbruik.

Met vriendelijke groet,

Eneco
bij mij het zelfde  geen overzicht meer slimmemeter  in verband met zonnepanelen . normaal kon ik per dag ,per week ,permaand wat hij opgebracht heeft aflezen op de pc maar nu niet meer  heel vervelend  ik woon in houten zilvermos
@ericverbeek

Ik zie inderdaad dat jullie op dit moment geen gebruik kunnen maken van de slimme meterfuncties, ik heb dit doorgegeven aan de beheerders van mijn Eneco, zodra ik terugkoppeling krijg laat ik het weten via dit topic.

Hoe lang gaat die terugkoppeling nog duren? Ik heb o.a. dit (daarnaast kreeg ik ook nog eens leeg verbruikersoverzicht) via de reguliere weg (Contact) gemeld bij Eneco. Eneco streeft ernaar binnen 2 dagen te reageren. Ik kreeg inderdaad een een mailtje terug, maar daarin waren enkel mijn vragen samengevat. Ja, zo kan ik ook binnen 2 dagen reageren, da's  een reactie waar ik niets aan heb. En zelfs dat is nu ook al weer een week geleden. Dit is een communicatie van nulkommanul. Ik ben zeer teleurgesteld in de service van Eneco.
Ook hier geen meterstanden van de slimme meter meer. Ik heb geen zonnepanelen dus daar kan het niet aan liggen.

Antwoord van Eneco is ook alleen de samenvatting van mijn vraag. Geen antwoord dus. Wanneer komen de standen weer? Zoals aangegeven, slimmemeteruitlezen.nl werkt wel prima.
Reputatie 7
Badge +6
@Allen,

Er wordt met de hoogste prioriteit gewerkt aan MijnEneco en het inzicht van Tussenstand Slim. De terugkoppeling komt als er meer duidelijkheid is. Sorry voor het ongemak.
@Allen,

Er wordt met de hoogste prioriteit gewerkt aan MijnEneco en het inzicht van Tussenstand Slim. De terugkoppeling komt als er meer duidelijkheid is. Sorry voor het ongemak.

@danielle,
Ik meld mij niet zo gauw op dit forum. Maar thans begint de irritatie behoorlijk op te lopen.

Vanaf begin dit jaar heb ik Toon en vanaf eind april slimme meters. Ik begrijp dat het soms verdraaid lastig kan zijn om een stabiele rapportage in systemen te realiseren. Ook ik zie dat de meterstanden de laatste tijd niet regelmatig plaatsvinden. Op dat punt heb ik er vertrouwen in dat jullie alles in het werk stellen om de situatie zo snel als mogelijk onder controle te krijgen.
Waarvoor ik geen enkel begrip heb, is dat ik op mijn e-mailberichten - behoudens een niet relevante (zelfs hilarische) reactie - geen antwoord krijg. De omrekening van de meterstanden in euro's is niet correct en vindt niet plaats tegen de tarieven van mijn contract.
Op zijn minst zou het getuigen van klantvriendelijkheid als een reactie van "we zijn  er mee bezig en u hoort zo spoedig mogelijk" zou zijn gegeven.
Ik verwijs voor de details naar Incident: 130615-000225.
Geen rapportage is beter dan een rapportage die onvolledig en onjuist is.
Ook op het eerste tweemaandelijkse overzicht staat alleen het elektriciteitsverbruik en niet het gasverbruik.
Na plaatsing bericht op het forum wel (snel) een reactie van de klantenservice.

"Het verbruiksbericht wordt gebaseerd op variabele tarieven, waarbij er geen rekening wordt gehouden met het huidige contract van u. Uiteraard worden de juiste tarieven in uw termijnbedrag en op de jaarnota gehanteerd."

Een opmerkelijke reactie die haaks staat op eerdere berichten. Het bevestigt dat alleen de meterstanden van belang zijn. De omrekennig van het verbruik in euro's is non informatie!
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

De problemen waardoor het een aantal klanten met slimme meters geen gebruik konden maken van Tussenstand Slim, zijn opgelost.
Ik zie nog altijd enkel het jaarverbruik, en verder niets. Daarvoor kon ik maand- en volgens mij zelfs dagverbruik bekijken. Ook heb ik na al die tijd nog steeds geen antwoord gekregen op mijn e-mailberichten aan de klantenservice. Ik vind het teleurstellend dat Eneco suggereert dat ze er alles aan doen om hun klanten goed te informeren, problemen op te lossen of vragen te beantwoorden en intussen gebeurt er helemaal niets. Houd dan ook niet de schijn op...  
Hoi Beatrijs,
Let op dat je zaken niet dubbel gaat posten, want het 2e deel van je reactie heb je toch al in dat andere topic verwoordt?
Het kan daardoor erg verwarrend worden.
Reputatie 7
Badge +6
@Beatrijs Content

Ik zie dat bij jouw nog niet is opgelost, ik heb dit gemeld aan de beheerders van mijn Eneco, er speelden 2 issues die dit veroorzaakten, deze zijn opgelost. Ik koppel het aan je terug zodra ik meer weet.
@Allen

De problemen waardoor het een aantal klanten met slimme meters geen gebruik konden maken van Tussenstand Slim, zijn opgelost.

@folkert
opgelost?
bij mij rapportage t/m 23 augustus.
rapportage in euro's nu ook tegen de tarieven van mijn contract?
@Allen

@folkert
opgelost?
bij mij rapportage t/m 23 augustus.
rapportage in euro's nu ook tegen de tarieven van mijn contract?

@folkert
aanvulling: er staat "laatst ontvangen standen op 23 augustus".
De dagrapportage in augustus gebrekkig in horten stoten. In dagtabel staat op 20, 21 en 22 augustus onjuist (zeer hoog) verbruik. Dezelfde getallen.
het begint nu echt dolkomisch te worden. Op 25 april jl bij mij slimme meters geplaatst. eindstand oude meters was basis voor jaarnota. Dat maakt het aflezen slimme meters en vergelijken met tussenstand slim nogal simpel.
inmiddels meterstanden tm 30 augustus verwerkt. tot mijn verbazing is het verbruik volgens tussenstand slim hoger dan de stand van mijn slimme  meters. rapportage dagverbruik in tussenstand slim is te hoog
het moet niet gekker worden! 
inmiddels laat ik sinds vorige week zondag de meterstanden rapporteren via slimmemeteruitlezen.nl. dit kost 20 euro per jaar, maar scheelt veel ergenis. via deze rapportage kloppen meterstanden wel en komen op tijd binnen. het ligt dus niet aan Stedin
Ook kan ik de kosten zien tegen de tarieven van mijn contract, hetgeen ENECO niet lukt via tussenstand slim. 
het begint nu echt dolkomisch te worden. Op 25 april jl bij mij slimme meters geplaatst. eindstand oude meters was basis voor jaarnota. Dat maakt het aflezen slimme meters en vergelijken met tussenstand slim nogal simpel.
inmiddels meterstanden tm 30 augustus verwerkt. tot mijn verbazing is het verbruik volgens tussenstand slim hoger dan de stand van mijn slimme meters. rapportage dagverbruik in tussenstand slim is te hoog
het moet niet gekker worden!
inmiddels laat ik sinds vorige week zondag de meterstanden rapporteren via slimmemeteruitlezen.nl. dit kost 20 euro per jaar, maar scheelt veel ergenis. via deze rapportage kloppen meterstanden wel en komen op tijd binnen. het ligt dus niet aan Stedin
Ook kan ik de kosten zien tegen de tarieven van mijn contract, hetgeen ENECO niet lukt via tussenstand slim.

@folkert
ter aanvulling:
de gegevens in het worksheet die ik kan downloaden zijn wel goed. De rapportage op de website over augustus zijn voor laag tarief 43 kWh te hoog en voor hoog tarief 94 kWh te hoog.
Wat is de oorzaak? is dit te herstellen?
Reputatie 7
Badge +6
@GerardR

Het klopt dat het verbruik op Mijn Eneco vermenigvuldigt wordt met de variabele tarieven. Er wordt op dit moment nagedacht over oplossing hiervoor.

Wanneer er standen ontbreken in Mijn Eneco dan wordt het verbruik op deze dag geschat, dit is op zich correct alleen wanneer de stand alsnog wordt opgehaald ,wordt dit verbruik er boven op geteld.
Hierdoor zie je op Mijn Eneco soms hogere maandverbruiken dan in werkelijkheid het geval is geweest. De verwachting is, dat er een oplossing opgeleverd in november/december, waardoor dit niet meer voor kan komen.
@GerardR

Het klopt dat het verbruik op Mijn Eneco vermenigvuldigt wordt met de variabele tarieven. Er wordt op dit moment nagedacht over oplossing hiervoor.

Wanneer er standen ontbreken in Mijn Eneco dan wordt het verbruik op deze dag geschat, dit is op zich correct alleen wanneer de stand alsnog wordt opgehaald ,wordt dit verbruik er boven op geteld.
Hierdoor zie je op Mijn Eneco soms hogere maandverbruiken dan in werkelijkheid het geval is geweest. De verwachting is, dat er een oplossing opgeleverd in november/december, waardoor dit niet meer voor kan komen.

Dank voor je reactie. Het bevestigt mijn vermoeden dat er nog een substantiële kwaliteitsslag moet worden gemaakt alvorens er sprake is van kwalitatief goede informatie.
Het werken met inschattingen lijkt mij geen goede zaak. Het is beter uit te blijven gaan van de werkelijke rapportage van het meetbedrijf (Stedin) en desnoods een dag in de informatiestroom over te slaan danwel het verschil tussen begin- en eindstand over de dagen te verdelen. Dit voorkomt afwijkingen en onnodige discussies.
Automatiseringstechnisch eenvoudig op te lossen
Leuk dat hoe de meterstanden werken. Eerst geschat en komt er nog een waarde binnen, wordt dit er bij op geteld.
Waarom werkt www.slimmemeteruitlezen.nl dan toch beter.
Denk dat de technische mensen is goed moeten nadenken hoe men de gegevens toont.
Reputatie 7
Badge +7
"tussenstand slim geen gas standen".
vanaf juni tot begin september worden geen gasstanden op deze
datum,s weergegeven in mijn eneco tussenstand slim .

ik zou graag weten waarom niet

17-06 geen weergave
19-06 geen weergave
06-07 geen weergave
08-07 geen weergave
14-07 geen weergave
16-07 geen weergave
18-07 geen weergave
21-07 geen weergave
23-07 geen weergave
24-07 geen weergave
26-07 geen weergave
27-07 geen weergave
28-07 geen weergave
31-07 geen weergave
02-08 geen weergave
04-08 geen weergave
06-08 geen weergave
08-08 geen weergave
11-08 geen weergave
13-08 geen weergave
17-08 geen weergave
19-08 geen weergave
21-08 geen weergave
24-08 geen weergave
27-08 geen weergave
29-08 geen weergave
01-09 geen weergave

ook klopt het niet dat de weergave op mijn Eneco tussenstand slim , niet lager gaat dan 1m3.
terwijl dat we deze zomer maanden toch regelmatig minder verbruiken dan 0,5 m3 per dag.

Reageer